Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Nyt olis arvon raadilta kysyttävänä että mitenkä ois järkevin alkaa tekeen tuo koneremppa pyörään kun sylinterit näytti olevan ihan kiiltävät eli ei juurikaan enää hoonausjälkiä näkynyt. Eli selviäiskö pelkällä hoonauksella ja männänrenkaiden vaihdolla?

    Vaiko jos lähdetään rankemmalle linjalle niin tuleeko poraus halvemmaksi vaiko uudelleen putkitus kun näyttäisi että voisi pystyä nuo sylinteriputket vaihtaan. Uudelleen putkituksessa ois se hyvä puoli että mäntiä ei tarviis vaihtaa.

    Kyseessähän on tuo allekirjoituksessa oleva 600f -88. Ja kommentteja en kaipaa tyyliin että vaihda uudempaan pyörään. Tämä kun on tarkoitus ajossa pitää.
  2. #2
    Mikäs oire siihen tuli? Paljonko ajettu? Viekö öljyä?

    Mietin vaan että onko oikeesti tarvetta alkaa remppaamaan. Cebarin kone kestää säännöllisellä huollolla helvetisti kilometrejä. Kansi on ainoa kuluva kohde joka kaipaa ensimmäisenä suurempaa remonttia. Kunnostat venttiilit ja seetirenkaat ja eikun kovaa ajoa. Samoin nokkaketju, kiristinsydeemi ja mahdolliset laahaimet varmaan kannattaa ainakin tarkastaa.



    nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
  3. #3
    Niin, miksi suunnittelet remppaa?
  4. #4
    en kehota vaihtaa pyörää...mutta mate_1974 tällä palstalla kertoili vaihdattaneensa cebariinsa moottorin hintaan 870Eur. Siis vissiin moottori+vaihtotyö.
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  5. #5
    Kone on nyt purettuna niin ei kehtaa enää hommailla toista konetta josta ei myöskään välttämättä ole tietoa että onko samassa kunnossa oleva kuin tämä nykyinen. Ja korjauksen tarvetta määrittelen kun puristus paineita en saanu nouseen yli 6 barin ja oikeat arvot on 13baria +-2 bar. Ja yhdessä sylinterissä en saanut kuin 4,5 baria. Sieltä löytyikin ohivuoto mittauksella vuotava imuventtiili. Öljyä myöskin vei viime kesän aikana 2 litraa joka ei mun mielestä ole enää normaalia noin 5000km jälkiin. Eli väljältä tunnustaa noilta perusteilta.

    Kansi on pöydällä purettuna josta nyt olen samalla alkanu vähän imu/pakokanavia puhdisteleen. Saas nähdä joutuuko venttiileitä miten vaihtaan kun pakopuolella oli melkoisen täynnä mustia laikkuja nuo tuo kohta mikä painuu seetipintaa vasten. Nyt vain on mietinnässä että kannattaisiko sittenkin porauttaa talven aikana ja laittaa ylikoko männät. Olisi ainakin varma sen jälkiin ettei väljyyttä pitäisi olla.

    Ja tuokin jos moottorin vaihtaisi niin toisaalta oishan se nyt helppo vaihtaa kun konekkin on jo valmiiksi lattialla. Ite pystyy tekeen melkein kaikki muut ite paitti koneistukset on vähän heikolla. Hoonauksen nyt vielä pystyy tekeen.

    Kilometrejähän tuossa ei ole mittarin mukaan kuin jotain 68 tuhatta mutta tiedä onko kerran tai pari mennyt ympäri. Saksasta kun on vielä tuotu ja ollu ainakin yhdellä omistajalla sen jälkiin ennen mua.

    Edit: kirotusvihreitä korjailtu ja tekstiä vähän lisätty/muokattu.



  6. #6
    Pahojapa kyselet.

    Jos nuo mittaukset kutinsa pitää niin voipi olla aiheellista miettiä mitä tekee ja mihin rajan vetää.

    Mutta jos omaa mielipidettäni tuputan niin vaihtokone on varmasti edullisin tapa. Mutta tuskin löydät mistään ilmoitusta missä kaupitellaan 250tkm ajettua venttiilivikaista öljyäkuluttavaa myllyä. Kaikki ne on huippukunnossa ja just hiljan rempattu
    eli huonolla säkällä saat vielä huonomman myllyn mitä sulla on.

    Suosittelisin nytten pientä mittaustaukoa ja omaa harkintaa.

    Kevyellä hoonauksella ja rengastuksella saattaa tulla sylinteriryhmä siedettävään kuntoon.Poraus+männät, tulee varmasti. Kansi on sellaine paikka et kaikki tai ei mitään.
    Meinaan se rajanveto on niin hiton hankalaa.Rahaa uppoaa jokatapauksessa niin ihan yhden hilikulla olevan venttiilin takia ei kandeis nuukailla ja ehkä pilata koko hommaa.

    Vaikea paikka, mutta jos todella aiot pyörän pitää niin tee perusteellinen remppa.

    Mistään pyörästä ei pidä mennä sanoon et tällä aion sitte ajella pitkään..Kas mopoti vaihtuu kumman nopeesti ku kuume iskee

    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  7. #7
    Itseäkin kiinnostaa myös, paljonko nuo kansityöt suunnilleen maksavat ja missä kannattaa teettää? Lähettää jollekin gurulle jonnekin vai?

    Itsellä 500 Hondaan on laitettu uudet männät ja muutenkin kone iskuun, ainoa mikä on niin kannet. Savuttaa ja syö öljyä

    Eli onko kannattavaa alkaa aukomaan pelkän venttiilivarren kumien takia? Ja kuinkahan tuon osaa vielä oikein kasata kun ei ole kokemusta prätkän moottoreista kovin paljoa, autoista enemmän kyllä..
    Elämäntapa motoristi.
  8. #8
    Mites on, saako perinteisellä tavalla Hokkaidon venttiilintiivisteitä vaihtoon ts askarrellaan paskarrellaan sytytystulpasta paineilmaliitin jolla pytty paineistetaan. Nokat irti, kuppi pois ja venttiilin kiilat + jouset + muut roippeet irti normaaliin tapaan, 6bar pitää venttilit kohtuuhyvin kiinni kunhan muistaa pitää kompuran päällä siten ettei paine pääse liikaa laskemaan .Tietysti käytettävissä oleva tila on aika oleellinen kysymys, autoon noi meni ihan kivasti tuolla lailla.

    Toinen juttu on että mitä öljyä palaa? Jos täyssynteettinen 5W40 menee läpi niin entäs mineraali- tai puolisynt 10W50 tai 15W50?? Merkeissäkin tuntuu olevan eroja, omakohtaisesti tuli havaittua miten 10W40 Castrol:ia (GPS) sai lisäillä mutta *vastaavaa 10W40 BelRay:tä (EXP) ei juurikaan

    Niistä kansitöistä, omaan YZF750:een oli ex-omistaja teettänyt kansirempan:
    - Kannen irroitus
    - Kansi palasiksi, seetien hionta, kaikki ohjurit, 1 uusi pako, 5 uutta imuvenaa, uudet varrentiivisteet, uudet kopantiivisteet, kannen oikaisu, venttiilivälysten säätö
    - Yläkerran kasaus kaikkine tiivisteineen

    Laskuko? 972€. Tuli kyllä hyvä, mutta kun eBayssä on oikeilla Yömaha-dealereilla koneita joissa kilsoja murto-osa ja hintaa rahteineen ( 160€) ihan selkeästi alle tuon kansityön...niin oma valinta olisi ollut toinen. Riskillähän tässä muutenkin eletään



    I'd like to die like my Grandfather.
    Gently while asleep
    Not screaming in terror
    Like his passengers

    http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
  9. #9
    pyörässä on juttu, että joutuu kuitenkin irroittamaan nokat, kun ne paininkupit on niiden alla. Monissa autoissa venttiilinkumit on helppo vaihtaa, kun ottaa keinuvivun pois, sitten painetta pyttyyn ja vaihtaa kumin. ja kun vanhoissa koneissa on vain 8 venttiiliä, niin suht nopee homma.

