Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
    Nonnis, pari vuotta tässä on haikailtu ja nyt lähtee ÄrrÄssä ja Gessu tulee tilalle. Koko viime yö siinä menikin valvoessa ja asiaa miettiessä, mutta nyt näen kaiken kirkkaasti...tai en sentään ihan kaikkea, mutta pääasian joka tapauksessa

Uuden Adventurenhan saa alle näköjään hyvinkin nopeasti, mikä tuli mulle suurena yllätyksenä. Nyt vain mietityttää, että millä tavalla varustellun pyörän sitä sitten oikein ottaisi, kun on jopa valinnanvaraa. Osan uuden pyörän mukana tulevista uutuuksista hyväksyn kyllä ilman mutinoita (esim. ESA), mutta entäpä ASC? Onko siitä jollain omakohtaisia kokemuksia. Netistä en juuri löytänyt kannanottoja puolesta enkä vastaan.Tältä palstalta löysin linkin BMW:n tiedotteeseen, joka ei kyllä mua saanut vakuuttumaan moisen hienouden tarpeellisuudesta. Toinen hienous, joka melkein pisti naurattamaan, on rengaspaineita tarkkaileva järjestelmä, joka kertoo rengaspaineista kolmella eri värisellä merkkivalolla. Kannattaako tuollaisesta maksaa 320 euroa...yhdessä ASC:n kanssa pyöreästi tonni? Paljonko joudun takuuajan jälkeen maksamaan niissä ilmenevien häiriöiden korjauksesta? (ns. retorinen kysymys)

Ne taakse tulevat kolme peltilaatikkoa kiinnikkeineen ovat tietenkin aivan järkyttävän hintaiset, mutta ainakin messuilla näkemäni perusteella aika vakuuttavan oloiset muuten, joten niistä en taida tinkiä...ellei sitten siitä perimmäisestä lootasta. Jos sen korvaisi jollain muovisella, vähän leveämmällä mallilla. Ei varmaan tuu jokapäiväisissä ajoissa pääkaupunkiseudulla niitä sivulaukkuja pidettyä pyörässä, olis vain perälaukku paikallaan. Sisäkassit saa jäädä BMW-kauppiaan hyllyyn, jostain täytyy löytyä vastaavat järkihintaan. Ei sellaisten teettäminenkään voi maksaa 3 x 107 euroa, paitsi ehkä, jos valitsee kalleimman räätälin ja hienoimmat kankaat.

Onko kellään kokemusta jonkin muun kuin Bemarin oman perälaukun kiinnittämisestä R 1200 GS Adventuren tavaratelineeseen? Löytyykö siihen ylipäätään millekään laukkumerkille sopivaa adapteria?

Tankkilaukun taidan hommata joko Touratechilta tai Wunderlichiltä - vaikka mallit ovat erilaisia, niin tekijä taitaa olla sama molemmilla. RS:ään ostin Wunderlichin tankkilaukun, josta tykkäsin. Touratechillä on Adventureen ehkä vielä näpsäkämmän oloinen vaihtoehto kuin Wunderlichillä.

Samalla pääsee 11 vuotta hyvin palvellut Rukan goretex-asu eläkkeelle. Katselin liikkeessä tuota BMW:n asua Rallye 2 Pro, vaikken mikään pro olekaan. Kovasti oli tuuletusaukkoja, mikä on kuumalla ihan hyvä, mutta entäs kylmällä? Vuotaako niistä kylmää sisään? Muutenkin aika ohuelta vaikutti tuo asu, pärjääkö sen kanssa ajokauden alun ja lopun vilpoisilla ilmoilla? Miten muuten toimii sadesäällä tuollainen asu, jossa veden- ja tuulenpitävä kerros on vasta sisätakissa? Mitä sisempänä gore-kalvo, sitä enemmän takin materiaalista kastuu...? Paljon hyvääkin näin tuossa asussa, mutta investointi on sitä suuruusluokkaa ja aiottu käyttöaika niin monta vuotta, että haluaisin olla aika varma siitä, mitä olen ostamassa.

Varmaan on päässä pyörinyt tänään monta muutakin kysymystä, mutta nyt ei taida tulla mieleen enempää. Jos joku muu keksii lisää, saa kertoa ...mutta varsinkin kokemukset ja kommentit kiinnostaa :-)
    BMW R 1200 GS Adventure
    Toinen hienous, joka melkein pisti naurattamaan, on rengaspaineita tarkkaileva järjestelmä, joka kertoo rengaspaineista kolmella eri värisellä merkkivalolla. Kannattaako tuollaisesta maksaa 320 euroa...yhdessä ASC:n kanssa pyöreästi tonni? Paljonko joudun takuuajan jälkeen maksamaan niissä ilmenevien häiriöiden korjauksesta? (ns. retorinen kysymys) *
    Lainaa kirjoitti

Tuo kannattaa ottaa ns. turvallisuuspakettina. Tulee halvemmaksi. Siihen on ympätty erinäisiä asioita yhteen, joten tuo renkaanvalvontakin tulee ikäänkuin kaupanpäälle. Enduro paketti 1 ja 2 kannattaa myös tutustua, mitä ne pitävät sisällään. Kokonaisuus tulee siis huomattavasti edullisemmaksi kuin erikseen ostettuna.
    Jos sen korvaisi jollain muovisella, vähän leveämmällä mallilla. Ei varmaan tuu jokapäiväisissä ajoissa pääkaupunkiseudulla niitä sivulaukkuja pidettyä pyörässä, olis vain perälaukku paikallaan. Sisäkassit saa jäädä BMW-kauppiaan hyllyyn, jostain täytyy löytyä vastaavat järkihintaan. Ei sellaisten teettäminenkään voi maksaa 3 x 107 euroa, paitsi ehkä, jos valitsee kalleimman räätälin ja hienoimmat kankaat.
    Onko kellään kokemusta jonkin muun kuin Bemarin oman perälaukun kiinnittämisestä R 1200 GS Adventuren tavaratelineeseen? Löytyykö siihen ylipäätään millekään laukkumerkille sopivaa adapteria?
    Lainaa kirjoitti

Itse laitoin edellisestä pyörästä jääneen H&B:n Gobi laukun taakse ja sopii kivutta paikalleen. Bemun omissa sisäkasseissa on mahdollisuus sitoa ne kiinni laukun ulkopuolelle jolloin kuljetuskapasiteetti tuplaantuu. Ovat vieläpä vesitiiviit ja kun katsoo materiaalia niin se voi pitää paikkansakin.
    Tankkilaukun taidan hommata joko Touratechilta tai Wunderlichiltä - vaikka mallit ovat erilaisia, niin tekijä taitaa olla sama molemmilla. RS:ään ostin Wunderlichin tankkilaukun, josta tykkäsin. Touratechillä on Adventureen ehkä vielä näpsäkämmän oloinen vaihtoehto kuin Wunderlichillä.
    Lainaa kirjoitti

Orkkista taas kehun. Oma käy kuin nenä selkään ja on erittäin helppo kiinnittää ja irroittaa.

Varmaan on päässä pyörinyt tänään monta muutakin kysymystä, mutta nyt ei taida tulla mieleen enempää. Jos joku muu keksii lisää, saa kertoa ...mutta varsinkin kokemukset ja kommentit kiinnostaa :-)[QUOTE= ]

Uusi Adve seisonut tallissa 2 pv. joten ajokokemusta ei vielä ole. Varusteiden näpräyksessä mennyt ilta-aika. Mutta komia se on... *tais mennä nuo lainaukset just väärinpäin
    Omissa adventure hankintaan liittyvissä suunnitelmissani olin jo päättänyt, että bmw:n laukkuja en ota siihen missään tapauksessa (kunnes lopulta ostinkin rt:n). Mutta olin jo ehtinyt valita siihen gsa:han laukutkin, olisin ostanut
    Jesse Luggagen alumiinilaukut, joillaisia näyttää olevan mm. monilla pallonkiertäjillä käytössä.

Ehdin myös vaihtaa muutaman sähköpostin saksassa asustelevan euroopan "maahantuojan" kanssa, kaveri oli kotoisin uudesta seelannista, hyvin ystävällinen ja hinnoittelu järkevää (ei syytä sen puolesta tilailla itse usa:sta).

Yksi tuohon valintaan vaikuttanut asia oli se, että Jessen sivulaukkuihin mahtuu reilusti enemmän kuin bmw:n omiin => painopiste alas, eikä välitöntä tarvetta takalaukulle. gsa:ssa on painopiste jo muutenkin aika ylhäällä.
    Pähkäilin samaa uutta K 12 ässää hankkiessani ja päätin lopulta ottaa kaikki tehdasvarusteet. Ajatuksena se, ettei jälkeenpäin harmittaisi. Eikä noita kaikkia ole edes jälkeenpäin mahdollista asentaa - ei ainakaan taloudellisessa mielessä.

ASC toimintaa en ole vielä mitenkään havainnoinut ja saahan sen napista painamalla pois jos on tarve. Ehkä siitä jossain yllättävässä tilanteessa voi olla hyötyä, kuten ABS jarruistakin..?

Mun ajokissa tuo rengaspainenäyttö on kyllä numeroilla toteutettu ja mielestäni aivan asiallinen varuste. Olen aika laiska tarkistelemaan rengaspaineita, hyvä jos kerran kesässä muistan..

Varashälytin on myös loppuun asti mietitty, eli se lähtee päältä (myös) kun pistät avaimen reikään ja virrat päälle.

Tankkilaukun hommasin Heinolta. Se kiinnitetään sovittimen avulla tankin korkin kaulukseen ja systeemi (kuten laukkukin) vaikuttaa laadukkaalta ja toimivalta.

Bemun asuista ei ole kokemusta. Joku vuosi sitten kävin niitä sovittelemassa ja mitoitukset ei käyneet mulle alkuunkaan. Rukalta ja muiltakin valmistajilta löytyy jostain syystä paljon paremmin istuvia asusteita.

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    ASC ??

