Taisi tolla "erinomaisella katsomopaikalla josta näkee lähes koko radan" tarkoittaa kyllä Kemoraa.... ainoa mitä ei näe selvästi on vika mutka. Kaiken muun näkee oikein selvästi. Alastarolla Palmasiin on lähes mahdoton nähdä.
Mutta tosta että varikolla ei juurikaan tiimien omaa väkeä lukuunottamatta juuri ketään muita näy, ni olen valitettavan samaa mieltä... johtuen siitä helvetin puuttuvasta mainonnasta... some on ilmainen mutta silti ei saada vaik perkele ilmaislippuja jaettua naapurissa olevaan varuskuntaan jotta saatas porukkaa sinne katsomoihin....
Ei ne ilmaisliput voi hirveästi asiaa haitata jos vaihtoehtot on 1) ei ketään katsomossa 2) 50 ilmaislippulaista katsomossa
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Joskus noin 15 vuotta sitten kun ajelin Ruotsin SM-kisoja, niin Knutstorpin kisaa mainostettiin ja oli ilmainen sisäänpääsy. Silti ei tullut juuri ketään.
Siihen aikaan oli vielä täydet lähtöruudukotkin.
En osaa sanoa onko suurin syy sijainnissa vai itse tapahtumassa, miksi kukaan ei tule kisoja katsomaan.
Sorry offtopic.
Jätän tässä kohtaa Ruotsin kisatilanteen pois, koska siitä ei ole mitään kuvaa, mutta kotimaassa ihan minkä tahansa moottoriurheilutapahtuman ( muutamaa harvaa lukuunottamatta , Jyväskylän ralli, Imatran ajot ) tietojen löytyminen on ehkä lajiaktiiveja lukuunottamatta kohtuuttoman vaikeaa.
Mikäli kisakalenterin sattuu löytämään netistä, niin kaikki linkit puuttuvat itse tapahtuman tarkemmista tiedoista.
Mikäli tapahtumalla on joku sivusto, niin tiedot katsojan kannalta tärkeistä asioista ( aikataulut, tarkat suorituspaikat esim enduro, trial, ralli ) puuttuvat kokonaan tai kartta on niin suurpiirteinen, että sen pohjalta ei löydä kuin lähtö- ja saapumispaikan.
Samassa paikassa tapahtuvassa tilaisuudessa, esim moottoriradalla etukäteen ilmoitettu tarkka aikataulukin olisi mukava. Tympeää ajaa koko perheen kera 200 km huomatakseen, että kaikki on jo päivältä ohi klo 12.
Satunnaisesti tapahtumia mainostetaan paikallislehdissä artikkelimuodossa.
Sunnuntaina ilmestyvässä lehdessä kerrotaan tulevasta moottoriurheilutapahtumasta, joka on toki pidetty jo lehden ilmestymistä edeltävänä päivänä.![]()
Jakais vaikka 200 ilmaislippua varuskuntaan. Tuskin itse varusmiehillä on aikaa mutta omaiset voisivat olla kiinnostuneita. Ja kun saavat yhden ilmaisen lipun niin kynnys toisen lipun ostamiselle on matalampi ku saa kaksi yhden hinnalla. Miksikäs ei kävisi katsomassa motosporttia samalla reissulla kun käy poikaa katsomassa sotkussa.
-Aprilia Falco 02 (ruma)
-Suzuki GSX-R750 02 kilpuri (tuhottu)
-Yamaha R1 2015 kilpuri
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Aattelepa ite!
Jos KR pystyisi myymään peräti 150 ratapäivää vuodessa (10.000 eur/pv, jossain tällainen hinta mainittu), niin se tietäisi 1,5 M€ verollisena ja reilun millin alvittomana tulona. Toimarin ja muutaman työppösen palkat sivukuluineen vie puolisen miljoonaa - ja siihen pakolliset kauden ja talven aikaiset menot päälle.
Niin eihän ratapäivillä voi KR mitenkään elää; se tarvitsee suurtapahtumia. Ja suurtapahtumia se ei saa ennen kuin on radalla kv-hyväksynnät plakkarissa, mikä taas vaatii useiden miljoonien lisäinvestointeja.
Kymiring, rahoitus ja moottoriurheilijat.
Iltapaskassa oli jutunpätkä Bottaksesta.
Sieltä löytyy:
-F1-kuskin nimeä kantava gin-juoma
-On muun muassa yksi Vääksyn konepisteen omistajista
-Kahvipaahtimo
-On mukana myös helsinkiläisessä huippubrändien vaatteita myymässä firmassa
-On mukana monacolaisessa kiinteistöfirmassa.
-Istuu SM-liigaseura Lahden Pelicansin hallituksessa
-Sijoittaja ja osakas PihlasResort-hankeessa
Sitten on nimikkokarting-rata ja varmaan jotain muutakin, mitä jutussa ei mainita.
https://www.is.fi/formula1/art-2000009015684.html
Toki voisi miettiä, että miksi ei Kymiring silloin aikoinaan ylittänyt kiinnostuskynnystä.
Veikkaan tiedotuksen heikkoutta, ehkä Bottas ei vaan ollut kuullut aiheesta.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
YLEn juttu aiheesta:
Valtio ei ole tulossa auttamaan talousvaikeuksissa olevaa ratayhtiö Kymiring oy:ta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö katsoo Iitissä sijaitsevan moottoriradan olevan valmis sellaisena liikuntapaikkahankkeena, johon ministeriö on myöntänyt avustuksia liikuntalain mukaan.
Ministeriössä moottoriradan katsotaan valmistuneen vuonna 2019. Ministeriö on saanut saman vuoden elokuussa Iitin kunnan rakennustarkastajalta rakennuskatselmuspöytäkirjan, jossa radan suoja-alueiden katsotaan olleen täysin valmiita.
https://yle.fi/uutiset/3-12603882
TV-uutisissa oli juttua. Valtio ei ole perimässä 6,5 M€ takaisin - jos vain uusi omistaja täyttää valtion kriteerit.
Samassa jutussa mainittiin Ahlströmin olevan yhä hankkeessa mukana. Siis vaikka A ei enää kisojen kynnyksellä halunnut laittaa latiakaan enempää pohjattomaan kaivoon.
Ja jos:
Opetus- ja kulttuuriministeriöstä kerrotaan, että valtionavustuspäätösten mukaan rataa tulee käyttää 15 vuotta avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen.
Koska viimeinen avustus on myönnetty vuonna 2018, velvoitteet ovat voimassa vuoteen 2033 saakka
Näköjään valtion avustuksella (rahalla) on myös aika kova hinta.
Tuo on hyvä pointti aiheeseen.
Entäs jos radasta tehdäänkin 2029 sopiva alusta aurinkopaneeleille tai puunhalaajien taukojumppapaikka, niin kuka maksaa sen 6 500 000 euroa takaisin valtiolle?
Varmaan sen hetkinen omistaja, jonka luulisi ottaneen asian huomioon, kun on ostanut kymiringin maa-alueen ja radan...
Onko rata-alueen hinta tällä hetkellä myyntihinta - 6 500 000€, jos alue päätyy johonkin muuhun käyttöön.
Juttu Kouvolan Sanomissa:
Iitin Kymiringin radalla ajetaan lauantaina ja sunnuntaina Suomen suurimman rata-autoilusarjan, Gulf Historic Race Finlandin finaalit. Kuljettajat kiittävät tasokasta rataa, eivätkä kritisoidut turvallisuuspuutteet vaikuta autokilpailussa.
Kokenut ruotsalainen kuljettaja Kaj Dahlbacka kilpailee Chevrolet Corvettellaan ensimmäistä kertaa Kymiringillä.
– Hieno rata. Muistuttaa Assenin rataa Hollannissa. Tämä rata on vaikea oppia, koska mäkien alla on paljon jyrkkiä mutkia.
Varikkoalueen keskeneräisyys ja puutteet ovat Dahlbackan mielestä harmillisia.
Aiemmin on uutisoitu, että Kymiring menetti MotoGP -osakilpailut radan keskeneräisyyden aiheuttamien turvallisuuspuutteiden takia. Dahlbackan mielestä sellaisia ei ainakaan autokilpailujen kannalta ole.