    Itse tein parikin kertaa sierraan kuminvaihdon niin, että tulpat irti, sitten työntää tulpanreiästä nylonköyttä pyttyyn, sitten käännetään konetta niin, että nylonköysi puristuu kantta vasten ja pitää venat ylhäällä. sitten kuminvaihto siihen pyttyyn.

    moottoripyörän koneen remppaus on kallista puuhaa, yksi vaihtoehto noissa yleisissä pyörissä on esim etsiä hajonneen koneen osia, esim kampuravaurioisien koneiden kansia voi löytyä sikahalvalla tommosiin 600:siin. Myös johonkin pyöriin joihin sylinterit/sylinteriryhmät voi vaihtaa, niin voi löytyä melko halvalla vähänajetut sylinterit ja männät.

    yleensä aina jos olet ostamassa mäntiä uusina niin rahaa menee sikana. Koska jo pelkkä tiivistesarjat tai muutama tiiviste voi maksaa paljon. vaihteistorattaat
    on kalliita. Lisäksi usein voi tulla pettymyt öljynkulutuksen suhteenkin, koska porattu kone ja uudet männät voivat viedä öljyä varsinkin alkuun reilusti. myös erilaiset virheet ja ongelmat voivat aiheuttaa harmaita hiuksia.

    Mutta kannattaa ottaa se silti opetuksen kannalta. halva jätkä voi puhua konetta rempanneensa tai edes avanneensa. olet parempi ihminen sen jälkeen.

    ehkä köyhempi, mutta kokemusta rikkaampi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  10. #10
    Joo, toi täyden tiivistesarjan hinta ~ apulaitteettoman vaihtokoneen hinta on aika mielenkiintoinen juttu, pelkkä kansipahvi on 40-50 €€roa mutta koko setti on ihan sairaan hintainen...mikä ihme niissä voi maksaa noin perseettömästi??
    Sen kummemmin teutoneja mainostamatta, lienee kuitenkin niin että siellä pyörä menee osiksi kolarin tullessa aika pienestä, vielä jos ajoneuvokanta on x-kertaa suomalainen vastaava eikä esim mid 90's-pyöriä pidetä paskan väärtinä, ei kai se ihme ole että osia todella on, paljon ja halvalla. Eihän ne hankintahinnatkaan ole siellä kummoiset olleet. Ja toisaalta, jos iibeistä huutaa vaikkapa ns. ehjän kannen niin kyse on enemmänkin kympeistä kuin satasista, huonollakin tuurilla voi saada rahalleen vastineen. Ei kai se myyjänkään etu ole puhdasta paskaa tietoisesti kaupata, palautteellakin kun on väliä
    I'd like to die like my Grandfather.
    Gently while asleep
    Not screaming in terror
    Like his passengers

    http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
  11. #11
    Lainaa (jta @ Joulu. 17 2007,20:09) kirjoitti
    Nyt olis arvon raadilta kysyttävänä että mitenkä ois järkevin alkaa tekeen tuo koneremppa pyörään kun sylinterit näytti olevan ihan kiiltävät eli ei juurikaan enää hoonausjälkiä näkynyt. Eli selviäiskö pelkällä hoonauksella ja männänrenkaiden vaihdolla?
    Paljonko sillä koneella on ajettu?
    Silloin kun huunauksen jäljet on häviämässä pitäisi koneen olla tiiviimmillään. Oliko se venttiili vuoto siinä 4,5 Bar:n sylinterissä. Onko sylinterissä kulumaa siinä välissä missä männänrenkaat liikkuu?
    jos avasin 79tkm ajetun 350-fourin, eikä ollut syytä vaihtaa edes männänrenkaita(täysin toleransseissa), paitsi se puhki palanut mäntä, kiitos puolalaisen bensan.
  12. #12
    Noh, eihän sitä harrastuksessa rahaa lasketa...