Siinähän menee koko hauskuus ajamiseen.
    No, okei. Saahan sen pois ja päälle vaikka ajossa.
    Ihan turha kustannus.

Hauskintahan on vetää hiekkatiekurveista aina sladissa ulos kaasulla.

Ja ABS on hiekalla huono, kun ei saa takapyörää lukkoon. Senkin voi kytkeä pois, mutta minulla se vaatii moottorin sammuttamisen. R1100GS. Aika hankalaa. Miten on näissä uusissa?
    ABS on varmasti asfaltilla paikallaan.

Pekka
    Pekka
    Lainaa (Pekkavee @ Huhti. 09 2008,10:59) kirjoitti
    ASC ??

Siinähän menee koko hauskuus ajamiseen.
    No, okei. Saahan sen pois ja päälle vaikka ajossa.
    Ihan turha kustannus.

Hauskintahan on vetää hiekkatiekurveista aina sladissa ulos kaasulla.

Ja ABS on hiekalla huono, kun ei saa takapyörää lukkoon. Senkin voi kytkeä pois, mutta minulla se vaatii moottorin sammuttamisen. R1100GS. Aika hankalaa. Miten on näissä uusissa?
    ABS on varmasti asfaltilla paikallaan.

Pekka
    Ainakin F800GS:ssä ABS:n saa kytkettyä vauhdissa pois päältä, nopeuden pitää olla alle 5km/h. Tiedä sitten noista muista malleista.
    Thriumph Thunderbird 1700 cc (2010)
    Ducati Monster S4R (2004)
    BMW F800 GS (2008)
    Kiitoksia kommenteista. Yhdistelen tähän viestiin omia huomioitani eri vastauksiin.

Jesse Luggagen uusi Safari-malli kyllä sytytti mut. Näyttää vain olevan tuo Euroopan-edustus päättynyt. Jenkeistä pitäisi tilata, ja sellainen oli uho nettisivuilla, että voipi olla harvojen herkkua tuo laukku. Pitää kuitenkin yrittää illemmalla soittaa ja kysyä...kunhan Arizonassa on kello riittävästi. Kahteen Safari-sivulaukkuun saa menemään kolme kypärää. Silti tuo ainakin kuvien perusteella vaikutti kapeammalta kuin BMW:n omien laukkujen kanssa. Suoraan sivusta napattua kuvaa jäin kaipaamaan, kuinka massiivisilta ne sitten näyttävät siinä pyörän takaosassa. Haittapuolena tuossa on se, että joutuu (mukana tulevalla sarjalla) muuttamaan pakoputken alemmaksi ja irrottamaan BMW:n omat telineet. Sehän olisi toisaalta vain kerran tehtävä. Mietin vain, miltä pyörä sitten näyttää ilman laukkuja, kun putki on alempana (juu, kyllä se ulkonäkökin jotain merkitsee, vaikka ei pitäisikään antaa sen liikaa vaikuttaa, kun hakee toimivaa ja käytännöllistä ratkaisua)

Bemarin tankkilaukusta en pidä sen takia, että että siinä päällä on (ainakin kuvien mukaan) sellainen kyttyrä. Tykkään, että karttaa on kivampi lukea, kun se on tasaisesti siinä edessä. Wunderlichin ja Touratechin karttataskuihin mahtuu A4:n kokoinen kartta. Lisäksi arvostan sitä, että laukun saa hihnoilla repuksi. Vaikka se ei missään tapauksessa oikea reppu olekaan, sitä on silleen kivempi kanniskella mukana, kun lähtee tunneiksi pyörän luota kiertelemään nähtävyyksiä.

ASC - jos sen ainoa etu on siinä, että rivakasti liikkeelle lähtiessä ei sudi eikä keula nouse, niin pidän hyötyä vähäisenä. Kumpikaan noista ei ole ollut mulle ongelma ennenkään. Luulisi BMW:n argumentoivan vähän perusteellisemmin, jos laitteesta muutakin hyötyä on. Just hiekkatiellä ajoa ajattelin. Tosin sladittelut on tällä hetkellä mulle enemmän teoriaa kuin käytäntöä...no mutta sitä varten sen saa kytkettyä pois. Vaan mitäpä sitten, jos on uponnut kardaania myöten johonkin hetteikköön. Pääseekö ASC:n avulla paremmin liikkeelle kuin ilman, eli tarvitaanko harvemmin työntöapua. Tuollaista mietiskelin. Muun muassa.

Varashälytintä en ollut ajatellut ottaa, mutta olen tässä päivän mittaan tullut toisiin aatoksiin. Vähän huonosti on vain laitteen toiminta BMW:n nettisivujen esitteessä kuvattu (ja vähän hankalat on sivut muutenkin, on sanottava näin sivumennen. Jos pyörä olis samaa tasoa, ostamatta jäisi). Hälytin toisaalta ei ole tehdasasennusvaruste, joten sen voi lisätä milloin vain. Ja tarjolla on sitten muitakin kuin BMW:n oma.

Rengaspainenäyttöä en ole käytännössä nähnyt, myyjä sitä vain tuolla tavalla kuvaili mulle.

