Kyse on Honda cbr 900 rr pyörästä. Vaihdoin ohjauslaakerit ja nyt haluaisin tietää miten kiristän laakerit oikealle tiukkuudelle?
Oikea tiukkuus on sellainen, ettei välystä tunnu, mutta laakerit ei myöskään saa ahdistaa yhtään. Jos vedät liian tiukalle, niin laakerit hajoaa ja jos jätät liian löysälle, niin jää klappia.
Vaikka siis suunnilleen näin: Kiristät ensin välyksettömäksi, siis niin pitkälle, että vastusta alkaa tuntua. Sitten löysäät aavistuksen verran, siis niin ettei ahdista yhtään, mutta ei tunnu välystäkään.
Jos joku osaa paremmin sanailla, niin siitäpä vaan..
1300 Gessu
Aloita siitä että nostat keulan ilmaan. Tee se vaikka kytkimellä, vanha Blade ei välttämättä keuli kaasullaSitten kun keula on ilmassa ja ohjauslaakeri vailla kuormaa, niin ota etuputkien alapäistä kiinni ja liikuttele putkia edestakaisin. Mikäli tunnet välyksen kiristä laakeria, tee sama proseduuri niin monta kertaa kunnes välys häviää. Kiristä laakeria vähän kerrallaan. Rasvasithan laakerit vaseliinilla ennen kuin laitoit osat nippuun, hyvä. Kokeile vielä lopuksi käänneellä sarvia laidasta laitaan, ei pitäisi tuntua mitään vastusta mikäli laakeri on oikealla kireydellä.
-Timo
J@ck ja myös hetian sanailivat ohjeet ihan oivasti.
Lisäisin vielä: Kun laakerista on kiritty avaimella löysät pois ja löysätty kertaalleen niin oikean kireyden saa aikaiseksi lähes sormivoimin. Omien kokemuksieni mukaan ja kartiolaakereiden kanssa ainakin näin on.
Tosiaankaan ahdistamaan se ei saa ruveta. Rikki sitä laakeria ei ajamalla luultavasti kovin helposti saa, vaikka se tiukahko olisikin. On siinä liike sen verran pientä, mutta pykälän se kuluttaa ajan kanssa.
Ajossa liian tiukan ohjauslaakerin kyllä huomaa. Pyörä hakee suuntaa ja ohjaamaan joutuu alati.
Keulaputkista ohjauslaakerin välyksen toteaminen on mielestäni vähän ronskia, koska varsinkin reippaammin ajetuissa pyörissä välystä tuntuu hieman jo keulaputkissakin.
Jää yleensä helposti liian löysälle. Hondan speksi on siten, että keulaputkesta vetämällä 1.0 - 1.2 kg voimalla alkaa liikkumaan. Siis keula ilmassa / ilman kuormaa.
Ja kannattaa sitten tarksitaa / kiristää ensimmäisen 1000 km:in jälkeen.
Erkki Hugg
Omissa pyörissäni en ole kyllä kohdannut välystä etuputkissa, mutta uskoisin että jos niissä välystä on niin se on kyllä helposti erotettavissa ohjauslaakerin välyksestä.(jiipeexx @ Huhti. 10 2008,19:40) kirjoitti
-Timo
Varmasti totta tuokin. Jos ohjauslaakerissa on väljää, että kolina käy niin tunteehan sen.(hetian00 @ Huhti. 11 2008,09:11) kirjoitti
Mutta, jos laakeri on ajatuksella kiritty varsinkin putkien ollessa irti niin ei siihen välystä paljon voi jäädä. Huomio kiristettäessä kannattaakin kiinnittää ohjauspään kääntyvyyteen, eli ahdistaako vai ei. Tuo mainittu voimamittaustapa on siis toimiva. Vaikka mittaria ei joka pakista löydykään niin 1.2 kg ei ole paljon.
Moi.
Tätä ehkä voisi *soveltaa pyörääsi.
2002 Pannarin korjaamokäsikirjassa sanotaan ohjauslaakerin säädöstä:
- vaseliinia laakereihin ja laakerin säätomutterin kierteisiin
- laakeri paikoilleen
- kierrä säätömutteri paikoilleen ja kiristä se (erikoistyökalulla) 25Nm (2,5kgf.m, 18 lbt.ft)
- liikuta haarukkaa vasemmalle ja oikealle (stopista stopiin) viisi kertaa, jotta laakeri asettuu paikoilleen
- löysää laakerin säätömutteria (jotta 25Nm "häviää", ilmeisesti vain kevyesti sormilöysyyteen).
- kiristä laakerin säätömutteri 15Nm, (1,5kgf.m, 11lbf.ft)
- ja tämän jälkeen vielä 45 astetta
- tarkista, että haarukka kääntyy pehmeästi eikä "tiukkuutta" ole
- asenna lukkoprikka niin, että käännät kaksi lukituslevyä (lyhyemmät) alas laakerin säätömutterin uriin
- kierrä lukitusmutteri sormitiukkuuteen laakerin säätömutteria vasten
- kierrä lukitusmutteria vielä 1/4 osa kierrosta (90astetta), jotta saat käännettyä lukkoprikan kaksi lukituslevyä ylös päin lukitusmutterin uriin
- sitten haarukka kiinni "ylätukeen" ja yläpuolinen mutteri (Stem Nut) kierretään 103Nm (10,5 kgf.m , 76 lbf.ft).
Aika lailla sama kuin auton pyörien kartiolaakerit.
Hyviä neuvoja tähän asti ja vielä sitten se, että kun olet siellä edessä ja joku painaa takaa sillai, että etupää on ilmassa, heittele etupyörää rauhallisesti puolelta toiselle.(Byrga @ Huhti. 11 2008,22:19) kirjoitti
Sen pyörän EI kuulu mennä äärestviereen kuin hullun mulkku mielettömän persiissä vaan olla sen verran tahmea, että "pysähtyy itsestään" ts. tuntuu olevan täsmä vaan ei kireä.
Liian piukka tai peräti pilalle kiristetty etulaakeri on koira helvetistä.
KIITTI hyvistä vinkeistä.