Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Moi!

    Tässä tuskaillessani pyörän rahoituksen lyhennyserien, korkojen, vakuutusmaksujen ja muiden kulujen kanssa rupesin miettimään miten saisin edes hieman säästettyä tämän maailman parhaimman harrastuksen kuluja.

    Harrastaako täällä kukaan sitä, että myy pyöränsä pois syksyllä ja ostaa "uuden" keväällä? Minkä tyyppisiä haittoja/hyötyjä olette tästä saaneet?

    Laskeskelin, että talviseisonnan aikana maksan n. 1000€ siitä, että pyörä kerää pölyä tallissa (rahoituksen korot, vakuutus, tallipaikka). Tuolle rahalle olisi luonnollisesti parempaakin käyttöä. Joten mietinkin toimisiko seuraavanlainen ajatusleikki:

    1. Ostan 7000€:n pyörän keväällä esim rahoituksella (2k€ käsiraha + 5k€ velka)
    2. Ajan kesän ja maksan lyhennystä, korkoja ja vakuutusmaksuja (ja bensaa).
    3. Myyn pyörän syksyllä n. 6000€:lla
    4. Olen kesän aikana lyhentänyt lainaa suurin piirtein juuri samalla summalla kuin pyörän arvo on alentunut, joten voin maksaa rahoitusvelan pois ja saan käsirahani takaisin seuraavaa kevättä varten

    Täysin tasanhan nuo arvonalentumiset ja rahoitukset eivät aina mene mutta näin suuntaa antavasti

    Hyöty: säästän talvikaudelta tuon 1k€:n
    Haitta: hirveä säätö pyörän myymisen kanssa syksyisin

    Muita kommentteja?
  2. #2
    ongelma siinä, että kun ostat silloin kun pyörät on kalliita ja myöt kun ne on halvimmillaan.

    sanoisin et jos uudeta puhutaan niin tommosesta kymppitonnin pyörästä lähtee sellaset 25 prossaa heti poies kun kynnyksen ylitte ajat.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  3. #3
    Lainaa (Tuppervaari @ Huhti. 06 2008,16:12) kirjoitti
    ongelma siinä, että kun ostat silloin kun pyörät on kalliita ja myöt kun ne on halvimmillaan.

    sanoisin et jos uudeta puhutaan niin tommosesta kymppitonnin pyörästä lähtee sellaset 25 prossaa heti poies kun kynnyksen ylitte ajat.
    Ja syksyllä pyörän myyminen voi olla vaikeampaa, itse rupesin myymään omaani jo syksyllä, mutta nyt keväällä olis revitty kädestä, mutta päätinkin jo pitää sen koska tiesin että olen viimeistän kesäkuussa taas pyöräkaupassa..
    Buell Xb12s,Ultimate Airbox,Remus Powertizer,Remus tulpaputki



    Ex..
    Z11R,
    R6R(06),750SS,CBR600,CBR150(TH),
    ZX10,FZR1000,VFR750,GPZ750R,RG250 GAMMA,NS125,Gilera 125,PV50,Sport 50
  4. #4
    Lainaa (Tuppervaari @ Huhti. 06 2008,16:12) kirjoitti
    ongelma siinä, että kun ostat silloin kun pyörät on kalliita ja myöt kun ne on halvimmillaan.

    sanoisin et jos uudeta puhutaan niin tommosesta kymppitonnin pyörästä lähtee sellaset 25 prossaa heti poies kun kynnyksen ylitte ajat.
    Niinpä, tuo syksyn ja kevään hintojen ero on kyllä totta. Vaan onkohan tuo vuodenaikojen ero ihan kuitenkaan tuota 1000€:a. Toisaalta, jos homma menee liian pennin nypläämiseksi niin helpompihan se on pyörä omistaa ympäri vuoden

    Tarkoitus ei ollut ostaa uutta pyörää vaan joku alta 30000km ajettu.
  5. #5
    Tuo voisi toimia suurin piirtein kuten kuvailit, jos ostaisit pyörän vasta juhannuksen jälkeen, koska silloin viimeistään kahden pyörän loukussa olevat myyvät laitteensa sopivasti.
    EDIT: Monesti jopa syksyn hintoja halvemmalla.

    Lisäksi puhut juuri sellaisesta pyörästä, joita on markkinat on täynnä, eli vähän ajettu muutaman vuoden ikäinen pyörä. Ainut millä pääset sellaisesta eroon syksyllä, on myydä se halvemmalla kuin muut. Jos taas kyseessä olisi joku erikoinen laite, elää sen hinta tasaisemmin vuodenaikojen välillä, mutta tällöin olisit itsekin ehkä maksanut siitä enemmän. *

    Itse olen ostajana tehnyt hyviä kauppoja juuri kesällä ja syksyllä.



    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  6. #6
    Kyllä tuon hintaisia mopoja saa ostettua ja myytyä suht samalla hinnalla jos vain kesän pitää. Tosin nuo osto- ja myyntiajankohdat on huonoimmat mahdolliset mutta silti ihan mahdollista toteuttaa. Etenkin jos osaa tehdä itse parit huollot niin se auttaa kun huollettu menee aina paremmin kaupaksi. Takkiinhan sitten tässä tulee huolloista, osista jne. mutta jos ajatellaan pelkästään pyörän hintaa niin ei se hirveästi putoa. Toisaalta kannattaa katsoa mielummin niitä kokonaiskustannuksia.
  7. #7
    Sanoisin että tonni ei kevään ja syksyn hinnaneroksi riitä. Takkiin tulee paaaaaljon pahemmin.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  8. #8
    Lainaa (Turder @ Huhti. 06 2008,16:49) kirjoitti
    Kyllä tuon hintaisia mopoja saa ostettua ja myytyä suht samalla hinnalla jos vain kesän pitää. Tosin nuo osto- ja myyntiajankohdat on huonoimmat mahdolliset mutta silti ihan mahdollista toteuttaa. Etenkin jos osaa tehdä itse parit huollot niin se auttaa kun huollettu menee aina paremmin kaupaksi. Takkiinhan sitten tässä tulee huolloista, osista jne. mutta jos ajatellaan pelkästään pyörän hintaa niin ei se hirveästi putoa. Toisaalta kannattaa katsoa mielummin niitä kokonaiskustannuksia.
    Jeps, tarkoitus ei ollutkaan säästää noissa "luonnollisissa kuluissa", kuten vakuutus, bensa, huollot, yms. Nehän kun menisivät joka tapauksessa myös silloin kun pyörän omistaa ympäri vuoden
  9. #9
    Lainaa (wekkuli @ Huhti. 06 2008,16:51) kirjoitti
    Sanoisin että tonni ei kevään ja syksyn hinnaneroksi riitä. Takkiin tulee paaaaaljon pahemmin.
    Jos noin on niin jääpä proggis sitten ihan vaan pöytälaatikkoon. Kyllä siinä pitäisi vähintään 500€ säästää talvisäilökuluissa, notta jaksaisin alkaa myyntisäätöä syksyllä harrastamaan :/

    Täytyy syksyllä katsella mikä on oman pyörän keskimääräinen pyynti. Tai no, tärkeintähän se olisi seurata mihin hintaan ne menevät kaupaksi
  10. #10
  11. #11
    toimii se ainakin joskus. Kerran ostin dominaattorin, tosi siisti ja varmatoiminen, 4900 keväällä aikaisin. Ajoin 9000km kesässä ja myin syksyllä lähes pakkasilla pois 4200.

    mielestäni ei paha. homma toimii vain hyvillä pyörillä(ei mene kesä korjatessa), ja semmoisillä yleisillä merkeillä ja malleilla jotka saa myytyä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  12. #12
    Lainaa (cuie @ Huhti. 06 2008,16:54) kirjoitti
    Tai no, tärkeintähän se olisi seurata mihin hintaan ne menevät kaupaksi
    Nimenomaan.

    Järjettömät pyynnit talvella ja syksyllä antavat väärän kuvan todellisista kaupantekohinnoista.

    Toisaalta taitava ostaja/myyjä voi päästä tavoitteeseesi.

    Sellainen pointti vielä, että esim. joku juuri harrastusta aloittamassa saattaa maksaa tammikuussa laitteesta hädissään ylihintaa, koska luulee, että hinnat nousevat kevääksi (ei ole tarpeeksi vertailupohjaa huonon tarjonnan takia). Tänäkin talvena itse asiassa hinnat oli korkeampia talvella kuin keväällä.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  13. #13
    Lainaa (jaket @ Huhti. 06 2008,16:58) kirjoitti
    toimii se ainakin joskus. Kerran ostin dominaattorin, tosi siisti ja varmatoiminen, 4900 keväällä aikaisin. Ajoin 9000km kesässä ja myin syksyllä lähes pakkasilla pois 4200.

    mielestäni ei paha. homma toimii vain hyvillä pyörillä(ei mene kesä korjatessa), ja semmoisillä yleisillä merkeillä ja malleilla jotka saa myytyä.
    Vanhoissa halvoissa pyörissä pystyy tekemään jopa voittoa kun hyvän löytää. (Enkä tarkoita nyt museopyöriä.. )
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  14. #14
    Marraskuussa-06 pyörän ostin, kesän ajoin ja Elokuussa -07 myin sen 1000€ voitolla pois. Näin se menee. Bisnis tai joku...

