Pyöräkuume on kova näin syksyn kynnyksellä myös Australiassa. Kävin vihdoinkin viime viikolla koeajamassa 1098S:n ja tautisen hieno pelihän se on! Nyt olisi tarkoitus keräillä viimeiset ropposet kasaan ja mennä tilaamaan punainen paholainen kotiin.
Ennen sitä pitää kuitenkin tiedustella palstalaisten kokemuksia ko. mopottimesta. Onko maailmalta kuulunut outoja uutisia tai mahdollisia tyyppivikoja? Laadultaan 1098 on ilmeisestikin askel eteenpäin edeltäjiin, mutta kokemukset on rautaa kuulopuheiden rinnalla.
Tiedoista kiitollinen.
Täällä härmän perällä taitaa ko. laitteesta olla niin vähän kokemuksia, että ei riitä kovin pitkäksi romaaniksi. Sen sijaan, käännä katseesi ulkomaisiin, lähinnä amerikkalaisiin foorumeihin, hehän niitä ostelevat (ja särkevät..) vähän tiheämpään tahtiin.
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Kaksijakoiset mietteet.
Just sain 1098:n ajettua Vaasaan eli mittarissa vasta 500km.
Mahtava (ja yllättävän iisi ajettava) pyörä, mutta kaikenlaista pikkuvikaa löytyi:
Mm. käynnistysmoottorin häiriöilmoitus (johtuu risasta liittimestä) ja nyt se rupes kaupunkiajossa stallaileen, ku ilman lämpötila tipahti nollaan (todellista syytä en tiedä onko jäätyneessä kuskissa vai koneessa). Itseäni ei suuremmin tuollaiset pikkuviat vituta, kun olen tälläinen lehmähermoinen (ja ens viikolla ekassa huollossa fiksataan).
http://www.ducati1098.net/forum....page=13
Tuolla on ameriikan kokemuksia.
Solifer Tm->Cbr1000f->Cbr900rr->DUCATI 1098
Kierros on päättynyt. Mopokin oli aikoinaan punainen.
Kyllä ne Rukatit ovat edelleenkin _huomattavasti_ useammin paskana kuin vaikkapa Japsit. Sanoo Ducati-ukkelit mitä tahansa.
Ei ole muuten ihan sattumaa, että muutama kauppias ei esimerkiksi em. syystä halua myydä Ducatia, vaikka siihen olisi mahdollisuus.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Jahas, tuosta olisi mielenkiintoista saada lisää tietoa.(Tylyttäjä @ Huhti. 08 2008,16:07) kirjoitti
Mutta mikä minulle on tärkeintä:
Kyllä ne Dukatit ovat _huomattavasti_ hauskempia moottoripyöriä kuin tylsät Japsit. Sanoo Japsi-ukkelit mitä tahansa.
![]()
+1(JiiOo @ Huhti. 08 2008,17:12) kirjoitti
Ja eihän tehdä tästä mitään juupaseipäs-ketjua eihän?
Ja itse itseäni niskasta ottaen ja esimerkkiä näyttäen myönnän, että onhan ne japsitkin kivoja ja ehkä jopa luotettavampia ja teknisesti edistyneempiäkin.
Ducati on Ducati.
Otsikossa oli asiallinen kysymys.
Solifer Tm->Cbr1000f->Cbr900rr->DUCATI 1098
Kierros on päättynyt. Mopokin oli aikoinaan punainen.
Joo se pitää JiiOo paikkansa ei ne jaappani kuskit muuten viihtyis italia ja amerikka foorumeis ne o kateellisii ko omat fillarit o laumasielu värkkejä tulee mielee tuulipuvut![]()
Osta ihmeessä, tuskin se normaalia käyttöä säikähtää.
Siinä on pyörää kerrakseen, eikä ole kaikilla samanlaista.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.
6000 km 1098 ässällä, ainoat viat on olleet..