No tällä hetkellä, kun oon kahdesta liikkeestä tarjoukset käynyt läpi, tilanne näyttää siltä, että alan kallistua sen paremmin varustellun kannalle kumminkin...kun sitä myyvä liike teki paremman hyvitystarjouksen vanhasta, ei noiden, kenties turhien hienouksien hinta ole enää niin paha. Ja kyllä minä mieluummin teen kauppa sellaisen liikkeen kanssa, joka tarjoaa enemmän omasta vanhasta ajokistani.
    BMW R 1200 GS Adventure
    Lainaa (oraniyan @ Huhti. 09 2008,16:27) kirjoitti
    Vaan mitäpä sitten, jos on uponnut kardaania myöten johonkin hetteikköön. Pääseekö ASC:n avulla paremmin liikkeelle kuin ilman, eli tarvitaanko harvemmin työntöapua.
    Tuo onkin muuten mielenkiintoinen kysymys.
    Luulisi, että ASC estää takapyörän pyörimisen, jos etupyörä ei pyöri ollenkaan. Eihän sieltä hetteiköstä pääse mitenkään ylös.
    Ellei sitten kytke ASC:tä pois päältä.

Pekka
    Pekka
    Lainaa kirjoitti
    Luulisi, että ASC estää takapyörän pyörimisen, jos etupyörä ei pyöri ollenkaan. Eihän sieltä hetteiköstä pääse mitenkään ylös.
    Jaa...mutta entäs liikkeelle lähtö noin yleensä? Pitäisikö sitten etupyörä laittaa pyörimään, ennen kuin mopo vastaa kaasuun ja sillä pääsee liikkeelle?
    BMW R 1200 GS Adventure
    Tuolla muutama kuva Jessen Safareista -08 GSA:ssa Jessekuvia

Laukut ostin viime kesänä Kiwi Bobilta Saksasta edelliseen GSA:aan.
    - juha -
    No niin, kaupat on tehty, mutta vielä pitää pari pankkimuodollisuutta hoitaa, ennenkuin gessu pääsee uuteen kotiinsa...alkuviikosta varmaan. Ostin sen paremmin varustellun vehkeen sitten, meni syteen tai saveen.

Vielä palaan alkuperäiseen kysymykseeni, siitä BMW:n Rallye-ajoasusta. Sen verran löysin juttua siitä, että melkeinpä taidan senkin ottaa. Sovittelin sitä päälleni, ja se itse asiassa istui paremmin kuin kokeilemani Rukan mallit. Ja sillä pitäisi pärjätä niin kylmällä kuin kuumalla. Touratechin vuoden 2006 katalogissa oli juttua ajovaatetuksesta (ok, tietty BMW-sidonnaisuus on olemassa) ja siinä oli aika tarkkaan kuvattu, mikä toimii milläkin kelillä. Siinä myös suositeltiin lisukkeeksi kaksiosaista sadeasua, mikä sopii mulle oikein hyvin, koska muutenkin usein gore-asun kanssa käytän sadepukua.

Jesse Luggagen Safari-laukkuja ei ole saatavana ennen kesäkuuta. Lisäksi heppu, jonka kanssa puhuin, sanoi, että niitä ei myytäisi Amerikan ulkopuolelle...no ton pystyisin kiertämään kyllä jenkeissä asuvan kaverini avulla, mutta nyt en käy odottelemaan kesäkuulle. Bemarin perälaukkuun ja toiseen sivulaukkuun saa kuitenkin kypärän mahtumaan - siinä yhdenlainen laukkujen käytännöllisyyden mittari.

Nyt on edessä muutama pitkä päivä ja uneton yö...ja sitten
    BMW R 1200 GS Adventure
    Jos muistellaan vuosi taaksepäin ja 3-tien motarilla tehtyjä surullisen kuuluisia urapaikkauksia, joihin jopa kuoli yksi motoristi, niin vastaavanlaisissa olosuhteissa ASC voi pelastaa.

"Suditusvaaraa" kun ei ole vain kiihdytettäessä. Moottoripyörä on aerodynaamisesti niin huono, että suurilla nopeuksilla ilmanvastuksen takia voi takarengas lähteä sutimaan, jos kitka oleellisesti heikkenee. Ja silloin mennään metsään.

Kannattaa pitää mielesssä jos harrastaa kovia nopeuksia sateella Saksan autobahnoilla.

Timo
    Lainaa (oraniyan @ Huhti. 09 2008,19:27) kirjoitti
    Jaa...mutta entäs liikkeelle lähtö noin yleensä? Pitäisikö sitten etupyörä laittaa pyörimään, ennen kuin mopo vastaa kaasuun ja sillä pääsee liikkeelle?
    No siinä ASC:ssä on kai joku prosentti, jolla se toimii. Jos vaikka takapyörän nopeus on vaikka 20% yli etupyörän nopeuden, niin sitten tulee rajoitukset voimaan.

Hetteikössä varmaan tarvitaan kovempia kierroksia takapyörällä ylös pääsemiseksi.

Pekka

PS. Miten muuten lasketaan 20 % nollanopeudesta, En tiedä.
    Kai siihen on BMW:llä joku selitys.
    Pekka
    Niin että en tiedä, mutta vastustan silti?

