On pääsyt unohtumaan miksi pitäisi ostaa jarrupaloiksi sintteripalat orgaanisten sijaan ja maksaa niistä noin 50% lisähintaa... Bike-lehdessä oli takavuosina hyvä juttu jarruista mutta muistaako kukaan milloin se oli? Siinä oli erot selvitetty muistaakseni melko hyvin.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
En nyt muista mitkä oli kovempia ja mitkä pehmeitä paloja mutta ostaessani uudet palat myyjä kertoi ettei kannata ostaa liian kovia paloja, kovat palat syö ajan myötä levyä ja ne maksaa hunajaa. Ostin sitte Ferodo platinum palat jotka oli kyllä sika kalliit mutta pehmeät.
No paljon saat kyllä jarruttaa jos levyt lopuu kesken.. En ainakaan vielä ole ikinä kuullut, että joku olisi jarruttanut levyt loppuun! Voi tietysti pitää paikkansa jos ajat pyörällä 500 000km(Juuzoppi @ Huhti. 05 2008,10:56) kirjoitti
Kyllähän se levy kuluu siinä samalla. Levyissä on aika tarkat rajat joiden jälkeen levykin pitäisi vaihtaa. Harvempi vain tajuaa mitata levyn paksuutta kun paloja vaihtelee. Varmaan ainakin rataketut voivat todistaa että jarrulevytkin ovat kulutustavaraa...(PLaaf @ Huhti. 05 2008,11:37) kirjoitti
Jos levy pääsee kulumaan liian ohueksi, sen kyky vastaanottaa jarrutettaessa syntyvää lämpöä heikkenee ja levy saattaa mennä kieroksi, halkeilla tai pahimmassa tapauksessa pirstaloitua tiukassa jarrutuksessa. Normaalissa käytössä Suomen nopeuksilla näitä ongelmia ei varmaankaan ole, mutta radalla, alppiteillä ja saksan motareiden jarrutuksissa niitä voi tulla.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Esim. eräässä noin 70k ajetussa busassa oli etujarrulevyt kuluneet loppuun, että ei se mitään puolta miljoonaa vaadi, että ne saa hinkattua loppuun.
Levyt nyt ei miljuunia maksa.
Sintteripaloilla parempi kitka vrt orgaaninen eikä palan materiaali höyrysty kuumetessaan eli jarrut pitävät tehonsa myös lasketellessa vuoren seinää alas.
Höyrystyvä matsku luo "ilmatyynyn" palan ja levyn väliin jolloin jarrut "häipyvät".
Sintterit sitten sopivat vain rosterilevyille, rautaisille orgaaniset.
Dirty Nasty Furriner
Onhan noita loppuun ajettuja levyjä nähty. Levyt maksaa silti 300-550eur pari joten kyllä ne kerta ostona kirpasee enemmän ku se että ostaa pehmeitä paloja vähä useammin.
Ostin vanhaan bladeen sintteripalat ja kyllä ne huomattavasti tehokkaammilta tuntuvat kuin ferodon platinumit, jotka siellä aikaisemmin oli. Kannattaa niitä sinttereitä harkita ainakin jos jarrujen tehossa on toivomisen varaa.
Paloja ostellessa on myöskin hinnan ohella muistettava että mikä pala mihinkin levyyn käy. Ns massapalat käy kaikkiin levyihin, siis seoslevyihin ja valurautalevyihin. Valurauta levyt ovat levyistä parhaimpia, mutta kun joitakin häiritsee pinnan ruostuminen.
Massapalat käy siis myös seoslevyihin, mutta joissakin pyörissä, mm kurapyörissä käytetään sintteripaloja, syynä on parempi kulumiskestävyys.
Mutta sintteripaloja ei saa käyttää valurautalevyjen kanssa, korkea pintalämpö tekee levystä kieron eka voimakkaan jarrutuksen jälkeen.
Tavallinen tahvo pärjännee ihan hyvin halvemmilla massapaloilla.
Lopuksi, *massapalat kaikkiin levyihin mutta sintteripalat vain seoslevyihin.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Alunperin pyörässä on sintterit ja oikeastaan kysymys kuuluu, että onko kannatusta säästää jarrupaloissa ostamalla orgaaniset. Näyttää 18 tkm ajon jäljiltä, että palat kuluu siihen malliin, jotta kesän aikana joutuu vaihtohommiin. Edellisessä pyörässä oli sintterit myös eikä ainakaan 74 tkm jälkeen ollut mitään havaittavaa levyjen kulumista. Alkuperäisillä sinttereillä ajettiin vajaa 50 tkm.
Pitänee etsiä itse se Biken juttu ja palauttaa asiat mieleen...
57pannulle tiedoksi jotta kylällämme on kaikesta huolimatta valmistumassa Daytona 955i -kilpuri kesän kapinoihin...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Hakemani Biken numero on 8/02 ja siinä on aika hyvä juttu jarruista.
Jutun perusteella aloin epäillä, että Norgessa taitaa olla kuitenkin orgaaniset palat kun ovat senkin verran kuluneet. Jutussa mainittiin sintteripalojen kesto kolminkertaiseksi orgaanisiin verrattuna. Tuplakestävyyskin riittää tekemään tuossa suhteessa investoinnin kannattavaksi jos unohdetaan mahdollinen levyjen iän lyhentyminen.
Orgaaniset Ferodon Platiniumit näyttää maksavan jotakuinkin samanverran kuin EBC:n sintterit.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Ferodon Platiniumit ostin Moto-Seinäjoelta kun kaverin pyöränostomatkalla siipeilemällä sain sopivaan hintaan ja organinen on kuulemma suosituskin, sano myyjä... Kylläkai kun sinttereitä ei hyllyssä etes ollut... Niin tai näin niin näillä mennään...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Tavan massapaloilla ei levyt pala poroksi, ja jarrutuntuma ei ole niin äkäinen. Näin ainakin jääratalaitteessa.
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia