Toi on itseasiassa mahdollisuus Kymiringille enemmän kuin riski, koska johtuen etäisestä sijainnista hirveän moni ei yhden kisan takia lähde välttämättä Suomeen, mutta jos ois suomi ja Venäjä peräkkäin viikonloppuina kalenterissa ni se houkuttelisi turisteja paljon enemmän tulemaan tännepäin kisoihin.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Olin eilen Rinkillä kuuntelemassa Rönnholmin esitelmää ratahankkeesta...
Vesijohdon pää on nyt 50m varikkorakennuksen päädystä. Viemärissä enemmän savottaa.
Pisti silmään aika tanakat sähköt, käsivarren paksuista "piuhaa" oli vedollaan. Toki paljon pieniä kulutuskohteita, niin kertyyhän niistä. Ja ne sähkömopot![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Rengaslämppärit taitaa haukata n. kilowatin kun töhöttävät täysillä. Kylmä kevätaamu ja perus ratapäivällä helposti se 50 lämppärikuskia tekee jo 50kW tehontarpeen. Siihen kylkeen sit varikkomajottujien autoje/vaunujen lämmitykset ja jääkaapit yms. niin kyllähän se sähkö maistuu.
P.S. On muuten hartaudella tehty vesijohto. Puolessa vuodessa se on edenny puolisen kilometriä. Tällä vauhdilla se on ens kesäks perillä.
Superbike #7
Myös KymiRing Oy:n toimitusjohtaja Riku Rönnholm on tyytyväinen MotoGP-osakilpailun ajankohdan vahvistumiseen.
- KymiRingin MotoGP-osakilpailu ajoittuu siihen viikonloppuun, johon sen toivoimmekin ajoittuvan, keskelle parasta kesäaikaa. Kilpailutapahtuman suunnittelu ja alustavat järjestelyt ovat jo olleet käynnissä, ja nyt kilpailun ajankohdan vahvistuttua päästään järjestelyissä toden teolla vauhtiin.
Paikallislehden uutisia:
14.10.2021
Ensi heinäkuun toisena viikonloppuna järjestettävä Suomen Moto GP -osakilpailu Kymiringillä on jo täyttänyt kouvolalaisten hotellien varauskirjat.
Netin kautta tehty hotellitiedustelu Kouvolaan Moto GP -viikonlopulle tuottaa saldoksi nolla vapaata hotellihuonetta.
Kouvolan keskustassa Turistihovissa koko hotelli on varattu yhdelle ryhmälle. 40 hengen ryhmä viipyy Kouvolassa ja radalla viikon.
Myös Leo-hotelli Myllykoskella täyttyi yhdellä puhelinsoitolla. Leo-hotelli on varattu kisaviikonlopun aikana italialaiselle ryhmälle. Italialaiset viettävät Kymiringillä ja Myllykoskella kuusi yötä.
Radansuussa Iitissä toimivan Radalla Resortin tilat on varattu jo viime vuonna. Hotellinjohtaja Pirjo Kouvon mukaan kyseessä on varaus, joka siirtyi viime kesältä.
– Kun kisaa ei järjestettykään, sovimme varaajaan kanssa, että heidän varauksensa siirtyy vuodella.
Radalla Resortiin on tullut paljon kyselyitä vapaana olevista tiloista.
– Meiltä on myös kysytty vinkkejä hotelleista Kouvolassa ja lähialueella.
Hotellit ehdittiin jo varata täyteen kertaalleen
Kymiringin Moto GP -osakilpailun hotelleja ehdittiin jo varata kertaalleen. Kun kisa peruuntui tältä vuodelta, hotellivaraukset siirtyivät.
Kouvolan Scandic-hotellin kaikki 98 huonetta on buukattu täyteen ensi vuoden kisaviikonlopuksi.
– Suurin osa yöpyy pidempään kuin pelkän kisaviikonlopun, hotellinjohtaja Marita Lahtela sanoo.
Myös Original Sokos hotel Vaakunassa viime kesälle tehdyt Moto GP -vieraiden varaukset siirtyivät ensi kesälle.
– Olemme sopineet varauksia tehneiden tahojen kanssa, että kontaktoimme tämän vuoden varaukset ensi kesän kisaviikonlopun vahvistuttua. Tätä parhaillaan olemme tekemässä, Kymen seudun osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Mikko Virtanen kertoo.
Virtasen mukaan kyselyitä hotellihuoneista alkoi tulla heti kisaviikonlopun ajankohdan julkaisun jälkeen.
Tykkimäki Resortin tiloilla on jo kysyntää
Kymen seudun osuuskauppa tarjoaa kisavieraille ensi vuonna myös Tykkimäki Resortin upouusia tiloja.
Ensi keväänä valmistuvaan lomakohteeseen on jo tullut varuskyselyitä, mutta kohde ei vielä ole varattavissa, Virtanen sanoo.
– Varauksia emme voi vielä tehdä, emmekä voi vahvistaa myynnin avauspäivää.
Tykkimäki Resortiin valmistuu ensi keväänä kaksi business-villaa kokoustiloineen, kymmenen perhemökkiä, neljä lomamökkiä, 20 minimökkiä ja glamping-minitaloja. Lisäksi alueelle tulee 43 asuntoajoneuvopaikkaa ja 40 telttapaikkaa.
Satojen moottoriurheiluammattilaisten karavaani kulkee
Moto GP-luokassa on mukana 11 tallia, Moto2-luokassa 17 tallia, Moto3-luokassa 16 tallia ja Moto E-luokassa 11 tallia. Jokaisessa tallissa on kahdesta kolmeen kuljettajaa, insinöörejä, mekaanikkoja ja muuta henkilökuntaa. Lehdistö ja kisajärjestäjien organisaatio mukaan luettuna kisoista toiseen kiertävä joukko on useita satoja henkilöitä.
Moto GP:n ensi kesän Suomen osakilpailun katsojamäärä ei vielä ole tiedossa. Kisan pääsyliput tulevat myyntiin joulukuussa. Tyypillisesti kisaviikonloppu houkuttelee paikalle kymmeniä tuhansia katsojia.
Osa yöpymispaikoista ei ole vielä avannut varausta
Vaikka netin hotellisivustot näyttävät Moto GP -viikonlopuksi Kouvolaan eioota, jonkinlaista toivoa majoituksen saamisesta vielä on. Tykkimäki Resortin lisäksi on muitakin kohteita, joissa myynti ei ole vielä alkanut.
Kymen STG:llä on Kuusankoskella vuokrattavana kisavieraille 15 rivitaloasuntoa, jotka ovat kooltaan 25–36-neliöisiä. Henkilöstöpäällikkö Hanna Martinez kertoo, että vuokraus avataan aivan pian.
– Tänä vuonna meillä oli varattuna Kuusankoskelta kisavieraille kaikki huoneistot, mutta sitten kisa peruttiin. Uskomme, että varauskirjat täyttyvät myös ensi kesäksi.
Lyöttilä Campingin varauksia otetaan vastaan ensi vuoden alkupuolella
Iitissä toimivan Lyöttilä Campingin yrittäjä Sami Mäkelä aikoo avata asuntovaunu- ja telttapaikkojen varaukset vasta ensi vuoden alussa. Lyöttilässä on tarjolla vuokralle 40 asuntovaunupaikkaa ja saman verran telttapaikkoja.
Lyöttilässä majoittujien paketissa on myös oheispalveluita, kuten kuljetus radalle.
– Meiltä on lähimpiin palveluihin kymmenen kilometriä. Asiakkaat odottavat meiltä hieman erityyppistä palvelua, kuin muilta leirintäalueilta, Mäkelä sanoo.
Leirintäalue varattiin täyteen jo viime kesän osakilpailun ajaksi, mutta varaukset raukesivat, kun kisa peruttiin.
Lyöttilään odotetaan ensi kesäksi ainakin ruotsalaisia moottoriurheilumatkaajia sekä Keski-Euroopasta tulevia kisavieraita.
– Korona-aika on ollut hankalaa, koska asiakkaat ovat tehneet ennakkovarauksia ja sitten peruneet niitä. Koko ala on elänyt epätietoisuudessa. On hienoa, että kisa nyt vihdoin toteutuu.
