Kuten 'B12' aiemmin totesi, niin sijoittaja haluaa rahansa takaisin ja sille vielä tuoton. Yritän seuraavassa avata mistä on kyse.
Liiketaloudellisin perustein toimiva investoija odottaa saavansa tuoton lisäksi myös pääoman kuoletettua, koska ajan mittaan investoinnin kohteen arvo rapautuu. Arvon menetys voi johtua vaikkapa kulumisesta (=vaatii uusinvestointia), teknologisesta vanhenemisesta (=vaikkapa tietokoneen 'jälkeenjääminen' kehityksestä) tms. Siksi sijoitettu pääoma täytyy kuolettaa. Toimistolaitteilla kuoletusaika voi olla vaikkapa 4 v, minkä jälkeen ne todetaan nolla-arvoisiksi. Tuotantolaitteilla/-koneilla käytetään usein 10 tai 15 v kuoletusaikaa; voimalaitos voi olla 20...25 v kuoletusajalla, koska niiden tekninen käyttöikä on pitkä.
Oletetaan sijoittajan sijoittavan moottorirataan 15 M€ summan, ja kuoletusajan olevan 15 vuotta. Tällöin sijoittaja odottaa saavansa rahaa pääoman kuoletusta ja tuottoa (10% kuolettamattomasta pääomasta) seuraavasti:
Pääomaa jäljellä/10% tuotto/Vuosittainen kuoletus
Vuosi 1: 15M 1,5M 1M
V2: 14M 1,4M 1M
V3: 13M 1,3M 1M
V4: 12M 1,2M 1M
V5: 11M 1,1M 1M
V6: 10M 1,0M 1M
V7: 9M 0,9M 1M
V8: 8M 0,8M 1M
V9: 7M 0,7M 1M
V10: 6M 0,6M 1M
V11: 5M 0,5M 1M
V12: 4M 0,4M 1M
V13: 3M 0,3M 1M
V14: 2M 0,2M 1M
V15: 1M 0,1M 1M
Yht. 12M 15M = 27 M€
Eli rahaa pitäisi kaikkien menojen jälkeen jäädä vuosittain pääomakulujen kattamiseksi keskimäärin 2,7 M€, jotta hanke olisi liiketaloudellisin motiivein sijoittaneelle mielekäs.
Tai sitten investoit sen 15 miltsiä, saat tukea er tahoilta 5 miltsiä, tuottaa 0,5 miltsiä vuodessa 5 vuotta ja myyt 10 miltsillä viiden vuoden päästä kun rata on motogp kypsä. Ei kaksinen tuotto mutta kuitenkin.
Mitenköhän tuo Pakilan koripallohalli, joka taisi maksaa 12,5 miltsiä. Tuottaakohan se vuosittain 2 miltsiä eli noin 6000 € per päivä + käyttökulut?
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Mielenkiintoinen näkemys.
Jos haluan meidän kylälle mäkihyppytornin ja tehdään kerralla K120, koska isompi parempi.
Pyydän vain valtiota tekemään sen. Sitten yritän siinä ja käyttäjät ja katsojat maksaa sitä sitä hyppyrimäkeä pois pikkuhiljaa lisääntyneenä verotulona.
Entäs jos siihen haluaa kolme eri yrittäjää, niin miten valinta tehdään?
Arpa, HV vai mikä...
Jospa se yrittäjä ei sittenkään pärjää, vaikka on se uutuuttaan hohtava ravirata.
Yrittäjä menee konkkaan ja paikat alkaa rapistumaan. Pitääkö valtion silti korjata sitä joka vuosi, jos vaikka kolmen vuoden päästä tuleekin uusi yrittäjä ja homma toimii muutaman vuoden, kunnes taas yrittäjä on konkassa.
Ei millään pahalla, mutta tuommoinen "valtio maksaa" ei oikein sovi demokratiaan ja markkinatalouteen.
Valtion yritystuet tänä vuonna ovat noin 961 miljoonaa euroa, huolimatta markkinataloudesta.
Joo ei. Miksiköhän minun veronmaksajana ja veikkaajana pitää rahoittaa Pakilan koripallohallia kun on satavarmaa etten ikinä tule siellä käymään?
