Rykköseen -04 alan laittelemaan varustusta, ja virtaahan ne tarvitsisivat:
- Zumoteline
- Autocom
- Pro Oiler
FJRrässä löytyi virtamittarilla tutkiskelemalla vapaa liitin satulan alta ihan tätä tarkoitusta varten, mutta eipä tuossa rykkösessä näytä olevan edes tilaa millekään ylimääräiselle.
Olisiko vinkkiä, mistä kannattaisi alkaa ryöstelemään? Riittääkö amppeerit esim. led-takavalossa? Virtalukon ja sulakkeen takanahan virtalähde pitäis olla joka tapauksessa.
Kiitokset etukäteen.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Sulakerasialta on meillä otettu osa ja osa suoraan akulta sulake johdon väliin. Autocomin keskus yksikölle ei ole kun yksi paikka johon se mahtuu, siihenkin sen joutuu pujoittelemaan et saa paikalleen. (etupenkin alle siten et säätö nupit näkyy takapenkin alle, sen ristiko tuen alle. mut sitä ei saa kiristää liikaa muuten kuuluu rutinaa ja elektroniikka tuoksahta) Tarvittaessa tuu käväsemään ja kattomaan paikan päälle.
Älä nyt heti avauksessa masenna, mun pitäis saada mahtuun sinne sen Kit 300:n lisäks vielä oilerin musta laatikko, pumppu ja öljypullo... *no senpä takia näin sadeviikon kunniaks purinkin härvelin aikalailla luurangoksi, kaikki tyhjätila tutkitaan ja yritetään hyödyntää.(RIMMON @ Huhti. 07 2008,12:06) kirjoitti
Joo voisinpa yrittää poiketa joku päivä teillä ottamassa oppia.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Työkalut pois - tulee tilaa kammalle ja pelille![]()
niin ja pieni huulikiilto mahtuu kans jos noi aíemmat laittaa
sillain fiksusti![]()
Yammutar
Mulla olis sama projekti meneillään paitsi että pyöränä on busa ja Zumon sijasta laitan kiinteän kännykkälaturin. Lisäksi vielä tulee täysin turhat valkopohjamittarit jotka loistaa kewlisti pimeässä. Kahvalämppäreitäkin mietin, mutta en ole toistaiseksi asialle mitään tehnyt.
Virtoja ei viitsi ihan suoraan akusta ottaa, vaan ne olis hyvä tulla releen takaa ja olinkin kolvailemassa omaa kytkentää kunnes kaveri yllytti tilaamaan APO3:n. Radioamatöörit kuulemma käyttää tuota autoissansa huolehtimaan että radiolta katkeaa pienen viiveen jälkeen virta kun auto sammuu. Säädän itselle tuon niin ettei mitään viivettä ole, vaan virta katkeaa heti kun pyörä sammuu. Se siis tarkkailee akun jännitettä ja katkaisee virran kun se putoaa alle säädetyn rajan. Samalla tulee kätevästi suoja sille että hupivirrat ei syö akkua jos laturi alkaa reistata. Ei tuo sinänsä varmaan omatekoista relekytkentää kummempi ole, mutta pitäähän sitä kokeilla.
Yksi avoin asia mulla vielä on itse laitteiden kytkentä virtaan ja maahan releen jälkeen. Tietääkö joku jotain kätevää roiskevesitiivistä kytkentäkiskoa tai jotain muuta vastaavaa? Yksinkertaisin ratkaisu olisi tietysti laittaa joku pultti ja mutteri ja kaikki lisälaitteet lenkki-abikolla siihen kiinni, mutta joku elegantimpi kytkentä olisi kiva.
- Pessimismi on turhaa. Ei se auta kuitenkaan! -
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa -01
Ex. Yamaha FZ6-S Fazer -04
Eipä noi varmaan paljookaan virtaa kaipaa, mutta silti siistein ratkaisu ois:
Kattele sähkökaaviosta mikä piuha tulee virtalukolta sulakeboksille, siihen teet riittävän järeän liittymän (ellei sulakeboxista löydy jotain hyvää paikkaa) ja pistät sulakkeen, ja vetelet virtapiuhat laitteille.
Vähemmän siistimpi on ryöstää virta takavalolta tai etuparkkivalolta. Toki kannattaa katsoo sähkökaaviosta ett sulakkeessa on varaa.
Ja etuparkkivalolta sen takii, ett sinne etukatteisiin mahtuu aika hyvin tavaraa, jos ne vaan on sopivasti suojassa. En tiiä miten just sun mopossa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kysy silt samalta kaverilta ett mistä löytyis pieni rasia missä on yks tulo ja sille sulake ja monta lähtöö. Luulis löytyvän niitäkin valmiina, kun vaan tietäis mistä.(Macoshark @ Huhti. 07 2008,14:51) kirjoitti
Tai sit esim biltemasta: http://www.biltema.fi/osteri....e=31413
Tai: http://www.biltema.fi/osteri....e=42099
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Oiskohan tossa kaikki all-in-one? http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=48-2230
Sulake, rele, piuhat?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vastailen tässä itselleni yhden vaihtoehdon.
