Kanttii samalla avatessa kattoa että se RAM-air systeemi on letkutettu oikein ja toimii, joku alipaineletku voi olla ajan saatossa hapertunut. Jos otat suuttimet irti niin katso tarkkaan mikä suutin kuuluu mihinkin kaasariin, ainakin F2:ssa ja muistaakeni myös kolmosessa on keskellä eri kokoset suuttimet kuin laidoilla. Se kokomerkintä pitäs olla stanssattuna siihen suuttimen "ruuvinkantaan" mut jos naru kireellä vetää hyvin niin tuskin on pääsuuttimissa vika.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Millä suuttimet kannattaa puhdistaa?Suuttimien puhdistus voi tehdä ihmeitä, jos on joskus osattu laittaa oikeat suuttimet.
Lisätään tarkistuslistalle.Kanttii samalla avatessa kattoa että se RAM-air systeemi on letkutettu oikein ja toimii, joku alipaineletku voi olla ajan saatossa hapertunut. Jos otat suuttimet irti niin katso tarkkaan mikä suutin kuuluu mihinkin kaasariin, ainakin F2:ssa ja muistaakeni myös kolmosessa on keskellä eri kokoset suuttimet kuin laidoilla. Se kokomerkintä pitäs olla stanssattuna siihen suuttimen "ruuvinkantaan" mut jos naru kireellä vetää hyvin niin tuskin on pääsuuttimissa vika.
Hops!
Jaksaako/viittiikö joku mitata CBR F3:n keulan mittoja? Tarvisin ainakin teleskoppien välisen etäisyyden toisistaan ja ala- ja yläkolmioiden välin.
-Ile-
Jatketaan tämän pyörän kanssa.
Talvella tuli pyörää huollettua ja laiteltua:
- Öljyt + suodatin
- bensatankki irti ja puhdistus
- kaasari irti, puhdistus, synkronointi ja seoksen säätö ohjekirjan 2 kierrosta
- mittariston päivitys F4i malliseksi+moottorin lämpötila-anturin vaihto
- kaasarin synkronointiputket oli ilmaan auki ja ne tulppasin
- ilmansuodattimen vaihto
Kaiken tämän jälkeen oli odotus että käynti ja veto ongelmat olisi poissa, mutta ei. Vedota ei 5k rpm ylöspäin, vain röpötystä. Tasakaasulla ajo ei onnistu.
Korjaavana toimenpiteenä tein vielä seuraavat:
- kaasarin pääsuuttimet tehdasmalliseksi
- kaasarinkohojen tulppien vaihto uusiin
- nyppäsin Ram systeemin solenoidin irti ja yhdistin kaasarille menevän letkun ilman putsarilta tulevaan (eli ilma tulee kokoajan 20km/h< mukaan)
Näiden jälkeen vetää koko kierrosalueella ja tasakaasu muuttui tasaiseksi, ei röpötä enää ja käyntiinlähtö on vaivatonta.
MUTTA moottori tms. alkoi pitämään nakutusta/tikitystä (ei metallinen kilkatus) koko kierrosalueella ja tihenee kierrosten mukana. Kuuluu vahvimmillaan vasemmalta puolelta. Stetoskoopilla hakemalla vahvimmillaan ääni tulee kaasarista.
Tulpat vaihdoin uusiin kokeilu mielessä ja ei vaikutusta.
Onko ideoita mistä nakutus voi johtua? Kirjoittaessa tuli mieleen, että olisko viimeisen kaasarin irroituksen/asennuksen yhteydessä sylinterin päälle tippua tavaraa...
Sattuipa sillälailla hassusti, että kun olin tankkaamassa CBR:ääni (PC41) ja aukaisin bensaluukun, niin huomasin että täyttöaukon ympärillä oleva "vallihauta" oli täynnä vettä. Eli ylivuotoaukko oli tukossa. Tuolla seudulla olikin ollut aika pitkään jotain mustahkoa sakkaa tai pölyä, olisi siis pitänyt putsata se ajoissa..
