Ei Suomessa ole tapana ollut lahjoittaa rahoja voittoa tavoitteleville yrityksille. Jos rahaa siirretään, niin siitä pitää saada vastike. Olkoot se sitten vaikka omistusosuutta. Alkaa vain olemaan roskalainaluokassa.
...
Ei ole hatusta vedetty. Luepa ihan itse ne kirjoitukset. Jos koet että siellä on virhe, niin tule sitten sen kanssa esille. Hän on tilintarkastaja, eräältä osin oikeasti uranuurtaja.
Vahtera:
"Seuraavaa valvontaa varten lähetettiin ennen joulua 21.12.2018 tilintarkastajille kirjeet, joissa vaadittiin toimitettavaksi valvonta-asiakirjat 8.1.2019 mennessä. Valvojat ilmeisesti itse ahkeroivat joulunajan kaikki päivät, eivätkä ainakaan lähde lomamatkalle jouluksi. On se sentään enemmän kuin minulle, jolle annettiin yksi päivä aikaa toimittaa asiakirjat; samana päivänä kun olin aamulla lähdössä ulkomaan matkalle. Ilmoitin, että hoidetaan työ heti matkani jälkeen, mutta ei: sain tuomion valvonnan viivyttämisestä."
Muuten samaa mieltä että ei kuulu tähän ketjuun. Eli lopetetaan nyt kun kaikki on saaneet sanoa mielipiteensä, eikö?
"Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mites ois lahjoituksen sijaan "sijoita Kymiringiin, ja omista murto-osa rataa"?
Eli sama menetelmä millä esim rahoitusyhtiö saa sijoitettua noihin jättikohteisiin jotka ei yksityisiä ripesijoituksia muuten hyväksy. Rahoitusyhtiö kerää 50e/kk piensijoittajilta ja joka kuukausi se iso mälli investoidaan sinne isoihin kohteisiin.
Miksei sama toimisi tässäkin hieman eri formaatissa? Maksa 50e radasta, omista 0,0004% radasta? Vapaaehtoinen sijoitus joka saattaisi aika helvetisti nopeuttaa tuotakin prosessia.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kouvolan Sanomat tänään, koska maksumuuri, niin koko uutinen:
Motorsport.com: Kymi Ringin MotoGP-testiajo on peruttu — Toimitusjohtajan mukaan tieto ei pidä paikkaansa
Markku Pietilä sanoo, että järjestäjä Dorna Sportsin kanssa neuvotellaan parhaillaan testiajon päivämäärästä.
Motorsport.com-uutissivusto kertoi perjantaina, ettei ratamoottoripyöräilyn MotoGP-testikisaa ajetakaan elokuussa Iitin Kymi Ring -radalla. Sivuston mukaan MotoGP-tallit saivat perjantaina tiedon testiajojen perumisesta. Syyksi kerrottiin, ettei rata valmistu ajoissa. Suomen sijaan testit voidaan ajaa Misanon radalla Italiassa.
Kymi Ringin ratayhtiön toimitusjohtaja Markku Pietilä kiistää uutisen.
— Tieto ei pidä paikkaansa. Hankejohtaja Timo Pohjola ja Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala keskustelevat parhaillaan Dornan kanssa testien tarkoista päivämääristä. Testiajo järjestetään, ja Dorna luultavasti tiedottaa päivistä maanantaihin mennessä, Pietilä sanoi perjantaina iltapäivällä.
Motorsport.comin mukaan MotoGP:n järjestäjä Dorna Sports pitää auki mahdollisuutta ajaa testit Iitin radalla myöhemmin, jos vaadittavat työt ehtivät valmistua ajoissa. Mikäli näin ei tapahdu, sivusto pitää todennäköisenä, ettei vuoden 2020 MM-osakilpailua ajeta Iitissä.
Pietilä ei osaa arvioida, mistä Motorsport.comin uutinen on saanut alkunsa.
— Ehkä Motorsport tietää aiheesta minua paremmin, tai sitten siellä on ymmärretty jotain väärin.
Pietilän mukaan radan rakentaminen etenee koko ajan.
— Työt ovat käynnissä niiltä osin kuin niitä pystytään talvella tekemään, ja niitä laajennetaan heti, kun lumista päästään eroon. Asfaltti pitäisi olla paikallaan ja suoja-alueet tehtyinä kesäkuuhun mennessä.
