Ajokausi lähestyy ja mopoa pitää yrittää saada ajokuntoon. Pyörä on siis VTR 1000F.
Pyörässä oli valmiiksi dynon suuttimet, mutta en sitä tiennyt koska pyörä tuli AVK:n kautta. Siksi rupesin "vaihtamaan" suuttimia. Hommasin siihen lisäksi LeoVincen sliparit.
Satsissa oli kolmen kokoisia suuttimia: 170x2 180x2 ja 190x2. Täältä foorumilta lueskelin, että taakse pitäs laittaa isompi suutin koska käy kuumempana. No iskin eteen 180 ja taakse 190. Ihmettelen vain kun olen näitä foorumeja lukenut et kenelläkään ei tunnu olevan 190 paikallaan...paljon on jotain 178 180 virityksiä. Onko tuo 190 liian iso?
Suutinsarjan mukana ei tullut tyhjäkäyntisuuttimia ja paikalla oli alkuperäiset. Mistä moiset saa hommattua (alkuperäiset 45, pitäs saada 50)? Olisin tarkistanut neulan shimmin, mutta en osannut tumpelona aukaista luistia!Miten se pahiainen aukeaa?
Ilmeisesti neulatkin oli valmiiksi dynojetin satsista, koska näytti ainakin päälisin puolin identtisiltä. Lisäksi luistiin oli porattu se reikä, josta dynon asennusoppaassa oli juttua. En siis vaihtanut itse neuloja.
Pitäisi vielä säätää mopo kesäksi. Eli joudun mahdollisesti vielä käyttämään auki kaasarit. Neuvokaa hyvät ihmiset miten sen neulan saa tongittua sieltä luistista pois.
Luultavasti 190 pääsuuti on liian iso. Mulla on ainakin 180 ja 178 suuttimet ja pnkissä näyttäis käyvän noillakin jo liian rikkaalla (mutta todellisuudessa on mukavampi ajaa esim kaupungissa kuin vakio suuttimilla)... Muistaakseni dynojetin satsissa ei tule uusia neuloja mukana, itselläni on juuri tuosta syystä uusi paketti hyllyn pohjalla käyttämättömänä...
Neulat ei ole vaikeat irrottaa mutta nyt ei kapasiteetti riitä muistamaan miten kaasari purkaantuu. Otin itse ainkin mallia veturin huoltokirjasta. Olisko pienellä kuusiokoloavaimella pitäny ottaa lukitin ruuvi pois eestä ja sit pitäis irrota... (vähemmän dementoituneet kertokoot tarkemmin...).
Pistä viestiä jos ei ala ongelmaan löytymään ratkaisua niin tutkitaan muistin lokeroita syvemmältä ( ja ohjekirjan kuvajaista).
Mitä tulppia Patu-78 on käyttänyt tuossa pyörässä? Minulla ei nuo iridiumit meinaa kestää kuin vajaa 5000km. Takasylinterin tulppa menee...
Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
V2 = Voima + Vääntö
Mitkäs kaasarit tossa veturissa on? Dynojetin suuttimet kun ovat numeroinniltaan erilaiset kuin esim. Mikunin.
Eli Dynojet 190 on aikas paljon pienempi fyysiseltä reiän kooltaan kuin Mikunin vastaava. Lisäks Mikunin vastaavassa on pienet kevennykset reiän molemmissa päissä, kun taas Dynojetin reikä alkaa heti samankokoisena terävällä reunalla..
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Ihan vakio iridiumit on paikallaan, muistaakseni NGK:n valmisteet. Ei ole ollu kertaakaan ongelmia tulpissa... Voiskohan tuossa olla sama juttu kuin meijän jäärata kuplassa? Siinä kun on reilusti viritetty kone niin saa olla aika tarkkana käynnistyksessä, ettei saa liikaa bensaa kerralla tai heti on muistaakseni 3:s pytyn tulppa pimeenä. Ja käy muutenkin kuumempana kuin muut pytyt huonon jäähdytyksen takia. Siihen onkin sen takia laitettu numeroa isompi tulppa. Mutta vähän ihmeeltä tuntuis kuitenkii tollasessa sarjavalmisteisessa pyörässä missä on jäähdytinnesteet sisällä...
Eikös vetureissa ole Keihinin kaasarit, jos sitä meinasit ShadowMan??