-bensaletkun pikakiinnitys palikka alkoi vuotaa ( takuukorjaus))
-pari kateruuvia irronnu tärinästä (takuuseen uudet)
-etulamppuihin menee kosteutta sisään (ilm. yleistä ducateissa koska 998 oli sama vika), vaihdettu kertaalleen, ei auttanu..
siinäpä ne...jenkkifoorumeissa on hieman pitempiä vikalistoja, ilmeisesti kaikki "maanantai" kappaleet viedään rapakon taakse..
radalla on pysyny ihan hyvin rykkösten ja kiksereiden vauhdissa, mutta matkaajoon kannattaa ehkä hommata joku muu..
Miksi ihmeessä?(duca98 @ Huhti. 08 2008,18:18) kirjoitti
Viimeisellä Ducatillani tein matkan Turkin Aasian puolelle ja ennen matkaa uudessa pyörässäni kilometrejä 300. Kokonaiskilometrit matkalla 9.000.
Paljon olen Ducatilla reissannut ja mitään ei ole hajonnut tai pettänyt, jos sitä tarkoitat.
Ja sit ne japsi-ukkelit ajoi ohi(JiiOo @ Huhti. 08 2008,17:12) kirjoitti
![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Jos mieli tekee 1098:a ja tarvittava täpäkkä on taskussa, niin melkoista heikkoutta olisi, jos ei uskaltaisi laitetta ostaa sen takia, että pelkää laitteen olevan vähemmän luotettava kuin joku tusina-korvike. Jos Ducatia tahtoo, on hankittava Ducati.
Niin että älä nyt ainakaan moiseen miehen heikkouteen sorru, vaikka fiksua onkin udella mahdolliset odotettavissa olevat asiat etukäteen tietoon.
Life's pretty straight without motorcycling
Hieno pyörä,mietin itsekin ostoa,pyörässä munaa verrattuna japseihin...![]()
Mä jaksa mitää paskapuheita kuunnella......
Niih,, ihan kuin viime vuonna Moto GP:ssä. Vai?(Matso @ Huhti. 08 2008,19:12) kirjoitti
Noh,, korolla kansa ajaa,,, ja onhan ne japsit niin paljon halvempiakin.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Niin Moto GPssä oli jopa ihan oikea sylinterimääräkin säälisääntöjen puuttuessa.(Moto guzzi @ Huhti. 08 2008,20:04) kirjoitti
Apriliallakin ajaa (ja RSV4'lla varmaan ohikin) ja jos massi on kohdallaan niin sitten suoraan MV-Agustalla.
Jo pelkkä nelosputkien ääni on kertaluokkia himokkaampi kuin myyränkarkoittimien lätinä.
Tietysti jos haluaa Italian HD-mieheksi niin ihan vapaasti vaan. Rispekt (hopefulli) inclutet in tö prise.
Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia - koska olen tyhmä ei minun tarvitse onneksi ihan kaikkea tajutakkaan.
Pääasia että ihmiset harrastaa ja on tyytyväisiä.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Joopa...mopo kutsi mies vois vaikka hieman löysätä pipoa.(Moto guzzi @ Huhti. 08 2008,20:04) kirjoitti
Mulle on ihan vitun sama millä ihmiset ajaa...tolla mun malmikasalla ei plajon haasteta kun korkeintaan omia ajotaitoja mutkapätkillä.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Ei auennut, mistä säälisäännöistä on kysymys? Jos tarkoitat Superbike säännöstöä, niin tästä on pitkä ketju olemassa mutta tarkenna mulle mitä etua Ducati on saannut säännöistä:(Teuwo @ Huhti. 08 2008,20:34) kirjoitti
7kg lisää painoa vs I4
Kuristukset imukanvassa
Menestyksen mukaan tulevat lisäpainot / kuristusten muutokset
Kaikki kisat on näyttäneet, että tehoa Ducatilla on vieläkin vähemän, kuin Japanialais valmistajilla. Joten ainut hyöty uusistä säännöistä on se, että Ducatin ei tarvi joka lähtöön ja harjoitukseen ottaa uutta konetta käyttöön (tämähän maksaa tunnetusti seteliraha). Rauatalangasta vääntäen, Ducati Corse pärjää pienemmällä budjetilla, ei lilliputti valmistaja voi määrättömästi työntää rahaa kisatoimintaan.
