Realismi on pienin askelin saavuttanut hurmahenkisimmänkin jaoksen kirjoittajista: Näemmä kukaan ei enää kuvittele yksityisen rahoituksen rakentavan rataa.
Kymiring olisi kuitenkin kaupallinen toimija, joka kilpaisi muiden kotimaisten kaupallisten toimijoiden kanssa. Kuinka paljon pitäisi yhtä kaupallista toimijaa suosia verovaroilla, ja vääristää kilpailuasetelmaa?
Veroeurojaan rataan haluavat: vain kaksi ylintä tuloluokkaa on siinä onnellisessa asemassa, että heidän maksamansa verot ovat suuremmat kuin heidän saamansa tulonsiirrot. Ainoastaan heillä olisi edes teoreettinen oikeus osoittaa veroeurojaan johonkin tiettyyn kohteeseen.
Pari kyssäriä:
1. Mitä välityksiä suosittelette Iittiin tonnigixxeriin?
2. Kumpaan suuntaan takakeppiä piti säätää ko meinaa keulia takasuoran avauksessa?
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
^Radan rakentamiseen on myönnetty julkista rahaa, mikä ei sinällään ole mitenkään epätavallista.
Piikissä on vielä käyttämättä jokunen miljoona valtion rahaa, ja sen saa ratayhtiö nostaa tehtyjen töiden kuitteja vastaan. Kuitteja ei kuitenkaan tule ennen kuin töitä on tehty yksityisellä rahalla.
Kunnianhimoinen ratahankehan on sinällään hieno ja arvostettava asia.
Tuskin monikaan asiaa sellaisenaan vastustaa... joitain realiteetit hukanneita
v-piipertäjiä lukuunottamatta.
Suomi on kuitenkin turvoksissa erilaisia, vanhoja "mahtavia rojekteja".
Eikä tosiaan ole väliä sillä, mihin hankkeet liittyvät.
Näitä hieman tarkastellessa tahtoo kiusallisesti toistua yksi "varma kaava".
Kumman lyhyt se ihmisten muisti tosiaan on.... ja joka muistelee.... sitä tikulla silmään.
Kysymys kuuluukin: Miksi näin?![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Toimitsija haku alkaa huomenna
https://www.moottoriurheilu.tv/kymir...67DChvs7zRKazg
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
MotoGP-osakilpailu työllistää yhden kilpailuviikonlopun aikana noin 2 000 vapaaehtoista. Näin ollen KymiRing ja Suomen Moottoriliitto ovat nyt mittavan rekrytointi- ja koulutusprosessin edessä.
– Yksi syistä, jonka takia Suomi sai MotoGP-osakilpailun, on se, että maamme tunnetaan laadukkaista tapahtumajärjestelyistä. Nyt meidän on varmistettava, että myös kilpailuviikonlopun aikana meillä on osaavaa talkooporukkaa hommissa, toteaa Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala.
Suomen MotoGP-osakilpailuun valmistautuminen aloitetaan jo hyvissä ajoin, sillä se tulee vaikuttamaan koko KymiRingin alueelle merkittävästi.
– Pelkästään paikan päälle saapuvat MotoGP-organisaatio ja tiimit kattavat 5 000 ihmistä. Kaiken kaikkiaan voidaan odottaa, että KymiRingille saapuu kilpailuviikonlopun aikana reilu 100 000 ihmistä. Totta kai tällaisella ihmismassalla on vaikutusta koko alueelle. Esimerkiksi Valencian MotoGP-osakilpailun suora taloudellinen vaikutus on 38 miljoonaa euroa vuosittain, Nevala korostaa.
Teksti: KymiRing Tiedotus
2000 vapaaehtoista on iso porukka.
Miten muuten on, jos on viikonlopun lippumiehenä, niin kuinka paljon siitä pitää maksaa (ruoka, matkat majoitus), koska kaikki vapaaehtoiset tuskin on kävelymatkan päästä kotoa...