Ensimmäinen koelenkki on tehty suuttimien vaihdon jälkeen ja ainakin nykysäädöillä (niin millä säädöillä?) tuntuu saavan liikaa soppaa. Paukuttaa aika paljon putkessa ja kakistelee alakierroksilla. Sen veturin ohjekirjan mukaan sen neulan pitäis irrota (kai) kun ottaa sen ruuvin siitä luistin päästä pois, mutta itse en ainakaan saanut sitä silti irtoamaan...en tosin uskaltanut kovin paljoa väkivaltaa käyttää. Onko Oulussa Bikefoxin lisäksi muita pajoja jossa kaasarit voi käydä synkkaamassa ja säätämässä? Onko porukka säädättänyt pyörää kyseisessä puljussa? Mitä maksoi ja millaiset kokemukset?
Meinasin vaan sitä, että ketjun aloittaja tiedostaa mitä vertaa toisiinsa.(Patu-78 @ Huhti. 20 2008,12:53) kirjoitti
Eli esim. onko Dynojetin 190 suutin edes isompi kuin Keihinin 180 tai 178?
Vaihdoin just ite pääsuuttimet omasta 165:sta 165:een ja meni laihalta aavistuksen paksulle täyskaasulla *![]()
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Eiks toi oo pikemminkin merkki siitä et käy laihalla?? Varsinkin kun näyttää siltä, että et oo koskenu tohon alakierrosalueeseen lainkaan (tyhjäkäyntiseos ja neulat) ollenkaan. Paukuttaako kaasulla vai höllätessä ja moottorijarrulla? Moottorijarrulla yleensä paukuttaa jos tyhjäkäyntiseos on liian laihalla...(majo @ Huhti. 20 2008,17:50) kirjoitti
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Jos tarkkoja ollaan, niin noilla ei säädetä "alakierrosaluetta" vaan kaasun asentoja nollasta sinne jonnekin yli puolenvälin. Pääsuutin alkaa sitten pikkuhiljaa vaikuttaa jossain yli puolenkaasun (ja neulan merkityksen koko ajan vähentyessä).(-ShadowMan- @ Huhti. 22 2008,13:51) kirjoitti
Totta töriset tosta säätöalueesta, noinhan se juurikin menee. Ja näin ajattelin että alhaalta on laihalla.(zpete @ Huhti. 22 2008,14:39) kirjoitti
Mulla ilmeisesti on vaan eri alakierrosalue kuin sulla *
Ja meneehän noi vielä ristiin toiseen suuntaakin eli pääsuuttimen muutoksen vaikutuksen alkaa nähdä lambdalla jo puolenvälin alapuolellakin.
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Kyllä se paukuttaa silloin kun kaasua höllää...eli käykö se silloin liian laihalla? Aina sitä oppii. Se kakistelu ilmenee jossain 3000rpm tietämillä...toisinaan rykäsee niin että tuntuu melkein kuin lekalla runkoon täräyttäs. Niin noissa suuttimissahan menee ilmeisesti kokotaulukko aina vähän erilailla valmistajasta riippuen. Dynojetin ohjeistuksessa laitettiin molempiin 180, mutta mä fiksuna ajattelin että miks siellä olis vielä astetta isommat suuttimet jos niitä ei kärsi laittaa sinne ollenkaan. Niinpä laitoin takimmaiseen 190...jossain täällä foorumilla suositeltiin laittamaan takimmaiseen isompi suutin ku käy vissiin vähän kuumempana.
Pitäsköhän se sittenkin vielä käyttää kaasarit levällään ja tutkia ne neulan säädöt ja vaihtaa samalla isommat tyhjäkäyntisuuttimet.
Osaltaan paukuttelun voi aiheuttaa myös PAIR-järjestelmä, joka lykkää happea pakokaasun sekaan.
Minunkin Veturi oli slipareilla ja vakiosäädöillä myös melko hankala ajettava ala- ja keskikierrosalueella. Alle neljän tonnin ei tuntunut toimivan ollenkaan. Lääkkeeksi hommasin yhden 180-suuttimen ja siirsin alkuperäisen 178-suuttimen takaa eteen. Neulojen alle tuli pari ohutta shimmiprikkaa, joista toinen tuntuu ainakin kuumalla ilmalla olevan liikaa. Mutta näillä säädöillä ala- ja keskikierrosalue tuli huomattavasti paremmaksi, mutta ei se vieläkään hyvä ole. MotoSeinäjoella asentaja tosin sanoi, ettei sitä koskaan kunnolliseksi saa..