Varmaankin tuollainen ASC on vähemmän käyttökelpoinen jossain kurarallissa. Siksi sen saa napista pois päältäkin. Ja eiköhän siinä ole vähän enempi parametreja, kuin pelkkä pyörintänopeusero, jolla toimintaa säädetään. Siitä oli viime vuonna joku testi Motorrad-lehdessä, mutta en enää muista tarkemmin, lehti on kyllä kotona. Sen muistan, että ASC:n toiminta oli aika karkeaa, kuten vanhan sukupolven ABS:ssä. Tämä siis siinä testissä olleessa enduromallin pyörässä. Uskoisin esim. K12S:ssä olevan vähän toisenlainen toiminta. Meikäläisen K12R Sportissakin ASC on mahdollista jälkiasentaa, mutta hintaa en tiedä. Jos uuden pelin ostaisin, niin saattaisi mennä hankintaan. Täytyisi vaan saada jotain testituloksia siitä, miten se toimii katumalleissa. Ja/tai sitten koeajaa.
    Lainaa (Timo K @ Huhti. 09 2008,20:22) kirjoitti
    "Suditusvaaraa" kun ei ole vain kiihdytettäessä. Moottoripyörä on aerodynaamisesti niin huono, että suurilla nopeuksilla ilmanvastuksen takia voi takarengas lähteä sutimaan, jos kitka oleellisesti heikkenee. Ja silloin mennään metsään.
    Huomasin tuon viime kesänä Pelkosenniemen takamaastossa soratiellä, täysi matkavaustus päällä ja vauhtia 160 - takarengas alkoi sutia kaasulla. Ensin luulin että kytkin hajosi ja alkoi luistaa kun kierrokset nousi. Tuli kyllä ilmiö ihan yllätyksenä, en ollut osannut moista odottaa.

ps. ei menty metsään kuitenkaan...

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
    Itse en ottaisi mitään ASCeja tai ESAja muusta tuubasta puhumattakaan. ABS:tkin on siinä rajoilla, mun ajotyylillä ainut missä ne näkyy on takapyörän lukkiutumisen esto soralla. Mitä ei tarvis tapahtua. Noista oo mitään iloa, lisää vikaantuvaa elektroniikkaa vaan rikkoontumaan kesken reissun Ja bugista softaa
    Ajonestokin näyttää nettikirjoittelun perusteella estävän enimmäkseen prutkun omistajaa itseään ajamasta pyörällään :/

Ihmetyttää yleensäkin koko bemarin toiminta; ympätään aina vaan lisää aivan turhia hienosteluvarusteita sinänsä toimivaan peruskonseptiin Ei puutu enää kuin turvakaaret ja ilmastointi. Ja kaksi apupyörää :/
    Onhan bemarilla niitä sohvamallejakin useampia, tunkisivat kirjainyhdistelmänsä niihin. Sillä asiakaskunnalla on ehkä enemmän tilausta "turvallisuus"-paketeille.

Keskittyisivät kaikenmaailman humpuukin lisäämisen sijaan ennemmin raapimaan 20-30 kiloa malmia pois norsusta niin ois mukavampi käsitellä. Ja lisäämään 10-20 hepoa koneeseen. Ja lisää vääntöä alakierrosalueelle. Nykyisellään se ei täydellä kuormalla tee alle kolmen tonnin muuta kuin tärisee.

Onko jollakin tosiaan ihan oikeasti niin kiire että ei ehdi käyttää minuuttia etu- ja takajousituksen asennon muuttamiseen? Itse oon käännelly noita ruuveja viimeisen vuoden aikana ehkä kolme kertaa; eipä oo tullu mieleen että joo pakko on saada säädettyä pyörän selästä kiipeämättä, muuten ei ehdi.
    Lainaa (spiff @ Heinä. 24 2008,22:42) kirjoitti
    Itse en ottaisi mitään ASCeja tai ESAja muusta tuubasta puhumattakaan. ABS:tkin on siinä rajoilla, mun ajotyylillä ainut missä ne näkyy on takapyörän lukkiutumisen esto soralla. Mitä ei tarvis tapahtua. Noista oo mitään iloa, lisää vikaantuvaa elektroniikkaa vaan rikkoontumaan kesken reissun Ja bugista softaa
    Ajonestokin näyttää nettikirjoittelun perusteella estävän enimmäkseen prutkun omistajaa itseään ajamasta pyörällään :/

Ihmetyttää yleensäkin koko bemarin toiminta; ympätään aina vaan lisää aivan turhia hienosteluvarusteita sinänsä toimivaan peruskonseptiin Ei puutu enää kuin turvakaaret ja ilmastointi. Ja kaksi apupyörää :/
    Onhan bemarilla niitä sohvamallejakin useampia, tunkisivat kirjainyhdistelmänsä niihin. Sillä asiakaskunnalla on ehkä enemmän tilausta "turvallisuus"-paketeille.