Vasta väitteet sitten mielellään perustelujen kanssa, niin ei mene tyypilliseksi paskan jauhannaksi!
kyl mullakin reissuu tuli 998:lla, pisin tais olla n.3000km, mitään ei rikki menny, mut ei se mun mielestä matkapyörä ole...ranteet ja selkä aika rikki päivän matka-ajon jälkeen(blackgate @ Huhti. 08 2008,19:05) kirjoitti
![]()
.
Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille vastanneille. Malttakaas veljet vain mielenne ja pysytään aiheessa...ei köydenvetoa japsi-makarooni -paremmuudesta
Tällä hetkellä mulla on vielä Suomessa tallissa GSX1400 odottamassa. Pitänee pitää se matka-ajopyöränä. Koeajon perusteella matkapyöriksi parempiakin löytyy...
Ducatihan nosti huoltoväliä tuplasti verrattuna 999:ään, joten ehkä se kertoo ainakin jotain tehtaan luottamuksesta mallia kohtaan. Kävin myös ajamassa MV-Agustaa, mutta vanhana V2-miehenä twini viehättää enemmänNiin ja italohan Agustakin on...
Niin koeajopyörästä vielä: kytkin siinä piti aika ihme ääntä liikkeellelähdettäessä. Liikkeessäkin ne asiasta tiesi, eivät pitäneet vakavana ja sanoivat korjaavansa.
Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että en 1098:aa todellakaan yhtä luotettavana pidä, kuin esim. GSX1400:ää. Mutta: onhan koneiden viritysaste "hiukan" eri planeetalta. Ja ei tämä luotettavuuskysymys esteeksi pyörän hankkimiselle tule...kaiken kaikkiaan 999-1098:t ovat jo pyörinä lähes taideteoksia. Jokin henki niissä on, mitä ei edes muista italopyöristä löydy. Itse pyöränrakentelua harrastaneena mun silmiä hivelee pyörissä oleva käsityön leima ja yksilöllisyys. Yhtään ei haittaa, vaikka 1098 ei kaikkein nopein olekaan. Jos sitä voi synkkinä talvi-iltoina illasta toiseen katsella kyllästymättä ja miettiä seuraavan kesän ajoja, niin se on siinä![]()
Mulla on ollut neljä Ducatia, joista kaksi viimeistä on vieläkin itelläni. Kaksi ekaa olivat Monstereita, joissa oli yksi sähkövika. Eli mittariston vilkkuvalo ei toiminut 700km jälkeen kuin koputtamalla. Mittari meni takuuna vaihtoon.
Muita sähkövikoja ei ole ollut. Toisessa mörössä oli kierot jarrulevyt, jotka eivät oikein oienneet niittien puhdistuksen eikä kovan jarrutuksenkaan jälkeen.
999:ssä ei ole ollut ainoatakaan vikaa. 749R:ssä ei myöskään, tosin sillä ei ole ajettu metriäkään kadulla vaan pelkästään radalla. Ainoa nikottelu sillä fillarilla on moottorinvikavalo joka vilahtaa jos vaihdan kovasta vauhdista pari vaihdetta pienempään. Syy on ominaisuus, puola nikottelee kun ei pysy kierroksissa perässä.
Kilometrejä ei ole kovin paljoa, möröillä vähän yli 10.000 ja 999:llä 8.000 ja 749:llä vasta päälle tonni.
Muita vikoja ei ole ollut, mielestäni tuo nyt on aika luotettavan oloista italovalmistajalta![]()
No sulla on käynyt sitten ihan hyvä tuuri(markku33 @ Huhti. 09 2008,11:34) kirjoitti
Se vaan on kylmä tosiasia, että tietyt kauppiaat kyllä tietävät, kuinka moninkertaisesti niissä Ducateissa on vikoja, verrattuna nyt vaikka japseihin. Isommalla otannalla kyse ei ole arvailusta eikä tuurista..
