Jos käytät silmälaseja niin saranapotta on helpompi lasien kanssa. Ja jos harrastat valokuvausta niin kuvia on helpompi näpsiä saranapotan leukaosa ylhäällä.
Äkikseltään en muita hyviäpuolia keksi.
Taivas saa odottaa
Onhan tuo vähän yksinkertaisempi pukea, eikä tarvi riisua aina pottaa esim. tankkauksia maksellessa. Kattovat vähän pitkään täällä jos marssii potta päässä kassalle, eikä nassu näy.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Omasta kokemuksesta:
+ kesäkuumalla voi kaupungilla ajella leukaosa avattuna -> tuulettuu vähän paremmin
+ jäätelönsyönti onnistuu kypärä päässä jos on niin kiire ettei tauolla ehdi kypärää riisua..., samoin pikainen juomatauko onnistuu kypärä päässä
+ aurinkolasit /silmälasit voi olla päässä kun vedät kypärän päähän -> ei tarvi tinkiä tyylistä kypärää pukiessa
+ ratsiassa on paljon helpompi avata pelkkä leukaosa kun poliisisetä tai -täti tarjoaa puhalluspilliä suuhun
- avattavan saranamekanismi tuo kypärään hieman lisää painoa, ainakaan minua lisäpaino ei ole millään lailla häirinnyt. Johtunee siitä että en paremmastakaan tiedä
- kun katson itseäni peilistä kypärä päässä saranoitu leukaosa yläasennossa, tulee mieleen ruotsinlaivan avoinna oleva keulavisiiri. Mutta siitä on kai turha syyttää hyvää ja toimivaa kypärää
Summa summarum: Olen miettinyt ihan perinteisen umpipotan hankkimista avattavan rinnalle mutta en siihen ole ainakaan vielä ryhtynyt. Jos ja kun sellaisen hankin, ei se tarkoita sitä että avattava jäisi hyllyyn tyhjän pantiksi. Saattaapa olla että hankin vain toisen avattavan kypärän entisen lisäksi...
Miinukset:
- Saattaapi olla hieman meluisampi mutta sitä varten on tulpat.
- Hieman arvokkaampi (mutta silti hintansa arvoinen).
Plussat:
+ Silmälasien kanssa ehdottomat, ei turhaa leikkimistä lasien pujottelun kanssa.
+ leukaosa pystyyn ja näkökenttä tuplaantuu. Itse ajelen kaupungissa kypärä auki, tykkään nähdä mitä ympärillä tapahtuu.
+ Pikaista kahvia/röökiä varten ei tartte riisua pottaa.
edit:
Toisena kypäränä Reevu, tuolla se pölyä kerää kun Schubert on päivittäisessä käytössä... eli jos meinaat Makaroonimopo hakea tavallisen integraalin niin älä osta kovin arvokasta...
Dirty Nasty Furriner
Avattava on loistava, niinkuin sanottukin jo nimenomaan silmälasien kanssa. Ite nautiskelen myös kypärän "pukemisen" helppoudesta![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Mulla on molemmat ja käytän niitä "ristiin" eli mielialan mukaan. Avattava on helppo reissussa ja rillien kanssa. Nyt kun ei ole enää rillejä, niin hommasin Sykkösen. Se on kevyempi ja sopii paremmin sporttiseen ajoon. Ihan fiilis pohjalla otan hyllystä jomman kumman potan.![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Itsen en laseja käytä mutta tupakoin. Kuinkahan monesti tuli viime kesänä ottettua umpi kypärä pois päästä sen takia.....(Staga @ Huhti. 06 2008,11:36) kirjoitti
Tuota en ajatellutkaan.
Mulla on molemmat, avattavassa on silmälasien käyttäjälle selvä etu. Lisäksi kaupungissa visiiri ylhäällä näkyväisyys on selkeästi parempi. Tuo mun Nolan on kyllä äänekäs verrattuna Shoein umpinaiseen,silti useimmin vedän avattavan päähän.