Keskittyisivät kaikenmaailman humpuukin lisäämisen sijaan ennemmin raapimaan 20-30 kiloa malmia pois norsusta niin ois mukavampi käsitellä. Ja lisäämään 10-20 hepoa koneeseen. Ja lisää vääntöä alakierrosalueelle. Nykyisellään se ei täydellä kuormalla tee alle kolmen tonnin muuta kuin tärisee.

Onko jollakin tosiaan ihan oikeasti niin kiire että ei ehdi käyttää minuuttia etu- ja takajousituksen asennon muuttamiseen? Itse oon käännelly noita ruuveja viimeisen vuoden aikana ehkä kolme kertaa; eipä oo tullu mieleen että joo pakko on saada säädettyä pyörän selästä kiipeämättä, muuten ei ehdi.
    Helpottiko?
    <p>2002-2014</p>
    Kyllä sitä voi kiire olla kun letkassa yritetään ajaa ja jokainen alkaa säätämään pyöräänsä kun huomaa ettei oikein kulloisilla jousituksilla toimi.

Itsekin eilen himaanpäin lähtiessä etsi kolme kertaa oikeanlaisia säätöjä eli jokaisella pysähdyksellä n. 1½ puolen tunnin välein ja vasta loppupäivästä alkoi taas pyörä kulkea mutkaan kunnolla. Ei nyt ihan koko ajan viitsi huutaa kaverille että pysähdytääs taas parin minuutin ajon jälkeen jotta saa säädettyä jousitusta!

Noh, nyt onkin enää n. 4500 km ajoa jäljellä himaan eli kelpaa varmaan sen sitten ajellakkin!
    https://www.juvander.me/ilpo

AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
    No nyt on himpan alle 10-tonnin verran kokemusta, ja oon vähän viisaampi näiden varusteiden suhteen. ABS:it on musta ihan jees, ne saa tarvittaessa kytkettyä pois päältä, jos haluaa. Kertaakaan en oo vielä takajarrulla pistänyt pyörää sladiin, kaasulla joskus on perää luistatellut (onnistuu, kun ASC on enduro-asennossa tai kokonaan pois päältä). GS-meetingissä treenattiin täysjarrutusta sorapinnalla - kyllä siinä mun mielestä ABS:t oli erinomaiset, vaikka vähän hirvittikin soralla puristaa kahvaa niin kovaa kuin jaksaa. Pyörä pysähtyi todella nopeasti. Tosin R 1150 RS:llä oli mulla hiekkatiellä sellaisiakin kokemuksia, että ABS vapautti jarrun ja mopo ei meinannut pysähtyä millään. Ehkä Bemarin ABS on viidessä vuodessa kehittynyt.

ASC:tä en ole kertaakaan oikeasti tarvinnut. Merkkivalo on ilmoitellut silloin tällöin sen aktivoitumisesta esim. vauhdikkaan liikkeellelähdön yhteydessä ja hyvinkin usein, jos oon unohtanut kytkeä sen pois hiekalle siirtyessäni. Silloin kyllä ASC:n toiminnan huomaa moottorin pätkimisestä ilman merkkivaloakin. Harmillisinta ASC:ssä onkin se, että se pitää aina muistaa kytkeä pois. Jos pyörän sammuttaa ja käynnistää uudestaan, ASC on oletusarvoisesti päällä. Harmillista on tietysti myös sen tuoma lisähinta. Toisaalta, jos se joskus yllätysliukkaalla tiellä pelastaa kaatumiselta, sen hinta on sillä tienattu, todennäköisesti jopa moninverroin. Niinpä se on vähän makuasia, mutta jos nyt pyörää olisin ostamassa, niin en sitä ASC:tä siihen ehkä ottaisi. Ehkäpä joskus ASC on noissa Bemareissa samalla tavalla vakiona kuin ABS nykyään, jolloin sen tuoma lisähinta olisi valmiiksi ympätty pyörän hintaan, toivottavasti vähän pienemmällä katteella sitten, kun uutuusarvo on hiipunut.

Pyörän mukana tullut lisävaruste, jolta vähiten mitään odotin, ja vähiten on antanut, on rengaspaineiden valvontajärjestelmä RDC. Renkaanvaihdon yhteydessä noita sensoreita pitää muistaa varoa. Kerran tuli kauppareissulla väärä hälytys mukamas liian alhaisista paineista. Hälytys poistui paluumatkan aikana.

ESA on mun mielestäni tosi hyvä systeemi. Toistaiseksi ei sen toiminnassa ole ollut moittimista. Oon samaa mieltä siitä, että ei sitä alustaa tulis säädettyä kovin usein, jos se pitäisi käsipelillä tehdä. MUTTA...se ei muuta sitä faktaa, että kyllä sille alustan säädölle oikeasti on tarvetta useinkin. Pyörä vaan on selvästi parempi ajaa, kun valitsee kuormaan, ajotyyliin ja tien laatuun sopivan jousen jäykkyyden ja vaimennuksen. Kun on ESA, alustaa tulee myös säädettyä, tarvittaessa vaikka kuinka monta kertaa päivässä. Mielestäni tässä en maksanut turhasta.

Painoa saisi tietysti keventää vaikka kuinka paljon. Eilen kävin crossiradalla treenaamassa Adventuren kanssa, ja vaikka jousen jäykkyys ja vaimennus oli säädetty maksimiin, niin kyllä se aikä lehmältä silti tuntui (en sano, etteikö olis kuitenkin kivaa ollut)

Laukut on olleet erinomaisen hyvät. Hinta kirveli, mutta nyt kun laukut on hommattu, niin en kadu tippaakaan. Varsinkin, kun vielä ottaa huomioon yhtenä vaihtoehtona harkitsemieni Traxin laukkujen keväiset toimitusvaikeudet.

Tehoja en ole kaivannut lisää, mutta siitä olen samaa mieltä, että alapään vääntöä pitäisi saada paremmaksi, nimenomaan alle 3000 kierroksilla. Ja se ykkösvaihde pitäisi olla lyhyempi. Kaupungissa ja ruuhkaliikenteessä tää ykkönen on ihan liikaa. Samoin maastossa hitaasti ajettaessa. Tehdasvarusteena tarjottavan enduroykkösvaihteen pitäisi olla vakiona, ja sitten pitäisi olla vielä mahdollisuus saada lyhyempi ykkönen. - Muuten olen vaihteiden välityksiin ollut oikein tyytyväinen, ne on mulle selkeästi mieluisammat kuin kahdessa aikaisemmassa Bemarissani.

Keväällä pohdiskelin myös ton BMW Rallye Pro 2 -ajoasun hankintaa. Päädyin sen ostamaan, ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Endurotyyliseen ajoasuun ei kiinteä kalvo mun mielestä kuulu - tulee monasti turhan kuuma. Tossa puvussa on hyvät tuuletukset ja hyvä leikkaus joka takaa, ettei asu rajoita kropan ja raajojen liikkeitä, ajoipa istuen tai tapeilta. Puvussa on lisäksi paljon yksityiskohtia, joista pidän. En helposti vaihtaisi toiseen. Kun omaan filosofiaan vielä sopii oikein hyvin erillinen sadeasu myös tekstiiliasun kanssa, Rallye 2 oli mulle koko lailla täydellinen valinta.

EWS-ongelma iski minunkin pyörään. Se kyllä jurppi. Toivottavasti tilanne on nyt uusimman antenniversion sellainen, että enemmiltä vaikeuksilta ajoneston kanssa vältytään.

En minä elektroniikkaa sinällään vastusta. Sen pitäisi vain olla kauttaaltaan toimivaa ja laadukkaasti toteutettua. Adventuren kaltaisessa pyörässä, joka on tarkoitettu vaativampiin olosuhteisiin kuin pyörät keskimäärin, se on vielä tärkempää.
    BMW R 1200 GS Adventure
    Lainaa (oraniyan @ Huhti. 08 2008,21:46) kirjoitti
    Ne taakse tulevat kolme peltilaatikkoa kiinnikkeineen ovat tietenkin aivan järkyttävän hintaiset, mutta ainakin messuilla näkemäni perusteella aika vakuuttavan oloiset muuten, joten niistä en taida tinkiä...
    mitä nuo alumiinilootat sitte loppujenlopuksi kustantaa?
    kiinikkeineen?

tuosta rengaspaineen valvonnasta...

bemari saanut aina kiitosta runsaasta lisävaruste valikoimasta...

asia mikä on jätetty kokonaan huomioimatta testeissä mm. kawan gtr;ssä asia on toteutettu selvinä numeroina ja on kaikenlisäksi tarkkakin..ja ilman lisähintaa

ehkäpä se seuraava on kessu...pitäis vain saada ekax koekäyttöön pariksipäivää..

ps..mimmosia hintoja nykyään käytännössä uudesta kessusta pyydetään?
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (Tuppervaari @ Heinä. 25 2008,15:23) kirjoitti
    ehkäpä se seuraava on kessu...pitäis vain saada ekax koekäyttöön pariksipäivää..

Biketeamissa voi jotain koeajaa
    ja uusia löytyy heti ( jotain malleja )
    http://www.biketeam.fi/

Kyllä ne kertoo myös hinnat.

Pekka
    Pekka
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 24 2008,23:09) kirjoitti
    Helpottiko?
    Kerrotko vielä tarkennukseksi mitä lisäarvoa kommenttisi tuo keskusteluun? Ymmärtääkseni en suinkaan ole ainoa joka ei oo varauksettoman ihastunut tarpeettoman "hi-techin" tunkemiseen pyöriin.

Ks. esim. ketju "nysseottijajättitielle".
    Lainaa (Pekkavee @ Heinä. 25 2008,22:37) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Heinä. 25 2008,15:23) kirjoitti

Biketeamissa voi jotain koeajaa
    ja uusia löytyy heti ( jotain malleja )
    http://www.biketeam.fi/

Kyllä ne kertoo myös hinnat.