Veikkaan, että tältä foorumilta ei faktaa tuohon kysymykseen heti saa. Itse olettaisin, että ruokapalkalla homma toimii. Lisäksi pääsee näkemään GP-viihdettä aitiopaikalta ilmaiseksi.
Huomenna saattaa joku paljastaa, kun mopomessuilla aiheesta pääsee keskustelemaan järjestäjätahon kanssa.
Itse aattelin kanssa käydä juttelemassa. Mulla kun on radalle 50 km matkaa, ni ei oo paha.
Braaaaap
Varmaan omilla bensoilla paikalle, ja majoitus jossain. Tätä pestiä oon kyllä miettinyt. Juosta vaikka raatokopparina hiekoilla. Vaan onhan tota vapaaehtoishommaa tyrkyllä myös varikkoalueella ja yleisöalueella. Vähän mälsempää vahtia, millä puolella aitaa kaljaa juodaan. Vai vaatikohan se jo järkkärikortin ja pakallisen muita?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mä olen ollut SM rääräässä raatoautossa vapaaehtoishommissa ja enskapuolella VGN:ssä yleisjantusena..liikenneohjausta, kisailijoiden neuvontaa/opastusta ymsyms. Safkat ja mahdollisesti majoitusta on ollut tarjolla. Hauskaa noissa on ollut olla vapaaehtoishommissa. MopoGP on sitten meidän kerhon oma kisa jossa kerhon jäsenet tietty vapaaehtoisina touhuaa.
Itse aion ottaa riskin ja ilmottautua tonne Kymin toimitsijaitsydeemiin mukaan. Noihin hommiin mennään talkoohengellä rakkaudesta lajiin. Ilman talkoohenkeä suomessa ei järjestettäisi ainuttakaan moottoriurheilukisaa eikä tapahtumaa.
Lippumiehenä/harjamiehenä tms on kiva olla kun voi seurata kisoja aitiopaikalta. Noihin voi yleensä mennä valinnaisesti vaikka vaan yhdeksi päiväksi.
T7
Kouvolan tekninen lautakunta päättää ensi tiistain kokouksessaan, nostaako Kouvola maksuosuuttaan valtatie 12:n tieremontissa.
Kyse on Kymi Ringin vieressä tehtävästä Tillola—Keltti-välin parannuksesta. Kouvola on aiemmin sitoutunut maksamaan noin 190 000 euroa tiejärjestelyjen 17,2 miljoonan euron kokonaiskustannuksista. Uudessa kustannustenjakosopimuksessa osuus nousee 445 000 euroon.
Syy muutokseen on Kouvolan kaavahanke Miehonkankaan kehittämiseksi. Alue sijaitsee valtatie 12:n varrella Kymi Ringiä vastapäätä. Kaavahanke pantiin vireille alkuperäisen kustannustenjakosopimuksen solmimisen jälkeen.
Nykytilanteessa Kymi Ringin liittymän rakentamisesta arvioidaan olevan kaupungille enemmän hyötyä kuin ennen kaavahanketta.
Uudessa sopimuksessa valtio maksaisi eritasoliittymästä 50 prosenttia, Iitti 38,5 prosenttia ja Kouvola 11,5 prosenttia. Iitin maksuosuus on 1, 9 miljoonaa euroa, mutta Iitti on sopinut laskuttavansa kustannukset suoraan Kymi Ring oy:ltä.
Miehonkankaan osayleiskaavaluonnoksen on tarkoitus valmistua kuluvan vuoden alkupuolella. Kaupungin teettämän markkinaselvityksen mukaan Miehonkangas soveltuisi Kymi Ringin testaus- ja koulutusmahdollisuuksia soveltavaan yritystoimintaan. Alue voisi sopia esimerkiksi ajoneuvojen ja renkaiden valmistukseen.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/l...8-bcf75f34a4bd
Kyllähän Iitti voi yrittää kustannusten laskuttamista ratayhtiöltä, eri asia on maksavatko he laskua. On suurempi mahdollisuus, ja jopa todennäköistä, että Iittiläiset veronmaksajat kustantavat liittymän kuin että sen maksaisi ratayhtiö.
