Ostimpa tuossa sellaiset All Rightin kuvastossa myytävät ledi vilkut. Paketissa tuli sellaiset vastukset mukana, mut nyt tuli sitten vastusta asentaessa aivan riittävästi...
Asennin vain eteen käytännön syistä... (Katteen ruuvit liian tiukassa prrkele...)
Mut nyt vain orkkis vilkut takana vilkuttaa tiheästi mut ledit ei vilkahdakkaan. vastuksen asennuksella ei ole vaikutusta. Asensin sen heti vilkun perään siis niinku jatkoksi johtojen väliin. Onko oikea paikka?
Nyt siis käytännön vinkkejä tarvitaan... pitääkö asentaa myös taakse yhtä aikaa? ja pitääkö vilkkurele vaihtaa?
Koitin lukea aikaisempia aiheita tästä, mut vielä ei tähän maalaispäähän menny sähkökaavat...
NIIN.
Katso vaikka täältä.
Ledit johtaa sähköä vain toiseen suuntaan, joten tarkista napaisuus, jos mitään ei tapahdu.
Dixi et animam levavi
Joo
Nyt onnistuu ku laitoin niitä vastuksia 3 peräkkäin! harmi ku niitä on mulla vaan 4 ni joutuu odottelemaan huomiseen että kaupat aukeaa...
Yks vastus näytti olevan aina 27 ohmia joten varmaan joku 80:nen riittää...
Niin ja sitten ku asennan valot myös taakse ni joutuu ilmeisesti taas muuttelee vastuksia...?
NIIN.
Kyllä 1 vastus / vilkku pitää riittää jos valmistaja on nin ajatellut. Vastuksia lisäämällä saat aikaan himmeämmän valon, et paljon muuta. Sulla on varmana ollut johdot väärinpäin eli ynnä- ja poisvirta vika paikassa, kokeile uudelleen niin ei tarvi odottaa kauppojen aukeamista.
ei ollu... kokeilin kyllä ja 3:lla vastuksella vilkku oli tosi kirkas... häikäisi entisten tummennettujen jälkeen...(Simbad @ Touko. 22 2005,12:45) kirjoitti
NIIN.
Ei pidä paikkaansa, mäkin ostin vilkut All rightista ja asennuksen jälkeen vilkut hakkaa liian nopeasti. Ei muuta ku soitto All rightiin ja ne mittasi että vilkut tarvitseekin tuplavastukset!(Simbad @ Touko. 22 2005,12:45) kirjoitti
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
I stand corrected(Rudi @ Touko. 22 2005,12:54) kirjoitti
ja vielä tyhmempi on vilkkujen valmistaja. Luulisi että myyjä asiasta tietoisena olisi toiminut jollakin tapaa
![]()
Laittelin tuossa tutun bandiittiin ledivilkuille uuden releen,ei tarvii vastuksien kanssa pelailla.Rele on tarkoitettu kawan z1000:een,ja siinä on kaksi punaista ja musta maa piuha.Bandiitin releessä on vain nuo kaksi,joten kytkentä on yksinkertainen.Liikkeessä eivät kyllä tienneet miten kytketään ja toimiiko,mutta antoivat kokeiltavaksi.Rele on siis tarkoitettu kawaan jos vaihtaa ledit.Olisko allrightin tavaraa....Pitää tutkailla tuota jammun relettä ja vaihtaa sit itsellekin kun siellä on tällä hetkellä semmoinen pielavetinen![]()
<br />
Ja kun hain all rightista ne ylimääräiset vastukset, niin ne meinasi että mä olisin maksanut niistä(Simbad @ Touko. 22 2005,13:04) kirjoitti
!!! Pienen kädenväännön jälkeen sain ne ilmaiseksi mukaan
![]()
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
Yks ois varmaan riittänyt jos olisit laittanut rinnalle. Mutta voihan noita sarjaankin laittaa, mikäpä minä olen sanomaan.(waitteri @ Touko. 22 2005,12:38) kirjoitti
Nyt olisi hiukan vastaavaa onkelmaa, mutta 180 astetta toiseen suuntaan...
Eli joudun taakse vaihtamaan uudet minivilkut taakse, koska vanhat eivät mahdu uuden putken takia. Vanhat minivilkut(eteen jäävät )ovat 10w. Nämä uudet ovat paljon tehokkaammat, en tiedä paljon, mutta yleismittarilla näyttää vain n.4ohmia. 10w polttimosta tulee laskukaavojen mukaan 14,5ohmia.
Eli tässä tapauksessa tarvittaisiin varmaankin sarjaankytkentää, koska vastusarvoa halutaan kasvattaa ja virtaa pienentää?
Mutta kannattaisiko kytkeä 10ohmin vastus ennen vai jälkeen vilkun, vai onko sillä sitten väliä?![]()
Tai pitäisiköhän keskittyä löytämään tuollainen 10w lasikantainen polttimo jostain?