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/4329718
Paikallislehden uutisia:
14.10.2021
Lahtelainen entinen kaupunginvaltuutettu Seppo Korhonen on tehnyt oikeuskanslerille kantelun Kymiring-ratayhtiölle ohjatusta rahoituksesta.
Korhonen katsoo Lahden kaupungin kiertäneen Hämeenlinnan hallinto-oikeuden määräämää täytäntöönpanokieltoa myöntäessään marraskuussa 2019 tapahtumayhtiölleen Lahti Eventsille 2,8 miljoonan euron suuruisen pääomalainan.
Täytäntöönpanokielto koski valtuuston toukokuussa 2019 tekemää päätöstä lähteä 2 miljoonan euron pääomalla Kymiring-yhtiön osakkaaksi. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksen toukokuussa 2020, koska kaupunki ei ollut selvittänyt pääomitukseen mahdollisesti sisältyvän valtiontuen olemassaoloa sekä tukimääräysten ja -säännösten soveltamisen edellytyksiä.
Lahti Eventsin piti järjestää Moto-GP:tä
Tapahtumayhtiö Lahti Eventsin on ollut määrä järjestää Iitin Kymiringillä sarja ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan Moto-GP:n osakilpailuita. Koronaviruspandemian vuoksi kisatapahtumat on jouduttu toistaiseksi perumaan.
Lahti Events on maksanut tapahtuma-alueesta vuokraennakkoa, jonka suuruutta yhtiö ja kaupunki eivät ole liikesalaisuuteen vedoten kertoneet.
Muun muassa valtuuston kokouksessa on kuitenkin mainittu, että ennakkomaksua olisi maksettu 2 miljoonaa euroa.
Korhonen epäilee, että kaupungin lainarahaa on todennäköisesti ohjautunut yksityisen moottoriradan rakentamiseen.
Kantelussaan hän pyytää oikeuskansleria tutkimaan, ovatko kaupunginjohtaja Pekka Timonen, konsernipalvelujohtaja Mika Mäkinen ja mahdollisesti muut kaupungin omistajaohjauksesta vastaavat tahot menetelleet lainvastaisesti.
Korhonen myös katsoo kaupungin johdon loukanneen luottamushenkilön tiedonsaantioikeutta ja salanneen asioita valtuustolta. Kantelussaan hän viittaa konsernipalvelujohtajalta saamaansa vastukseen, jonka mukaan "kaupungilla ei ole tietoa yhtiön [Lahti Eventsin] operatiiviseen toimintaan liittyvistä sopimuksista tai muista järjestelyistä".
Korhosen mukaan lausunto tarkoittaisi sitä, että virkajohto olisi laiminlyönyt Lahti Eventsin omistajaohjauksen.
Menneellä kaudella valtuutettuna ja tarkastuslautakunnan jäsenenä toiminut Korhonen edusti vasemmistoliiton ryhmästä erottuaan omaa Asukkaiden Lahti -ryhmäänsä. Alkukesän kuntavaaleissa ryhmä jäi valtuuston ulkopuolelle.
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/4330570
Jos haarukoi kisatapahtumasta eniten hyötyviä julkisia tahoja, niin valtion jälkeen suurimmat hyötyjät lienevät Kymenlaakson sekä Päijät-Hämeen alueella sijaitsevat kunnat. Noille alueille kasautunee suurin liikevaihto majoitus- ja muista palveluista. Tosin liikevaihdosta kertyvästä hyödystä merkittävä osa valuu pk-seudulle siksi, että monet ketjuyritykset näyttävät siellä tuloksensa.
Eli valtio + em. maakuntahallinnot olisivat ne toimijat, joiden pitäisi latoa Dornalle se vuotuinen lisenssiraha, jonka suuruus lienee haarukassa 7...9 M€/a.
Jännä että tuosta muutamasta miljoonasta jaksetaan edelleen nillittää. Tampereella kaupunki sijoitti suoraan 26M€ kansiareenan kiinteistöyhtiöön ja lisäksi rakentaa kansia 34M€:lla eikä siitä nyt niin kauheasti ole porua tullut.
Horstista en tiedä, epäilen että hänellä ei ole halua ja kykyä hoitaa maksu. Kunhan höpöttää.
Joku oikea rahamies voisi tuollaisen summan maksaakin. Pelkästä asian harrastukesta. Mutta luulen ettei sellaista asianharrastajaa tähän hätään löydy, AA-W ei ainakaan ole kiinnostunut. Muista moottorimiehistä en tiedä.
Mutta asiaan, ellei ratayhtö tai Lahti events lupaudu maksumiehiksi, Lahti eventsin maksukykyä epäilen ja ratayhtiön vielä enemmän, niin vapaaehoiset voivat olla melko vähissä.
Mutta ehkäpä joku löytyy....
Viimeksi muokannut: Patukka; 16.10.2021 klo 23:26.
En nyt ihan saa, että miksi minun pitäisi tietää kuka sen maksaa tai että minä maksaisin.
Pointtini oli, että jos kaupunki katsoo että sen kannattaa sijoittaa "turhuuteen" niin esim. Tampere teki niin ilman sen kummempia pulinoita.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sen 9M€ jälkeenkin pitäisi vielä jäädä katetta, että homma kannattaisi. Eipä kukaan yksittäinen tapahtumasta jää niin paljoa plussalle. Kyllähän raha liikkuu ja liikevaihtoa tulee, mutta mitä jää kullekin toimijalle viivan alle. Siitä se raha otettava. Eipä paljoa lämmitä, jos lisenssimaksu keikauttaa koko homman pakkasen puolelle.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ihanko vakavissaan foorumin pessimistisiipi on sitä mieltä, että tuota Dornan lisenssimaksua ei kukaan järjestävistä tahoista oo ottanu huomioon? En toki tiedä kuka sen maksaa, mutta uskoisin että Dornaakin se on kiinnostanut ennen kun on Kymiringin kisat kalenteriinsa merkannut.
Eiköhän tuokin aikanaan selviä. Minä en ainakaan unettomia öitä tuon takia aio viettää.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Vertailun vuoksi kuukauden kestävien ja 70.000 vierasta keräävien Savonlinnan oopperajuhlien budjetti on tasolla 8 M€. Savonlinnan kaupungin antama avustus on luokkaa 0,35 M€ ja valtion tukipotti 0,5...0,7 M€.
No ihan varmasti on huomioitu. Nyt vain aletaan vaatia, että nuo alueen kunnat maksaisivat moisen pikkusumman pois. Voin vakuuttaa, että yhdelläkään Kaakkois-Suomen rutiköyhällä pikkukunnalla tai kaupungilla ei ole heittää 9M€ hyväntekeväisyyteen ihan tuosta vaan. Pilkun paikat nyt vähän heittelevät kun suuruusluokkia yritetään hahmottaa. Vertailuna vaikka nuo maailmankuulut oopperajuhlat, joiden kävijämäärä ja lippujen hinnatkin ovat samalla hehtaarilla. Ja kyllä kaikki seudun hotellit ovat tupaten täynnä silloinkin.
Ja tuollainen vaikka yhden viikon tapahtuma on majoitusliikkeelle 2% vuodesta. Jos nyt sitten vaikka härskisti tuplaa huoneiden hinnat siksi aikaa, ollaan silti vain 4% tasolla. Muulloinkin pitää asiakkaita olla.
Viimeksi muokannut: B12; 17.10.2021 klo 10:07.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tarkastellaan tuota kisajärjestäjän ja Dornan välistä sopimussuhdetta...
Dorna ja Kymiring Oy lienevät asiassa sopimusosapuolet, ja yksi KR:n velvoite Dornan suuntaan on vuotuisen lisenssimaksun maksaminen. Tästä asiasta myös palstan fakta-allergikot ovat kaiketi samaa mieltä? KR on taasen ulkoistanut varsinaiset kisajärjestelyt Lahti Events Oy:n hoidettaviksi, mistä LE tiettävästi maksaa KR:lle korvausta aluevuokran muodossa. Mikäli tuo julkisuudessa pyörinyt tieto pitää paikkansa, aluevuokra olisi ainoa tulovirta, jonka KR kisoista suoranaisesti saisi. LE kantaisi järjestelyihin liittyvän riskin ja kuittaisi mahdollisesti syntyvän voiton/tappion.
Ulkomaisista kisoista tiedetään, että kisojen rahoitus vaatii avokätistä sponsorointia. Kuvio alkaa olla tuttu kaikista suurtapahtumista: Tapahtuma ei voi taloudellisesti yltää plussalle ilman mittavaa sponsoritukea. Kisaoikeuksien haltijat ovat mitoittaneet lisenssimaksut sellaisiksi, ettei pelkillä lipputuloilla ja muulla oheismyynnillä päästä lähellekään positiivista lopputulosta. Niinpä erilaiset julkisyhteisöt ovat liittyneet kisajärjestäjän kelkkaan, koska uskovat saavansa -tavalla tai toisella- vastinetta tuelleen.
Nyt sitten päästään suureen kysymykseen. Koska KR Oy on se taho, joka on Dornan sopimuskumppani, niin missä määrin suomalainen julkisyhteisö voi tukea rahallisesti yksityistä liiketoimintaa? Eli missä kohtaa tulee lakipykälät vastaan - vai tulevatko ollenkaan? Esim. Savonlinnan Oopperajuhlien Kannatusyhdistys ry on voittoa tavoittelematon organisaatio; sellaista toimintaa on julkisyhteisön helppo tukea.
Julkisuudessa näitä on pyöritelty...Lisäksi joitain mainintoja on ollut niin KR:n kuin LE:nkin sivuilla.
Oikeassa olet, jos esimerkiksi jokin kunta yrittää tukea Kymi-ringiä, siis yksityistä yritystä, suoraan tai omistamansa yhtön kautta on asia takuuvarmasti hallinto-oikeuden pöydällä. Tämä on jo nähty Kouvolan tapauksessa ja Lahdessakin on taas juttu vireillä (kantelu) ja yksi toimenpidekielto jo aiemmin annettu.
Valtio voisi, ehkä, yrittää jonkin sortin sponsorointia esimerkiksi urheilun määrärahoista. Siitä tosin nousisi nykyisellä hallituspohjalla sellainen äläkkä että en usko tähän mahdollisuuteen.
Ainakin minun mielestäni yksityisen yrityksen tulee hakea rahoituksensa yksityisitlä markkinoilta, ei kansalaisten kunnille ja valtiolle maksamista veroeuroista. Jos tämä ei onnistu niin voi, voi.
Viimeksi muokannut: Patukka; 17.10.2021 klo 12:56.
^Kotikylässä on Liiga-Saipa Oy, joka on liiketaloudellisin realiteetein toimiva firma, ja joka taitaa välillä maksaa omistajilleen osinkoakin. Peliesityksiä kun seuraa niin välillä näyttää, että voittoa tavoittelematon joukkue olisi kyseessä.
Liiga-Saipa saa kaupungilta jokusen kymppitonnin 'markkinointitukea', ja piilotukena alihintaisten tilavuokrien muodossa ehkä sadoissa tuhansissa laskettavan summan.
Eikös noilla suurilla tapahtumilla ja areenoilla ole yleensä jokin kaupallinen pääsponsori, minkä mukaan areena tai tapahtuma on nimetty? Hartwall areena, Neste rally Finland…
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tästä päästään astumalla aasin hännälle siihen, että miksi ihmeessä yhä pienempi osa urheilutapahtumista tapahtuu demokaattisissa maissa...
Varmaan osasyy on rahoitus.
Hyvä esimerkki siitä on Vaalimaan raja-asempata tietä pitkin 170 kilometrin päässä oleva rata ja F1-osakilpailu 2023.
Jos jotain halutaan, niin se tapahtuu, ei tarvitse tuhlata aikaa kansalaisten valituksiin, rahoitusmalleihin, hallinto-oikeuteen ja muihin tekemistä rajoittaviin asioihin.
Mitäs jos siirrettäisiin kansalliooppera kymiringille?
"Kansallisooppera ja -baletti on Suomen tuetuin taidelaitos. Se saa valtion budjettirahaa 39 miljoonaa euroa vuodessa, josta kaksi kolmasosaa veikkausrahoista, kymmenes pääkaupunkiseudun kunnilta ja 23 prosenttia omana hankintana. Tukea maksetaan 230 euroa myytyä lippua kohti."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Taisi tuon oopperatalon rakentaminenkin olla aika hintava. Mutta sitähän me kaikki halusimme, tai vaadimme.