Tälle tapahtumalle kun ei omaa ketjua ole ja tässä ketjussa asiaa sivuttu niin laitan tänne.
CR-Moto ratapäivät 17-18.7. peruttu:
"Unfortunately due to ongoing pandemy and very strict entrance restrictions to Finland we are forced to cancel the event at Kymiring, which had to take place on 17-18.07.2021. It was very tough decision, but we had to rise it."
Siinä meni oma kesän kohokohta ja muut ajankohdat ei itselle käy. Nämähän järjesti viimevuonna ratapäivät, lienee säädökset sitten tiukemmat tänävuonna. Olihan tämä riski tiedossa, mutta jotenkin itse ainakin jokseenkin optimistinen olin näiden kevennysten jälkeen että vielä järjestäävät (toki ei tätä järjestäjän syyksi tai radan syyksi voi laittaa, eiköhän ne maahantulosäännöt tän blokannu). Kyllä kyrsii.![]()
Yamaha YZF-R1 2008 "race"
Ei ihme että Motogp kisatkin siirsivät muualle. Eihän tänne pääse nyt oikein helposti. Minusta maahantulosäädökset pitäisi olla samaa tasoa kuin euroopan muissakin maissa tai kohta saamme unohtaa tapahtumat pidemmäksikin aikaa. Ja rahalliset tappiot ovat huimat.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Paskempi homma, mutta minkäs teet. 1-2 päivää oli tarkoitus ajaa. Nyt näyttää jäävän taas ajopäivät tuolla vähiin, kun Ring race saanut vasta yhden päivän järkättyä, orgilla tupla ja ring racella heti perään tuplaviikonloppu. Mielummin tuota kiertää kuin jotain Alastaroa, jonka laajennukset lienevät vielä kaukaisempi haave kuin Kymiringin valmistuminen konsanaan...
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Vahvistusta huhuille:
https://www.ringraceclub.fi/tapahtum...t/kymiring-177
Alustava suunnitelma siis:
Lauantai 17.7.2021
Autoryhmät aloittavat päivän ja ajavat 13.30 asti
Moottoripyöryhmät ajavat 13.30 eteenpäin
Sunnuntai 18.7.2021
Tämä päivä vain moottoripyörille klo 9-18.
Ensi viikonloppuna piti olla motogp Kymiringillä, mitä viime viikonloppuna katseltiin niin aika savotta on vielä edessä että saavat paikan ensi kesäksi kelvolliseen tikiin. Ei kai auta kuin pitää peukkuja?
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...4-ef4de9b0e9b5
Nythän tuo on viimein ääneen sanottu![]()
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
No joo.
- 30k€ viikonloppu aluevuokraa on aika kova juttu, ainakin pienemmille tapahtumajärjestäjille.
- Suomi, joka on liikenteellisesti keski-Eurooppaan nähden saaressa.
- Rata liikenteelisesti, ainakin suuremmille yleisömäärille, huonohkosti saavutettavissa. Lentokentät, rautatieasemat.
- Aivan liian optimistisesti tehdyt rahoituslaskelmat. Niillä tunnusluvuilla joita oli käytettävissä silloin kun rakentaminen todella alkoi laskin että kannattavaksi saaminen - ilman jatkuvaa valtion ja kuntien tukea - on erittäin vaikeaa. Jopa mahdotonta. Yhteenveto laskelmasta löytyy jostain tämänkin ketjun syövereistä.
- Nykyinen asenneilmasto ei varsinaisesti suosi saastuttavaa moottoriurheilua.
Näistä lähtökohdista..
Tosin, paljon hyvää on saatu aikaiseksi mutta se ei, ikävä kyllä, auta jos kassavirta ei ole positiivinen. Eikä se, tiedossa olevilla tunnusluvuilla, positiiviseksi tule muuttumaan. Kun kuntien ja valtion kärsivällisyys loppuu ja rata joutuu toimimaan markkinaehtoisesti sille tulee käymään samoin kuin Keimolalle kävi 1980 luvulla.
Jotenkin tuntuu, on semmoinen olo, että Dorna keksii hyvän tekosyyn -22 Suomen motogpkisan siirtämiseen lähemmäs keski-Eurooppaa taikka Pietarin uudelle hienolle radalle. Taloudellisesti kannattavampaan paikkaan.... Katsokaas kun on pessimisti niin ei pety...
Ja näissä kansainvälisissä jutuissa raha on ainoa määräävä asia, ei hurskaat ajatukset tai toiveet.
Viimeksi muokannut: Patukka; 18.07.2021 klo 11:43.
Niin kauan kuin radalla MotoGP:tä ajetaan, kuntien ja valtion kannattaa sitä rahoittaa. Luulisi, että ei olisi mitenkään epäselvä asia. Jos nyt saataisiin ne kisat joskus ajettua.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
^Tsekissä tuli jo provinssin kukkaronpohja vastaan.
Viimeisen kisan Dorna -maksu oli 6 M€ ja Dornan neuvotteluesitys tulevasta maksusta oli 9 M€.
Olis kiva tietää millainen käyttöaste radalla on vs muut suomen radat. Koska jos muilla radoilla maksaa viikonloppu sen pari tuhatta euroa, ni kuukausitasolla kumpi rata saa enemmän tuloja tällä hetkellä, Alastaro vai Kymiring? Jos vastaus on Alastaro, ni kannattaisi Kymiringin ehkä miettiä halventaa hintojaan ainaki siihen asti että rata ois kokonaan valmis... Tää siis ihan maalaisjärjellä ajateltuna.
Toi möläytys minkä Riku sano että "muihin Euroopan GP-ratoihin verrattuna olemme edullinen." Ensinnäkin te ette vielä edes ole mikään GP-rata ku ette ole valmis. Toisekseen toi on samanlainen typerä vertaus ku yks PC kamaa myyvä liike kerran tokaisi asiakkaalle hinnoistaan että "no mehän olemme tällä hetkellä samoissa hinnoissa kuin PC Superstore" ... muuten hyvä joo, mutta tuona aikakautena PC Superstore oli se benchmark "suomen kallein liike" ... ni en nyt iha hirveesti henkseleitä paukuttelis tolla logiikalla.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Onko Suomessa yhtään moottorirataa, jonka hommat olisivat menneet edes jollain lailla putkeen? Aina joku laittaa kapuloita rattaisiin, rahaa ei ole, ja viisastenkerho höhöttää, että mitäs me sanottiin. Olisi pirun hienoa kun saisivat tuon KymiRingin puitteet kuntoon ja homman toimimaan, saataisiin moottoriurheilu takaisin edes jotenkin ihmisten ilmoille.
Kyllähän tuo on ihan järjetön yhtälö kaupallisessa mielessä. Varovasti hatusta heiteltynä 30 miljoonaa pitäisi kuolettaa 10v aikana. Se on 3 miljoonaa/vuosi. Muita kuluja vaikka pari miljoonaa ja Dornalle viisi. 100000 katsojaa ja muuta kävijää per vuosi niin se olisi satasia per katsoja lipun hinnaksi, että pysyisi omillaan. Edelleenkin rata on puolet vuodesta lumen alla.
Ainoa miten tuo voisi Suomessa onnistua, olisi että muutama harrastava mahtava massimies Kimi Räikkösen nimellä ja keulakuvalla tekisivät oman leikkikentän. Tapahtumia sen verran, että kattaa juoksevat kulut ja ehkä vähän päälle.
Viimeksi muokannut: B12; 18.07.2021 klo 19:43.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Suomessa ongelma on tämän kokoluokan hankkeissa on vähäinen väkimäärä ja maantieteellisesti hankala sijainti. Varsikin kun kotimainen harrastajakunta on varsin pieni, ehkä maksimissaan 3-4% väestöstä. Jos ajatellaan moottoriurheilutapahtumia joiden kannattavuusraja on 100 000 katsojaa tai enemmän ollaan vahvasti ulkomailta tulevan katsojajoukon varassa.
Ja johonkin tämä katsojamäärä pitäisi majoittaakin, mieluiten niin ettei matka radalle kestä koko päivää. Tarkoittaa että korkeintaan 50km päähän radasta. No, tältä alueelta ei riittävää eikä riittävän tasokasta majoituskapasiteettia löydy kovinkaan suurelle joukolle. Nykyään telttamajoitus ja riuku eivät kovinkaan monelle kelpaa. Eikä kukaan majoitusyrittäjä rakenna kapasiteettia tietäen että se on reilulla vajaakäytöllä 51 viikkoa vuodessa.
Viimeksi tänään ajoin kymiringin liittymätien kokonaan. Siitä ei voi vetää muuta johtopäätöstä monine säteeltään pienine liikenneympyröineen ja vain yksi kaista suuntaansa että sitä ei ole tarkoitettu tuhansille yhtäaikaa tuleville ajoneuvoille vaan siitä tulee täydellinen sumppu.
Ainoa järkevä tapa saada tuonne suuria määriä ihmisiä on juna ja sitä varten kunnollinen rautatieasema vaan eipä taida edes olla moinen suunnitelmissakaan. Ja miksi olisi jos sitä tarvitaan vain kerran vuodessa. Bussikuljetus ehkä mutta siinä tulee sama ongelma, liian ahtaat liikenneväylät. Kyllähän noita nykyisiäkin pääsee mutta se voi ottaa aikaa enemmän kuin useimpien pinna sietää...
Eli pitäisi rakentaa järjettömän suuri, ja kallis, infra periaatteessa yhtä viikonloppua varten. Ei liene millään mittapuulla järkevää.
Kyllähän tässä ollaan oltu hiukan jalat irti maasta ja ehkä suurena vaikuttimena on ollut intohimo lajiin kun hanketta on lähdetty toteuttamaan. Eikä siinä mitään, hyvä että yritetään, mutta realiteetteja ei pitäisi silloinkaan unohtaa
Viimeksi muokannut: Patukka; 18.07.2021 klo 17:31.
^Ehkä Kymiringin 'siunaus' on siinä, että yksikään sen omistajista ei ole lähtenyt satsaamaan rahojaan liiketaloudellisin perustein. Tai kääntäen: yksikään liiketaloudellisesti investoiva firma ei ole nähnyt mahdollisuutta saada rahoilleen tuottoa. Toisaalta niin SML:n kuin AKK:n lukuisat jäsenjärjestöt eivät ehkä loputtomiin katso tappioiden paikkaamista liittojen kassoista - muun toiminnan kärsiessä.
Mitä tulee Dornan lisenssimaksuihin, maailmalla sen yleensä kuittaa joku paikallinen julkisyhteisö tai sitten valtio. Ensin mainitut tahot uskovat saavansa rahansa takaisin välillisesti turistien tuomasta liikevaihdosta. Jälkimmäisellä taholla on taas 'poliittisia' motiiveja nostaa omaa statustaan. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että Dorna hakee koko ajan maksukorotuksia, mikä siirtää kisat enenevissä määrin valtioihin, jotka haluavat maksaa statuksesta.
Kisoja on siis yhä vähemmän "länsimaisissa demokratian maissa"...
Sama näkyy myös muissa urheilulajeissa.
Diktaattorit haalii mielellään kisoja omana maahan, kun voi kilpeä kiillottaa, eikä kansalaisilta tarvii kysellä, että paljon ne haluaa maksaa...
Ps. 2023 F1-kisa sadan kilsan päässä Suomen rajasta![]()
Pitäisi korostaa, että maailmalla ratayhtiöt eivät ole se taho, joka maksaa Dornalle. Thaimaassa muistaakseni rata oli mukana paikallisessa konsortiossa.
Kymin kisan title sponsor on näköjään Michelin. Tuo diili on suoraan Misukan ja Dornan välinen asia.
Toimitusjohtaja leikkii tyhmää tai on oikeasti niin tyhmä, että ei ole ajan tasalla omasta rakennusprojektistaan. Ei tiedä, missä vaiheessa kunnallistekniikka tulee vaikka on työn tilanneen yhtiön toimari ja kuittaa senkin laskun.
Ei tiedä, milloin FIM tulee tarkastamaan radan, mutta tulee "tässä tai ensi kuussa". Hieman takki auki tilanteessa.
...
Tämä horgin palsta on niin Suomalaista kuin voi olla!
Kun joku tai jotkut yrittää täällä oikeasti tehdä jotain uutta ja "epänormaalia", niin kaikki on kimpussa negaamassa ja toivomassa vähintäänkin suurta kuprua, mielummin valtavaa. Sitten toisessa lauseessa inistään kun täällä peräperberiassa ei tapahdu mitään, ja on tämä niin pasha paikka asua ja olla. Valittaessa meiltä vaan unohtuu se, että suurimmalla osalla meistä kaikista se suurin henk.koht. saavutus on kansakolulun tai peruskoulun pakollinen puu-/metallikäsityö. Pannunalusta tai löylykauha, nekin oli paremmat kuin kaverilla, mut ope arvosteli ne väärin.
Jos Kymiringillä olisi joka viikko arkiajot ja viikonloppuna jotain, niin riittäisikö suomessa maksavia kuljettajia miten kauan.
Pitää muistaa, että muutkin radat tarvitsevat maksavia kuljettajia.
Koska se kassavirta tulee juuri niiltä harrastajilta.
Riippuu hinnoista. Nykyisillä hintaeroilla Alastaro varmasti pitää pintansa, koska on puolet halvempi ajaa, vaikka olisi miten tylsä rata tahansa. Botnia, Motopark ja Kemora sitten pyörittävät minimeillä toimintaa oli Kymiringiä tai ei.
Arkiajot pitäisi kyllä ehdottomasti saada mukaan kuvioihin ja ylipäätään joustot. Viikonloppuja naulaaminen kesäaikana on aina vähän niin ja näin. Crossipuolella valtava etu tässä ja kääntää kyllä harrastuksen helppouden osalta vaakakuppia vahvasti kuran puolelle.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Ei ne tainneet siellä noita rajojen rajoituksia muuttaa. Näin näytti netti kertoilevan. Toisaalta kehitysmaissa saattaa kestää, että saadaan internetsija kohdalleen. Ainoastaan sisäisiä käsittääkseni purkivat. Elikkäs laki ei vaadi maskien pitämistä naamalla. Eikä etäisyyksien pitämisiä plus raflojen asiakasmäärien rajoituksia.
Relax!
Lahden kaupunginhallitus päätti maanantaina, että syksyn aikana tulee selvittää, mitä Kymiringin tapahtumatuotanto maksaa lahtelaisille.
Kaupungin tapahtumayhtiö Lahti Events vastaa suurten tapahtumien järjestämisestä Kymiringillä.
Selvitystä esittäneen kaupunginhallituksen jäsenen Jorma Ratian (ps.) mukaan taustalla ovat epäilyt siitä, että veronmaksajat tukisivat epäsuorasti yksityistä yritystä, jos Lahti Eventsin menot moottoriradan tapahtumajärjestäjänä olisivat selvästi suuremmat kuin tulot.
https://yle.fi/uutiset/3-12084397
Luvuthan ovat tässä hetkessä takuulla todella rumat, koska pariin kertaan LE on ollut tekemässä kisajärjestelyjä, mutta kisoja ei ole päästy järjestämään. Kuluja on tullut - tuloja ei.
Ulkopuolelta voi vain arvailla millainen taloudellinen potentiaali kisoilla on LE:n osalta. Kaikkihan riippuu sopimusehdoista, joista ei tietenkään ulkopuolisilla voi olla mitään tietoa. Eikä ole ilmeisesti Lahden kunnallispoliitikoillakaan.
Joka tapauksessa Kymiringin kisojen taloudellinen realismi ja tulevaisuus riippuu täysin siitä löytyykö Dornan oletettavasti 7-9 M€ vuotuiselle lisenssimaksulle julkisen tahon maksajaa. Jos maksaja löytyy, niin kisoja järjestetään. Jos ei, Dorna vie kisat sinne mistä rahat löytyy.
Ja vaikka tiedossa on, että koronan takia tulot on jääneet murto-osaan tavoitteista, niin kuinka kauan, tässä tapauksessa päättäjät haluavat ja voivat tukea LE:tä pääsemään pahimman yli.
Voipi olla, että se paine kuntapäättäjille voi jossain vaiheessa tulla niin suureksi, että LE:n kannalta oleva negatiivinen päätös pitää tehdä.
Kun kuntapäättäjillä on pari muutakin juttua, johon rahaa tarvitaan.