– Tämä on luultavasti Suomen turvallisin, ehkä jopa Skandinavian turvallisin rata. Täällä on isot turva-alueet, jos ajaa ulos. Moottoripyörillä on tietysti eri asia, eli jos [kaatunut] ihminen pyörii radalta verrattuna siihen, että auto pyörii radalta.
Dahlbacka on kuullut Kymiringin konkurssiuhasta ja epävarmasta tulevaisuudesta.
– Olisi harmi, jos tällainen investointi jäisi käyttämättä.
Viikonlopun kilpailun järjestää valtakunnallinen autourheiluseura Historic Race Finland ry, joka toi Suomen suurimman rata-autoilusarjan finaalit kolmatta kertaaKymiringgille.
Yhdistyksen varapuheenjohtajan, lahtelaisen kilpailijan Jari Tabellin mielestä Kymiring on erityinen.
– Suomen ainut rata, joka täyttää kansainväliset puitteet. Radan turva-alueet ovat kehittyneet viime kerroista. Hienoa, että voimme kannustaa rataa omilla kisoillamme.
Myös yhdistyksen kunniapuheenjohtaja Juha Liukkonen on varma, että tulevaisuus korjaa radan tilanteen.
– On turhaa etsiä syyllisiä, vaan nyt pitää miettiä, millä tämä projekti saadaan maaliin.
Hänkin kehuu, että rata on tiptop, mutta fasiliteeteissa on sanomista. Lisäksi historiallisten autojen ratakilpailuissa yleisökin pääsee varikkoalueelle, mutta Kymiringillä se ei ole mahdollista.
– Täällä ei voi päästää yleisöä varikolle, koska tämä on työmaa-alue, Liukkonen harmittelee.
Kilpailijoiden ja apujoukkojen kannalta varikolla on monenlaisia puutteita. Vessat ovat bajamajoja, suihkussa pitää käydä Kausalassa asti ja isolla varikolla on vain yksi vesipiste. Sähköongelmat on ratkaistu.
Historic KymiRace -tapahtuman yleisötavoite tälle viikonlopulle on 1 500 katsojaa. Kilpailijoiden osallistujamaksut kattavat suurimman osan kuluista ja pääsylipputulot toivottavasti loput.
– Täällä on erittäin hieno katsomoalue, josta näkee koko radan. Mutta penkkejä ei ole, joten oma jakkara kannattaa ottaa mukaan. Paljon täällä on tehty, mutta paljon on vielä tekemättä, sanoo kisojen lehdistöpäällikkö Mikko Karppanen.
Tämän jutun kirjoittajakin pääsi kokeilemaan kohurataa kirkkonummelaisen Jyri Rekosen, 65, Shelby Mustangin kyydissä. Vuosimallin 1966 autossa on 4,7-litrainen moottori ja 428 hevosvoimaa.
Näillä avuilla auto ampaisee radalle sellaisella voimalla, että apukuski puristuu penkkiin vielä tiukemmin kuin turvavyöt vaativat. Rekosen ohjeet ovat selvinä mielessä: älä koske ohjauslaitteisiin, älä tarraudu minuun, älä huuda liian kovaa.
Auton sisällä ei huuto kuuluisikaan. Yli kilometrin pituisella takasuoralla nopeus nousee 205 kilometriin tunnissa ja tiukkoihin mutkiin vähän jarrutetaan. Auton perä luistaa ja kanttari kolisee.
4,5 kilometrin pituinen kierros meni 2,5 minuutissa.
– Aivan mahtava rata, Rekonen sanoo.
Apukuski ei ehtinyt tajuta, kuinka monta kierrosta ajettiin, mutta hymy ei meinaa laantua.
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/5159134
Asian vierestä kun kerran sattui silmään.
With just over 100,000 residents, Lahti offers the charm and convenience of a small town and the amenities of a large metropolitan city.
As a year-round host to world-class sporting events from Moto GP, to the IRONMAN 70.3 World Championships, Red Bull 400, and annual Lahti Ski Games, the city is accustomed to accommodating and hosting athletes from around the world.
Lähteenä käytetty https://www.fnldgrvl.com/lahti sivustoa. Suomenkielisestä tuo moto viittaus on jo poistettu.
Tänään 20.9. on määräpäivä, jolloin Kymiringin olisi pitänyt olla 'valmis', jotta se pääsisi Dornan 2023 kisakalenteriin.
No kappas. lisää rahnua.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...b-610cad8ad7eb
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
Pari huomiota:
Edelleenkään ei uusi raha oikein löydä perille
Osakkeita myytiin 8 930 kappaletta. Se vastaa 45 prosenttia koko Kymiring oy:n osakekannasta.
Ostajia oli ratayhtiön toimitusjohtaja Riku Rönnholmin mukaan useita.
– Kyseessä ovat samat tahot, jotka olivat rahoittamassa keväälläkin, Rönnholm kertoo.
Pitkä matka on 10 000 000 euroon jos nyt saatiin reilu puoli miljoonaa..
Kymiring oy on saanut 571 520 euroa lisärahoitusta. Asia käy ilmi syyskuulle päivätystä tilintarkastajan kertomuksesta.
Kymiring päätti osakeannista ylimääräisessä yhtiökokouksessaan heinäkuussa. Osakeanti järjestettiin ensisijaisesti nykyisille osakkaille, mutta myös muilla halukkailla tahoilla oli mahdollisuus hankkia ratayhtiön osakkeita.
Osakkeita myytiin 8 930 kappaletta. Se vastaa 45 prosenttia koko Kymiring oy:n osakekannasta.
Kuten otsikko huutaa "hallitukseen miljoonayhtiön pomo", niin ei se vielä tarkoita yhtään euroa lisää kassaan.
Voihan olla, että Lääkärikeskus Jarokivi Oy lähtee sponsoroimaan/ rahoittamaan/ tai antamaan rahaa ratayhtiölle, mutta ei sitä hallituksen puheenjohtaja yksin päätä.
Jos kolme hallituksen jäsentä vaihtui, niin miksi vain kahdelle löytyy nimi?
Kymiringin hallituksen puheenjohtaja vaihtui syyskuussa. Tehtävästä eronneen Nevalan paikan otti Ilkka Kivisaari, joka on lääkärikeskus Jarokivi Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja konsultointiyhtiö Veronan hallituksen jäsen.
Kymiringin hallituksesta lähti kesän jälkeen kaksi jäsentä ja tuli kolme uutta nimeä. Yksi heistä on liikemies Tatu Lintukangas, joka toimii koulutusyhtiö Entry Education oy:n toimitusjohtajana. Entry Educationin liikevaihto oli 1,7 miljoonaa euroa vuonna 2021.
On hyvä, että jotain positiivista tapahtuu, joka luo pienen pienen toivon häivähdyksen paremmasta tulevasta.
Mietin vaan, että kun Kymiring seuraavan kerran alkaa kyselemään porukkaa töihin, niin saattaapi maksut olla etupainotteisia... Jos olisin maansiirtofirman pomo, niin soppari tehtäisiin niin, että itse olisin koko ajan "kuivilla vesillä" rahaliikenteen suhteen.
Suhde on sama kuin 10 000€ maksavaan moottoripyörään olisi saanut kerättyä 571€ pesämunan...
Speedweek: Kymiring ei ole enää mukana ensi vuoden Moto GP -kisakalenterissa.
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/5368305
Ei liene järisyttävä yllätys, kun radalla ei ole tehty yhtään mitään töitä 2022 kisan perumisilmoituksen jälkeen. Kyllähän MotoGP:kin uskottavuuden kannalta kisan lisääminen neljättä kertaa peruttavaksi olisi ollut liikaa. 2020 meni rehdisti koronan piikkiin(joskin rata oli äärettömän kaukana valmiista toki tuolloinkin), 21 korona taisi olla pelkkä savuverho ja nyt sitten heitettiin jotain meriselityksiä kehiin 2022 kisan osalta. Siellä kuitenkin vähintäänkin sadat(ellei tuhannet) ihmiset bookkailevat lennot/hotellit provisional calendarin mukaan, joten vittumaista juoksuttaa mediaa ja tiimejä varailemaan turhaan matkoja. Katsojat tähän päälle.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kazakstanissa riittää massia.
Tuleekohan erillinen lähtö luokille T72 & T80?
https://www.crash.net/motogp/news/10...azakhstan-2023
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.