Otetaan pois kaikki kulttuuri ja urheilutuet ja Suomessa ei sen jälkeen ole teatteria, oopperaa, jääkiekkoa, lentopalloa, koripalloa jne. Pointtini on että miten nämä ovat ok mutta moottoriurheilu ei. Yhden hallin hinnalla saataisiin Iitin rata kuntoon,
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Itse KymiRingistä...vatvomisen määrä suhteessa valtion tukeen on ollut täysin käsittämätöntä. Vastaavia summia on hassattu ja hassataan jatkossakin ilman isompaa älämölöä. Tästä sentään jäi ajettava rata, mikä on jo paljon enemmän kuin monessa muussa epärealistisessa projektissa.
Yleensä tuista. Toi vajaa miljardi on vain suorat tuet, verotuet on perinteisesti olleet paljon suurempia. Eli kokonaisuutena yritystuet Suomessa on moninkertaisia tuohon nähden. Siltikin aika maltillisia moniin muihin maihin nähden. Kaikki maat joissa sanoja demokratia/markkinatalous käytetään, tukevat yrityksiään. Kuuluko se markkinatalouteen on sitten toinen juttu. Tämä, että "valtio maksaa ei oikein sovi demokratiaan ja markkinatalouteen" on ehkä kaunis ajatus, mutta tosi kaukana reaalimaailmasta.
Tuet monissa maissa vain kasvaneet viime aikoina. Saksa ja Ranska jakaa satoja miljardeja tukia pinentääkseen riippuvuutta Aasian maista. USA taisi pistää melkein 400 miljardia tukia pelkästään vähäpäästöisempään teknologiaan siirtymiseen. Ja tämä on vain yksi tukipaketti.
Monissa maissa, kuten Suomessa, tuetaan paljon myös muutenkin hyvin tuottavaa toimintaa. Syyt tuohon eri maissa ovat toki eri. Tätä voisi jatkaa loputtomiin...mutta ehkä en kuitenkaan.
Ratahan on MotoGP-kypsä, infra on pahoin kesken. Mitä muutoin tulee tuohon MotoGP:hen niin tuota sarjaa ei tulla enää KymiRingillä näkemään. Se juna meni jo. Ensi kauden kalenterissa on muistaakseni 24 kilpailua joista Kazakhstanille on osoitettu varakilpailu koska tuolla rata on yhtä pahasti vaiheessa kuin KymiRing. Erona noiden ratojen välillä on se että Kazakhstanin rata tulee 100% varmuudella ajallaan valmiiksi tuon maan hurjasta korruptiosta huolimatta.
KymiRingin tulevaisuus riippuu paljon siitä minkälaisen käyttöasteen uudet omistajat sille saavat luotua. Radan hinnoittelu ratkaisee paljon, tyhjillään tuo ei saisi montaakaan viikonloppua per kesä seistä. Isoista kansainvälisistä sarjoista voisin ehkä kuvitella tuonne WSBK:n moottoripyöristä ja autopuolelta oikeastaan kaikki vakioautosarjat. Vaikka rata on suunniteltu ja rakennettu jopa F1:siä silmälläpitäen, ei tuotakaan sarjaa tulla Iitissä näkemään.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Asiaa vierestä sivuten.
Kouvot pelannut yhtäjaksoisesti 29 vuotta miesten SM-tasolla. SM-kultaa se on tuona aikana päässyt juhlimaan neljä kertaa. Seura ilmoitti tiistaina, että se saattaa jättää paikkansa miesten Korisliigassa.
Kouvojen taustayhtiö kertoi, ettei seura pysty varsinkaan tulevaisuudessa pelaamaan taloudellisesti kannattavasti kotiareenallaan Mansikka-ahon palloiluhallissa. Syinä ovat muun muassa hallin ahtaus, vähäiset oheismyyntipaikat ja heikot palvelut yritysvieraille.