Tässä asiassa Iitin kuntapäättäjät ovat työntäneet kätensä kainloita myöten sontaan suostuessaan tällaiseen laskutussopimukseen. Ja tämä koskee nimenomaan laskutussopimusta ratayhtiön kanssa jossa Iitti ottaa laskun työstä kontolleen ja edelleenlaskuttaa ratayhtiötä. Jos huonosti käy niin Iitin kunta vastaa viimekädessä laskun maksamisesta.
Viimeksi muokannut: Patukka; 08.02.2019 klo 12:40.
Täytyy toivoa että saisi ratapäivät jo tänä vuonna kymiringille. Ei kai se mahdotonta ole jos asfaltti tehdään jo keväällä/alkukesästä?
Gsx-r 1000 k8
Kas, yllättävää: Kymiring-hanke vastatuulessa...
https://yle.fi/urheilu/3-10679650
17.1.2019
Julkisen rahan lisäksi hanke on kerännyt myös yksityistä rahoitusta, jota on saatu toistaiseksi Suomesta. Pietilä ei suostu puhumaan puuttuvista summista, mutta luottamus siihen, että kokonaisuus saadaan kasaan on korkealla.
– Uskon, että se tullaan saamaan. Tämä on vähän sellainen hanke, joka herättää mielenkiintoa sitä enemmän, mitä pidemmälle projektissa päästään.
– Rahaa on kerätty vähän laskentatavasta riippuen aika paljonkin, mutta kyllä sitä vielä tarvitaan. Olemme esittäneet rahoitusmallin, jossa rakennusoikeuksien myyminen alueelta tulee olemaan keskeinen yksityisen rahan hankintatapa. Maahan on jo yhtiön omistuksessa, Pietilä muotoilee.
Autourheilun kansallisessa kattojärjestössäkään ei olla huolissaan radan tilanteesta.
– Ei enää tarvitse taittaa peistä siitä, tuleeko rata vai eikö tule. Rata varmistuu varmasti, ja katsotaan sitten, millaisen kuorrutuksen se saa vuosien saatossa. Enemmän kyse on tämän kokoluokan hankkeen etenemisen hankaluuksista tai hyvistä puolista, mitä näissä yleensä on, AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio sanoo.https://yle.fi/urheilu/3-10600152
Ei muuta kuin joukkorahoitus pystyyn ja kun jokainen kahvankääntäjä laittaa yhden öljynvaihdon verran rahaa, niin eiköhän onnistu.
Täällä samasta aiheesta, https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...5-87f6f4ed1fb4.
Sopimus Dornan kanssa on viisivuotinen mutta valistunut arvaus on ettei tuolla radalla tulla koskaan järjestämään motogp-kilpailua. Homma menee kuin Sipilän (entisellä) hallituksella, paljon puhetta ja lupauksia. Mutta mitään konkreettista ei tapahdu. Rahaa kyllä inutaan yhteiskunnalta joka käänteessä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mielenkiintoista, että mikähän tuossa viimeisimmässä uutisessa on totuus, talleille sanottu jotain ja joku nimettömänä vuotanut, toisaalta Kymiringin jamppa sanoo, että tuollaista ei ole päätetty.
Scuuban viestissä on hyvä totuus. On käsittämätöntä, että joihinkin asioihin on ok laittaa miljardikaupalla rahaa, mutta johonkin ei löydy promilleja tai prosentteja siitä. Tälle hankkeelle kaivattu kertaluontoinen tukierä on valtion kassasta niin pieni, että kyllähän se korpeaa kun esim. oopperalle annetaan vuosittain joku 40 miljoonaa, eli about tuplat mitä Kymiring tarvitsisi. Tai tuollaiset kuten kehitysapu (kaivoon sananmukaisesti), yritystuet (vääristää kilpailua ja tuetaan isoja satojen miljoonien-miljardien pörssiyhtiöitä), turvapaikkatouhu yms yms.