Mutta hyvähän se on, että Ducatillekin löytyy kannattajansa. Joku saa kicksinsä pyörän merkistä ja valmistusmaasta, ja joku jostain muusta, esimerkiksi ominaisuuksista.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Onhan se tosiaan _HUOMATTAVASTI_ hauskempaa, kun vikoja riittää(JiiOo @ Huhti. 08 2008,17:12) kirjoitti
![]()
Siinä tapauksessa jauhaminen voi olla turhaa koska liki kaikki mahdolliset argumentit suuntaan ja toiseen on jo esitetty(?)(750S @ Huhti. 08 2008,21:20) kirjoitti
Kuitenkin 20% isompi moottori voisi olla jonkinlainen kilpailuetu.
Aiemminhan kaikilla oli samankokoinen mosa paitsi nelosissa tietysti imuilmarajoitin…
Se lienee jonkinlainen etu että jos pyörä ei kulje voi liitolta pyytää kuristimien avartamista sen sijaan että pyörälle tehtäisiin jotain ?(750S @ Huhti. 08 2008,21:20) kirjoitti
Sääntöjen puitteissa voi toki käydä toisinkin päin mutta en pidä sitä kovin todennäköisenä.
Se lienee valmistajan oma valinta jos haluaa ulkoteknisistä syistä tehdä rakenteen josta ovat laakeripesät soikeana jokseenkin samoilla käyttötunneilla kuin muista säädetään venttiilit?(750S @ Huhti. 08 2008,21:20) kirjoitti
Näkisin mielekkäämpänä vaikka pudottaa luokitussarja tarpeeksi pieneksi jotta pikkuvalmistajalla on mahdollisuudet, niin halutessaan, tuoda yhdenvertainen ja kilpailukykyinen malli viivalle.
Moto-GP talliin on varaa ja Foggyn aikana Superbike talliin oli vallan mainiosti varaa.(750S @ Huhti. 08 2008,21:20) kirjoitti
Ja prillerillä tuolla saapasmaan eeppisellä talousmahdilla on varaa neloskoneeseen mutta Ducatilla ei ?
Joskin joudun turvautumaan asiantuntemukseesi ja kysymään kumpi on vakavaraisempi Aprilia vai Ducati ?
Käytännössä näkisin asian siten että Ducati on valinnut tietyt rakenteet enemmin markkinapoliittisista kuin teknisistä argumenteistä lähtien ja taidokkaalla edunvalvonnalla saanut FIM sääntöpolitiikan ohjattua suuntaan joka tekee heidän valitsemansa linjan tällä kaudella taloudellisesti kannattavammaksi.(750S @ Huhti. 08 2008,21:20) kirjoitti
FIMin edun, tai ainankin eräiden sen toimijoiden edun, mukaista on nähdä sarjassa menestyvä eurooppalainen valmistaja.
Kun BMW ja MV-agusta tulevat mukaan voi tilanne näiltä osin muuttua, mutta luultavasti ei kuitenkaan.
Jälkimmäinen ei kuitenkaan omaa resursseja laajamittaiseen toimintaan ja ensimmäinen ei omaa tarpeellista mediaseksikkyyttä horjuttaakseen Ducatia FIMin kassamagneetin asemasta.
Ei italianpyörissä ole mitään pahaa sinällään, Ducati nyt vaan ei ole ainoa Italian merkki - eikä Agustaan verrattuna juuri mikään taideteoskaan.
Prilleri on hinta/saanti suhteeltaan aivan eri kategoriassa ja toisaalta Moto Guzzien rakentelussa on sitä kuuluisaa sielua.
Ja jäähän toki Bimotat, Morinit jne.
Jos haluaa fanittaa isoja japoja vastaan kamppailevaa piskuista Italiaanoa niin Paton on minusta aivan eri luokkaan.
Valmistaja sitkutteli GP500ssa jostain 70't luvulta aivan luokan loppuun 2002 asti pisteille joka vuosi.
Tilat ja budjetit lienevät luokkaa joka menee Ducatin hallien siivouskomeroihin...
Mitä jää Ducen osalle ?