    Nyt on mulla menossa tuohon EF:än samanmoinen remppa, mittarissa 100tkm. Alkoi öljy kelpaamaan vähän liikaa... Mittausten perusteella saa paljon selville, eli valmistajalla on arvot eri kulumille. EF:ssä ei ollut kulumat lähelläkään kriittisiä, eli hoonaus ja rengassatsit. Tällä mennään seuraavat 100tkm...

    Ja kansi käytettiin tietty koneistamolla, sinne upposi se 500€. On ne hinnat kehittyneet, en tiedä miksi ja miten. Vaikuttaako tuo MP niin paljon; kävin vuonna 2001 Kleinbussiin hoonauttamassa 4 sylinteriä, kustansi 5€/kpl (yht. 20€). Nyt 6 vuotta myöhemmin kustannus oli 14€/kpl (yht. 56€) tuohon pärrään.

    Ja muista kustannuksista; pyörän osat kun on vähintään sen 10 x kalliimpi kuin auton osa. Se kun vaan tekee mieli laittaa varsinkin koneeseen sitä valmistajan "omaa" tavaraa, heh. Suzukin venttiilinohjaimet 15€/kpl (16kpl = 240€) ja täysin mitoitukseltaan samat ja passelit eurooppalaiset autonvalmistajan ohjaimet 4.30€/kpl (16kpl = 68.80€).

    En tiedä onko se euro vai mikä, mutta erotuksena olevalla tuhat markkasella olisi ennen tehnyt vaikka mitä...

    Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
  13. #13
    Mikrometrin kun saisi niin voisi vähän paremmin nuo mittauksetkin hoitaa että onko todellakin kuin tarpeellista tehdä mitäkin. Muistelisin vain että nuokin taisi olla varsin tyyriitä vehkeitä.

    Mutta nyt kun hintoja tuolta katteli mitä oli tänne laiteltu niin taidanpa tyytyä ensin siihen että hiomatahnalla venttiilit hion ja hoonaan sylinterit ja uudet männän renkaat ja venttiilivarrenkumit. Meni syteen tai saveen. Tällä hetkellä ei todellakaan ole varaa mihinkään monen tonnin remppoihin vaikka mieluumminhan sitä tekis kerralla kunnolla ettei tarviis uudelleen aukoa ihan heti.

    Helpoimmallahan sitä selviäis kun heivais koko roskan menemään ja ostais uudemman mutta ei raski kun kuitenkin viime talvena tuli tehtyä rungolle remontti hiekkapuhalluksen, maalauksen ja uusien laakereiden muodossa ja etuputketkin uudelleen holkitettua. Eli näiltä osin on jo paljon rahaa mennyt.

    Ja mimelle niin mittarissahan on noin tuo 68000km mutta tiedä lukeman todenperäisyyttä. (kts. aiempi viestini) Ja joo nuo alimmat puristuspaineet oli tuossa sylinterissä missä imuventtiili vuoti. Kulumasta ei ole tällä hetkellä kuin silmämääräinen arvio kun ei ole riittävän tarkkoja mittavälineitä itellä. Tietenkin ensi vuoden puolella ois mahdollisuus käyttää ammattikoululla mitattavana.
  14. #14
    Niin ne sylinterit pitäis mitata heittokellolla ja männät mikrometrillä. voi olla ettei oo mitään tarvetta ku ehkä uusiin männän renkaisiin.
    ja venttiileihin / seetien tekoon.

    nii ja se kuluma rajathan löytyy manuaalista



  15. #15
    Juu niinhän ne pitäisi mitata. Ei tuo työntömitta ja rullamitta ole tarpeeksi tarkka.

    Ja löytyy kyllä tuo clymerin manuaali tähän pyörään. Eli sen puolesta ei ole ongelmaa.
  16. #16
    Mikrometrinhän saa Biltemasta noin 10 eurolla, itselläni on sellainen ja on täysin passeli, vaikka ammattilainen varmaan sellaiselle tuhahtelisi.