Toki Kymiringin rahalla laitettaisi homekouluja kuntoon ja ties mitä hyvää. Summat on isoja, ja harkintaa pitää käyttää. Mutta kai meillä on vain huonot lobbarit ja ei ole saatu omia ujutettua poliitikan eliittiin, joka osaisi ohjata rahavirtoja edes yhden kerran meille suotuisasti.
YLE
"– En tiedä mikä tässä Motorsportin uutisessa on taustalla, mutta tämä on uutisankka, Pietilä sanoi."
"– Ajankohta taitaa olla syyskuun puolella."
Ja motorsport
"MotoGP was due to visit the KymiRing for a two-day test on August 29-30 this year"
No hittosentään. Kyllähän Pietilän sanoin noi elokuun ajot peruuntuu ja siitä pitää talleille ilmoittaa. Syyskuu on ihan eri asia kun elokuu, kun tälläkin hetkellä tallit suunnittelee ja varailee logistiikkahommia ja henkilökuntaa.
Motorsport
"However, teams were informed on Friday that the Finnish venue will not be ready in time, and that Misano will now instead play host to the test." Tää onkin sitten eri asia, onko testit kuitenkin samana elokuun ajankohtana, mutta paikka on vaan Italia.
Braaaaap
Niih, eipä tullut mieleen ett tosiaan tuo 3-4 miljardia on vuosittainen kuluerä suomalaisille veronmaksajille.
Ja josta ei koskaan tule yhtään mitään takaisin.
Puolestaan toi 30-40 miljoonaa ois kertaluonteinen erä.
Ja siitä tulisi radan toiminta-aikana vähintään miljoonia takaisin, ehkä jopa kymmeniä miljoonia.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Aika moni meistä motoristeista ja muistakin ihmisistä lukeutuu Kymiringin osalta ”olisihan se hienoa, mutta…”-ihmisiin. Ja se epäily kohdistuu siihen, että valitettavasti hankkeesta on realismi ollut välillä aika kaukana. Uskottavuutta ja hyväksyttävyyttä vahvistaisi kummasti, jos etenemisestä ja edellytyksistä tiedo-tettaisiin avoimesti, rehellisesti ja realistisesti. Harvassa hankkeessa on ollut sanojen ja tekojen välillä yhtä suuri ristiriita kuin tässä. Siksi ei kannata kauheasti ihmetellä, jos hankkeella on vastustajansa.
Hankkeen puolelta on koko ajan toistettu, että rahaa on saatavissa ja rahoitus ei ole ongelma. Mistä sitten kiikastaa? Onko organisaatio vain niin kyvytön, että ei saa rataa rakennettua? Tosiasiassa ei kai missään vaiheessa ole julkistettu ketään yksityistä sijoittajaa, joka olisi laittanut omaa rahaansa yhtiöön. Ahlström maanomistajana tavallaan, jonka voi ymmärtää, kun oma yhtiö (Destia) urakoi työt valtion maksaessa laskun.
Valtion tai motoristienkaan kertaluonteinen rahapotti ei sinänsä ratkaise pitkällä tähtäimellä paljoakaan, koska pitäisi olla myös rahat radan pyörittämiseen. Toistaiseksi ei ole esitetty mitään yhtään realistista suunnitelmaa millä radan ylläpito rahoitettaisiin. MotoGP, vaikka se tulisikin, lienee bisnes lähinnä järjes-tysoikeudet omistavalle organisaatiolle ja pieneltä osin ympäröivälle maakunnalle. Vuodessa on kuitenkin 51 muutakin viikkoa.
Noh, toi 3-4 mrd vuodessa on ihan hatusta vedetty luku. Sitä levittää persu, joka mainostaa olevansa maineikas tilintarkastaja, tosiasiassa häneltä vietiin tilintarkastusoikeudet männä vuonna. En nyt jaksais tätä politiikkaa täälläkin, mutta pakko on, kun faktana tämäkin juttu tuntuu leviävän.