Jaahas.
Tämmöistä avautumista:
Iitin Kymi Ringille rakennetut rengasvallit tehtiin formula ykköstä eikä moottoripyöräilijöitä varten, sanoo yhtiön entinen ratajohtaja Timo Pohjola Ylelle.
Timo Pohjolan mukaan sellaisia rengasesteitä, joita Kymi Ringille rakennettiin, ei sallita MotoGP:ssä lainkaan.
https://yle.fi/a/74-20028805
Monenlaisia syitä on kerrottu julkisuuteen siitä miksi viime kesän ajot jäi ajamatta, emmekä voi tietää missä määrin ne pitävät paikkansa.
Yhden asian tiedämme: Dorna ilmoitti kisojen peruuntumisesta tasan kaksi viikkoa sen jälkeen kun Kymiringin olisi pitänyt maksaa puolet Dornalle menevästä rahasta.
MotoGP-kisan lopullisen peruuntumisen perussyy on melko selvä. KymiRingillä oli viimeisen tarkastuksen aikoihin vajaat kolme kuukautta saattaa rata-alue sellaiseen kuntoon että siellä voidaan tuon kokoluokan tapahtuma järjestää. Kesken oli turva-alueiden perkaus eikä varikkoaluekkaan vedettömänä, viemäröimättömänä ja sähköttömänä oikein vakuuttanut. Lisäksi lähes kaikki kulkuväylät ja pysäköintialueet oli asfaltoimatta. Ratayhtiöllä ja Lahti Eventsillä oli ilmeisesti sellainen kuvitelma että moottoripyöräilyn kuninkuusluokan kuljettajat ja tallien henkilöstö raahustaa pölyävässä hiekassa bajamajaan tarpeilleen kunhan rata-alueella toimii 5G verkko (Kyllä, tuolla rata-alueella on toimiva koko alueen kattava 5G).
Dorna teki kisan lopullisen ja ilmeisesti pysyvän perumisen ihan oikein perustein. Ratayhtiöllä oli koronaepidemian aiheuttamien rajoitusten myötä kolme vuotta ylimääräistä aikaa saattaa rata-alue valmiiksi. Kun tuossa ajassa ei puutteita saatu korjattua, kuinka ne olisi korjattu vajaassa kolmessa kuukaudessa? Kisan peruuntumisesta on ihan turha syyttää rengasvalleja tai muita vastaavia ominaisuuksia. Kisa peruuntui koska tuolla keskityttiin aivan vääriin asioihin ja epäolennaisuuksiin ja perusasiat jätettiin tekemättä. Kisan peruuntumisesta voidaan syyttää ainoastaan ratayhtiön ja Lahti Eventsin johtoa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Jos YLE ei tuon parempaa uutista saa radasta ja sen tilanteesta aikaan, niin ehkä ei kannattaisi uutisoida ollenkaan. Rahat on loppu ja puhutaan jostain lillukan varsista eli rengasvalleista ja vielä "sivuun ohjatun" puuhamiehen eli Pohjolan toimesta. Tämä oli kyllä uutta tietoa sinänsä, että se olisi joku mystinen espanjalainen konsultti, joka radalla päsmäröi, eikä esim. Pohjola itse.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM on päättänyt periä ainakin osan valtion Kymi Ring oy:lle myöntämistä avustuksista takaisin.
Kymi Ring asetettiin konkurssiin kolme viikkoa sitten.
Valtio antoi Kymi Ringille avustuksia kolmessa erässä yhteensä 6,5 miljoonaa euroa. Avustukset myönnettiin, kun OKM:n asiantuntijaelin Valtion liikuntaneuvosto oli nostanut Kymi Ringin merkittäväksi liikuntapaikkahankkeeksi.
