Kannattavaa ei tästä radasta koskaan tule. Ei niilä tunnusluvilla joita tähän mennessä on esitetty. Jos se halutaan pitää toimintakykyisenä on vuodesta toiseen käytävä omistajien, kuntien ja valtion kukkarolla.
Kuinka pitkään pääasiassa veronmaksajien rahoilla voi pyörittää, ei enää niin mediaseksikästä (saastuttavaa), toimintaa jää nähtäväksi.
^Äläs nyt. Iittiinkiin jää nettona pakokaasut, ruuhkat sekä eksoottisen näköisiä kevätvauvoja.
Onhan tässä ajatuksessa toki perääkin, mutta täytyy tietysti miettiä, että onko moottoriurheilu se todellinen ongelma. Aika monta kierrosta saa rataa tahkoa ympäri, jotta tulee kuitanneeksi etelänmatkan lentojen päästöt. Edestakainen lento Välimerelle on n. 4000 km. Henkilöä kohden auton päästöt ovat kilometriä kohden samaa luokkaa kuin lentokoneessa (silloin kun autossa on vain 1 henkilö). Jos rata-ajossa kulutus olisi vaikkapa nelinkertainen, niin silti rataa saisi kiertää ympäri 1000 km. Jos nyt sitten vielä aletaan suhteuttamaan matkaililijoiden määrää moottoriurheilijoiden määrään, niin voidaan todeta, että ympäristötalkoot pitäisi aloittaa jostain muualta.
Toki moottoriurheilunkin pitää muuttua ympäristöystävällisemmäksi ja niin myös vähitellen käy.
Eihän moottoriurhelu kokonaiskuvassa näyttele suurtakaan osaa ilmastoasioissa. Mutta se on näkyvää ja siitä kirjoitellaan ja sitä esitetään televisiossa. Siihen on siis helppo tarttua.
Ja jos / kun ryhdytään kirjoittelemaan siitä että jotain rataa mahdollisesti tuetaan, paljonkin, verovaroin - ja sitten siellä vielä saastutetaan ilmastoa - se ei tule näyttämään suuren yleisön silmissä hyvältä.
Politiikassa kun on sellainen laki että sillä miten asiat ovat ei ole kovin suurta merkitystä, sillä on merkitystä miltä ne näyttävät. Eikä moottoriurheilun tukeminen verovaroin nykyisessä asenneilmastossa näytä sellaiselta toiminnalta joka olisi hyväksyttävää.
Eikä se sitä, taloudelisessa mielessä, olekaan. Kyllä yksityisen yrityksen, muidenkin kuin moottoriratojen, tulisi pärjätä ilman valtion tai kuntien tukiaisia.
Viimeksi muokannut: Patukka; 12.11.2020 klo 09:35.
Tänään aamusella 7:30 ajoin Rinkulan ohi, nii kyllä siellä oli hommat käynnisä.
Valoa varikolla sekä koneita radan varressa![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Nyt pöyhäisit semmosta Pandoran lipasta, että oksat pois. Vuonna 2019 valtio maksoi suoria yritystukia 476M€. Lisäksi lainan takauksia tehtiin 806,3M€ edestä ja yrityksille maksettiin lainoja 314M€:lla. Elikkäs tommonen rapiat 1,5 miljardia. Just nyt ei ehdi selvittelemään, mutta epäilisin, että noissa luvuissa ei ole mukana epäsuorat yritystuet. Jokainen suomalainen vauvasta vaariin maksaa siis vuodessa vajaat 100€ suoraa yritystukea.
Superbike #7
Valtion tarkoitus on tarjota niin kansalaisille kuin yrityksillekin ympäristö, jossa ne voivat toimia siten, että ne tuottavat hyvinvointia yhteiskuntaan. Määritykset ja rajanveto ovat tietysti vaikeita, mutta jos eurolla saa kahden euron edestä hyvinvointia, kannattaa valtion siinä tapauksessa tämä euro maksaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Iitin Tillolankankaalle valmistuvan Kymiringin ensi vuoden kalenteriin merkittiin keskiviikkona toinen MM-sarjan osakilpailu.
Motocrossin MM-sarjaa kaasutellaan Suomessa 21.–22. elokuuta 2021.
Aiemmin kerrottiin, että ratamoottoripyöräilyn MM-osakilpailu ajetaan Kymiringillä 9.–11. heinäkuuta 2021.
Kymiringille rakennettavalla motocrossradalla ajetaan kuninkuusluokan MXGP:n lisäksi MX2-, EMX250- ja EMX125 -luokkien kilpailut.
Motocrossin MM-sarjassa ajetaan ensi vuonna 20 osakilpailua, joista Kymiringin osakilpailu on vuoden 13:s.
Kausi alkaa 3. huhtikuuta Omanissa ja päättyy 25. syyskuuta Italian Imolassa.
Lahti Events kertoo tiedotteessaan, että 1,7 kilometrin hiekkapohjainen motocrossrata rakentuu keskelle Kymiringin moottorirataa.
Lahti Eventsin projektijohtaja Markku Vihtilä sanoo, että motocrossille oli Iitissä pitkälle viedyt suunnitelmat jo menneelle kesälle, mutta koronatilanne puuttui peliin ja siirsi kilpailun vuodella eteenpäin.
Vihtilän mukaan motocrossajajat ja -pyörät aiotaan tuoda mahdollisimman lähelle yleisöä 15 hehtaarin tapahtuma-alueella.
Pääsyliput Suomen MM-motocrossiin tulevat myyntiin joulukuussa Lippu.fi:ssä.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/u...8-9efdf3fd082b
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Asuntosijoittajille ja säätiöille sekä rakennuttajille ja tonttien omistajille.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ja osa menee kaupungeille/kunnille heidän omien vuokra-asuntojen kautta. Nämähän on valtaosin sosiaalisin perustein myönnettyjä asuntoja, joiden asukeista aika iso saanee asumistukea.
Montakohan urheiluareenaa pyörii ilman valtion tai kuntien avustuksia?
Hjallis-halli ehkä, muita??
Stadikan korjaus maksoi noin 300M€, visiin kaikki valtion rahoja
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Koska harjoitan myös pienimuotoista asuntovuokrausta, niin voin kertoa miten asiat hoidetaan täällä muuttotappioalueella.
On kaksi osakeyhtiötä, jotka on 100% kaupungin omistuksessa.
Toinen on vuokratalot ja toinen on opiskelijakämpät.
Opiskelija-asuntojen vuokrat on tyyliin 2h solusta huone 350€/kk
Samaan aikaan vuokralordit, eli yksityiset vuokrakiskurit vuokraa keskustasta siistejä ja hyväkuntoisia yksiöitä 380-410€/kk
Miula on yksiö vuokralla Olavinlinnan läheltä, järvinäköalalla 390€/kk
Jos ei ihan keskustaan halua, niin vasta oli ilmoitus 28 neliön siisti yksiö, autopaikka ja 1 henkilön vesimaksu 337€/k
Sitten ne vuokratalot.
Kuinka ollakkaan vuokrahinnat on esim. 478,67€/kk
Niin se hinta on melko suoraan Kelan sivuilta otettu...
Samaan aikaan vuokralordit, eli yksityiset vuokrakiskurit vuokraa keskustasta siistejä ja hyväkuntoisia kämppiä korkeintaan samaan hintaan, yleensä vähän halvemmalla.
Joten, kuka se rosmo on...?
Tämä siis muuttotappioalueella, en tiedä miten touhu luistaa siellä missä on kysyntää enemmän kuin tarjontaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itäisen liigan tappiot kuittaavat Putin & Oligarkit (=Venäjän valtio). Tappiollista liigaa pyöritetään, koska Putin haluaa Venäjällä pelattavan kansainvälisen tason jääkiekkoliigaa.
Pikkusummia.
EU.lta suomi saa koronatukia 3,2 miljardia, kunhan ensin maksaa EU:lle 6,6 miljardia. Takkiiin tulee 3,4miljardia joka menee tulosiirtona eteläiseen ja itäiseen eurooppaan.
Kymiring a'20Me/kpl eli noin 170 kpl moottoriurheilukeskuksia.
Lisäksi tänä vuonna otetaan joku 23 miljardia lisää velkaa ihan kansallisesti, kunhan saavat kaikki menot ynnäilttyä.
Eli kyllä rahaa on, laskelmien muutaman miljardien epätarkkuuskaan ei haittaa koska lisää tulee kunhan vinkkaa EKP.lle montako nollaa pitää olla pilkkua ennen.
Jos joku jaksaa jostain parinkymmenen miljoonan kulueristä itkeä niin on kyllä todella pikkumaista toimintaa.
-
https://twitter.com/MotoGP/status/1333705296905113600
Näyttäisi varikkorakennus olevan jotenkuten pystyssä koko matkalta.
CR Moto järjestää ratapäivät Kymiringillä 17.-18.7.2021.
Maksoin juuri oman lippuni!
![]()
Braaaaap
Ootko aiemmin ollut CR-Moton päivillä? Noillahan on tokana päivänä eurooppalaiseen ratapäivätyyliin kisoja. Millaisella vauhdilla sinne kisaamaan kehtaa lähteä ja onko niillä eri luokkia?
Hinta olisi aika jeppis näin ennakkoon, eli 199€ 2 päivän lipusta.
EDIT: KVG, eli siellähän se sivuilla on kuvattuna:
"At the end of the track day two races take place. First race is for faster riders and second one is for those who ride at a slower pace. Races are not mandatory for track day participants so you don’t have to race if you don’t want to. In case of the two days event (Slovakia ring, Hungaro Ring, Pannonia Ring, Silesia Ring and Tor Poznan) races take place at the end of the second day."
Eiköhän tuolla "sika-cebari" kesällä nähdä![]()
ZXR750 J "K"
Pitääkin laittaa tilaukseen jossain välissä. Kaveri tuolla oli kesällä ajamassa ja kehui järjestelyjä. Itsellä jäi väliin tuplabookkauksesta johtuen. Tällä kertaa viikko MotoGP:n jälkeen. Tänä vuonna taisi olla viikkoa ennen aiottua kisaviikonloppua?
Varikkoboxit edenneet ihan hyvin ja näyttäisi asfalttiakin ilmestyneen lisää tuohon varikkorakennuksen ja radan väliin. Eiköhän ensi kesänä päästä jo ajelemaan fasiliteettien osalta valmiilla radalla. Vessat ja suihkutkin lienevät jossain boxien uumenissa![]()
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.