Tässä kun ajokausi pikkuhiljalleen itselläkin alkaa ja rupeaa miettimään taas, että mitä kaikkea sitä pyörien kanssa on tehnyt, tulee väkisinkin mieleen armeija-ajan 2viikon tehokurssi moottoripyöräilyyn.
Itselläni oli takana kokemusta jo jonkinverran piikkien ja monttupyörien osalta ja olihan se väliluokan A silloin jo lompakossa muistuttamassa jonkinnäköisestä onnistumisesta.
Tämä intensiivinen 2 viikkoinen kumminkin opetti minulle mm. miten ajaa rennosti. Rankin päivä oli 12-14h pyörämarssi 450-kuutioisella yammulla metsäteitä ja pikkupolkuja pitkin. Piti todellakin osata ajaa rennosti, tai homma muuttui varsinaiseksi "vio dolorosaksi" jos jännitti kokoajan. Mäkinousut pistivät taidot koetukselle ja monia hienoja kaatumisia nähtiin. Opetettiinhan siellä myöskin miten keulaa kevennetään siirtämällä omaa painopistettä ja miten näin ylitetään esteitä kuten joki, puu tai kuorma-auton rengas.
Kurssilla oli monia kokeneita crossi- ja enduroajajia sekä yksi bomberin alku(kovat oli menohalut mutta kun ei ollut asfalttia alla oli kaveri aika eksyksissä). Lisäksi oli mukana henkilöitä jotka joskus ajaneet mopolla sen muutaman kilometrin. Tasoeroja siis oli, mutta jokainen kumminkin kurssin läpäisi ajamisen osalta(kirjallinen tosin meni joillakin uusintaan).
Erittäin hyvä kurssi mielestäni ja suosittelen kaikille keillä on mahdollisuus moiseen, sillä se kehittää ajotaitoja ja eritoten rentoutta ajamiseen.![]()
Suzuki GSX-R 750 -91 i/ö
Joo hemmetin hauska kurssi oliParhaiten jääny itselleen mieleen sieltä toi suolla ajo se oli aika mielenkiintost
ja kaiken puolin tuli kaikkee uutta ja hienoo opittuu
Toi on kyllä ihan sika siisti kokemus varmaankin, ja mitä kaverilta kuullu mutta ei taida ihan joka poika olla pääsemässä noille kursseille. Halukkaita enemmänkin sinne. Meiltä lähti komppaniasta yks jannu sinne, ja oli kuulemma kokemus. Kaveri oli sit mopolähettinä ja saivat ajella just ton pari viikkoa mutta sen jälkeen eivät pyöriä nähneetkään. Jossai mehtäleirillä reserviläisillä oli 10 pyörää mutta kellää ei ajolupaa ni ne sit seisovat vaan siellä.... Intillä on kyllä muutettavaa tossa ajolupa-menettelyssä ihan perseestä sanon minä... Ajat 5 vuotta rekkaa ja sit meet peruuttelee johki kulmaan... juuh... "Ei aiheuta avautumista"![]()
Käytäntö vaihtelee varmaan henkilöiden ja ns. keskinäisen luottamusasteen mukaan. Itse olin 2vk kertauksissa, lähes ainoana hommana - vaununjohtajakortin mentyä vanhaksi - lähettiryhmänjohtajana järjestellä telamarssi Parolasta Padasjoelle ja takas. Ne väliin jäävät 12 pv ajelin sitten lähettien 4 pyörällä niitä Padasjoen harjoitusratoja aamusta iltaan. *Alkuun katselin että miten tutut kapiukot reagoi mun rässäämiseeni, mutta nehän änkes jopa kyytiin(Tumbes @ Huhti. 04 2008,11:46) kirjoitti
.
Ihan viimeisenä päivänä joku nuori luti kysy että onko mulla muuten armykorttia ja ajolupaa noihin pyöriin, totesin vaan että mistä mä sellaset oisin tällä ajalla saanut. Sanoi että anna palaa sitten vaan, omalla vastuullas tietty.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Itse olen myös suorittanut intin pyöräkurssin vuonna 2000 ja hauskaa oli. Pyörinä oli 350cc yammuja ja minun onnekseni vekaralle tuli myös pakasta vedettyjä kotarin 400cc enskoja. Kaikki jotka on asiasta kiinnostuneita, sekä intti vielä edessä ja mopokortin omistavat niin suosittelen lämpimästi hakeutumaan kurssille. Kurssilla oppii pyöränkäsittelyä ja muuta asiaanliittyvää, sekä tullaan varmasti ajamaan sellaisissa paikoissa missä ei muuten tulisi ajettua. Ainakin vekaralla meillä oli pyörät mukana jokaisella reissulla kurssinsuorittamisen jälkeen.
Varokaa sitten niitä poteroita![]()
Aina ei voi voittaa, mutta aina voi hävitä!
Kuulostaa hyvältä hommalta!