Ensimmäiset kaksi avustusta myönsi OKM, ja kolmas erä oli eduskunnan myöntämä.
https://yle.fi/a/74-20029739
Keneltä ne meinasi periä? En tunne proseduuria onko kyse ns. automaattisesta takaisinperinnästä, joka nyt tietysti konkurssi huomioiden näyttää koomiselta/turhalta vai peseekö joku käsiään tästä skandaalista? "Kyllä me yritettiin niitä rahoja periä takaisin"
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Kunhan konkurssi on vahvistettu ja pesän varat, omaisuus ja velat on selvitetty, tehdään suunnitelma pesän realisoinnista. Tuon myötä sitten velkojille maksellaan mahdollisuuksien mukaan sillä perusteella että vakuudelliset velat ovat ns. eutoikeutettuja velkoja, ne siis pitää hoitaa ensin. Muut saavat sitten myöhemmin jotain jos jaettavaa vielä jää. Selvitystilassa olevalle pesälle ei myöskään kerry uutta velkaa mikäli konkurssipesä kykenee suoriutumaan maksuvelvotteista jotka ovat syntyneet konkurssin vahvistamisen jälkeen. Tuo konkurssin vahvistaminen on siis ajallisesti piste joka jakaa velat konkurssipesän kuluihin ja konkurssiin menneen yrityksen velkoihin.
Tuo että OKM yrittään periä avustuksia takaisin on lähinnä muotoseikka. Pesällä ei ole varoja ja nuo valtionavustukset ovat yleensä vastikkeettomia ja vakuudettomia tukia jolloin OKM on siellä ihan jonon hännillä kun varoja aletaan jakamaan. Tuon takaisinperinnän suurin merkitys OKM:lle on kirjanpidollinen arvo kun myönnetyt tuet saadaan kivasti ainakin osittain "nollattua" ja taloudenpito näyttää vastuullisemmalta.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta...
Nokian Renkaiden testikeskus eli Hakka Ring koostuu yhteensä kymmenestä radasta. Kaikki testipaikat sijoittuvat suuren, 7,2 kilometriä pitkän ovaalin sisälle. Ovaalilla voidaan ajaa jopa 300 kilometrin tuntinopeuksia.
Alueen pinta-ala on lähes 300 hehtaaria. Testiratojen lisäksi radan sisällä on näyttävä vierailijakeskus, jossa voidaan pitää esimerkiksi tuote-esittelyjä ja koulutuksia. Vaikka alue on pääosin hyvin karua, lähes autiomaata, on ovaalin sisällä myös viinitarhoja.
Radan rakentaminen alkoi vuonna 2018 ja avajaisia vietettiin keväällä 2020. Sijainniksi valikoitu Madridin seutu ennen kaikkea varmojen sääolojen vuoksi. Talvikausi voi olla aika ajoin kylmää, mutta alueella sataa hyvin vähän. Noin 60 miljoonan euron testikeskus on Nokian Renkaiden historian suurin investointi.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/6b...della-radalla/
Kun jotkut ovat pahoillaan turhasta verorahojen käytöstä, niin seuraavassa on heille lisäpohdittavaa:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009579833.html
Iittiin kansainväliset mitat täyttävää moottorirataa rakentaneen Kymi Ring oy:n konkurssipesä joutuu palauttamaan valtiolta saamansa avustukset takaisin.
Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat
Lehti sai vahvistuksen opetus- ja kulttuuministeriöltä tänään. Kymi Ring sai ratahankkeeseen noin 6,5 miljoonaa euroa valtionavustusta. Takaisin perittävää summaa ministeriö ei kerro, mutta perintä koskee kaikkia kolmea ratayhtiön avustusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö perii konkurssipesältä rahojaan valtionavustuslain perusteella.
https://yle.fi/a/74-20032327
Vastauskirjelmä alkanee lauseella: Mikäpäs siinä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hesari aiheesta tänään: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009589361.html
Urheilu|HS-analyysi
Nyt myydään veron*maksajille kalliiksi tullut moottori*rata – edessä on perinteiset ”asuntonäytöt”
Suomessa on myynnissä erittäin harvinainen kohde, joka sisältää paljon asvalttia, suurehkon rakennuksen ja runsaasti keskeneräisyyttä, kirjoittaa HS:n urheilutoimittaja Ismo Uusitupa.
