Joo, tuo ohje toimii kyllä hyvin. Sillä jos mopon uskaltaa kallistaa, niin liikaa sitä ei kumminkaan kyljelleen saa. Sillä, kyllä ne renkaat pitää ja mopo siitä pystyyn nousee. Itelläni sattui kerran tilanne, jolloin kesken oikealle kaartuvaa mutkaa peruutti auto pihalta (oikealta puolen) tielle. Ulkokurvin puolelle ei ollut asiaa, tuli toinen auto vastaan. Pakko oli runtata voimalla sisäkurvin puolelta ohi. Voimalla siksi, että vaistomaisesti löysäsin kaasun (mopo nousee pystyyn) ja se on virhe. Nythän mopo sai kaksi eri käskyä, vauhdin tapolla mopo pystyyn ja vastaohjauksella taasen lisää kyljelleen. Onnex voima voitti, mut läheltä piti.(jaket @ Huhti. 13 2008,18:25) kirjoitti
![]()
![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Joo noin. Tästä sitten eteenpäin olen yrittänyt takoa päähän ajatusta "työnnä lisää, kyllä se sinne uppoaa kun tarpeeksi työntää!". Siis mutkaan ja vastapuolelta.(jaket @ Huhti. 13 2008,18:25) kirjoitti
Kaverille auttoi paniikkiin se, että pudottaa satulassa ulkokurvin polven varaan ja takaliston sisäkurviin. Tällöin toinen käsi "lyhenee" ja toinen pitenee eli vaikka olisi hartiat jäykkänä, niin silti repii oikeaan suuntaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Sinne menee minne katsoo. Katso sen kaivon viereen niin ajat pakosta ohi.(jyk4 @ Huhti. 13 2008,14:57) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Jollain muulla palstalla tällä foorumilla luin mieleenpainuvan ohjeen vastaohjauksesta. Hoe itsellesi: TYÖNNÄ TURVAAN!![]()
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
Kyllä se mopo kallistuu vaikka kuinka kylelleen, mutta vika on siinä että jos et vie painoasi sisäkurviin, niin mopo ei kallistuksesta huolilmatta käänny!(panu.. @ Huhti. 13 2008,19:30) kirjoitti
![]()
Itse olen huomannut juuri tämän ongelman, että kyllä mopoa saa kantattua, mutta itseensä ei saa siirrettyä "roikkumaan". Mikäs peslukko, tai pikemminkin perseen pakoonsiirto toimenpide on nimeltään?
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Minusta kyllä näytti ennemmin siltä, että perä irtosi kiihdytyksessä..(Moto guzzi @ Huhti. 13 2008,11:01) kirjoitti
![]()
gsr 600 *07
gsx-f 600 *03
Ei oo noi pyörät tehty noin koviin kanttauksiin, loppuu vaan ominaisuudet ja jarruista selkeesti teho. Kova saa olla vetomies, joka ton ensimmäisen keisinkin olisi selvittänyt persettä roikottamalla tossa huimassa neljänkympin vauhdissa.
Life's pretty straight without motorcycling
^^![]()
![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Moottoripyörää ohjataan ohjaustangosta kääntämällä, roikkumiset ja polvi maassa ajelut kuuluu radalle. Normaalissa ajossa painoa ei tarvitse, eikä sitä usein edes ennätä siirtää. Lisäänpä vielä sen verran, että se painokin kyllä siirtyy siinä vastaohjauksen myötä. Ja vastaan ei todellakaan saa pistää..(sky @ Huhti. 14 2008,22:13) kirjoitti
Vastaohjaus ja oikea katsetekniikka on kuitenkin kaiken A & O
Tuo "hartialukko" on myös vähintäänkin harhaanjohtava termi.. Paniikki olis parempi sana ainakin videopätkän tilanteessa.
Hartialukko olis mun mielestä sopivampi ilmaisu silloin, kun ajelee kylmästä jäykkänä. Silloin on kyllä muutkin paikat lukossa ja ajamisesta ei tule mitään - ainakin se on kaikkea muuta kuin jouhevaa ja sujuvaa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Se ei hartialukkopaniikki ole kaukana ihan noissa normi moottoritien loivissa kaarteissakaan jos menee vauhti yli taitotason. Kyllä se vaan näin aloittelijalla tulee se stoppi ennemmin kypärän alta kuin pyörän puolesta.