Dorna on tehnyt Kymi Ringin kanssa viisivuotisen sopimuksen Suomen GP:n isännöimisestä. Kymi Ringillä oli alun perin määrä ajaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaa ensi kesänä, mutta kilpailua siirrettiin vuodella radan keskeneräisyyden vuoksi.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/l...5-fb6375963103
Mika Kallion mietteitä: https://www.is.fi/moottoripyoraily/a...006029061.html
Fasiliteetesita melkoisen paha rasti taitaa Pohjola & Co:lle tulla olemaan ratasairaalan täydellinen toimintakyky jo testeissä. Ei taida riittää Iitin lanssi ja jsp-teltta radan reunassa....– Asfaltin pitää olla jo testeissä viimeisen päälle sellaisessa kunnossa, missä sen kisassakin täytyy olla. Lisäksi turva-alueiden ja ratasairaalan pitää olla aivan samalla tasolla kuin virallisessa MM-osakilpailussakin, Kallio täsmentää.
Tietenkin vain siinä tapauksessa että testit joskus ajetaan.
Suomen MotoGP-kilpailu on edennyt vastatuulessa jo pitkään. Alkuperäisen suunnitelman mukaan KymiRingillä piti ajaa MM-osakilpailu jo tänä vuonna. Tammikuun puolivälissä kuitenkin ilmoitettiin, että kisa ajettaisiin ensi vuonna.
Eikös jo elokuussa 2014 uutisoitu maailmalle, että Kymi Ring pyrkii aloittamaan kilpailutoiminnan 2017...![]()
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat ät moottoripyora.org
Kansa tunnistaisi sen pian kapitalismiksi ja menisi kiven alle piiloon
Todennäköisesti nykyiset omistajat ovat arvioineet ettei merkittävää määrää rahaa saisi, kun kiinnostuneita ei ole tarpeeksi. Lisäksi jos ja kun sijoituksia on tarkoitus tehdä kannatusmielessä, niin varsinaisen oikean omistusosuuden sijaan kannattaisi jakaa jotain muita kickstarter-tyyppisiä tukisumman mukaan porrastettuja etuja: hyvää mieltä, #tuoMotoGPkotiin -fiilistä, Kymiring club -jäsenyyksiä, kiitos kirjeitä ratayhtiön some-vastaavalta, lippalakkeja, katsomon jakkaran nimeäminen lahjoittajan mukaan tms. Ei vaan taida olla kiinnostuneita tarpeeksi tai ratayhtiöllä kekseliäisyyttä.
Nyt on kyllä hienoa ajattelua, argumentointia ja keskustelua. Vielä kun saisi sujautettua ilmastonmuutoksen tai vanhusten hoidon tähän ketjuun...
Minä en ole yhtään varma siitä että valtion(eli siis meidän) kannattaisi käyttää rahojaan(jotka on vaikka säästetty jostain muusta, muilta verotettu, lainaksi otettu tai mitä ikinä) tämän yhden projektin hyväksi ja ottaa yrittäjäriskiä. Siinä käy pian niin sanotut Sunny car center:it eli mitään muuta vastinetta ei saada kuin konkurssi ja kyltti. Onnistuessaankin saadaan miettiä että olisiko toisella radalla ollut kivempi ajaa tai kisoja katsoa. Parempi on kun katsotaan vaan vähän pohjavesialueiden perään ja jätetään ratabisnes niille, jotka sellaista mielivät. Näin saadaan kivasti pienemmillä panostuksilla(jos kuitenkin tehdään liittymiä yms) hieno rata kaikkien iloksi tai jos homma kaatuu, niin joku toinen yrittäjä voi ostaa konkurssipesältä asfaltoidun radan pohjan ja hyvässä lykyssä harrastajat ja sm-sarjat pääsevät ajamaan radalle, jolla oli suuria unelmia.
Joo, ja mistä ajattelit Kymsoten alueelta tällaisen kapistuksen löytyvän, nimittäin Pohjolan perstaskusta ei varmaankaan sellaisia summia löydy että toiselta puolen maapalloa tuollainen - ja hoitohenkilökunta - rahdataan kymenlaaksolaiseen sorakuoppaan.
Ei, paikallisten toimijoiden - joko yksityisen tai kuntien - on homma hoidettava.
Ja kyllä, en usko vähäisemmäsäkään määrin siihen että tuolla radalla tullaan motogp:tä ajamaan. Joten tämäkin keskustelu jäänee puhtaasti akateemiseksi parranpärinäksi.
En myöskään ole pahoillani jos satun tässä asiassa olemaan väärässä. Sellaistakin on sattunut, mutta harvemmin.
En ollut kuullutkaan, niin käytin googlea.
https://www.boxrepsol.com/en/motogp-...-top-priority/
"In total, we're talking about a thirteen-by-four meter space that is open 24 hours a day during the Grand Prix"
"Clinica Mobile has a waiting room, a first aid room, and physiotherapy and traumatology rooms"
http://www.thedrive.com/accelerator/...ders-and-teams
"In addition to the medical services, the facility boasts a lounging terrace, a reception area, and two offices"
Parissa kontissa mukana kulkeva kalusto (Kuva)
"All in all, 32 people work in the clinic, but not all of them at the same time. The staff changes from Grand Prix to Grand Prix and may include workers from the circuit. When the World Championship travels to other continents, the material is all stored in a properly prepared container, so that it all arrives in perfect condition to the next date on the calendar."
Onko Motogp radoilla jotain kiinteää sairastupaa lisäksi? Tuskin kaikilla kun konttiin on tehty toimistotkin. Mitä kiinteää fasiliteettia radalle jää kun motorhomet puretaan ja rekat ajetaan pois?
Vuodettu kuva Kymiringin fasiliteeteistä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Pelkkää kansallioopperaa, siis yhtä ainoaa pytinkiä tuetaan tietääkseni yli 40miljoonalla eurolla/ vuosi +ilmainen infra. Ja kun käyttäjiä on vähän niin yhtä lippua tuetaan reilusti yli 200eurolla per vuosi. Ts. Jos rataharrastusta tuettaisiin samalla määrällä saisi ilmaisen ratalipun lisäksi yli 100€ bensarahaa lisäksi, niin ja rata rakennettaisiin valtion varoiilla. ts. tasan ei käy...
Itseäni viisaampia lainaten oma panos tähän ketjuun:
”Nalle Puh ja Nasu istuivat ison puun alla.
”Ajatteles, jos puu kaatuisi kun me olemme sen alla!” Nasu virkkoi.
Nalle Puh oli pitkään hiljaa ja mietti asiaa, kunnes vastasi:
”Ajatteles, jos ei kaadu.””
Jos nyt tulisi liput myyntiin 2020 MotoGP kisoihin Kymiringille, niin ostaisin.
Sairaala-asiassa voisi pyytää apuun SPR:n.
Kun Nepalissa tai jossain lähiseudulla maa tärisee ja ihmisiltä kodit hajoaa, niin parissa päivässä on paikalla kenttäsairaala henkilökuntineen...
https://www.punainenristi.fi/node/26717
Moottorikansalta kerätään moottoroituun liikenteeseen liittyviä veroja noin 22.7 miljoonaa euroa päivässä, pyhät arjet (n 8300 miljoonaan vuodessa).
Mitä taas yritysten tukemiseen tulee, niin suorat tuet yrityksille olivat vuonna 2017 seuraavat:
- Tuuliwatti 37.7 miljoonaa
- Viking Line 26.4 miljoonaa
- Manga Lng 16.6 miljoonaa
- Tallink Silja 16.0 miljoonaa
- Suomen hyötytuuli 14.4 miljoonaa
jne....
Epäsuorien tukien määrät ovat sitten vähän enemmän ja yritysjakaumakin on osin erilainen.
Tarkempaa aineistoa tuolla:
https://www.avoindata.fi/data/fi/dat...isto-2010-2016
Lopputulema on se, että yritykset saavat useita miljardeja vuosittain joko suoraan rahana tai hyväveliverkoston tuomina hyvinä päätöksinä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Älkää nyt suuttuko mutta olen sitä mieltä että viisi olemassa olevaa moottorirataa olisi Suomeen riittänyt. Suomi on kaukana pohjoisessa ja matkustaminen tänne ei kaikkia houkuttele. Jos suhteutetaan ratojen määrä asukaslukuun niin taidamme olla ykkösenä euroopassa, miksi siis lisää?
Ehkä on markkinoinnin kannalta parempi että lähdetään suurella visiolla, MotoGP-kisa Suomeen. Nyt on tulleet realiteetit vastaan ja siirretään vuodella, kahdella... rahaa ei löydy.
Suomessa ei ole kuin yksi rata joka täyttää FIA:n 1 luokan mini pituuden, joka on 4km. Ja se rata ei taas täytä lähellekkään vaadittuja turvavaatimuksia.
Kyse ei ole pelkästä MotoGP:stä, vaan kaikista FIA:n alla olevista sarjoista mille olisi markkinoita täällä.
edit. Meillä on vain yksi FIA:n luokituksiin pääsevä rata, joka on Ahvenisto. Ja sekin luokassa 4, joka on tarkoitetty lähinnä Historic luokille.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
En kyllä näe Kymiringin ja nykyisten ratojen painivan ns. samassa sarjassa oikein millään tapaa pl. se, että varmasti Kymiringilläkin ratapäiviä järjestetään ja kotimaista rr:ää ajettaisiin. Jos itse mietin tätä esimerkiksi rataharrastajan näkökulmasta, niin mielelläni lohkaisisin muutaman miljoonan kehitysrahaa nykyradoille, joilla hoidettaisiin Alastaron laajennus, Motoparkkiin uusi asfaltti + fasiliteetit kuntoon, Botniaringin turva-alueet kuntoon jne. Näihin on kuitenkin vielä vaikeampi saada pelimerkkejä vs. Kymiring MotoGP optiolla. Mitä tulee ratojen määrään, niin joo Suomessa on 5 rataa reilulle viidelle miljoonalle ihmiselle, mutta yksikään näistä ei kyllä parempitasoisen kyläradan statusta korkeampaa luokitusta kv-vertailussa saa.
Itse uskon, että a) rata valmistuu b) MotoGP testit ajetaan c) MotoGP kisa järjestetään. Kymiring taustajoukkoineen ja Dorna siinä sivussa ovat pelanneet ihan kelvollista pokeria projektin osalta ja tällä tavalla hitaasti luovien rata on ollut mahdollista saattaa nykykuntoon rahoituksen ollessa kysymysmerkki.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Varmasti rata valmistuu mutta milloinka se on siinä kunnossa, tarkoitan siis infran osalta, että siellä pidetää MM-tason kilpailut? Pelkkä asfaltti ei riitä, tarvitaa varikkorakennukset, katsomot, sairaalat, hotelli, lehdistötilat, yms. ne maksavat valtavasti ja joka vuosi vaatimustaso niiden osalta vaan nousee. Jos jo asfaltin saaminen radalle tuottaa ongelmia niin pitkä matka on vielä kuljettava ennen kuin MotoGP-kilpailut radalla voidaan järjestää.
Suomi on niin vaatimattoman pieni markkina-alue moottoripyöräkauppassa että oikeasti olen positiivisesti yllättynyt jos radalla joskus ajetaan MotoGP-kisa. F1- kisoista Suomessa en näe edes unta.
Olen samaa mieltä että muutamilla miljoonilla saataiiin Alastaro, Botniaring ja muut fiksattua aivan loistaviksi ajopaikoiksi, hyviä ne ovat jo nyt.
Jos nyt MotoGP kalenterista muutaman verrokkiradan hakee, niin ei jossain Misanossa tai Brnossa mitään valtavaa infraa radan lisäksi ole. Varikkorakennus pilttuineen, muutama iso maastonmukainen katsomo ja pari hassua katettua katsomoa istuimilla. Ei siellä mitään Meilahden teho-osastoa ole tai hotelleitakaan(toki hotelleja löytyy sitten lähialueilta riittämiin). Onhan tässä projektissa kysymysmerkkejä rahoituksen yms osalta, mutta toisaalta näitä muita haasteita liioitellaan, koska halutaan olla kriittisiä ja ylipäätään epäileväisiä kaiken suhteen(pessimisti ei pety). Iltapaskahan oli taas kirjoittanut jutun radan "haasteista", jossa Kalliolta haettu kommentteja ja yritetty niistä sitten vääntää jotain raflaavaa liittyen esim. tuohon asfalttiin.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Linkin takana Aragonin MotoGP-rata: https://www.google.com/maps/place/Mo...8!4d-0.2045345
Eipä näy massiivisia hotelli- ja sairaalarakennuksia. Iso asvalttikenttä johon MotoGP-sirkus tuo infran paikalle.
Also in the news: http://www.motogp.com/en/news/2019/0...nfirmed/285863