– Emme ole päättäneet asiaa viikoissa tai kuukausissa. Tätä on mietitty pitkään. Se on vain karu fakta, että tällä hallilla ei pystytä saavuttamaan kannattavaa liiketoimintaa, toteaa Kouvot Basket oy:n hallituksen puheenjohtaja Niko Hänninen.
https://yle.fi/a/74-20054080
Pitäisikö Kouvolan päättäjien nyt ryhdistäytyä ja rakentaa koristyypeille kunnon halli, jossa koristyypit pääsee harjoittamaan paljon paremmin liiketoimintaa?
Olisiko Kymiringiläisten pitänyt kanssa vähän uhkailla, että ei tehdä rataa valmiiksi ja ei tule Motogp:tä, ellei tule lisää rahaa yhteiskunnalta...
Rata on saanut valtiolta ja kunnilta tukea n 10 miljoonaa, eli lähes puolet alkuperäisestä budjetista. Minusta kohtuu hyvin. Ei tullut lasta eikä paskaa ja hornan persiiseen menivät valtion ja kuntien rahat. Valtio ja kunnat antoivat rahaa, mutta yksityiseltä sektorilta kukaan oikea moottoriurhelusta tajuava sijoittaja ei halunnut näppejään sotkea ja muu rahoitus tuli ratayhtiön pankkilainoista ja maksamatta jääneistä urakoista.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jos katsotaan eteenpäin, niin ratkaisevaa on se kuinka paljon lainarahaa uudet omistajat kykenevät haalimaan. Rönnholm viimeisinä aikoinaan puhui 10M investointitarpeista? Jäi avoimeksi tarkoittiko RR radan viimeistelyä ihan vimpan päälle kuntoon.
Suomesta ei enää luotottajaa tuohon hankkeeseen löydy - kaikki mitä tulee, tulee ulkomailta. Ja tuottavaksi rata voi nousta ainoastaan suurilla massatapahtumilla, joissa paikalle tuleva väkimäärä lasketaan kymmenissä tuhansissa.
Valtio ja kunnathan tämän siis loppujen lopuksi ryssivät, eivät antaneet tarpeeksi rahaa jotta homman olisi saanut tehtyä valmiiksi. Puoliksi tehdyt urheilu ja kulttuuriareenat ovat aika harvassa, yleensä projektit on tavattu tehdä loppuun asti. Puolivalmisteella kun tuppaa olemaan aika huono markkina-arvo ja käyttökin on vähän niin ja näin.
Kunnallistason heinähattupoliitikoilta ja valtakunnan samppanjasosialisteilta on yleensä huoleton rahanjako onnistunut mutta tällä kertaa kävi pikku lapsus.
-
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Iltalehden uutinen radan ostajista: https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...2-5767e220982f
Kymiringin ostajista on saatu uutta tietoa. Iltalehti tavoitti unkarilaiset Tamas Öryn ja Alex Sandor Rabbin, jotka ovat mukana Kymiringin ostaneessa Finland Motorsport Circuit Holding oy:ssa.
Öry on yhtiön puheenjohtaja, Rabb hallituksen jäsen. IL kysyi molemmilta, ovatko he olleet ostamassa Kymiringiä ja millaisia suunnitelmia yrityksellä on.
Molemmat vahvistivat Kymiringin ostamisen. Öry ja Rabb vastasivat kommenttipyyntöön sähköpostitse identtisellä tekstillä.
– Tällä hetkellä voin vahvistaa vain sen, että olen mukana sijoittajaryhmässä, joka on loppumetreillä Kymiringin yrityskaupassa, viestissä kerrottiin.
Tiedossa ei ole, ostaako sijoittajaryhmä koko Kymiringin konkurssipesän omaisuuden. Öryn ja Rabbin mukaan kauppa ei ole vielä valmis.
– Prosessi on vielä käynnissä. En valitettavasti voi kertoa enempää ennen kuin se on saatu virallisesti päätökseen. Minä ja muut sijoittajat olemme valmiita kertomaan medialle tulevaisuuden suunnitelmistamme, kun prosessi on virallisesti valmis.
Titanicissa mukana?
Kymiring on myyty. Mikko Huisko
Finland Motorsport Circuit Holding oy:ssa on kaksikon lisäksi mukana yksi unkarilainen ja yksi suomalainen henkilö.