Rataharjoittelu olisi kyllä paikallaan, mutta täältä asti se ei vaan ole enään päivän reissu kun lähtee ahvenistolle kurvaileen.
Suzuki M1800R -10, Yamaha XV535 -96
Ex: Aprilia Pegaso 650 -00, CBR900RR -00
1/4 mile: 10.796s, 212.10km/h, 60ft 1.888s
Oikein kylmät väreet kulkee selkäpiissä, kun lukee tänkin ketjun parin kuskin käsitystä pyörän ohjaamisesta. *![]()
Ehkä kuitenkin mielestäni kaikkein uskomattominta on, että pyörän kääntämistä täytyy oikein miettiä AJON AIKANA?Ei ole kyllä kauheen vaffalla pohjalla pelin luotsaaminen jos esmes väistöliikkeitä täytyy etsiä fraasivarastosta..
Radalla kaikki mars mars, joilla on käsittely hakusessa....tai kotilokauppaan.
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Profiilisi mukaan "täältä" = Oulusta?(Olbert @ Huhti. 15 2008,11:05) kirjoitti
Miksi ihmeessä ajaa teräskaitein pilatulle kaukana olevalle radalle, kun sekä Kemora että Botniaring ovat selvästi lähempänä ja vaikka juuri sen yhden päivän reissun päässä, jos sen niin haluaa tehdä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Tätä vähän ihmettelin itsekin tässä threadissa.(J@ck @ Huhti. 15 2008,09:48) kirjoitti
Vastaohjaus on niin voimakas tapa kääntää pyörää, että kyllä se pyörä tankoa tottelee vaikka matkustaja päättäisikin istua ulkokurvin puoleisen sivulaukun päällä.
Ja sikäli kun äkkiväistö tulee yllärinä, niin pyörä väistää ja miehistö yrittää roikkua putoamatta mukana.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Kemora(Olbert @ Huhti. 15 2008,11:05) kirjoitti
![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mulle hartialukko = lopettaa ajamisen, on niin kun silleen shokkitilassa, ettei enään kykene toimimaan.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Sopii käydä kokeilemassa, että kääntyykö se pyörä tarpeeksi, kun siirrät painon karkuun sinne ulkokurvin puolelle. Samalla tietysti teet voimakkaan moottorijarrutuksen, koska uskosi kääntymisen suhteen loppuu.(Hannu59 @ Huhti. 15 2008,13:06) kirjoitti
Silloinhan homma toimii jos tosiaan seisot tönkkönä ukkona ja kiskaset rajun vastaohjauksen.
Mutta vetomiehet ovat täällä foorumilla minua opastaneet, että silloin kuuluu siirtää sitä painoa vaan sinne sisäkurviin ja antaa lisää lämää!
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
"Hartialukko"
vertaa rallimiesten
"Ohjaamo täynnä käsiä"
![]()
ZZR-1400
Mitäs halvattua tässä oikein tapahtu:
Malliesimerkki
![]()
![]()
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mulla se "hartialukko" on just sellanen, että mennään sinne mihin keula osottaa.. ja pahimmassa tapauksessa se on se pusikko![]()
Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..
****
Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
Heh..meni mutka "vähän" suoraksi. Mites lie kävi hepulle..(sky @ Huhti. 15 2008,18:31) kirjoitti
![]()
Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..
****
Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
Eihän noissa surffilaudoissa olisi edes kallistusvaroja enempään kääntämiseen(sky @ Huhti. 15 2008,13:31) kirjoitti
![]()
Just "nyt" ei bikeä...
Niin. Voiko painavaa pyörää edes ohjata muulla kuin vastaohjauksella??(J@ck @ Huhti. 15 2008,09:48) kirjoitti
Voihan jotain keijukaista koittaa viedä painoa siirtelemällä, mutta miksi ihmeessä kun vastaohjauksella isonkin pyörän saa juuri niin paljon kyljelleen kuin ikinä tarvitsee ilman mitään venkoiluja.
Jos nyt kuvittelee sen pyörän painopisteen siihen johonkin etu- ja takapyörän väliin, akselilinjan yläpuolelle ja sitten ajattelee että vastaohjauksella siirretään pyörien kosketuspintaa tästä sivuun, niin aina se pyörä alkaa kaartaa, eli kääntyä.