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Kaveri osti Allrightilta neljä minivilkkua ja kolmesta vilkusta toinen johto juottamatta kiinni! Jos tuntuu, ettei vilkut toimi sitten millään, niin purkuhommiin ja kolvi käteen. Väri oli carbonlook.
Born to be wild, paitti himassa.
Elämä on parasta huomenta.
P=U*I (Teho=jännite*virta)
R=U/I (Resistanssi=jännite/virta)
Vastuksien sarjakytkentä: R=R1+R2+...+Rn
rinnankytkentä: 1/R=1/R1 + 1/R2 +...+ 1/Rn
...(ValeRossi @ Heinä. 24 2005,09:50) kirjoitti
R=4
U=12
I=?
4=12/I => I=3
P=12*3 -> 36W
...
Ei ole väliä onko plussa tai maakarvassa se vastus. Muista tarkista vastuksien tehonkesto...
Honda CBR 600 F ... -94... -> Honda VTR 1000 F ... -01...
Ja sama homma allrightin pikkuvilkkujen kanssa. Ei kyllä ollu ledit mutta piti heittämällä toimia. No ei toiminu. Vilkut sai adhd:n. No sitten piti käydä ostamassa niiltä jotkut ihme vastukset. Ei toiminu, palutin vastukset kuittia vastaan. Heitin orkkisminipolttimot mäkeen ja alppilan autosähköstä jotkut mersun polttimot kawan alkuperäsellä resistanssilla(muistaakseni 1.2 ohmia) ja polttimon kannan modifointi niin johan toimii! Olipa hommaa ja reissausta "heittämällä" toimivien vilkkujen asennuksessa.
<p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
Ajastinpiirin ohjaama trankku käskyttämään vilkkua - vilkun nopeutta voisi säätää portaattomasti, eikä tarttis kuunnella releen naksutusta. Ja kaupanpäälle majakka-moodi, jossa kukin vilkku palaa peräjälkeen =) Joko rakennetaan?
<p>-- Backman</p>
No itse asiassa hieman vastaavaa olen tässä jo pari vuotta suunnitellut ja yhä vain "tarttis varmaan tehä" -asteella(MrB @ Heinä. 25 2005,09:08) kirjoitti
Kytkentänähän tuo ei ole monimutkainen ja "kaupanpäällisenä" saisi myös esim. hätävilkut - nopea ledin väläys esim. kerran sekunnissa tms. => lähes jo tyhjäkin akku kestää "ikuisuuden"
Tietty pikkasen lisähaastetta saisi esim. tuota vilkkumista "kuvioimalla" useammalla ledillä ja/tai palamista modaamalla esim. 20hz tahtiin tai mikä nyt silmään tuntuu ärsyttävimmältä = paras huomioarvo. Ja samaan syssyynhän sitä menisi sitten takavalokin ja eteen "päivävalot"![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eikö olis kaikista helpointa ostaa elektroninen rele MOTONETISTÄ 5egellä!
Itse menin ostamaan kellermanin sikahintaset vastukset.. prkl. haluuko joku ostaa 2kpl jäähdytysrivoitettua vastusta 5egee
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Kuinkakohan himmeästi vilkut sitten vilkkuisi jos tuon 10ohmisen laittaisi siihen sarjaan, kun jännitteenjaolla laskettuna vilkulle jäisi vain vähän yli 3V?
Toivottavasti löytyisi se polttimo, helpottaisi paljon...![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Jos yleismittarilla mittaat hehkupolttimon vastusta niin se näyttää pienempää arvoa kun mitä se vastus on langan hehkuessa. Jos ei siitä lampusta löydy tehoa niin pistä se kiinni akkuun ja mittaa virta niin saat siitä laskettua oikean tehon.(ValeRossi @ Heinä. 24 2005,09:50) kirjoitti
Affe
Jaahans, mutta eikös resistanssi kasva kun lämpötila kasvaa?kirjoitti
No anyway, ei se eritehoinen takavilkku toiminnut sen etuvilkun kanssa hyvin, eli vilkutti kovalla tahdilla! Ja eihän niitä 10w lasikanta-vilkkupolttimoita tietenkään löytynyt!
Mutta saatiin onneksi hi-pipe kiinni sillä tavoin että vilkku mahtuu olemaan, mutta jää kyllä aika pahasti putken taakse... Pitää viritellä vielä lisää...
Mutta on kyllä Devilissä sellaset murinat että alkaa tuo 600:nen CBR:kin tuntua jo moottoripyörältä eikä ompelukoneelta!![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Niin juuri, eli teho on oikeasti pienempi kun mitä "kylmänä" mitattu resistanssi antaa ymmärtää. Luultavasti sulla on kuitenkin liian pienitehoiset polttimot. Koita laittaa vastus rinnalle.(ValeRossi @ Heinä. 26 2005,07:54) kirjoitti
Affe
Hankin keväällä ledivilkut ja hain elektroniikkakaupasta kaksi 15 ohmin keraamista vastusta, jotka liitin ledilamppujen rinnalle. Vastukset maksoi muistaakseen yhteensä alle euron eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa sen jälkeen. Muutaman watin teho riittää vastuksille, koska vilkkuhan on normaalisti päällä vain hetken eikä tuntitolkulla.