Neulat saa muuten irti ruuvilla vetämällä. Jokin kaasuttimen ruuveista, en nyt muista mikä, ruuvattiin luistissa olevaan neulanpidikkeeseen ja vetäistiin neula pois. Neulasta ei saa painaa.
Juu, ja miettikääs asiaa siltä kannalta, että sen moottorijarrun aikana kaasu on kokonaan tai lähes kokonaan kiinni. Silloin ei taas pääsuutin vaikuta, eikä hirveästi neulakaan.(Freak @ Huhti. 23 2008,14:54) kirjoitti
Eli minun mielestä siitä miten moottorijarrulla kone käy ei kannata vetää kovinkaan kummoisia johtopäätöksiä.
Tärkeintä lienee tarkistaa seokset täyskaasuvedoilla, sillä jos se on pahasti pielessä niin se tekee pahaa moottorille. Osakaasuvedot olis tietysti hyvä katsoa kanssa. Tyhjäkäynnin ja pienen kaasunasennon (eli moottorilla kevyt kuormitus) seosheitot eivät liene niin vaarallisia koneelle, mutta voivat juurikin heikentää ajettavuutta.
Jos joku guru on eri mieltä niin saa korjata. Näillä periaatteilla olen omien pyörieni kanssa olen toiminut.
Joskus olen myös kuullut väitetävän, että rikaskin seos voi paukkua putkessa: Kaikki ei pala ajallaan vaan syttyy vasta kuumassa pakosarjassa... ja tuo lisähappikin voi ehkä tähän vaikuttaa. Z750 sliparilla varustettuna paukutti putkessa, ja lisähappisysteemin (Kawassa nimeltään KCA) tukkiminen ei siihen juurikaan vaikuttanut.
Kokeilemallahan siitä selviää. Ennenkuin purat mitään niin aja kone käyntilämpöihin ja kierrä tyhjäkäyntiseosruuveja puoli kiekkaa kerrallaan auki ja kuuntele korvalla/kattele kiekkamittarista nouseeko kierrokset. Sitten kun lakkaa nousemasta, niin kierrä viimenen puoli kiekkaa takas kiinni päin. Kato myös ettet kierrä niin paljoa et ne ruuvit tippuu matkalle... Jos tuntuu et tippuu niin sit isommat tyhjäkäyntisuuttimet.(majo @ Huhti. 22 2008,19:32) kirjoitti
Sit vaan koelenkki ja kuuntelet vieläkö paukkuu moottorijarrulla. Jos ei, niin sit seuraavaks neuloja pykälä ylöspäin ja kokeilet sen 3k varvin alueen nykimisen jne.
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Kyllä tuo minullakin paukuttelee moottorijarrulla ja kierrokset elää hiukan. Kone kylläkin saa niin paljon ruokaa, ettei se ehdi kaikkea polttaakaan (tuppi nurin kerralla, niin bensa haiskahtaa perässä)
Toisaalta kaasu on mallia "1/4 kierrosta päästä päähän", joten voi helposti elää käden puoleltakin. *
Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
V2 = Voima + Vääntö
Parani nykimisongelma merkittävästi kun tsekkasin PAIR-systeemin ohmiarvon. Oli tietysti päin persettä...~910 oli. Kyllä se edelleen paukuttaa moottorijarrulla aika kovasti. Hankala vaan säätää niitä seosruuveja, kun on niin ahtaassa raossa...ei oo sellasta erikoistyökalua jolla pääsis näppärästi sinne. Missä sellasia "avaimia" myydään? Saisikohan Biltemasta?
Piti oikein ladata VTR:n huoltomanuska et näkee kuinka se voi olla niin vaikeeta, mut hitto, kyl se näköjään voikin *(majo @ Huhti. 25 2008,13:55) kirjoitti
Koita vaan päästä niihin käsiksi... Toi mun aiemmin yleisohjeeksi tarkoittama neuvo olikin melkein sanatarkkaan kuvailtu siellä manuaalissa. Ainoa ero oli et pitää säätää pytty kerrallaan sitä ruuvia, eikä molempia samalla kertaa.
Ja neula lähtee irti kiertämällä siihen neulan pidikkeeseen luistin päälle sen luistin alipainekammion kannen ruuvi. Vedetään ruuvista se neulan päällä oleva tulppa pois ja sit neula ja hilut jo tuleekin suosiolla pihalle *![]()
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
PAIR toimii ihan ilman ohmeja ja sähköä. Oot varmaan säätänyt kaasuläpän asentotunnistinta...(majo @ Huhti. 25 2008,13:55) kirjoitti
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>