    Koneen remppaaminen itse on hauskaa mutta kallista hommaa, jos ei ole rahasta kiinni ja aikaa on niin siitä vaan. Mutta siihen voi varautua että kustannukset nousee arvioidusta, kun nälkä kasvaa syödessä, ja remontin tuoksinassa saattaa tulla itseaiheutettuja vahinkoja (tyyliin katkenneita pultteja jne) joita sitten paikkaillaan. Jos taas ei tee itse vaan teettää liikkeessä niin sitten on jo älyttömän kallista hommaa.
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
  17. #17
    Sillähän näitä ite tulee tehtyä kun on nuo korjaamo taksat jo sitä luokkaa että tulee paljon halvemmaksi kun ite tekee. Ja onhan tuota tullut suunniteltua jos kattelisi yli kokoiset wisecon tako männät tuohon japorauttaisi. Jos oikein muistan niin vain vähän vajaa 800 euroa olisi sarja. Plus muut sitten vielä mitä menee tiivisteitä ja kanteen romua. Näkee miten tekee jos sen työpaikan sattuu taas saamaan.

    Ja voi olla että itelläkin jää nuo bilteman halvat mitta vehkeet ostamatta. Vaikka varmaan kait nuokin tuon satunnaisen käytön menis mutta mieluummin ostaa kerralla sellasen jonka tietää laadukkaaksi.
  18. #18
    Samanlaisen rempan tekisin itsekin sillä erotuksella, että
    sylinterien hoonauksen ja seetien hionnan antaisin
    koneistamon tehtäväksi.
  19. #19
    edit: tällasia kommentteja ei näköjään haluttu, vaikka viisainta olisikin. *



    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  20. #20
    Erilaisen tavan sisäänajoon tarjoaa MototuneUsa.
  21. #21
    Lainaa (Honda-CBR @ Tammi. 08 2008,11:55) kirjoitti
    Samanlaisen rempan tekisin itsekin sillä erotuksella, että
    sylinterien hoonauksen ja seetien hionnan antaisin
    koneistamon tehtäväksi.
    tuo on ton rempan helpoin osuus... miksi sitä muilla teettäisi?
    Kawasaki GPX 750R -89
    Kawasaki ZZR 1100 -95
  22. #22
    Lainaa (Honda-CBR @ Tammi. 08 2008,11:55) kirjoitti
    Samanlaisen rempan tekisin itsekin sillä erotuksella, että
    sylinterien hoonauksen ja seetien hionnan antaisin
    koneistamon tehtäväksi.
    Tämän hoonauksen kun pystyy itsekkin tekeen niin ei ole järkeä maksaa itseään kipeäksi tuosta. Mutta kattoo nyt että kallistunko porauksen puolelle. Tuon toki annan jo koneistamon hoitaa. Akkuporakone ei välttämättä tuohon sovellu.

    Seetien teon kyllä jätänkin suosiolla ammattilaisille joilla on siihen sopivat vehkeet. Dremeli vähän liian karkea väline seetien hiontaan. Mutta tuon hiomatahnalla hionnan taas niin voi ihan huoletta tehdä kotosallakin. Tuollakin saa vähän selvyyttä että onko noiden kans todellaista tarvetta alkaa isompia tekeen.

    Ja Proffalle vielä niin voisihan se ihan viisasta ollakkin vaihtaa uudempaan/merkkiä (mikäli tuota olet tarkoittanut), mutta harrastus kun on näiden koneiden kans touhuilu niin minkäs teet.
  23. #23
    Mukavan kalliksihan tuo remppa uhkaa tulla. Menee kaikki pakoventtiilit vaihtoon (n.65€/kpl!!). Jotain valkoiseksi kivettynyttä karstaa on paljon joka ei irtoa sitten millään. Sai dremelillä 80 karkeuksisella virsikirjallakin hurruuttaa tovin että alkoi lähteen irti. Kellään hajua että mitä tuo voisi olla tai mikä aiheuttanut? Tiivistepinnat venttiililautasesta on syöpyneet silleen ettei kannata alkaa niitä koneistaan.