Kymiringin konkurssipesä odottaa saavansa myyntituloja etenkin radasta ja varikkorakennuksesta. Kuva: Juha Metso
Ismo Uusitupa HS
2:00 | Päivitetty 11:48
Kuva: Juhani Niiranen
Iitin Tillolassa sijaitsee 180 hehtaarin alue, jonka keskiössä on reilun neljän kilometrin mittainen kiemurteleva asvalttiväylä. Alueella on myös rakennus, jossa on yli 30 pilttuuta.
Pienellä ja vähän isommallakin laittamisella alueesta voi saada unelmiensa kohteen: paikan, jossa jonain päivänä vaikkapa Formula 1 -autot kurvailevat.
Tai edes ne paljon puhutut MotoGP-luokan moottoripyörät.
Kohde tunnetaan Kymiringin moottoriratana ja se on ollut nyt myynnissä noin kuukauden ajan. Tähän päädyttiin, koska Kymiringin taustayhtiö Kymiring oy asetettiin konkurssiin.
”Lukuisia kiinnostuneita on”, sanoo konkurssipesän pesänhoitaja, asianajaja Tuomas Penttilä Eversheds Asianajotoimisto oy:stä.
Konkurssia edelsi useita vaiheita, joissa haaveet ja todellisuus eivät aina kohdanneet. Itse rata on ollut valmiina vuodesta 2019 alkaen. Se rakennettiin huolellisesti ja nykyisiä vaatimuksia noudattaen. Kaikki radan ympärillä oleva ei ole sitten mennytkään yhtä sujuvasti.
Radan suurimpana täkynä piti olla moottoripyörien kuninkuusluokan MotoGP:n osakilpailu. Puhuttiin suurimmillaan 100 000 katsojasta. Kymiring saikin viiden vuoden sopimuksen MotoGP:n järjestäjältä Dorna Sportsilta.
Lopulta osakilpailuja ei koskaan ajettu. Viime keväänä yhdeksi perumisen syyksi kerrottiin puutteelliset rengasvallit. Joidenkin näkemysten mukaan rengasvalleja ei itse asiassa pitäisi olla ollenkaan, vaan aivan toisenlaiset turvareunat.
Tässä nousee pintaan Formula 1: alunperin rengasvallit on rakennettu kuvitelmassa, jossa radalla todellakin ajettaisiin F1-osakilpailuja.
Kuuluisat rengasvallit Kymiringillä: olivatko ne liian pienet, väärin kiinnitetty vai olisiko niitä pitänyt olla ollenkaan? Kuva: Juha Metso
Ei ollut MotoGP:tä eikä paljon muitakaan kilpailuja, kun suuri satsaus oli laitettu juuri MotoGP:hen. Myös harrastajat nurisivat radan kovia tuntihintoja. Liikevaihto jäi vaatimattomaksi.
Lisäksi rata on kohdannut monenlaista vastustusta. Valituksia on tehty moneen suuntaan ja etenkin Lahden kaupungin satsauksista rataan.
Lopulta myös Lahti heitti pyyhkeen kehään ja vaatii yli neljää miljoonaa euroa konkurssipesältä – rahoja, joita se ei koskaan saa, koska vakuudelliset velalliset ovat etusijalla.
Lahdella saattaa olla edessään myös omat käräjät: poliisi on saanut Lahden tapahtumayhtiötä Lahti Eventsiä koskevat tutkimukset päätökseen ja se siirtyy syyteharkintaan, kertoo Etelä-Suomen Sanomat.
Nyt syyttäjä pohtii, viekö se käräjäoikeuteen Kymiring-rahoituksen epäillyt virkarikokset.
Nouseeko kaiken tämän jälkeen Kymiring tai millä nimellä sitä jatkossa kutsutaankaan?
Rata on edelleen toiminnassa ja sitä pyörittää konkurssipesä. Toimitusjohtaja Riku Rönnholm vastaa toistaiseksi radan liiketoiminnasta, mutta hänet on valittu Salon kaupungin hallintojohtajaksi.
Veronmaksajille tappiota on koitumassa noin 11 miljoonaa euroa, sillä Lahden kaupungin hussaamien rahojen lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämät noin 6,5 miljoonaa euron avustukset ovat myös jonon häntäpäässä.
Pesänhoitaja Penttilän mukaan mahdollisia ostajaehdokkaita on kartoitettu Suomesta ja ulkomailta. Myös epäonnistuneessa saneerausmenettelyssä olleisiin tahoihin on oltu yhteydessä.
”Seuraavaksi otamme salassapitositoumukset, jonka jälkeen heillä on pääsy laajempaan aineistoon, kuten radan rakentamisvaiheen asiakirjoihin. Toivottavasti järjestämme toukokuun aikana tutustumiskäyntejä radalle Iittiin.”
Eli perinteiset ”asuntonäytöt” ovat edessä. Seuraavakin vaihe on kuin missä tahansa kaupanteossa.
”Jossain vaiheessa odotamme alustavia hintanäkemyksiä.”
Penttilä ei tässä vaiheessa ota kantaa, mihin hintaan Kymiring pitäisi myydä tai keitä kiinnostuneet ovat. Se on selvää, että suurin osa velkojista jää nuolemaan näppejään, sillä kukaan ei maksa Kymiringistä yli 20 miljoonaa euroa.
Etusijalla ovat vakuusvelkojat eli Nordea Bank (4,58 miljoonaa euroa), A. Ahlström Kiinteistöt oy (4,46 miljoonaa euroa) ja Finnvera (1,42 miljoonaa euroa).
Veronmaksajille tappiota on koitumassa noin 11 miljoonaa euroa, sillä Lahden kaupungin hussaamien rahojen lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämät noin 6,5 miljoonaa euron avustukset ovat myös jonon häntäpäässä.
Ministeriö päätti keskiviikkona periä avustukset takaisin valtionosuuslain perusteella. Summa ei ole ministeriön mukaan välttämättä juuri 6,5 miljoonaa euroa, koska takaisinperintä suhteutetaan omaisuuden käypään arvoon.
Lue lisää: Valtio perii Kymiringiltä kaikki miljoonien eurojen avustukset takaisin
Penttilän tavoitteena on tehdä kaupat Kymiringistä kesän aikana. Kristallipalloa ei kuulemma ole, mutta kokemusta konkurssipesien myynnistä löytyy sitäkin enemmän.
”Paljon tässä on uran aikana tullut myytyä konkurssipesien tavaraa, mutta tämä on hyvin uniikki kohde. En ole ennen myynyt moottorirataa. Yleensä olemme saaneet myytyä kaiken, mitä pöydälle on tullut. Ei ole helpoin kohde”, Penttilä myöntää.
Mistä mahdollinen ostaja maksaa? Käytännössä kaupan on rata, varikkorakennus sekä jonkin verran irtaimistoa ja radan huoltokalustoa. Varikkorakennuksen arvoksi on arvioitu kuusi miljoonaa euroa, mutta se on eri asia, maksaako kukaan siitä sitä summaa.
Ostaja ei kaiken kaikkiaan astu valmiiseen kohteeseen.
”Itse rata näyttää valmiilta, mutta ympäristö ja myös osittain itse varikkorakennus ovat vielä kesken. Se on fakta, että uusi isäntä joutuu kauppahinnan päälle jatkamaan rakentamisen loppuun”, Penttilä toteaa.
Penttilä korostaa, että ostaja tekee radalle ja sen alueelle mitä haluaa, mutta yksi toive hänellä on.
”Olisihan se hienoa, että Suomessa ajettaisiin edes se MotoGP-osakilpailu jossain tulevaisuudessa.”
Kesän aikana selvinnee, onko mahdollisella ostajalla tällainen haave.
Kovasti ne jaksaa parkua tota että miten kallis oli veronmaksajille buhuu.... ois saanu yhet oopperan tuet ni rata olis ollu jo 3v sitte valmisja veronmaksajien rahat olis menny johonki edes potentiaalisesti tuottavaan
Vähä samanlainen bias noilla artikkelien kirjoittajilla kuin Isle of Man kisojen joka ikinen artikkeli on otsikoitu tyyliin "älytön kisa vaati taas uuden uhrin".