En käytä silmälaseja, S1:sessä on aurinkovisiiri, ja poliisin pikapuhalluksenkin olen tehnyt riisumatta pottaa.(kristian @ Huhti. 06 2008,11:53) kirjoitti
Kypäräni on suuaukostaan niin tiukka että korvat meinaa irrota. Silti aina kun moottori ei käy, kampean sen heti pois päästä.
Tupakointi ja huoltsikalla palloilu kuula päässä näyttää jo niin typerältä etten keksi yhtään syytä ostaa suhisevaa ja nitisevää avattavaa joka ei ole edes yhtä turvallinen.
No enpä ole kyllä pelkästään huolttis tupakoija. Tulee käytyä huolttiksella ihan jostain muusta syystä ja on ollut tapana ottaa silloin kypärä pois.(AimoPamaus @ Huhti. 06 2008,13:06) kirjoitti
Onko tuosta suhisevasta ja nitisevästä omakohtaisia kokemuksia?
Älä höpötä, avattava taitaa olla ihan yhtä turvallinen oikein tehtynä ja lisäksi kaupungissa avarampi näkösektori leukaosa ylhäällä tuo myös oman lisänsä turvallisuuteen.(AimoPamaus @ Huhti. 06 2008,13:06) kirjoitti
Mitäs avattavia muuten olet kokeillut? Mulla sekä Schubert että GPA; tota jälkimmäistä en kyllä suosittelisi mutta onkin ollut lähinnä vara/lainakypäränä.
Dirty Nasty Furriner
+ jos on heikko olo ja laattaa tuppaa, saa nopeammin auki *
Joo. Ajoin 20 vuotta umpipotalla ja nyt viimeiset reipas kymmenen vuotta avattavalla (Caberg, Nolan, HJC ja nyt ostin Suupertin). Helpompi laittaa päähän kun on rillit, jotenkin kätsy kun katselee välillä karttaa tai ottaa hörpyt juomaa. Hiljaa esim. laivaan ajettessa näkee paremmin kun ei mitään leukaosaa edessä. Vähän sellainen juttu että kun on siihen tottunut, vaikea vaihtaa takaisin umpipottaan.
Turvallisuuteen en sinällään ota kantaa, mutta olen itselleni uskotellut että kyllä se ainakin parempi on kuin normaali avopotta, joilla niilläkin monet ajelee.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Niin ja vähän ihmetyttää tämä turvallisuus asia. Jos näin on niin avo kypärät ja halvat umpi potat pitäis kieltää lailla. Ja kukaan ei ajelisi ylinopeutta ym ym...![]()
Itselläni ollut ensin HJC:n ja nyt Shoein avattava. Hyviä molemmat, Shoei vielä istuvampi ja napakampi (sopii mun päänmuodolle?). Jaa että suhisee ja nitisee??? Ei havaintoa. Enkä käytä ikinä korvatulppia. Mielestäni ehdottoman kätevä, pukiessa ja riisuessa, sekä puhuessa ja pussatessa! Jopa kännyyn voi yrittää huudella... että ootas niin otan potan pois päästä
...ei kumminkaan liikennevaloissa kannata..
Kun leukakappaleen nostaa ylös, näkee alas eteensä jos pitää räplätä, lukea tms. jotain... no mitälie.
Pieni lisäpaino ei haittaa, vaikka mä en ole mikään kyrmyniska vaan aika hentokaulaineneli niska-hartialihakset ei todellakaan ole superkunnossa.
Avattava potta forever!![]()
Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
C2 vaihtui S1:een, kun kolaroin C2:n. Vaikka C2 oli suht hiljainen, en tykännyt tuosta nitinästä, ja keulaportin oikean puolen lukitus jäi helposti auki.(AimoPamaus @ Huhti. 06 2008,13:06) kirjoitti
Kolarissa molemmat C2:n visiirit irtosivat, mutta keulaportti pysyi kiinni. Isku kohdistui lähelle päälakea.
En polta enkä käytä aurinkolaseja - joten niiltä osin en avattavaa tarvitse.
Itselläni käytössä Nolanin avattava. Plussaa on täällä hehkutettu ja mielestäni systeemiltään aika toimiva. Hyvät kohdat on juurikin helppous eri tilanteissa.