Italian HD-miesten unelmien ruokkiminen, rahojen kerääminen ja nauraminen maha kippurassa koko matkan pankkiin, miinus vähän hyvää korruptoituneille liittopatruunoille ettei myynninedistäminen tule liian kalliiksi...
Näillä höpinöillähän ei tietenkään ole mitään merkitystä mihinkään - niin Uuden mantereeen kuin Italiankin HD-miehet tietävät olevansa oikeassa joten koirat haukkuvat mutta karavaani jatkaa kulkuaan.
Ellei nyt sitten mielen takanurkilla sittenkin pyöri kalvava ajatus siitä että saapasmaassa(kin) tehdään muitakin pyöriä ja ripspekt ei ehkä tullutkaan hintaan kuuluvana vakiovarusteena...
Ripspekt and piis öut !
(Paremmin osaavat tulkatkoon italiaksi)
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Tylyttäjällä näyttää edelleen olevan vankkoja mielipiteitä lähes asiasta kuin asiasta. Vrt. Täydellisen Tietämättömyyden Antamalla Ehdottomalla Varmuudella lauotut, ja lopulta käräjäoikeuteen asti päätyneet aikaisemmat kommentit.![]()
![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Tälläkin kertaa on kyse faktasta, ei mielipiteestä. Hovioikeudessakin todettiin, että 4/5 kirjoitukseen oli tarpeeksi perustetta, se viimeinenkin oli hyvin lähellä..(jorim @ Huhti. 09 2008,12:31) kirjoitti
Se on voi voi, jos joku ei totuutta kestä.
Tuo sun kirjoitus on taas hyvä esimerkki Täydellisen Tietämättömyyden Antamalla Ehdottomalla Varmuudella lauotusta kommentista.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
jorim näyttää edelleen vankkoja esimerkkejä täydellisen mauttomasta , huumorintajuttomasta tyhjänpäiväisestä louskutuksesta. *(jorim @ Huhti. 09 2008,12:31) kirjoitti
![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Joo, tota noin, itsellä japski ninja josta tykkään perkeleesti, mutta jos olisi vain sitä paalua, niin vaihtoon menisi juuri tuohon 1098s malliin. Ja mulle olisi ihan sama mitä motogp:ssä tapahtuu, kun en itse aja siellä. On tuo kyseinen ducati vaan niin hieno peli, äänineen kaikkineen. Toki nuo japsitkin korvaani miellyttää vallattomasti. Menet nyt vaan saman tien sinne liikkeeseen ja ajat sen kotiin. Oon hengessä mukana, kun muuhun ei ole varaa. *![]()
Luotettavuus, tämä köyhän talonpojan etsimä ominaisuus jota painotettiin 1930-luvulla traktorin hankinnassa. Minusta luotettavuus on nykypäivän harrastus välineille aika toissijainen tekijä. Onko sillä mitään väliä joudutko käyttämään mopoa yhden kerran enemmän takuukorjauksessa tai meneekö joku puola rikki 30 tuhannen kohdalla? Mielummin nautin täysin rinnoin pyörästä siten että olen varautunut siihen, että jotain voi mennä rikki. Toinen vaihtoehto on ajaa tylsällä mopolla tuhansia kilometrejä ja kehua kavereille kuinka ei ole ollut mitään vikoja koko kesänä ja juuri se ominaisuusko on tehnyt pyörästä minulle sopivan? Jos asia on niin voin vain kuvitella kuinka tylsää elämänne on kaikkiaan. Tosin valitsevathan miehet ruman ja lihavan naisenkin siksi että voi olla varma että kukaan muu ei ole lihaa pilannut, minä valitsisin tulisen bellan
Vaikka mopot olisikin kunnossa, niin jossain tuntuu olevan aika pahaa vikaa näillä japsitalli-miehilläkin, jotka täällä riehuvat asiaketjussa. Keskusyksiköstä tuntuu kadonneen käytöstapa-asetukset kokonaan ja softa on jäänyt ikiluuppiin. Johtuneeko kosteasta illasta, vai ihan vaan valmistuvirheestä?
Life's pretty straight without motorcycling