Putsailin kotipihassa tuota syvennystä, ja aattelin että ehkä tuke oli yksinomaan siinä ylivuotoreijässä eikä esim. poistoletkussa. No ei ollut.. Tänään kun aukaisin tankin läpän tarkistaakseni tlanteen sateiden jäljiltä, niin tapahtui niin että osa "vallihaudassa" olleesta vedestä hujahti tankkiin bensan joukkoon. Aloin tutkimaan asiaa tarkemmin:
Työnsin poistoaukkoon jotain fillarin vaijeria ja rautalankaakin. Aina rassatessa homma tyssäsi samaan kohtaan. Aloin tutkia saako tankin miten helposti pois.. ei houkuttanut. Otin sivukatteet veks.. Sitten asia selvisi: Oikealla puolella tankin alapuolella sen takaosassa oli kaksikin sellaista letkun ulostuloa joissa ei ollut klemmareita, eli jompi kumpi niistä sen halvatun ylivuotoletkun liitännän piti olla. Oli se paksumpi. Eli poistokanavaputkisto on peltinen aika pitkän matkaa tankin sisuksissa. Vika oli joka tapauksessa siinä, että poistoletku on noin 20 sentin jälkeen jatkettu 90 asteen kulmapalalla, ja se perhanan tukos oli tietenkin siinä kulmapalassa. Siinä oli aika tiivis mustasta sakasta koostunut töhkätappi. Sen kun poisti, niin johan alkoi vesi virrata. Idioottimaista pistää tuollainen kulma kyseiseen kohtaan, sanoisin. Yhtä hyvin olisi voinut olla suora liitos.
No oli miten oli, niin jonkin verran sitä vettä pääsi lorahtamaan lähes täyteen tankkiin. Pitääkö olla huolissaan ja pitäisikö tehdä jotakin? Mitään käyntihäröjä ei ole ainakaan vielä ilmennyt.
Viimeksi muokannut: zed; 30.07.2022 klo 21:18.
Motonetistä tai vastaavasta saa muutaman euron maksavan lappopumpun jolla tankin saa tyhjäksi. Jossain kirkkaassa astiassa voi tiiraillla vesihelmiä. Jotain tuollaista itse koittaisin.
En tiedä auttaisiko sitten joku alkoholipohjainen aine liuottamaan veden "bensan seklaan", mitä se nyt oli kun männävuosina tankkin laitettiin. Marinol?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Nykyisessä E10-bensassa on enemmän viinaa kuin mitä Masinolia tai muuta jäänestoa koskaan ennen bensaan sekoitettiin, joten kyllä se vesi sinne bensaan todennäköisesti on jo liuennut. Toki jos sitä vettä on määrällisesti liikaa, niin se voi viinasta huolimatta erottua tankin pohjalle ja aiheuttaa ongelmia pidemmän päälle.
Jos pyörä on vielä aktiivikäytössä ja tulee tankattua muutaman kerran tälle kesälle, niin tuskin vaatii mitään erityisiä toimenpiteitä. Mutta en ehkä sillä vetiseksi tiedetyllä bensalla talvisäilöön suoraan työntäisi.
98:lla olen tähän asti ajellut, koska tuon uutena ostamani kulkineen luovutuksen yhteydessä Bike Worldin sälli näin suositteli. Oisko nyt sitten paikallaan ajella hetki halvemmalla sopalla?
Ja kandeeko nyt siis ajella tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen seuraavaa tankkausta, vai päinvastoin hakea heti sitä ysivitosta kunhan pinta vähän laskee?
Viimeksi muokannut: zed; 31.07.2022 klo 00:44.
On siinä 98:ssakin max 5% etanolia (98e5), mutta huonolla onnella sitä voi toki olla myös lähes 0% varsinkin nyt kun biokomponentin jakeluvaatimusta laskettiin.
Masinolin uudempi e100-versio ehdottelee 0,5l pulloa 50 litraan bensaa eli noin 1% seosta. Vanhempi kaasariaikakauden version sekoitussuhde on 1l per 40 litraa bensaa eli 2,5%.
Teknisen kaupan liiton sivuilta löytyi tieto, että Honda sallii e10 käytön mikäli ohjekirjassa ei nimenomaisesti vaadita 98-oktaanisen käyttöä. Jos tuo vaatimus löytyy, eikä e10 siten sovi, niin tuon Masinol e100:n lisäys ohjeen mukaisella seossuhteella on yksi vaihtoehto.
Kävin tutkimassa usemmasta eri lähteestä asiaa, ja kyllä PC41 (Hornet ja CBR) on e10 "compatible". Elikkäs mennään sitten sillä jonkin aikaa.
Ei vaan se pointti oli että se e10:n 95 oktaania ei riitä koneelle, niin siksi sitä ei voi käyttää muutamassa pyörämallissa joiden oktaanivaatimus on 98. Toki on pieni teoreettinen mahdollisuus, että 98:a vaativassa pyörämallissa olisi joku muu komponentti joka ei kestä 10% viinamäärää, mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä, kun koko muu mallisto on kuitenkin yhteensopiva. Ja tosiaan jos laittaa tuon lisäainevalmistajan suosittaman 1% seoksen, niin max 5% -> 6% muutos ei varmastikaan lyhytaikaisesti aiheuta mitään ongelmaa.