Pekka
    Onko ne hinnat niin salaisia ettei voi täällä kertoa jos on sattunut kuulemaan
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
    Lainaa (spiff @ Heinä. 29 2008,23:12) kirjoitti
    Helpottiko?
    Kerrotko vielä tarkennukseksi mitä lisäarvoa kommenttisi tuo keskusteluun? Ymmärtääkseni en suinkaan ole ainoa joka ei oo varauksettoman ihastunut tarpeettoman "hi-techin" tunkemiseen pyöriin.

Ks. esim. ketju "nysseottijajättitielle".
    No eipä tuonut lisäarvoa ei. Myönnetään. Halusinpahan hymähtää tuolle totaaliselle teknologiakammollesi, jonka päästit julki...
    <p>2002-2014</p>

Helpottiko?
    Niin todellakin... Miksi tehdä hommia näin?

Kun saman voi tehdä näin...

It´s better to die on your feet than live on your knees...
    Lainaa (spiff @ Heinä. 29 2008,23:12) kirjoitti
    Ymmärtääkseni en suinkaan ole ainoa joka ei oo varauksettoman ihastunut tarpeettoman "hi-techin" tunkemiseen pyöriin.
    Kai sä ymmärrät, että moottoripyörät tulevat kehittymään jatkuvasti ja pelkkää "tarpeetonta haitekkiä" on vaan luvassa. Kohta on katalysaattoritkin pakolliset.
    Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
    Itse odotan innolla et pääsee uuden bemun puikkoihin ja juurikin tuon ESA:n kimppuun. Aivan loistavaa et saa napilla pelattua jousituksen kulloiseenkin tilanteeseen toimivaksi. Empä ole vielä lukenut arvostelua joka olisi tuon systeemin lytännyt...

Samaa virttä laulavat tuosta bemarin ABS systeemistä, tai ylipäätään jarruista. Olikos niissä ekoissa ABS järjestelmissä jotain sellasta, että olisivat vaikuttaneet etujarruunkin kun polkasi takajarrua? Se olis peestä se, mut vähän asiaan tutustuttuani, näin ei bemarissa tietääkseni ole.

Tää nyt on vielä meikäläisen osalta ihan täyttä googletuksen tuomaa essonbaarimutua... Mut 2.8 jälkeen pääsen kirjottamaan ihan ehtaa faktaakin! NAM!
    Lainaa (nostalgia @ Heinä. 30 2008,00:42) kirjoitti
    Kai sä ymmärrät, että moottoripyörät tulevat kehittymään jatkuvasti ja pelkkää "tarpeetonta haitekkiä" on vaan luvassa. Kohta on katalysaattoritkin pakolliset.
    "Kehittymään". Joo. Jos ny sattuu teknolelujen lisäämistä kehittymisenä pitämään.

Katalysaattori ei tietääkseni oo jättänyt yhtäkään pyörää tielle. Monien muiden "kehittyneiden ominaisuuksien" osalta tilanne on toinen. Lisäinfoa löytyy tältäkin foorumilta.

Onhan se mukavaa kun on elämässä jännitystä, mutta itse mieluummin hakisin jännityksen muualta kuin siitä että lähteeköhän mopo tänä aamuna käyntiin vai pitääkö soittaa road serviceen. Ja onkohan täällä GSM-kenttää että voi soittaa, vai tuliko ohjelmaan pidemmän puoleinen kävelyretki.

En minä kehitystä sinänsä vastusta. Esim. kaasaripyörää en enää luultavasti osta, ruisku on IMO niin paljon parempi. Samaten runkoja, jousitusta ja renkaita on vuosien mittaan parannettu hyvinkin paljon. Minua vaan ei huvita olla turhanaikaisten lelujen koekäyttäjänä ja maksumiehenä.

Jossain toisessa säikeessä esim. oli jouduttu nykimään akunjohtoa irti "vähintään viideksi minuutiksi" että saatiin pyörä käyntiin. Tämäkö on sitä kehitystä? Tulee mieleen vitsi "jos windows olisi auto...". Ei taida olla enää vitsi.

Ja näitä vehkeitä me sitten ostellaan kalliiseen hintaan.
  30.  
    Lainaa (spiff @ Heinä. 30 2008,01:36) kirjoitti
    En minä kehitystä sinänsä vastusta. Esim. kaasaripyörää en enää luultavasti osta, ruisku on IMO niin paljon parempi. Samaten runkoja, jousitusta ja renkaita on vuosien mittaan parannettu hyvinkin paljon. Minua vaan ei huvita olla turhanaikaisten lelujen koekäyttäjänä ja maksumiehenä.

Jossain toisessa säikeessä esim. oli jouduttu nykimään akunjohtoa irti "vähintään viideksi minuutiksi" että saatiin pyörä käyntiin. Tämäkö on sitä kehitystä? Tulee mieleen vitsi "jos windows olisi auto...". Ei taida olla enää vitsi.

Ja näitä vehkeitä me sitten ostellaan kalliiseen hintaan.
    Joo, ja hulluimmat motoristit maksaa maltaita PELKÄSTÄ brandistä... Ajatella, ei edes mitään hienouksia... pelkkä merkki, tietty tarra tankiin ja hintaa 10k€ lisää ... Ei hellan lettas sentään ku mahotonta meininkiä!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen