Tulppien vaihtoa vartenhan täytyy ottaa irti/auki:
Tankki, ja tästä alta ilmanputsari/putsarin kotelo.
Onko tässä mitään kummalisuuksia?
Tankin irroitus on ihan simppeli, mutta tuo ilmanputsarihommeliin näytti menevän kaikenlaista kiinni, enkä myöskään huomannut näin pikaisesti katsottuna mitään pultteja ruuveja muttereita ym mitkä pitäisivät sitä kiinni?
Saako muuten noita kaitteissa olevia "niittejä" varaosakauppiailta. Olivat aika hepposta kamaa.![]()
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
moro.
ei siinä mitään eriskummallista ole. tankkiakaan ei tarvitse irroittaa kokonaan vaan nostat sen "ylös", eli etupää vaan irti.
ilmanputsariin menee kasa alipaine- & ilmanlämpöletkuja mutta et niitäkään kovin väärin saa. itse kotelo on muistaakseni edestä yhdellä pultilla kiinni ja sitten tietysti joka kurkun kohdalla on oma kiristyspanta.
ja niitä katekiinnittimiä saa ihan jälleenmyyjiltä.
EDIT: ja niitä tulppia on kyllä aika turha vaihdella jos ei satu olemaan juuri 20t tai 40t täynnä tai epäilee että ne on rikki. normaalisti kestävät helposti ajella tuon 20tkm mikä niiden vaihtoväli on.
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi
Tuli hommattua Iridium kynttilät, kun edullisesti sai. Suomessa olisin saanut samaan hintaan kaksi.
En muuten nyt olisi niitä vaihtamassakaan.
Kovasti on tuossa muutama tuttu hehkuttanut niitten hyötyä?
Huomasin että tuo tankki nousee ylös. Oliko siinä mitään mekanismia että jääkin ylös?
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
ei ole mitään aukipito- mekanismia. joten joku sopiva laudanpätkä siihen väliin että se pitää sen ylhäällä.(Petsku73 @ Huhti. 03 2008,15:41) kirjoitti
ja ne iridiumit on sitten hyvä kiistelyn aihe... kestävyyttä niillä saa mutta se tuleeko TODELLA tehoa lisää, en ota kantaa.
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi
Löysin netistä korjausmanuskan, ja sen mukaan tuon putsarin irrotus vaikuttaa aika kohtalaisen vaikealta operatsioonilta, ainakin näin paperilta katsottuna. Irroittaa pitää vaikka mitä?
Vai näyttääkö se vain paperilla niin pahalta.
Huomenna kiroilemaan varastoon tulpanvaihdon kanssa.
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Helpointa on kun otat sen tankin kokonaan huitulan kuuseen. Ilmanputsarikotelo kokonaan pois, samoin ruiskunrungot sekä sen muovilärpäkkeen mikä on ilman putsarin alapuolella. Näin saat tarpeeksi tilaa touhuta, koska muutoin se AIS -systeemi on siinä edessä ihan koko ajan.
Ohjelmaa on ja purettavaa on ihan kunnolla, mutta jos tuon meinaat tehdä niin tee kunnolla. Eli pura kunnolla osia pois, jotta saat tarpeeksi tilaa työskennellä.
Voin meinaan sanoa että ottaa kohtuullisesti päähän kun tankki tippuu sormille ja se käsissä ollut avain tekee naarmu runkoon...
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
ööh?(parjan_fin @ Huhti. 04 2008,11:37) kirjoitti
siis puhutaankohan nyt samasta aiheesta?
eli ehdotat että purettaisiin läppärungot (ruiskunrungot) kokonaan pois sen takia että vaihtaa TULPAT?
rehellisesti voin sanoa että kertaakaan en ole kyllä kyseistä hommaa tehnyt tulppien vaihdon takia...
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi
Oletko koskaan vaihtanut R6R:ään tulppia?(Jay @ Huhti. 04 2008,16:39) kirjoitti
Ja kyllä ehdotan että läppärungot otetaan pois paikoiltaan, varsinkin 06 - 07 R6R:ssä. 2008 mallisessa on rungosta yksi "palkki" poistettu, joten se on hiukan helpompaa, mutta ei kuitenkaan vielä suju tulppien vaihto kuin tanssi läppärunkojen kanssa.
Siellä on pikkusta vajaa vähän tilaa. Ei niitä toki pakko ole sieltä ottaa pois, mutta riski sille että väännät TPS:n tai läppärungon muiden servojen liittimet nyrjälleen kasvaa aika huomattavasti jos et ota läppärunkoja pois. Mitä enemmän on tilaa työskennellä, sen vähemmän voi mennä pieleen. Ja se läppärunkojen irroitus ei tuossa savotassa enää iso homma ole. Neljä kuusiokoloa, kolme liitintä ja kaksi vaijeria.
Mutta tottakai jokainen saa tehdä kuten haluaa, ajattelin vaan antaa vinkkejä, jotta suuremmalta remontilta tuon jälkeen välttyy.
Saahan ne tulpat vaihdettua vaikka syylärin ja rungon välistä, mutta aika seppä saat silloin olla ja omata pienet sormet sekä työkalut.
En ole jaksanut laskea kuinka monta kertaa tuon koneen olen pudottanut rungosta ja tehnyt milloin mitäkin huoltoa tuollaiselle 2006, 2007 ja 2008 R6R:lle, mutta ei ne kerrat enään kahteen lapaseen sovi. Ilmeisesti en vaan osaa tehdä asioita oikein ja annan liian varmanpäälle vetäviä neuvoja... No, ei ole pakko kuunnella eikä varsinkaan tehdä kuten neuvon. Voit olla vaan varma että kun ensimmäinen servon liitin tai liitäntäpinta on hajalla ja siitä joku täällä "itkee" niin nauran makeasti.
Hyvät viikonloput. *hymiö*
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
kiitos kysymästä ja olen vaihtanut.
Ja jos en aivan väärin muista niin tiputin syylaria vähän alaspäin ja vaihdoin juurikin sieltä etukautta ne.
Pienistä työkaluista en tiedä mutta muistelen näin homman tehneeni.
Ja toki neuvoja kuunnellaan, niitähän kukin itsekin antaa, hyviä tai huonoja ja minun neuvoni on varmaankin tässä tapauksessa varmaan huonompi.
Ja ainahan ei ole vain sitä yhtä ja "oikeaa" tapaa vaan ehkä jopa useampi, mistä sitten joku on helpoin.
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi
Yep.
Päätin jättää väliin tällä kertaa, koska en halunnut alkaa rikkomaan mopottimesta mitään. Kunhan vähän tulee tutummaksi ensin ton pyörän kanssa niin kassellaanpa sitten.
Tosta tankin irrotuksesta, mitenkäs ne benziiniletkut, sylkeekö ne bensaa tankin tyhjäksi jos ne nykii irti. Mietin vain että onko siellä joku sydeemin, mikä pistää linjat kiinni kun ei ole virtaa tjms?
Tuohon oikeastaan kaatui isoimmin tuo vaihto. Tankki oli tuettuna auki, mutta ei sinne näin aloittelijana osaa mennä irrottelemaan oikeita osia, kun ei näe, eikä tilaa ole.
![]()
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
pyydä seuraavassa huollossa että vaihtavat sulle ne. vielä parempi jos sattuis olemaan se 20tkm huolto missä ne muutenkin kuuluisi vaihtaa.
ei suurta lisähintaa tule jos siinä yhteydessä sen tekee.![]()
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi
Näin olin ajatellut.(Jay @ Huhti. 04 2008,20:25) kirjoitti
![]()
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Ok.(Jay @ Huhti. 04 2008,19:53) kirjoitti
Eli olet käytännössä joutunut ottamaan syylärin irti kokonaan ja laskemaan vedet pihalle? Meinaan omistamissani yksilöissä se syyläri ei tule alaspäin kuin muutaman sentin ja siitä välistä sitä tulppien vaihtoa ei kyllä suorita.
Alareunan irroittamalla sinne saa hiukan lisää tilaa, mutta flektit on kuitenkin hiukan tiellä vieläkin ja siinä helposti avaimella naarmuttaa syylärin "lamellit" mutkalle tai pahimmassa tapauksessa sillä syylärin alareunalla etuloksun alareunasta maalit irti.
Mutta keinoja on monia. Mulla ei ole mitään hienoja työkaluja, joten joudun tekemään enemmän purkutöitä, jotta hommat saan siististi ja fiksusti hoidettua.
Mitä siihen tankin vuotamiseen tulee niin aina se hiukan kusasee, kun letkut irti ottaa. Eli jotain pientä mitä pumppuun on mahdollisesti jäänyt ja jos letkuissa on paine päällä niin sen se ulos sylkäisee, ei koko tankkia missään nimessä. Ei muuta kuin rättiä alle ja suojaksi niin ei tapahdu mitään kauheuksia.
Ja parempihan se on että vaihtoehtoja on monia, kukin saa valita itselleen sopivan. Tekee itse tai vie huoltoliikkeeseen laitettavaksi, maksaa ja noutaa mopon laitettuna.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Tuota juuri ajattelin. Että sieltä ei tule enempää kuin mitä letkuun on jäänyt. Koska en ollut aivan varma, en viitsinyt repiä niitä irti, ja valuttaa benziiniä pyörän päälle. On ainakin puolillaan tuo tankki.(parjan_fin @ Huhti. 05 2008,15:25) kirjoitti
Mutta jätetään nyt tällä kertaa huollon heiniksi tuo vaihto. Mutta jatkossa rassataan vähän rohkeammin itse, tietysti (toivottavasti) järjen kanssa.
Kiitosta neuvoista. Täällä on mielettömän aktiivista porukkaa, ja opastusta saa hyvin.![]()
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Nyt tuossa vielä kun tarkemmin kurkistelin niin ilmanputsarikotelo on 2006 --> 2008 malleissa hiukan monimutkaisemmin kiinni.(Jay @ Huhti. 03 2008,12:25) kirjoitti
Eli yksi pultti edessä ja tämä pultti lähtee auki kun ottaa tankkia ylös. Penkkikin pitää ottaa pois. Tankin kyljissä on kuitenkin vielä sivupaneelit sekä niiden alla kiinnityskuusiokolot. Vasta sitten saa tankin ylös.
Sen jälkeen pitää ruuvata ilmanputsarikotelon kansi auki, muistaakseni n. 10 kpl ristipääruuveja. Sen jälkeen imutorvien kuusiokolot auki ja imutorvet pois paikoiltaan. Kuusiokoloja on kuusi kappaletta, 4 mm avaimelle sopivia. Vasta tämän jälkeen lähtee ilmanputsarikotelo pois. Alla on sitten yksi paineletku, oikealla. Niin ja onhan siinä yläpuolisille ruiskuille PA -linja vedetty sekä yksi sähköliitin patopaineen tunnistukselle.
Ilmanputsarikotelon edessä on rungossa sellainen muovinen "lärpäke" mikä on hyvä myös ottaa pois, jotta niihin tulppiin pääsee käsiksi sen AIS -systeemin taakse.
Eli hommaa on.
Ettet "Jay" nyt olisi kuitenkin muistellut jonkun vanhemman R6:sen tulppien vaihtoa?
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
hmm...
en mene nyt väittämään, voi hyvinkin olla että olet oikeassa.
mutta voin antaa ensikäden tietoa aiheesta kun ensi viikolla on tulossa -06 R6 (ei siis R6R) huoltoon ja vähän sen jälkeen R6R jossain vaiheessa.
pääsen ainakin vertaamaan
enemmän tullu kyllä tosiaan noiden ykkösten kanssa pelattua.
ja kuten totesit helposti menee sekaisin kun pyöriä on kuitenkin useita lähes samanlaisia mutta kuitenkin erilaisia.
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi
Juu, ja R6 ja R6R on kaksi aivan eri mopoa. Vaikka olisivatkin samaa vuosimallia.(Jay @ Huhti. 18 2008,23:00) kirjoitti
Mutta kun sulle molemmat tulee huoltoon niin vertailepa piruuttas.
No niin tai näin, ohjeita ainakin on.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....