Kannattaa pitää puurot ja vellit erillään näissäkin asioista.
Pöydällähän on nyt kolme eri palikkaa.
Mahdollinen pyöräkohtainen materiaaliongelma joissain komponenteissa korkean "viinamäärän" vuoksi.
Eli käykö tähän liittyen 95 vaiko eikö?
Käytännössähän jo 98:n max 5% taso ylittää männävuosien Masinol- ym. seossuhteet jo reilusti.
Sitten tulevat oktaaneihin liittyvät asiat.....
"Vaaditaanko" 98, vai riittääkö 95?
Käytännössä pitää olla jo kisahommiin erityisesti optimoitu laite, mikäli 95:n tilapäisestä käytöstä
laitetta raskaasti kuormittamatta syntyy joku todellinen ongelma.
Tuskin kukaan jossain reissussa jättää moponsa tankille odottelemaan "parempia aikoja"
jos siellä sattuu 98 olemaan tilapäisesti loppu.
Eli se tuolla aiemmin esillä ollut..... 95:lla jonkun matkaa, lienee se pienimmän riesan reitti
jota kannattaa ensin kokeilla.
Ei sitte tankkiin nyt hyvä ole pientäkään kupillista silkkaa vettä kumota.
Kaasaripelissä se tahtoo kaikesta huolimatta helposti jalostua kohokammioiden pohjalle
ja aiheuttaa tyhjäkäyntipiirissä ensimmäisenä ongelmia seurannaisvaikutuksineen.
Eli jos haluaa vielä ottaa varmenmman päälle, laskee alkuajojen jälkeen pohjaropuista
tavarat pois.
Näissä vesi/polttoainemurheissa tahtoo asiat helposti "mennä sekaisin" ja suhteellisuuskin hieman hämärtyä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Aaargh !
Selasin noita postauksia hieman liian kauas taaksepäin.
ja
Mutta sittenhän homma muuttuu aika lailla yksinkertaisemmaksi
kun ei tartte kaasareiden kanssa puuhastella.
Runsaammat vesikulaukset kannattaa edelleen tyhjätä säiliön pohjilta
alkuun suoraan pois.
Noista oktaanihommista vielä sen verran, että noissa kaupankuntoisissa peleissä
joissa valmistajan mukaan riittää 95E, taitaa käytännössä merkittävin asia liittyä pitkäaikaissäilyvyyteen.
Muistelen, että joskus oli ihan puolitieteellinen artikkelikin siitä kun vakiolla Gen 1 bussilla vedettiin Viaberilla
ristiin rastiin 95:llä ja 98:llä ilman mitään mainittavaa eroa suuntaan jos toiseenkaan.
Taisi jossain vedossa tulla 95:llä jopa nippanappa paras lukemakin.
Toki siinä tapauksessa että laite on vakio esim. putkea ja putsaria lukuun ottamatta ja sen myötä
jo jonkin matkaa "persesäädöissä", se usein pykii hiukan vähemmän 98:lla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Moro,
sankat joukot ovat kovasti korostamassa etanolin haittavaikutuksia.
Tutustukaapa nykybensan sisältöön ja muistakaa se kun teette remppaa tuulettamattomassa tallissa.
https://www.neste.fi/static/ktt/13866_fin.pdf
Tolueeni syövyttää joitakin muoveja ja kumia, mutta ei metalleja:
https://www.ttl.fi/ova/tolueeni.html
Moi
Honda CBR600 F2
Olisiko kenelläkään nurkissa ylimääräisenä etukatetta(etuvalon ympärillä) tai pelkkä vasen puolikin riittäisi?
mika.niemela@ahlsell.fi
Kiitos
Upper cowl.jpg
-Honda CBR 600 F4
-Suzuki GSX-R 600
-Honda CBR 600 F2
-Yamaha FZ6-S
-Honda CRF250R
-KTM 125 EXC
-GasGas EC 125
-Suzuki Hayabusa
-Kawasaki Z750
Tervehdys!
Mulla tuollanen 2007 vm 600f cbr liekö f4i. Rupes alkukesästä oireilemaan tällä tavalla: pyörähän on siis ruisku,Joten huonosti löytyy apuja keltään. Ongelmana,Lyön käymään pyörän se nostaa kierrokset 2500-3400 rpm tyhjäkäynnillä. Hetikun saavuttaa sen 40 astetta mittaristoon,kierrokset tippuu ja oikea lämpötila niin käy normaalia tyhjäkäyntiä. Ei oireile ajossa eikä muutenkaan. Ainoastaan ongelmana että kylmänä käyntiin laittaessa ns ryyppy jää päälle tuollain että kierrokset huutaa hetken aikaan ja tasottuu kun lämmöt nousee. Onko kellään ollut vastaavaa? Alipaineletkut tutkittu ja olivat ehjiä:ilma meni läpi. ja map putsattu. Ei vilkuta FI valoa. Loppuu ideat itseltä kesken eikä tunnu ketään osaavan auttaa. Onkohan vahapatruuna sökö,vai joku anturi? -kiitos vastauksista jo etukäteen
nokun mä olin kans sanomassa että eiks toi oo ihan perus hondaa mut en kehdannu ennenkun joku muu vahvistaa väitteen...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Vuodesta 2005 ollut vastaava pyörä, aivan sama toiminta, ei siis vika vaan ominaisuus. Tuntuu tietenkin aika härskiltä, varsinkin suoralla putkella ja kylmällä ilmalla.
Honda CBR 600 F -05
Heips,
Tämä ominaisuus tuli alkukesästä ei ennen ole noin tehnyt. 2500 ylöspäinki,Sekin on jo aika härski,3-3500 ei ainakaan voi olla enää normaali. Ennen kävi siinä 2500 nurkilla. En tahdo kyllä uskoa että,Olis ominaisuus varsinkin kun tämä tuli yhtäkkiä. Tuossa toinen pyörä saman ikänen lähellä,Hänellä ei tee samaa. Moni liike meinannu imuvuotoa,MAP anturia jne jne. Bikeworldista meinattiin sitä vahapatruunaa viaksi. Aattelin kysellä täältä,että onko kellään ollut vastaavaa ja mikä avuksi. Ei talvellakaan kun käyttelin sitä,eipä noussut kierrokset 2500 rpm korkeemmalle….Pyörää ostaessa toki vilkutteli FI valoa, MAP/Vacuum ongelmasta. Ei ole sen reissun jälkeen tehnyt sitä. Uus anturi oli Ebaysta tilattuna,mut en tahdo uskoa Sitä ongelmaksi. Lisättäköön nyt vielä että 3000 tuhatta harvemmin käy alta kylmänä…Itselläkin tuossa Dominaattorin Gp1 ”vaimennin”. Kysytään nyt samalla sekin et tilasin korjausarjan vahapatruunaan,onko siitä mitään apua vai pitääkö se runko vaihtaa myös siihen patruunaan. Kiitos jälleen vastauksista!
Viimeksi muokannut: nnipaah; 30.05.2024 klo 11:11.
Nopean Youtube -etsiskelyn jälkeen monella oli ongelma alipaineletkujen, varsinkin MAP:ille menevän kunto tai tukkeutuminen, mutta jos ne on kunnossa, niin vahapatruunan vaihto ei välttämättä kovin kalliiksi tule. Se kuitenkin toimii, jos lämpimänä päästää kierrokset alas, mutta voisiko ikääntyminen vaikuttaa kierroksia nostavasti? Tosta osalistaa, ei nyt ihan ilmainen.
Honda CBR 600 F -05
Moi,
Juu ilma menee läpi letkuista ja mapille menevän vaihdoin ku oli päästä vähän huono. Eli siellä ei pitäs olla vikaa. Map vissiin ehjä myös. Mut juu Lämpimänä toimii kyl,sillon käy normaalisti. Kylmästä nostelee kierroksia miten sattuu kuten kuvailin. Tilasin Bikeworldista Vahapatruunan ja tiivistesarjan sille. Oisko 49e ollu Elementwax ja tiivisteet 15e. Kävin kaupungis yhden Maahantuojakorjaamon jutuilla,Sanoivat et Puolkierrosta löysätä Patruunan pääs olevaa mutteria,Heillä näin tehty. Kuulemma iän myötä Vaha jotenki vanhenee tms et saatta tehdä tuota. Koitan tätä nyt ekaksi osia odotelles ja mikäli tolla lähtee toimiin niin Vaihtelen talvella tms vasta tohon sen korjaussarjan. Youtubesta löyty kaasari vehkeistä enemmän noita vikoja,Jostain enku foorumilta löyty tästä myös juttua. Sillä oli ollu kurkku löysäl. Itse katsoin että ovat pohjas ja kiristin vähän klemmareita.
Tarkoitus opetella vaihtamaan ketjut ja rattaat itse. Afam halpis niittaustyökalu on matkalla Saksan Amazonista.
Rattaiden kiristysmomentit? Ei löydy käsikirjasta.
Ruuvilukitetta?
Väittäisin että nykyisessä asennuksessa ei lukitteita ollut. Puupala takavanteen välissä kokeilin ihan ensin, ennen osien tilaamista, että aukeeko eturattaan pultti. Tiukassa oli mutta aukesi.
Pyörä on 2006 F4i
CBR600F4i -06