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Jos rata olisi käytössä ja motokisoja ajettuna, niin ei harmittaisi yhtään julkisen rahan käyttö.
Nyt harmittaa julkisen rahan käyttö, koska sitä julkista rahaa annettiin liian helposti.
Itselle jäi ainakin mielikuva rahakirstun vartijan kyvyttömyydestä nähdä lupausten ja toiveiden taakse.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ratahan on käytössä nytkin ja moottoripyöräkisoja siellä on ajettu viimeksi 2021. Eli kaikki siis hyvin?
Tuolta voi ihmetellä tuloksiakin: https://srra.fi/wp-content/uploads/2....-4.7.2021.pdf
Superbike #7
Mut eiks niillä vedetä vaan lossirantaan johtavalla tiellä?
Mistä tulikin mieleen, että tänä viikonloppuna oli autot ja mopot samaan aikaan kisaamassa Alastarolla niin sai kivasti suoraan verrattua kierrosaikoja eri vehdeiden välillä.
V1600 kipot oli sieltä hitaammasta päästä ja menivät jotain 1:36 korville parhaillaan, eli jättää n. 99% motoristeista.
GT3 Possut oli sieltä nopeimmasta päästä ja luokan rataenkaksi tais jäädä 1:16.0. Vertailuna Superbiken rataenkka on 1:15 alkunen ja tänä viikonloppuna nopeimmat kierrokset oli 1:17 alkusia.
Superbike #7
Jokuhan Kymiringin ostaa ja varmastikin jatkaa sen käyttöä ainakin moottoriratana. Kyse on ainoastaan siitä kuka maksaa eniten, ja summalla on merkitystä ainoastaan maksajalle sekä sille hyväksyvätkö vakuudelliset velkojat diilin.
Kauppojen toteuduttua uusi omistaja alkaa pyörittämään bisnestä oman näkemyksensä mukaan; oletettavasti ratavuokrat tippuvat tasolle, jolla varauskalenteri täyttyy. Se sitten iskee muihin ratatoimijoihin.
Elämä jatkuu - tavoitteet laskeutuvat saavutettavalle tasolle. MotoGP -kisa tuskin tulee koskaan toteutumaan, koska Dornalle pitää maksaa 7...9 M€ vuotuinen lisenssimaksu.
Niin.
Silkka mutu on, että harrastajamäärät ei tule nykyisestä juurikaan kasvamaan. Saattaa olla jopa pientä laskua.
Jos Kymiring on joskus avoinna rataharrastajille, niin sehän tarkoittaa sitä harrastajapotista kilpailee yksi rata enemmän. Joka taas tarkoitta sitä, että kun aiemmin harrastajien rahoja oli hamuamassa X määrä rajoja, niin nyt se on X+1. Sama raha jakaantuu vaan useammalla toimijalle.
Kymiring saa jotain, joka on muilta pois. Ei ehkä yks'yhteen, mutta kuitenkin pois.
Sulla ei vissiin ole mitään hajua harrastajamääristä tai muutenkaan kosketusta tuohon ratailuun?
Viime vuosina ei ole näkynyt mitään merkkiä harrastajamäärän laskusta, vaan ennemminkin päin vastoin järjestetyt ratapäivät ovat myyneet hyvin. Kymin sijainti palvelee myös hyvin sekä pk-seudun että Itä-Suomen harrrastajia. Tällä hetkellä tuolta Itä-Suomesta on pisin matka radoille (jos ei harvaan asuttua Pohjois-Suomea huomioida). Lähinnä Kymi siis kilpailee Itä-Suomen harrastajista Motoparkin kanssa, jonne ei muutenkaan pääse ajamaan kuin melko harvoin heikon ympäristöluvan takia. PK-seudulta taasen tuolla voisi käydä vaikkapa lounaalta töistä karaten muutaman tunnin, mikä ei ole tällä hetkellä mahdollista millään radalla.
Enemmän tässä ollaan siinä tilanteessa, että tarjonta luo kysyntää ja uusi harrastepaikka tuonee lisää harrastajia lajin pariin.
Superbike #7