Yhtiön toimitusjohtaja on unkarilainen Kornel Öry. Hallitukseen kuuluu myös kouvolalainen Mika Wilska.
Tamas Öry toimii moottoriurheilun lahjakkuuksia manageroivan yhtiön, Motamin toimitusjohtajana. Hän kertoo sosiaalisessa mediassa olevansa moottoriurheilutapahtumia järjestävän Truck Race Promotionin (TRP) toimitusjohtaja.
Alex Sandor Rabbista on puolestaan niukasti tietoa. Samanniminen henkilö on tehnyt tietokoneella visuaalisia elementtejä elokuviin ja Netflix-sarjaan. Kyseinen Rabb työskenteli Titanic-elokuvan visuaalisten efektien tiimissä.
Ei ole varmaa, onko kyseessä sama henkilö, joka oli ostamassa Kymiringiä.
Osoite radalla
Viime vuonna Kymiringillä oli työmaa-alueen kylttejä. Mikko Huisko
Finland Motorsport Circuit Holding oy on perustettu 15. elokuuta. Patentti- ja rekisterihallitus vastaanotti perustamisilmoituksen 30. elokuuta, ja kaupparekisteriin yhtiö merkittiin 21. syyskuuta.
Yhtiö on rekisteröity samaan osoitteeseen kuin Kymiringin rata. Osakeyhtiön toimialana on ”muu urheilutoiminta”.
Iltalehti on nähnyt yhtiön perustamissopimuksen. Perustamisvaiheessa kaikki osakkeet merkittiin unkarilaiselle yritykselle, TRP Hungary Korlatolt Felelössegü Tarsasagille. Osakkeista ei maksettu mitään.
Ei tämä kovin vakuuttavalta vaikuta. No, seurataan...
Tässä on nyt varmaan väärinymmärrystä puolin ja toisin. Minulle Kymi Ring ei aiheuta minkäänlaista ahdistusta tai kaunaa millään tavalla, päinvastoin. Tämä on parasta mitä moottoriurheilun ympärillä suomessa tai läntiset lähialueetkin huomioiden on tapahtunut pitkiin aikoihin. Rata ei ole vielä valmis, mutta niin pitkällä kuitenkin, ettei se siitä aivan lähiaikoina tule todennäköisesti mihinkään katoamaan. Mikä minua vähän ihmetyttää on se, ettei täällä suomessa vielä tänäkään päivänä saada mokomaa asiaa valtion toimesta hoidettua maaliin. Ei valitettavasti vieläkään ole oikein ymmärretty miten täältä takametsistä noustaisiin kunnolla kansainväliselle tasolle, tai ainakin edes pienen askelen lähemmäs.
Sitä minä en ymmärrä miten jotkut ihmiset tälläkin foorumilla jaksavat purkaa syvää vihaansa ja mainitsemaasi kaunaa vuodesta toiseen. Onko kirjoittajilla sitten takana jotain henkilökohtaista hankkeen puuhamiehiä kohtaan vai mikä lienee syynä? Luulisin että on jo henkisestikin todella rankkaa vihata päivästä toiseen jotain asiaa tai henkilöitä, joita ei todennäköisesti edes tunne muuten kuin nimeltä. Etsitään yötä päivää netistä tms. ”tietolähteistä” uusia uutisia ja huhuja, joita voi sitten repostella täällä ja laittaa niihin vielä omat väritykset mukaan, jotta saadaan parempaa tarinaa aikaiseksi. Maristaan hankkeeseen käytetyistä yhteisistä euroista ja siitä paljonko vielä tarvittaisiin lisää. Mielestäni kaikilla niillä joiden mielestä tähän hankkeeseen käytetyt yhteiskunnan panostukset on olleet liian suuria tai menneet hukkaan, saattaa olla hieman vaikeuksia hahmottaa suurta kuvaa siitä mitä kaikkea muuta täällä maassa samaan aikaan on kaikessa hiljaisuudessa tehty tai meneillään. Itse toivon, että Kymi Ring tulee kokonaisuudessaan valmiiksi ja alkaa pikku hiljaa saada vauhtia toimintaansa, aika sen sitten näyttää miten siinä käy.