    Poraukseen ollaan päädytty kun ylikoko männät renkaineen oli jotain 500€ koko sarja. Olikin halvemmat kuin oletin. Alkuperäis osiksi aika halpoja kuitekin.

    Ja tietenkin jakoketju ja laahaimet +tiivistesarja vielä päälle. No tuleepahan kerralla kunnollinen. (jos tulee)
  24. #24
    Lainaa (jta @ Tammi. 11 2008,20:30) kirjoitti
    Mukavan kalliksihan tuo remppa uhkaa tulla. Menee kaikki pakoventtiilit vaihtoon (n.65€/kpl!!). Jotain valkoiseksi kivettynyttä karstaa on paljon joka ei irtoa sitten millään. Sai dremelillä 80 karkeuksisella virsikirjallakin hurruuttaa tovin että alkoi lähteen irti. Kellään hajua että mitä tuo voisi olla tai mikä aiheuttanut? Tiivistepinnat venttiililautasesta on syöpyneet silleen ettei kannata alkaa niitä koneistaan.

    Poraukseen ollaan päädytty kun ylikoko männät renkaineen oli jotain 500€ koko sarja. Olikin halvemmat kuin oletin. Alkuperäis osiksi aika halpoja kuitekin.

    Ja tietenkin jakoketju ja laahaimet +tiivistesarja vielä päälle. No tuleepahan kerralla kunnollinen. (jos tulee)
    Se valkoinen sitkeä karsta pakoventtiileissä on lyijykarstaa, on sitkeässä, tosin sen poistoon on ainakin aikanaan ollut erinäisiä myrkkyjä. Eli moottoria on joskus ajettu lyijyllisellä bensalla, tuo karsta ei venttiileistä poistu vaikka ajaisi vuosia lyijyttömällä sen jälkeen....

    Niin ja kun kone on auki niin ehdottomasti kiertokangenlaakerit vaihtoon myös, CBR600 pyöräyttää veivinlaakerinsa tyypillisesti siinä 100tkm paikkeilla ja muun rempan ohessa niiden vaihto on mitätön sivukulu, varsinkin kun veivinlaakerin pyörähtäminen tuhoaa samalla kampiakselin ja kiertokangen...
  25. #25
    Tuo onkin ihan hyvä vinkki. Täytyykin käydä kyseleen noiden laakereiden hintoja vielä. Vaihtaahan nuo tosiaankin kannattaa tässä samalla. Irrottaan kun nuo joutuu joka tapauksessa.

    Ja hyvinkin mahdollista että on lyijyllisellä bensallla ajettu tuolla jo ikänsäkin puolesta.
  26. #26
    Taitaapi jäädä nuo kiertokangenlaakeritkin vaihtamatta. 80-100 euron "mitätön sivukulu". Ja vielä tässä tapauksessa kun noita on 4 tai 5 eri paksuutta. Pitäisi ensin purkaa koko kone että saisi hyvällä tuurilla maalatulla värikoodilla selvyyden oikeasta paksuudesta. Jos tuota ei löydy niin meneekin arpapeliksi jo sitten. Kestää tai oli kestämättä. En tosin kyllä oo kuullu että noita laakereita olis menny eikä sen puoleen ollu varaosamyyjätkään tietoisia että noita olisi paljon mennyt.

    Tänään sain kuitenkin loput pakoventtiilit niin pääsee ainakin kannen kasaileen mikäli osat vielä tallessa on.
  27.  
  28. #27
    Näin ne hommat etenee. Sylinterit oli sitten kymmenyksen soikeat. Meinas kaatua koko homma siihen ettei mäntiä meinannu löytyä enää mistään mutta wisecon maahantuojalta löytyi vielä yksi ylikokosatsi hyllystä. Hintakaan oli vain vajaan satkun enemmän kuin alkuperäis männillä eli ei paha. Vielä vois vahingossa vaikka saada tälle kesälle ajoonkin tuon pyörän.