Ollaan itse asiassa järjestämässä matkaendurokuskeille tuollaista kurssia pienessä mittakaavassa. Eli parikymmentä isohkoa matkaenskaa ja noviisikuskeja viikonlopuksi harjoittelemaan maastoajon saloja. Paikkana Hämeenkangas (mahdollisesti myös Pohjankangas), majoitus puolijoukkueteltoissa ja viikonlopun ohjelmassa tutustua oman pyörän saloihin intin kouluttajien avustuksella. Saas nähä, mitä tulee!!
Tomi
Exät: BMW F650GS -01, Suzuki DR-Z400SM -06, Suzuki DR650RSE -93, Suzuki Bandit 1200S -06, Kawasaki Z750R -12, Kawasaki KLX250S -09, Suzuki GSX-R 1100 -90, Triumph Scrambler -06, KTM EXC-F250 -13
Nyxät: 3x polokupyörä
Aivan loistava idea mielestäni!(TomiKoo @ Huhti. 04 2008,12:52) kirjoitti
Toivottavasti homma onnistuu tyylillä, sillä tuollainen kurssi olisi sellainen jonka itsekin joskus voisi käydä. Ei muuta ku onnea koitokseen ja toivotaan jatkumoa jos homma toimii!!![]()
Suzuki GSX-R 750 -91 i/ö
Ajelit lähettien 4 pyörällä... Millanen pyörä se on?(KariFi @ Huhti. 04 2008,11:58) kirjoitti
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
Tuli itsekin käytyä tuo kurssi / koulutus puolustutsvoimissa.
Opetti kyllä pyörän hallintaa ja ajamista todella paljon. Tuolta hiekka/sora/muta alustalta on helppo soveltaa asvaltille.
Ja ennen kaikkea tuo rentous on jäänyt sieltä päälle, ei sitä tankoa tartte hampaat irvessä puristaa.
Itsellä sama kurssi, mutta kesti noin 1,5kk ja ajettiin LC4 640 kotareilla
Happy with what you have to be happy with.
Heh. Joo täytyypä olla tarkempi sanoissaan. Moottoripyörälähettejä tällä reissulla oli neljä kappaletta, joilla jokaisella oli käytössään yksi kappale kaksipyöräisiä menopelejä. Niistä kolme kappaletta oli vain pari tuhatta ajettuja japseja, neljäs oli vanhempi husse. Ja minä heidän -siis lähettien, en pyörien -pyörättömänä päällikkönä, ei maistunut se rooli.(Miqa @ Huhti. 04 2008,18:51) kirjoitti
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Saman kurssin kävin minäkin Hämeenlinnassa v.-85. Pari viikkoa taisi kestää ja a-luokan ajokortti ajettiin samassa paikassa. Pyöränä oli muistaakseni 250 kuutioinen automaatti Husse, joka oli aivan kömö ja sitä sai olla koko ajan korjaamassa.
Kurssin jälkeen ajot olivat ainoastaan näytöksissä, jota yleisölle esitettiin. Taisi olla yksi moottorimarssikin, missä se hajosi.
Myöhemmissä kertauksissa ei prätkää sitten näkynytkään.
HAYABUSA -12/ko -14
ex:BMW K1200R -08
ex:KTM 990 SupermotoT 2010
ex:FJR 1300 -02
ex:FZR 1000 -89
"Yeah, you're a legend in your own mind."
Tuli käytyä tuo mp-lähetin homma -06 vekaralla ja ei kyllä antanut mitään uutta ainakaan minulle joka kyllä johtuu varmasti siitä, että olen harrastanut enduroa noin 10v ennen tätä (nykyään kyllä jäänyt pois sekin)! Paitsi aina sen muistan, kun muut juoksi apinarataa ympäri niin itse ajelin vain kotarilla siinä vieressä jotain pientä rataa muiden kurssilaisten kanssa.. oli pojat vähän nyrpeinä, kun kattelivat siitä juoksun lomastaJokaisella leirilla oli mp mukana ja ilman sitä en liikkunut siellä mihinkään.. Juu ja kannattaa todellakin varoa niitä poteroita siellä metässä.. Muutaman yli/pohjalta tuli ajettua nuissa hommissa! Paljon sai viedä viestejä ja todella mielenkiintoista hommaa verrattuna johonkin normaali kelaperse hommiin.. Suosittelen!
PV:n maanmainio mp-kurssi tuli käytyä 2000 Sodankylässä/Rovajärvellä. Pyörinä 350cc yammut ja 400cc kotarit vaan olihan hauskaa, ei ois ikukuuna päivänä voinut kuvitella että sellasista paikoista voi tollasella reliikki yammulla ajaa![]()
Jotta löytäisi parkkipaikalta.
Dark Garage Performance r.y (DG-Performance)
Syksyllä -89 tuli oltua jollain mettäkeikalla Jukajärvellä ja kateellisena kattelin kun pojat sai mopoilla. sen verran sain itse kokemusta, että istuin lyhyen pätkän kyydissä ja vedettiin kyljelleen. Oli satanut juuri ensilumet. Ois varmaan ollut ihan mukavaa hommaa verrattuna metässä juoksemiseen.