Nolanin suuri miinus tulee aurinkovisiiristä joka on varsinaisen visiirin päällä. Kun aurinkovisiiri lepää siinä tekee se jatkuvasti pientä naarmua visiiriin, ei tarvitse kauan käyttää, niin on valkoinen viiva visiirissä. Lisäksi on mielestäni aika hankala puhdistaa.
Kun saan rahat kasaan, niin seuraava kypärä on Schubertin avattava malli. Tuntui paremmalta päässä eikä ole niin julmettoman kokoinen kuutio mitä Nolan on. Saattaa olla myös hiljaisempi, mutta tämähän on näitä kypärä stemmaa päähän - juttuja
Itse käytän kypärää vain ja ainoastaan sen suoman suojan takia joten valintani on umpikypärä. MP-kouluttajalleni oli tarjottu useita avattavia kypäriä ja hän oli luvannut sellaisen ottaa käyttöön heti kun saa testata tarjottua kypärää kopauttamalla sen leukasuoja täysillä pöydän reunaa vasten (kolaritilanteessahan leukaosa todennäköisesti kopsahtaa asfalttiin). Kukaan ei ollut suostunut em. testiin joten hän suosii umpikypärää. Niin minäkin. Olkoonkin hankala (allekirjoittaneella rillit / arskat, röökaan, kahvia kiskon monta saavillista päivässä) mutta rakastan rumaa naamaani. Sitä paitsi, äidin mielestä olen komea.
Mä olen ratkaissut ongelman seuraavasti:
On 1 avopotta, 1 umpipotta, 1 avattava ja 1 crossipotta. (Harmi ettei ole neljää päätä...)
Tää on sitten niksipirkka ja sitä saa lainata ihan avoimesti.
Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
jos ne kelpaa kytille niin kyllä ne kelpaa mullekkin; on ne niin hemmetin hyviä keksintöjä.(KapteeniValpas @ Huhti. 06 2008,16:13) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Viimeiset kolme vuotta olen avattavaa nolania käyttänyt. On vielä vanhaa mallia joten avaukseen tarvii kumpaakin kättä. Umpimalliin en enää vaihtaisi. Hiljainen se ei todellakaan ole, mutta aina kun isompi baana loppuu niin avaan leukaosan. Näkeekin paremmin ja mikäs sen mukavempaa kun ajella hissukseen tupakki suussa taajamassa. 50 km/h jälkeen alkaa vaan palaa vähän turhan nopeasti...
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Itse ajellut pari vuotta avattavan Schubert C2:n kanssa. Ei muuta valittamista, paitsi viime kesän helteillä avausmekanismi luopui siten että potta jumittui päähän *
Siinä sitten joutui kypärän kiskomaan päästä luukku kiinni ja voin sanoa että oli tiukka.
Kypärässä on semmoisten avattavien läppien alla kuusiokolo ruuvit, jotka avaamalla potan saa auki vaikka mekanismi ei toimi. Yksin kyllä vaikea temppu tehdä kypärä päässä.
Kypärä lähti sitten kahdeksi viikoksi saksaan takuukorjaukseen Tokimoton kautta. Eikä saanut mitään lainakypärää tilalle.
Että seuraava ruukku kyllä itselle on ihan umpikypärä ilman "liikkuvia" osia.
nimim."kuusiokoloavain aina nykyään mukana"
Suzuki V-Strom 1000
[OT] Oliko viime kesänä helteitä?(hkotamak @ Huhti. 07 2008,01:35) kirjoitti
[/OT]
Tuo mekanismin rikkoutuminen on tosiaan paskamainen tilanne. Mulla joskus muutama vuosi takaperin Vemarin halppisavattava ruukku jumitti päähän samalla malilla, kesäkuumalla, voi veljet sitä v*tutuksen määrää kun koitti sitä nypätä pois. Suupertti ei varmaan edes lähtisi päästä jos vastaava tilanne tulisi eteen...