En muista tarkkaan, enkä jaksa vanhoja kaivella että olitko se sinä, mutta ilmeisesti jos tuollainen asia on sinulla muistissa.
Taisit siihen aikaan huutaa ISOILLA kirjaimilla jatkuvasti joka asiaan ja se ei ole oikein normaali keskustelutapa toisia kohtaan. Hyvä jos tilanne on nyt korjaantunut![]()
Tämä 'nenoat' on kyllä "piece of work".
Mutta jotta ei jäisi epäselvyyttä, niin en koe minkäänlaista vihaa/kaunaa/kateutta -tai muutakaan negatunnetta- hankkeen puuhamiehiä kohtaan. Olen alusta loppuun kritisoinut epärealistista bisnesnäkymää. Näkymää joka tuotti hankkeeseen rahaa antaneille tai sille palveluja toimittaneille tahoille lähes 20 M€ luottotappiot.
Jos vielä soitan särkynyttä levyä, niin radan valmistuminen ei vielä ratkaise mitään. MotoGP -kisan toteutumiseen tarvitaan Dornalle ensi alkuun 6+ M€ lisenssimaksua, ja sen eka vuoden jälkeen lähemmäs 10 M€/kisa.
Taisin muuten KR:n kohtalon suhteen olla oikeassa? Alusta asti...Valitettavasti.
Ei vihaa/kaunaa/kateutta tai muutakaan.
Vain mediasta saatavan tiedon mutustelua ja yksinkertaisten laskutoimitusten jälkeen mielipidettä julkisuuteen.
Kuten jo aiemmin olen sanonut, että täytyy hattua nostaa ja kumartaa puuhamiehille, että saivat noin paljon velkaa aikaiseksi ilman mitään realistista vakuutta.
Ei se ole tyhmä kuka pyytää...
^Itse jokunen vuosi taakse päin hain hyvinkin aktiivisesti tietoa MotoGP -kisan todellisista järjestelykustannuksista.
Haun tulos järkytti! Kävi ilmi, että kisan voi voitollisesti käytännössä järjestää kahdella tavalla: Joko autoritäärinen hallinto antaa rahat, joiden avulla voi maksaa Dornan lisenssimaksun, tai sitten paikallishallinto tekee saman; odottaen että turistien tuoma rahamäärä kuittaa laskun.
Dorna on kautta vuosien koplinut sitä lisenssimaksua, jolla kisan järjestäminen olisi vielä kannattavaa. Siten se on useampaan kertaan löytänyt sen. Silverstone löysi aikanaan rajansa, ja sittemmin Brno ei pystynyt laittamaan uutta asfalttia (3M€) ja maksamaan Dornalle, vaikka sillä oli takanaan sekä kaupunki että provinssi. Kädet nousi pystyyn.
Marinin hallituksen strategiassa ensimmäisenä oli "Hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi", joten olisi ollut hyvin erikoista, jos tämmöistä hanketta olisi aikanaan lähdetty pelastamaan.
Kun tehdään vuosittain se 15 miljardia velkaa, niin ihan itsekin jättäisin tämän hankkeen ja muutaman muunkin hankkeen veronmaksajien rahoista tukematta.
Ihan näin netissä kirjoittamisen alkeista:
Jos keskustelee jonku kanssa verbaalisesti suoraan, niin jos lauseessa on jokin tietty sana jota painotetaan (tai jonka varaan se lause on tarkoitus kohdentaa), niin tämä on varsin helppo tehdä äänenpainoa muuttamalla kyseisen sanan kohdalla.
Netissä kun puuttuu verbaalinen osuus, niin sanan painottamiseen on tyyliin 2 järkevää tapaa : Lihavointi tai isot kirjaimet... ja nopeasti kirjoittavana en jaksa rupee maalailemaan tekstejä lihavoidakseni, ni se shiftin painaminen kirjoittaessa on pirun paljon nopeampaa ja helpompaa.
Sellaiset jotka ei juurikaa mitää keskustele, tulkitsevat isot kirjaimet samantien HUUTAMISEKSI vaikka kyseessä ei olisi huutamista päinkään. Jos koko lause on pelkkää isoa kirjainta, se on huutamista, niinku oikeassaki elämässä sillä on (pieni) ero korostaako äänenpainolla yhtä sanaa vai huutaako koko lauseen kovaan ääneen.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Lahden kaupunki rahoitti tuota tapahtumayhtiönsä kautta MotoGP-kilpailujen ennakkovuokrina 7000000€:lla, siis seitsemällä miljoonalla (Lahden kaupungin kirjanpidon mukaan, summasta on eriäviä mielipiteitä). Koska nuo ovat vakuudetonta rahaa ja katosivat jonnekin muualle kuin MotoGP-kilpailuihin tai rakennustöihin, ei niistä tulla koskaan saamaan penninjeniä takaisin. Sanoisin että tuossa on ainakin Lahti jakanut tuonne melko huolettomasti rahaa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tämähän on juuri se tapa jolla suomessa toimitaan. Lätkäjengi tarvitsee uuden hallin. Joku alkaa puuhamieheksi, hankkii yhteiskunnalta rahoituksen. Halli valmistuu ja omistusoikeus on puuhamiehen. Puuhamies pyörittää hallia ja lätkäjengiä jonkun aikaa ja yrittää saada siitä kannattavan bisneksen. Puuhamies toteaa ettei kannata ja myy hallin sekä lätkäjengin.
Z 900
Etelä-Suomen sanomat kirjoittaa tänään:
Kymi Ring rataa ei ole vielä myyty.
Neuvottelut radan myynnistä ovat pitkällä, ja kauppa toteutuu toivottavasti lähiaikoina, KymiRingin pesänhoitaja Tuomas Penttilä kertoo Etelä-Suomen sanomille.
Näin ollen julkisuudessa olleet tiedot iittiläisen ratayhtiön omaisuuden myynnistä unkarilaisille ovat ennenaikaisia. Lahden kaupunki on menettämässä KymiRingin takia noin seitsemän miljoonaa euroa. Ratayhtiöllä on saneerausvelkaa yhteensä 21,7 miljoonaa euroa.
Aiheesta on isompikin juttu ko. lehdessä mutta maksumuurin takana.
Viimeksi muokannut: Patukka; 25.10.2023 klo 19:23.
Kuten jo aiemmin sanottu: Homma on -sittenkin- yhä ihan levällään.
Voimme vain arvailla liittyykö 'neuvottelujen' pitkittyminen pelkästään tinkimiseen, vai eikö ostajalla ole sittenkään valuuttaa. Tässä vaiheessa tarinaa kun lupauksilla ei enää ole mitään arvoa - vain pöytään lyötävä kahiseva ratkaisee.
^Konkurssihallintohan saa palkkaa niin kauan kuin asia ei ole ratkennut - tuntipalkalla (+250€/h). Toisaalta vakuudellisia lainoja omaavat tahot ovat ammattilaisia, joilla ei ole mitään henkilökohtaista pelissä. Nythän kyse on enää siitä miten paljon vak.velkojat häviävät rahoistaan.
Ostajien motiiveja voimme vain arvailla. Varmastikin heillä on visio kannattavasta liiketoiminnasta; jos vain saavat rahoittajansa ideastaan vakuuttuneiksi.
Artikkelin otsikkohan alkaa "Uutisanalyysi:" ja tuo lainaamasi lause on korjattu jo muotoon "Otsikkoni väitteelle on yksi perustelu: KymiRingin pesänhoitaja Tuomas Penttilän tekstiviesti minulle viime perjantailta: "Neuvottelut radan myynnistä ovat pitkällä, ja kauppa toteutuu toivottavasti lähiaikoina."
Muutoin tuo ESS:n kirjoitus on voivottelua siitä kuinka paljon KymiRingiin on uponnut julkista rahaa ja kuinka iso osa tuosta julkisesta rahasta on vakuudettomia lainoja ja ennakkomaksuja joita ei missään skenaariossa tulla koskaan saamaan konkurssiin menneeltä ratayhtiöltä takaisin. Katsotaan rauhassa mitä tuleman pitää. Eiköhän tuo kauppa toteudu.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78