Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Muutama päivä hieman ajeltu pyörällä ja isoilla kierroksilla vaihdetta polkiessa kytkin hieman luistaa. Vaihdoin öljyt juuri ja pirun mustaa oli vanha öljy. Voisi kuvitella, että johtuisi niistä. Pyörällä ajettu 55000 km ja uusilla öljyillä reipas 200 km, pitäiskö alkaa kytkimen jo pikkuhiljaa pitämään vai kannattaako suunnitella kytkinlevyjen vaihtoa?? Öljyiksi laitoin Hondan GN4:t.



    KTM SMT 990 LE 2010
  2. #2
    Moro
    Jos kytkin ei pidä --> se ei pidä. Eli hommaa uudet levyt tai vaihdata. Jousia en ole joutunut itse vaihtamaan huimalla kahden pyörän kokemuksella. Muuttuu joka tapauksessa mukavemmaksi ja tarkemmaksi kytkin kun on uudet levyt.
  3. #3
    Oisko kellään tietoa kytkinremppaan? Onko paha homma vaihtaa itse VFR:ään kytkinlevyt?
    KTM SMT 990 LE 2010
  4. #4
    Poski irti, kytkinpakka auki, vanhat levyt pois (järjestys ja levyjen suunta!!), uudet tarkasti samoin paikalleen, pakka kiinni, tiivistys kuntoon, poski paikalleen. Ylivoimaisesti juttumaisin homma on mielestäni tuo tiivistepintajuttu, riippunee siitä kuinka hyvin vanha lähtee pois... Hondan VFR Service manuaalissa kuvat, löytyy netistä. Jos ei rannemomenttiavain ole riittävän herkkä, lienee kaupallinen momenttiavain hyvä investointi ettei korkkaa ruuvit .

    Ammattilaiset korjatkoon tai tyrmätköön.
  5. #5
    Lainaa (Kemppi @ Huhti. 02 2008,20:15) kirjoitti
    Poski irti, kytkinpakka auki, vanhat levyt pois (järjestys ja levyjen suunta!!), uudet tarkasti samoin paikalleen, pakka kiinni, tiivistys kuntoon, poski paikalleen. Ylivoimaisesti juttumaisin homma on mielestäni tuo tiivistepintajuttu, riippunee siitä kuinka hyvin vanha lähtee pois... Hondan VFR Service manuaalissa kuvat, löytyy netistä. Jos ei rannemomenttiavain ole riittävän herkkä, lienee kaupallinen momenttiavain hyvä investointi ettei korkkaa ruuvit .

    Ammattilaiset korjatkoon tai tyrmätköön.
    Eli itse tehdään ja töistä lainaksi momenttiavain. Muutama sata km vielä ajoa ja muutenkin öljynvaihto ja samalla kytkinlevyjen vaihto. Kiitos!
    KTM SMT 990 LE 2010
  6. #6
    Lainaa (arppi @ Huhti. 03 2008,09:30) kirjoitti
    Eli itse tehdään ja töistä lainaksi momenttiavain. Muutama sata km vielä ajoa ja muutenkin öljynvaihto ja samalla kytkinlevyjen vaihto. Kiitos!
    Aika pienillä öljynvaihtoväleillä ajelet jos eilen oli 200 kilsaa ajetut öljyt sisällä ja parinsadan kilsan kuluttua ois taas vaihto

    Kyllä niillä sen 10-15 tkm voi ajella tai sit kerran vuodessa.

    GN4 on paras öljy VFR:ään kokemuksen mukaan.
    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  7. #7
    Lainaa (Nevalan Tiikeri @ Huhti. 03 2008,13:41) kirjoitti
    Lainaa (arppi @ Huhti. 03 2008,09:30) kirjoitti
    Eli itse tehdään ja töistä lainaksi momenttiavain. Muutama sata km vielä ajoa ja muutenkin öljynvaihto ja samalla kytkinlevyjen vaihto. Kiitos!
    Aika pienillä öljynvaihtoväleillä ajelet jos eilen oli 200 kilsaa ajetut öljyt sisällä ja parinsadan kilsan kuluttua ois taas vaihto *

    Kyllä niillä sen 10-15 tkm voi ajella tai sit kerran vuodessa.

