Eli tuossa eilen ostamassani pyörässä cbr 600f -99 oli kaksi "vikaa" ja niihin nyt kyselisin apua ja neuvoa. Toinen näistä on jarrutuksessa täristävä etujarru, eli miten sitä herkistelyä voisi tehdä käytännössä vääntämättä levyjä kieroon(jollei jo ole)? Ja toinen kysymys koskien takapyörän laakeria missä on väljää, kannattaako vaihtaa ennen ajojen aloittamista, esim. syökö ketjut ja rattaat ym. ja mihin kannattaisi Jyväskylässä tapaus viedä tohtoroitavaksi?
Kiitos etukäteen jo neuvoista![]()
Nooh, voit viedä sen vaikkapa Bike Forumiin, niillä on Hondan huolto.
Ja ilman muuta laakerit kuntoon ennen ajoja!!!
Myös rapuille kulunut eturengas voi ravistaa jarrutuksissa. Tai löysä ohjauspää.
Ei muutakun hoitoon vaan. Bike Forum vaikuttaa nykyään jyskässä motarin varrella. Myös Kuvan Mp on siinä nurkilla.
Ehdottomasti Bike Forumiin. Se on nykyään samalla puolen jyv-vaajakoski motaria kuin viherlandia mutta tie lähtee viherlandian vierestä vaajakoskeen päin. 01 vuodesta alkaen kaikki huollot BF:ssä tehny ja suosittelen kyllä. Kesäkuussa pitäis mennä sinne laitattamaan Shadouwiin jalkatappien siirtosarja, Cobran putkisto ja suutinsarja.
![]()
Tuon laakerin vois kyllä bike forumille viedä laitettavaksi, mutta mikä olisi jarrujen "niiteille" hyvä tapa herkistellä, kun ei ensimmäisenä uusia levyjä viitsi laittaa?
Bikelle vaan!
siellä ompi tällä hetkellä 2 viikon jono,ja kohta venyy kolmeen.
tosin kai tommoinen laakerin vaihto vois mennä niillä välihommana.
KawasakiVn1600
HondaVtr1000
SuzukiVz800
Aprilia650 *2
KawaKlx250
YamahaXJR1200
KawaZ750 *2
KawaVN800
ApriliaSL1000
HondaVFR750
HondaVF1100C
KawasakiZZR1100
SuzukiDr800
SuzukiGSX1300
HondaCBR1000 *2
KawasakiGPZ750
SuzukiGSX750
HondaMTX125
Tarkistit varmaan jo, ettei myös etupyörän ravistus johdu kuluneesta laakerista? Jos "täristävä etujarru" tarkoittaa jarruvipua niin sitten vika kyllä saattaa ollakin kieroissa levyissä (?) Esim. omassa VFR:ssä laakerin välystä ei tuntunut aluksi käsillä kokeillessa, vaikka se lopulta syylliseksi paljastuikin. Oireili nimen omaan (etupyörän) tärinänä jarruttaessa, etenkin hiljaisemmassa vauhdissa.
Niittien herkistelystä löytyy aiempiakin keskusteluja, mutta periaatteena esim jotain sopivan kokoista ruuvia siihen niitin reikään, lukkomutsku tai tavallinen, prikat väliin, ja sitten räikällä pyöritystä. Tohotat samalla Bräkleeniä sinne niitin varteen riittävästi.
Kannattaa tsekata myös jarrupalojen kunto ja etenkin jarrusatulat/männät. Jos mäntien kyljet ovat likaiset niin sinne myös Bräkleeniä niin maan perusteellisesti ja samalla survot niitä mäntiä sisään vaikka jakarin varrella palojen välistä avittaen, ja varovasti pumppaat sitten jarruvivulla takaisin. Pitäisi ruveta antautumaan. Varo ettet pullauta mäntiä kokonaan ulos.