Jammu-centterissä kysäisin vinkkiä varaosatiskiltä lähtiessäni, ja siellä kaipparit suosittelivat ryöstöä jarrukahvan vierestä jarruvalopiuhasta.
Ei voi kuin ihmetellä, ettei tollasta vapaata pistoketta ole voitu laittaa tarjolle valmiiksi.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Kerran tästä asiasta vielä, jos vaikka joku sattuis pähkimään samaa kysymystä. Itsellä tieto lisäs kuitenkin tuskaa *.
Eli löytyihän niitä vapaita virrallisia liittimiä ihan kaksin kappalein, vaikkei jammu-centterikään myöntänyt tietävänsä niitä olevankaan.
Toinen penkin alla, etu- ja takapenkin sauman kohdalla osapuilleen. Toinen oikeanpuoleisen etuvilkun liittimen vieressä. Molemmissa liittimissä 4 vapaata päätä, joista yhdessä virtalukon takaa tuleva jännite.
Se tuska tuli sitä että kun mittailin jännitteitä noista niin mun mittari näytti sitkeesti viittä volttia. Tein sitten ryöstön jarruvalopiuhasta. Vasta kun olin sen tehnyt ja saanut sillekin sen saman 5 V, tajusin että mittarihan näyttää omiaan.
No, nyt ei virransyötöt heti lopu. Tuli laitettua navi suoraan akkuun ja Pro-Oileri sekä autocomi jarruvalopiuhan perään... mitähän käyttöö noille muille keksis... satulan alle ei ainakaan mahdu enää ees rekisteriotetta.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Eipä noita ryöstöjä kyllä kannata tehdä, jos ei ihan pakko ole. Jos nyt ryöstöllä tarkoitat siis jostain toisesta piuhasta katkaisemalla / näitä paskoja ryöstöliittimiä käyttämällä? Yleensä voi kohtuu helposti ottaa sulakerasialta esim. jos on kytkentäkaaviot moposta olemassa, eli yleismittari ja kaaviot = hyvä lopputulos. Paitsi ryöstöhän se sekin onriippuu kyllä miten tehdään..
Kun en osaa ymmärtää lukemaani liian monen romillen asennuskaljoissa, niin oliko tässä siis kyse siitä, että pitää saada virtaa esim. avain + asennossa vai? Jos ihan perusvirtsa riittää, niin sama ottaa akulta ja sulake tosiaan vaan väliin.
Ite tein "avain + asennossa kytkennän" hälyä varten suoraan sulakeboksia hieman purkamalla ja sieltä otin sopivasta piuhasta virtaa, kun avain käännettynä. Ei tarvinnut tuolla tavalla katkoa piuhoja, vaan suoraan oma "ryöstö" tuonne kiinni. Eli ryöstö tuokin, mutta ei piuhoja katkomalla.
- P
Edit: eli ei katkomalla, mutta kuitenni purkamalla ja loppujen lopuksi mulla menee ajonesto varmaan päälle ekan 500km jälkeen tulevina viikkoina. haha!
No mikäs siinä piuhojen katkomisessa niin huonoa on?
Kyllä niitä "katkottuja" piuhoja on ihan valmiinakin siellä mopon johtosarjoissa. Minusta ainakin huolella tehty piuhan katkaisu + juotettu liitos ja päälle kutistesukka, jossa vielä liima, on ihan hyvä. Taikka sitten haaroitus sopivia liittimiä käyttäen. Parempia minusta useimmiten kuin sulakerasialta otetut vastaavat haaroitukset. Niissä kun usein ei ole kauheasti tilaa tai ei justiinsa oikeita liittimiä jne.
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Dodda tuokin. Voin kyllä itseasiassa myöntää, että hälylle vilkkupiuhat otin suoraan alkuperäiset sopivasta kohti katkaisten ja samalla metodilla mitä mainitsit, eli kunnolla piuhat yhteen, tinaa, liimakutistesukkaa päälle ja hyvä tuli..(vmt @ Huhti. 19 2008,00:45) kirjoitti
Mutta pääasiassa hyvin saanut irti tuolta boksistakin. Mä tarkoitin (huono ulosanti kännissä) noita oikeasti ryöstöön tarkoitettuja paskaliittimiä.. missä mennään siis vain läpi alkuperäisen kuoresta ja otetaan parilla piikillä virta ulos. Ne lahoaa aina ja iänkaikkisesti ajan kuluessa.
Sorry huono ulosanti.
- P