R1250RT, R1200GS, G650X
Nyt tänään pääsin avaamaan nuo omat vilkkuni, ja 5w polttimot siellä olikin! Laskeskelin että n.35ohmia kun pistää siihen rinnalle niin vastaa 10w:n polttimon resistanssia, mutta eipä tietenkään toiminut ja helevetinmoinen villkuminen vain jatkui!Onkohan laskut väärin vai mikä on...
10w vastaa laskujeni mukaan n.15ohmia, ja 5w vastaa n.25ohmia. Sitten tähän 25:sen rinnalle juotin 35ohmisen, ja laskujen mukaan resistanssin pitäisi olla n.15ohmia, eikä silti toimi! Laskenko väärin vai mikä kusee..?![]()
![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Eikös se polttimon nom. teho ole 21 W? Eli resistanssi pitäisi olla n. 7 ohmia...?
Se 5W polttimo ei kyllä loista kovin tehokaasti ja suosittelisin tehokkaampaa polttimoa tai ledejä. *![]()
Huono tie, parempi mieli
Joo nuo Hondan alkup.polttimot on 21w vai 23w. Kyllähän se 5wattinen ihan kirkkaasti vilkkui, kun vielä on kirkas vilkun kupu.Vilkkuu vaan pirun nopiaan...![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
No tuossahan se vastaus jo tulikinEli olit kyllä ihan oikein laskenut ja 10W tuosta tosiaan tulee, mutta kun alkup. polttimo on sen 21W eli n. 7ohm => 10ohm vastuksella tuon 35ohm sijaan pääset jo aika lähelle
Ainoa että tällöin tuosta vastuksestasi kulkee n. 15W tehoa polttimon ollessa hikinen 5W = aika raju hukkateho
Ei siihen kantaan saisi esim. 10W halogenia tms. tilalle niin olisi edes hiukka kirkkaampikin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Nii siis Hondan alkup. on sen vähän yli 20w, mutta edessä ja takana on nyt tällä hetkellä 10wattiset minivilkut. Eli hommalla ei ole mitään tekemistä noitten Hondan alkuperäisten kanssa.
Noh, tänään töissä kokeilin sitten hiukan pienempää vastusta(25ohm), ihan pirruuttain, ja samaa välkettä. Eli varmaan vielä pienempää pitäisi laittaa, mutta vastus kuumentuu jo jonkin verran. Ja "testipenkissä" vastus rupesi kupruilemaan jo noin parissa sekunnissa 0,8A virralla(minkä 10w ottaa), eli pitkää elinikää sille ei voisi varmaan luvata suljetussa vilkkukotelossa!
Sitten taas hiukan pähkäilyä, ja mieleen juolahti että jos vaan vilkkukoteloon mahtuu toinen polttimo, niin senhän voisi sitten juottaa siihen rinnalle?Silloin ainakin tehot passaisi yksiin(eli 5w+5w) ja kuumenemista ei varmaankaan syntyisi siinä määrin?
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
No itse asiassa mitä itse olen joskus kotilosähköissä joitain hiukka tehokkaampia etuvastuksia tarvinnut, niin polttimosta sellasen on saanut erittäinkin näppärästi - siis jos vain arvot ovat passanneet. On meinaan saatavuus ja ehkä hintakin tuollaisella polttimolla jotain muuta kuin vähäkään suuremmalla tehovastuksella(ValeRossi @ Heinä. 29 2005,14:54) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Oletko katsonut, ettei niissä 10 Wattisissa vilkuissa ole rinnalle asennettu vastuksia lisäämään kuormaa??(ValeRossi @ Heinä. 29 2005,14:54) kirjoitti
Ihan vaan sillä, että jos mopossa on originaali analoginen vilkkurele, niin se on mitoitettu ja toimii 21 W:n polttimoilla oikein. 10 W:n polttimoilla vilkkuu liian nopeaa (=liian vähän sähköistä kuormaa releelle) Vai onko Hondassa vakiona 10 W polttimot? Jota kyllä vähän epäilen, koska esim. omissa minivilkuissani on 21 W polttimot eikähän E-hyväksyntää taida saada liian himmeillä valoilla.
Huono tie, parempi mieli
Minkäs tehoisia vastuksia olet käyttänyt? Meinaan että jos se onkin se vastus kärähtänyt heti kättelyssä poikki niin eihän se silloin siellä paljon vaikuta.(ValeRossi @ Heinä. 29 2005,14:54) kirjoitti
Affe