Pyörällä kun ei voi tehdä kuin kolmea asiaa, kiihdyttää, hidastaa tai kallistaa. Tai näiden yhdistelmiä. Kallistaminen tehdään siirtämällä etu- ja takapyörän sijaintia painopisteen oikealle tai vasemmalle puolelle ohjaustankoa kääntämällä vastakkaiseen suuntaan kuin mihin halutaan kääntyä.
Siinä on kaikki millä ajaminen tehdään, kun nopeutta on enemmän kuin kävelyvauhti.
Kun pistää tämän selkärankaan ja unohtaa kaikki muut temppuilut, niin ei tule hartialukkoa eikä "kääntyykö" kauhusekunteja, kun ei muista kuin oikean tavan.
Takapyörän luistossa sen puolen kyynärpäätä, jolla taka-akselin mutteri on lähinnä kyynärpäätä, vedetään taaksepäin. Kyynärpää kohti luistoa, yläruhoa saman kyynärpään puolelle, etupäällä nostetaan takapäätä, kevennetään kaasua, ei panna sitä laakista kiinni jos luisto on jo leveä, moottorijarrutus voi irrottaa pidon lopullisesti. Kytkimenkin voi vetää, mikä on hyvä alkusääntö, mutta jos luisto on leveä pitää miettiä mitä tapahtuu jos pito äkkiä palaa. Mutta nyrkkisääntö, heti kaasu pois ja kytkin auki. Luistoa ei tarvitse hallita jos siihen ei joudu..
Etupään luistossa kaasu pois ja tankoa suorempaan. Jos peräpää irtoaa moottorijarrun vuoksi niin kytkin auki. Nyrkkisääntö - kytkin auki. Etupäällä nostetaan etupäätä ja loivennetaan kaartoa jos siihen on tilaa. Ja nopeasti mutta rauhallisesti ja tunnustellen sen korjauksen kanssa, muuten helposti ylikorjaa, tekee muutaman kalanpyrstön ja eroaa pyörästä.
Ja tietty jos on jarruttanut kantatessa ja pyörä irtoaa luistoon, niin jarrut pois. Paitsi jos etupää puskee mutta takapää pitää niin vain etujarru. Jos takapää luistaa, niin molemmat, jotta takanen saa pidon takaisin ja jotta pyörä ei pyri pyörähtämään jarruttavan etusen ympäri. Nyrkkisääntö - älä jarruta kaarteessa, vaan sitä ennen. Jos luistaa niin jarrut pois. Jarruta kaarteessa vasta sitten kun tuntuu että se on logiikassa ja pito sen sallii ja jos siihen ylipäätään nyt on mitään tarvetta..
Mutta alkuun ensin selkäytimeen pelkkä vastaohjaus ja kun se sujuu, niin sitten vasta noita luistoja miettimään. Niitäkään ei tarvitisi ajatella jos tuolla ei olisi vielä niin paljon hiekkaa asfaltilla ja pikipaikkauksia joista voi livetä rauhallisissakin nopeuksissa prkl. (tai jos ajelee jäätävissä keleissä.. nimim satasesta 50m matkan takanakki menossa vasemmalta ohi marraskuussa kun oli jäätä vanhalla Lahdentiellä, kumma juttu oli kuitenkin +3 kun lähdin Lahdesta ajamaan)
Ja etupään luistossa voi olla parempi vaan siirtää itsensä asfaltille sinne sisäkaarteen puolelle ja antaa pyörän mennä. Jos nosto menee yli voipi peli kipata ja ojaan mennään kuski ensin ja sitten pyörä päälle ja voi tulla isoa kipeää. Ja joskus se vaan lähtee alta sen siliän tien. Poistutaan oikein ja jatketaan matkaa liukumalla.
Ja kunnollisilla ajovarusteilla on hauskempaa liukua kuin esimeriksi "henkilökohtaisella nahkapuvulla", joka menee yleensä aika pahaan kuntoon ja uutta ei tule koko ajokaudella.
