Kytkin temppuilee... Ei mene "päälle" vaan kun laittoi humman tulille ja ykkösen silmään niin nytkähti eteepäin ja sammui
Kaivelin tietoa ja löysin vinkin, että levyt voi jäädä yhteen ja konstiksi vaihde päällä ja kykin pohjassa rynkyttää jolloin levyt irtoavat. Tämä ei auttanut, kokeilin sekä kylmällä että lämpimällä moottorilla. Lisäksi pidin moottorin käydessä vaihdetta päällä ja kytkin pohjassa keskiseisontatuella paikallaan kaasuttaen, sekä kytkintä pumppaen. Ei vaikutusta...
Mitäköhän tekisin seuraavaksi, multa loppui konstit?
Vaihdoin ketjut ja rattaat ja eturattaan ympäriltä olevan oljymoskan seassa oli joku holkki, sille en löytänyt mitään paikkaa voisikohan vaikuttaa asiaan?
Kytkintä painaessa kuuluu mielestäni jotain rahinan sekaista ääntä, jota en varmuudella muista ennen kuulleeni ennen.
Vinkkejä otetaan vastaan ennekuin aloitan kytkimen purkamisen, viitsisi turhaa työtä tehdä, varsinkaan kun tekee tuollaisen homman ensimmäistä kertaa. Kiitos kaikille "guruille" etukäteen.
Niin ja pyörä on 600c XJ vm -99 ja kilometrejä on n. 57 tkm
Ainakin se "holkki" voisi hyvinkin olla sen kopan kohdistusholkki.En uskalla sulle erästä neuvoa antaa kun tuloksena voisi olla miehen ja pyörän mentävä reikä seinässä.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Onhan sulla kytkinvaijeri oikein säädetty ? Se voi auttaa että vetää vaijerin ihan kireelle jotta saa liikettä lisää niin saa pakat irtoomaan. Sen jälkeen tietty takasin niin että vivun välys on oikee.
FJR -17
Minulla oli tiistaina vähän samoja oireita Divarissa. Ekalla yrityksellä vaihdetta päälle laittaessa pyörä nytkähti ja kone sammui, kytkin ilmeisesti jumissa. Toisella kerralla vähän enemmän kierroksia (ei kauheasti kuitenkaan), samalla etujarru kiinni ja rohkeasti ykköstä pesään ja homma alkoi pelittää. Sitten ajokamat niskaan ja kevään ensimmäinen Lohjan kierros tuli tehtyä, sekä pyörän että kuskin toimiessa hienosti.
Se holkki kuuluu luultavasti yhden kotelon pultin päälle. Kaikkien muiden pulttien kohdalta kotelo ottaa lohkoon kiinni, mutta yhdessä kohdassa pitää ketjun takia olla "tyhjää", ja siinä holkki on kotelon ja lohkon välissä. Eli siinäkin siis kotelo ottaa lohkoon kiinni, mutta tuon holkin välityksellä. Tajusikohan tuosta mitään? Oikean pultin hoksaa kyllä, kun tietää mitä etsii, nimim. kokemusta on.
Vanha mutta hidas.
Kiitos kaikille vastanneille, ongelmat ovat ratkenneet jo muutama päivä sitten, poislukien sen holkin kohtalo. Sen katson sitten jos näen siihen aihetta. Jotenkin mukava fiilis kun alkaa kaikki harmit olemaan takana ja voi kelien salliessa keskittyä vaikka
Kytkimen sain kuntoon siten, että laitoin kytkimen nippusiteellä yön ajaksi pohjaan, ja sen jälkeen liikuttelin edestakaisin kytkin pohjassa ja vaihde päällä. Näillä toimenpiteillä lähti irti, tosin vieläkin hieman huonosti mutta en viitsi "kantamaan" jättää, katsotaan joutuuko vaihtamaan kytkinlevyt tai jotain muuta myöhemmin vain meneekö itsellään kuntoon tai jotain...
Akun kanssa oli ongelmia, ei tahtonut virtaa löytyä vaikka latasi. Lääkkeenä uusi akku Biltemasta maksoi noin 20€ vs Stormin 90€... Ja se saatiin sillä kuntoon vielä kohtuullisen edullisesti.
Takarattaan pulteista meni jengat talven aikana kun vaihdoin ketjut ja rattaat.. Kun kerran ovat tiheäkierteiset eikä tahtonut löytyä mistään niin meni pinnapulttien sijasta "tavallisiksi" pulteiksi jotka sitten aikansa hakemisen jälkeen löytyi.
Sitten vielä kun saisi aikaa järjestettyä ja vaihdettua jarrunesteet, sekä irrotettua virtalukon. Virtalukko on temppuillut jo viime vuonna vaikka tein uuden avaimen, täytyy sarjoittaa se uusilla haitoilla niin pelaa taas.
Kaasarit kannattaisi varmaan synkata, mutta en ole sitä koskaan tehnyt joten täytyy hetki vielä miettiä. Alipainettahan siellä vain mitataan, joten sellaisen laitteen tekeminen itse saattaisi onnistua. Kahdella alipainemittarilla laittaa alipaineen kaikkiin kaasareihin samaksi, niin taitanee riittää...
Jos venttiilit täytyy säätää, niin jätän ne jonkin liikkeen huoleksi, ovat kuitenkin sen verran hankalia hommia säätöpaloineen, etten taida ainakaan vielä jaksaa.
On ollut pari mutkaa, mutta onneksi on niistä selvitty.. Sitähän tämä on, moottoripyöräily
![]()
xj 600s 93
onko normaalia että kytkinkahva jää "löysäksi' eli n.2 milliä vaille siitä rungosta.
entä se kun kiihdyttää täyskaasulla ja vaihtaa nopeasti isompaa niin tuntuu että kytkin ei heti nappaa kiinni---- siis diiiid-ja vasta sen jäkeen puraisee.
muuten toimii mainosti...siis vaihteet ja vapaa löytyy helposti. Turhaa höösäystä tämmönen kyseleminen mutta ei muutakaan tekemistä sadepäivänä ollut![]()