Tempore Nihil Sanat
C2:n nitinä? Silloin kun se mulla oli, niin en huomannut, vaikka olenkin allerginen kaikille turhille äänille. Niiden lukitusten tilan toteamiseen siinä on oikein sellaiset väritapit molemmin puolin sisäpuolella leukaosassa. Ei pitäisi olla kovin epäselvää. Reilu nykäisy kiinni ja se on siinä.(Nomad @ Huhti. 06 2008,15:22) kirjoitti
Lipat vedin minäkin tuo C2 päässä. Visiirin kiinnitys on sellainen, että se irtoaa heti jos vähänkin liukuu poskellaan. Leukaosa pysyi hyvin kiinni ja silti avautui kun kypärä otettiin pois.
Avattaviahan on eri merkkisiä ja mahdollisesti kaikki eivät ole yhtä hyviä mekaanisesti. Nyt taitaisin ostaa Shoei Multitecin vaikkei siinä aurinkovisiiriä olekaan. Muut ominaisuudet ovat kohdallaan ja liukuvärjätty tulee mukana. C2:n aurinkovisiiri oli muuten OK, mutta en pidä likaisesta visiiristä, ja tuon irroitus/kiinnitys siten, että se olisi puhdas vielä kiinnityksen jälkeen, oli aika mahdotonta. Jos sitä paikallaan puhdisti, niin se naarmuuntui todella helposti.
Umpikypärässä en näe muita hyviä puolia kuin vähän pienempi paino.
Winkki: Ohuet puuvillasormikkaat kädessä ei jää sormenjälkiä(hidas57 @ Huhti. 07 2008,08:36) kirjoitti
Mutta siis kuten joku jo mainitsi on "avattavia" ja Avattavia. Noissa ekoissa leukaosa tosiaan on enempi vain koristeena ja tuulensuojana, kuin varsinaisena iskua vastaanottavana ja ennen kaikkea sitä kestävänä osana. Esim. Airohin PR-2000 avattavaa en tosiaan voi kellekään tuosta syystä suositellaTosin eipä n. 150e hintakaan nyt silleen... Kun taas tuolta jälkimmäisen ryhmän edustajista esim. Schuberth C2 on todella loistava tuote
Vaikka sen n. 500e hintalappu epäilemäti hiukka
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Täällä saattavat katsoa, mutta tuolla Euroopassa eivät katso pitkään. Soittavat välittömästi poliisin paikalle, kun pitävät sinua naamioituneena ryöstäjänä.(Moto guzzi @ Huhti. 06 2008,11:29) kirjoitti
Kerran saksassa sain pankissa melkein hälytyksen aikaiseksi, kun vasta sisäänpäin kävellessä riisuin kypärä. Oli ko pankki rylstetty lähiaikoina moottoripyöräkypärään naamioituneena. Oli varas sitten pyörällä lähtenyt karkuun, eikä oltu kiinni saatu.
Kyllä tuota konstia käytin, eihän hommassa muuten olisi ollut mitään järkeä, mutta kovin oli herkkä töhryjä ottamaan silti.(HiTec @ Huhti. 07 2008,09:40) kirjoitti
Myyvät Saksassa jostain syystä monessakin paikassa C2:sta 300€ pintaan. Vink-vink.
Schubertin Conceptiin olen ollut tyytyväinen, aurinkolippa näin nelisilmänä oiva varuste. Melusta en osaa sanoa kun ei ole vertailukohtaa ja käytän kuitenkin tulppia lähes aina, lisäksi meteli pieneni huomattavasti kun nakkasin pleksin menemään.
Nythän mulle on tulossa Shark Evoline, avattava sekin ja kypärää pystyy käyttämään avopottana ilman että se näyttää todella hölmöltä. Aurinkovisiiri siinäkin integroituna. Tarkoitus olisi jatkossa käyttää Schuuberttia alku- ja loppukauden viileillä ja Sharkkia pääosa kaudesta.
Kestävyydestä liikkuu kaikenlaista legendaa, itse luotan mieluummin valmistajan tekemiin testeihin kuin kaikenmaailman mutu-juttuihin joita noista kuulee...
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Reliateciltäkin saa alle 400€...(hidas57 @ Huhti. 07 2008,09:55) kirjoitti
Vink-vink
Tempore Nihil Sanat