tottakai nuo on laitettava. Monta paikkaa on mitkä nuo laittaa. Jarrulevyn vaihtaa vaikka pihassa mutta laakeri suosiolla liikkeessä. liikkeessä työlle on aina takuu! Mielipiteeni on että pyörässä on aina oltava kaikki kiunnossa...siis tämä on minun oma mielipiteeni
<p>Suzuki GSX-R 750 - Honda 125 XR - Kymco 125 Agility City - Suzuki GSX650F - Yamaha FZ8-N - Honda CBR600F</p><p> </p><p>Ennen vanhaan moottoriurheilu oli vaarallista ja seksi turvallista.</p><p> </p>
Bike Forumissa en kyllä suosittele missään nimessä huollattamaan mitään. Joskus männävuosina vein sinne näsärini olikohan neljä vai viisi kertaa huoltoon moottorin "pätkimisen" takia, joka kerta kun hain sen pois tiesivät kertoa että "kai se on ehkä kunnossa". Palvelu tosin alkoi kummasti toimimaan kun tulin pihaan uudella gikserillä, on se jännä. Sinänsä siis ihan ystävällistä palvelua siellä(kin) on, kuvalla saa joskus vähän potkia että saa palvelua, mutta ainakin ne vehkeet huolletaan kunnolla eikä koskaan ole jäänyt nk. paskan maku suuhun!
Eli vie tuomo se cebari vaan vaikka Kuvalle tai Jämsään huollatettavaksi, eiköhän ne kuvalla siihen suostu koskemaan merkkiedustuksen puuttumisesta huolimatta![]()
GSX-R600 K6
[/QUOTE](Muki^ @ Huhti. 12 2008,20:56) kirjoitti
Mitäs se naapuri huutelee!![]()
No hyvin on Bike Forumin kanssa pelannu kaikki hommat, osat tullu hyvin ja huollot toiminu - kallistaha tuo o, mut ei halvalla saa hyvää.
[QUOTE](killa @ Huhti. 12 2008,20:04) kirjoitti
Ei tunnu etulaakeri väljältä minun käsissä. "Täristävä etujarru" ei tarkoita tässä jarruvipua vaan ohjaustangon tärinää, eli välittyy jarrutettaessa etuhaarukkaa pitkin käsille. Hätäjarrutusta ei välttämättä tuollaisenaan uskaltaisi tehdä kovemmasta vauhdista, sen verran alkaa vatkaamaan.
Onkos tuo Bräkleeni joku tuotenimi vai yleissana soveltuvalle liukkarille jarrujen läheisyyteen![]()
Se on sellasta jarruosien pesuainetta, ei siis olenkaan liukastetta.![]()
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
Juu en varsinaisesti liukkaria tarkoittanutkaan. nim. haluan joskus pysähtyäkin(V-MAN @ Huhti. 12 2008,22:00) kirjoitti
![]()
Brake Cleaner siis esim. CRC:ltä
Ja vaihdata se eturengas, jos se on kulunut pykälille. Kaikki etupään tärinät omalla kohdalla ovat johtuneet kuluneesta etusesta. Vaikka muitakin syitä siis onkin!
Ja, jos se rengas on Bridgen BT020 niin semmoista ei ainakaan kannata seuraavaa ostaa eturenkaaksi, myyvätkö lie edes enää koko rengasta.
[QUOTE](jiipeexx @ Huhti. 13 2008,12:53) kirjoitti
Eturengas on käytännössä uusi, ehkä 2-4 tkm ajettu. Siinä vika silloin tuskin on, melkein vaihtoehdoiksi jää kierot levyt, jumittavat nastat tai laakeri(missä en siis tunne väljää).
[QUOTE= (marsumus @ Huhti. 13 2008,17:02)](jiipeexx @ Huhti. 13 2008,12:53) kirjoitti
Aivan.
Eturengas on käytännössä uusi, ehkä 2-4 tkm ajettu. Siinä vika silloin tuskin on, melkein vaihtoehdoiksi jää kierot levyt, jumittavat nastat tai laakeri(missä en siis tunne väljää).
Muistaakseni paine-ilmaa kehuivat jossain nastojen puhdistamiseen käytettävän myös.
Onhan jarrupalat myös kunnossa.
Nastat nyt pyöritetty. Joissakin tuntu olevan paskaa välissä rohinasta päätellen ja yks oli ehkä jumissa tai ainakin pisti vastaan muita enemmän. Paha vaan sanoo että tuliko pyöritelty riittävästi kun ei kokemusta kuinka herkästi noiden pitäisi pyöriä, jonkun 5 min kääntelin per nastakai se lenkin jälkeen selviää auttoiko yhtään.