    Kättä päälle ja käsiraha.....
    Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
  15. #15
    Kauheasti se tietysti on säkästä kiinni. Sopiva ostaja kun löytyy kohdalle, niin hintakin voi olla sopiva. Vuodenajasta riippumatta.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  16. #16
    Lainaa (Spede1 @ Huhti. 06 2008,16:56) kirjoitti
    Tässä voisi olla ratkaisu

    http://www.sevenways.fi/
    Onkos kenelläkään kokemusta Sevenway:n mallista?

    Ellen ihan väärin tulkitse heidän hinnastoaan niin halvimillaan vuoden sopimuksella (vähimmäismäärä laskutettavia ajopäiviä=10vrk) pyörän saa haluamalleen 10 päivälle vuodessa hintaan 1400€ + 45€ *10vrk = 1850€ = 185€/vrk.

    Jos ajelee innokkaammin esim joka viikonloppu ja välillä arkisinkin yhteensä n. 60 vrk / ajokausi tekee tuo 1400€ + 45€*60vrk = 4100 €/vuosi = 68€/vrk

    Jos ottaisi vielä 4 vuoden sopimuksen (3150€) tekisi jälkimmäinen vaihtoehto 3478,5€/vuosi = 59€/vrk

    Vuorokausi hinta tippuu ihan houkutteleviin lukemiin mutta toisaalta kun tuossa ynnäilin oman pyöräilyn kuluja sain vuosiarvoksi about 2500€ (vakuutus, huollot, arvon alentuminen, lainan korot). Pikainen Excelin näpräys osoitti, että jos ajaa alta 25 vrk /ajokausi niin tuo Sevenways:n malli olisi edullisempi. Vai laskenko jotain väärin?
  17. #17
    Lainaa (cuie @ Huhti. 06 2008,17:27) kirjoitti
    Lainaa (Spede1 @ Huhti. 06 2008,16:56) kirjoitti
    Tässä voisi olla ratkaisu

    http://www.sevenways.fi/
    Onkos kenelläkään kokemusta Sevenway:n mallista?

    Ellen ihan väärin tulkitse heidän hinnastoaan niin halvimillaan vuoden sopimuksella (vähimmäismäärä laskutettavia ajopäiviä=10vrk) pyörän saa haluamalleen 10 päivälle vuodessa hintaan 1400€ + 45€ *10vrk = 1850€ = 185€/vrk.

    Jos ajelee innokkaammin esim joka viikonloppu ja välillä arkisinkin yhteensä n. 60 vrk / ajokausi tekee tuo 1400€ + 45€*60vrk = 4100 €/vuosi = 68€/vrk

    Jos ottaisi vielä 4 vuoden sopimuksen (3150€) tekisi jälkimmäinen vaihtoehto 3478,5€/vuosi = 59€/vrk

    Vuorokausi hinta tippuu ihan houkutteleviin lukemiin mutta toisaalta kun tuossa ynnäilin oman pyöräilyn kuluja sain vuosiarvoksi about 2500€ (vakuutus, huollot, arvon alentuminen, lainan korot). Pikainen Excelin näpräys osoitti, että jos ajaa alta 25 vrk /ajokausi niin tuo Sevenways:n malli olisi edullisempi. Vai laskenko jotain väärin?
    Mun ymmärtääkseni heidän hintoihinsa sisältyi joku tietty määrä ilmaisia ajopäiviä. Eli ne voisi vielä vähentää noista laskelmista.

    Hyvä puolihan tuossa olisi se että voi ajella erilaisilla pyörillä.
  18.  
  19. #18
    [QUOTE]Kerran ostin dominaattorin, tosi siisti ja varmatoiminen, 4900 keväällä aikaisin. Ajoin 9000km kesässä ja myin syksyllä lähes pakkasilla pois 4200.

    Itsekkin olen huomannut, että "matka"enduro-pyörät ei juuri pudota hintaansa jos ne vain kunnossa pysyy ja markinoilla on nyt hyvin kysyntää niille ainakin mutu-tuntumalla.
    Kurapyörä-foorumilta juuri luin, että africa twinit on jopa nostaneet hintojaan viimeaikoina...
    Itellä oli -96 dr viimekesän yli ja kilsoja tuli rapiat 10tkm ja talvella myin sen 800€:n tappiolla. Ei siis rahallisesti pahasti tullu turpaan. Jos prosentteja laskee niin putoshan se hinta yli 20%. Kiva mopohan se oli ja toivottavasti on myös nykyiselle omistajalle.
    Nykyisellä olis kyllä tarkoitus ajella useampiakin kesiä.
    KTM 950 Superenduro R