Vaihdatin uudet öljyt, suodattimen ja tulpat Sevenfiftyyn talven aikana. Kylmänä kone ei nakuta ollenkaan. Kun ajoin koneen läpimäksi niin se rupesi nakuttamaan oikein kunnolla. Mistähän mahtaisi johtua?
Öljypinta tarkastettu yms.
Onko kyseessä todella nakutus (detonaatio, knocking) eli polttoaineen räjähdysmäinen palaminen vai jokin muu "nakuttava" ääni?
Mikä vuosimalli?
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Onkos tuossa vielä hydrauliset nostajat?
Jpos on niin tulee mieleen että jokin niistä ei toimi kunnolla jostain syystä.
Taivas saa odottaa
Vm. 2003 ja ajettu 20t. Ääni tuntuisi kuuluvan venttiileistä. Hydrauliset nostimet siinä on. Voiko bensan säilöntäaine aiheuttaa nakutusta?
Olisiko öljyn laadulla merkitystä? Siinä on yksiaste Shellin öljyt nyt sisällä. Aiempien öljyjen laatua en tiedä, mutta syksyllä tätä ääntä ei kuulunut.
Hydrauliset nostimet voi olla nirsoja öljylle. Kokeile ensin vaihtaa öljy Hondan GN4 (JASO MA) öljyyn (08C35-A14-1L01). MIkäli kyseessä on tukossa oleva nostaja voi sen ehkä pestä, ainakin autojen nostajia pystyy purkamaan ja pesemään.
Shop manualissa ohjeet nostajan ilmaamisen, tarkastamiseen ja asentamiseen.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Jos todella on yksiasteöljyt laitettu koneeseen, ei paljoa tarvi ihmetellä mistä naputtelu johtunee.
Venttiilinnostajat eivät toimi kunnolla koska oljy on liian paksua. Toinen äänen aiheuttaja, nimenomaan lämpimässä koneessa, voisi olla kiertokangen alapään laakeri, tai männäntapin välys mäntään.
Aikasi ajeltuasi sillä yksiasteöljyllä, saat pian niistäkin lähtevän äänen kunnolla kuulumaan, jos ne ovat vielä äänettömiä.![]()
GHOSTWRITER
Joo. En minä noita öljyjä siihen itse valinnut. Pitää pyytää huoltajaa vaihtamaan nuo oikeat öljyt. Omituista vain ettei kylmänä kuulu tuota nakutusta ollenkaan?
Kiitoksia vastauksista.
Öljyksi käy tuon Hondan GN4 lisäksi myös MOTUL 3000 20W-50 mineraaliöljy, tosin maksaa melkein saman kuin tuo Hondan öljy.
Ihan mikä sattuu öljy ei tosiaan käy hydr. nostimien ja ilma/öljyjäähdytteisen (käy kuumempana kuin vesipyssy) koneen takia.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Noilla kilometreillä kulumisesta johtuvaa mekaanista vikaa ei voi olla. Mallihan on eräs luotettavimpia ilmajäähynelareita. Hydrauliset välyksentasaimet ovat tavallisesti hyvin huolettomat, mutta juuri öljylaatu voi aiheuttaa sen, että joku tasain "hirttää" kiinni, tai siinä oleva öljyventtiili jää vuotamaan. Silloin sen säätölaitteen ohjaamalle venttiilille jää huomattavan suuri välys. Siitä johtuvan nakutusilmiön tuntevat monet Subarulla tai eräillä Mondeo-malleilla ajelleet autoilijat. Luulen, että kun vaihdat vaikka tuon Hondan oman GN4 10W-40 mineraaliöljyn, ja ajelet reippaasti muutaman 50-60 km:iä, naputukset poistuvat. Sevenfiftyllä voit varautua huolitta ajelemaan ainakin pitkälti yli 100 tkm!
Historiaa et voi muuttaa. Tästä, tai tulevista päivistä saatat onnistua tekemään vaikka kuinka hyviä, niin
itsellesi kuin ympärillesi!
Tuttu juttu tuo satunnainen naputus hydraulisessa nostajissa, seven fiftyssä. Onko yksi tietty venttiili esim. 1 sylinteri vai vaihteleeko naputuksen lähde?
Itsellä naputtelee satunnaisesti, yleensä puolikylmänä eli kone on ollut käynnissä vähän aikaa. Jos naputuksen alettua pyörän sammuttaa ja käynnistää uudelleen naputus katoaa. Sillä on merkitystä onko öljyt aivan uudet tai vastaavasti paljon ajetut. Myös sillä kuinka kylmä ilma on eli miten kylmänä / kuumana kone käy on vaikutusta asiaan. Tietenkin öljymerkeilläkin on vaikutusta asiaan, toisilla naputtaa enemmän kuin toisilla.
Itse ajattelin koittaa seuraavaksi Hondan alkuperäistä öljynsuodatinta tarvikesuodattimen sijaan. Autoissa asialla on oikeasti väliä toisissa merkeissä.
Itse en pidä ongelmana tai oikeastaan edes vikana satunnaista naputtelua. Kun naputtaa niin ainakin on välystä, eipä ainakaan kanna
Itse olen ajanut paljon (japsi) autoilla. Yhden auton hydraulinostajat naputtivat aina aamuisin tovin, tämä tapahtui aina öljynvaihdon jälkeen. Öljyn likaannuttua muutamia 100km, naputusta ei esiintynyt.
Joop... Eilen käyttelin koneen kuumaksi ja ei siitä enään mitään ääniä kuulunnu. Tais vaan olla talven jäljiltä tuo hiukan kankea. Pitänee käydä tänään ajelemassa lenkkiä ja kuulostella vieläkö naputtaa. Jos naputtelee vielä niin sit vaihdan ne oilit. Kiitoksia vielä kaikille avusta.
Vaihda ne öljyt heti, naputtaa tai ei. Miksi käyttää yksiasteöljyä? Varsinkin kevätkylmillä ne eivät todellakaan ole optimivalinta.(junnupas @ Huhti. 17 2008,09:27) kirjoitti
.