Eli ajamista ei lopeteta ennen kuin viimeinenkin palanen on lakannut liikkumasta
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kyllähän nuo painonsiirrolla se ohjaa - viestit epäilyttävältä näyttävät, mutta taitaa olla vain kuvauksia samasta lopputuloksesta. Ei se tangosta oikeaan suuntaan käänny, mutta kallistuu kyllä ja sehän meillä kaikilla on tavoite, puhuttiin sitten painonsiirrosta, kallistumisesta tai kääntymisestä. Nopean painonsiirron aikaansaamiseksi (ja poistamiseksi) täytyy "vastaohjata". Terveen järjen pitäisi kyllä jaloillaan seisovalla ihmisellä kertoa, miten sen painon saa siirtymään. Ei se ole mikään "väärä suunta" ohjata, vaikka se tuolla sisäkurvin puoleisella kädellä työntämisellä saadaankin siltä kuulostamaan.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Taitaa olla se kuuluisa takapyörälukko kyseessä tuossa.(sky @ Huhti. 15 2008,13:31) kirjoitti
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
On kaksi eri asiaa kääntää pyörä vastaohauksella "kylelleen" ja kääntää vastauohjauksella pyörä + kuski "kylelleen". Muistelen lukeneeni tältä foorumilta, että muun muassa nopeassa vastaohjaus väistössä kuski pysyy paikoillaan ja pyörä kallistuu. Taisi olla Mika Kallion ajokoulun oppeja, mikäli yhtään muistan oikein. Korjatkoon joku jos muistan väärin. Se että miten nämä kaksi vaihtoehtoa eroaa toisistaan, niin sen voitte käydä itse kokeilemassa. Sen jälkeen voitte miettiä uudelleen sitä painonsiirron merkitystä ja mitenkä väärä painoin siirto tai paremmin ilmaistuna painoin siirto karkuun kantatessa vaikuttaa pyörän ajolinjaan.
Niin ja vastaus siihen, että miksi joku siirtäisi painoaan karkuun kantatessa, niin juuri siksi että hän pelkää kallistamista.
Aijuu, ja se mitä täällä seliteltiin matkalehmistä ja siitä että vaikuttaako siihen kuskinpainopiste mitenkään, niin kattelin radalla viimesyksynä, kun joku kaveri veteli semmosella edelläni ja jalkatapeista sinkoili kipinät kantatessa. Kyllä se on niin, että vaikka pyörä painaa 300 kg, niin tyypillinen 100kg painava kuski, vaikuttaa painopisteellään pyörän käyttäytymiseen.
Tässä ei siis ollut tarkoitus väitellä vastaohjauksen vaikutuksesta, vaan siitä että kuinka kuski voi painonsiirrollaan haitata yllättävän paljon kääntymistä. Muita haittaavia tekijöitä on voimakas moottorijarrutus ja väärä ajoasento. Näistä kumpikin vaikuttaa pyörän geometriaan ja sitä kautta pyörän kääntymiseen. Tietysti pyörän tyyppi vaikuttaa, kuinka paljon näillä tekijöillä on käytännön vaikutusta.
Kaks päällä paljon ajaville suosittelen jäykempää takajousta ja/tai perän korotusta. Oma pyöräni käytös muuttui totaallisesti kakspäällä ajettaessa, kun nostin perää ja laskin keulaa.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
They gona beat our asses.... Jep jep.(Urkki @ Huhti. 16 2008,10:55) kirjoitti
![]()
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Tuossa oikeastaan näkee tosi hienosti, miten käy, kun erehtyy seuraamaan edessä ajavaa kaveria.(Ace @ Huhti. 16 2008,12:21) kirjoitti
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Vähän hassu tuo sinun kirjoitus... nimittäin ei se pyörä kallistamalla käänny. Itse sanoisin, että pyörää voi kiihdyttää, jarruttaa ja kääntää. Kääntymisestä sitten aiheutuu se kallistus (painopiste siirtyy sellaiseen kohtaan jossa pyörä pysyyrenkaillaan).(jannep @ Huhti. 16 2008,04:50) kirjoitti
Jos lukitaan se ohjaus keskelle, niin vaikka miten kallistelee niin se pyörä ei juurikaan käänny mihinkään (hiukan voi kääntyä jos on eri profiiilia etu- ja takarengas).
Niinhän tuol jossain toisessa topicissa oli joku videokin, missä oli stonga "sidottu" keskiasentoon ja yritettiin jossain lentokentällä pelkästään painon siirrolla käännellä pyörää ja aivan helvetin hitaasti ja loivia kääntymisiä saatiin ainoastaan aikaiseksi.
On se hyvä, että ajaminen on paljon helpompaa kuin sen ymmärtäminen. Mites se menikään, kimalaisen siipien tehokkuuden ja hyönteisen painon perusteella sen ei fyysikoiden mielestä pitäis pysyä ilmassa. Kimalainen kun ei tätä tiedä, se lentää vaan!