    GN4 on paras öljy VFR:ään kokemuksen mukaan.
    No en mä sitä muuten vaihtaisi, mutta pyörä on Italiasta tuotu, vaihdoin öljyt ja oli niin maan perusteellisen mustaa tököttiä! Ajattelin, että pieni öljyhuuhtelu takaa paremmat yöunet
    KTM SMT 990 LE 2010
  8. #8
    Tuo GN4 on muuten aina vaihdon yhteydessä aikalailla mustaa, että siitä ei kannata paljon panikoida.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  9. #9
    Lainaa (killa @ Huhti. 03 2008,14:47) kirjoitti
    Tuo GN4 on muuten aina vaihdon yhteydessä aikalailla mustaa, että siitä ei kannata paljon panikoida.
    Ok. Edellisestä öljystä ei tietoa, voi olla ,että Luigi pistänyt jotain siirappia koneeseen
    KTM SMT 990 LE 2010
  10. #10
    Onko muuten kokemuksia tarvikelevyistä kytkimeen? Tuli tilattua Stormilta levysatsi ja onko tarvikelevyt hyviä, vai pitäisikö aina ostaa alkuperäisiä?
    KTM SMT 990 LE 2010
  11. #11
    Moi!

    Jos kytkin toimii muutoin asiallisesti (irroittaa hyvin ja tarttuu tasaisesti eikä täristä), niin luistoa voi loppua vaihtamalla uudet kytkinjouset.

    Kuoleentuvat käytössä ja vuosien kuluessa. Joku suosittelee alkuperäisiä jousia, voi pitää jousivakion ('voimansa') pidempään.

    Helpompi kuin levyt vaihtaa (eikös ne ole siinä ekana..?), mutta maksaa ehkä enemmän. Toisaalta jos vaihtaa levyt ja jää löysät (kuoleentuneet) jouset, niin kärähtää ne uudetkin levyt.

    Levyjä vaihtaessa kannattaa öljytä ne sillä öljyllä, jota koneeseen kaataa. Joku pitää yön yli, joku dippaa öljyyn ja laittaa kiinni. Ensialkuun kannattaa varmaan välttää täysikiihdytystä, että se öljy tosiaan imeytyy kitkapintoihin.

    Saattaa olla jotain taikaa siinä, että esim eka taikka vika levy onkin erilainen muihin nähden.

    Ja tutki myös se, että mistä suunnasta se mahdollisesti muista poikkeava levy on katsottu. Korjauskirja tms eepos antaa ohjeita siihen.
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
  12. #12
    Lainaa (xx99jkl @ Huhti. 15 2008,20:37) kirjoitti
    Moi!

    Jos kytkin toimii muutoin asiallisesti (irroittaa hyvin ja tarttuu tasaisesti eikä täristä), niin luistoa voi loppua vaihtamalla uudet kytkinjouset.

    Kuoleentuvat käytössä ja vuosien kuluessa. Joku suosittelee alkuperäisiä jousia, voi pitää jousivakion ('voimansa') pidempään.

    Helpompi kuin levyt vaihtaa (eikös ne ole siinä ekana..?), mutta maksaa ehkä enemmän. Toisaalta jos vaihtaa levyt ja jää löysät (kuoleentuneet) jouset, niin kärähtää ne uudetkin levyt.

    Levyjä vaihtaessa kannattaa öljytä ne sillä öljyllä, jota koneeseen kaataa. Joku pitää yön yli, joku dippaa öljyyn ja laittaa kiinni. Ensialkuun kannattaa varmaan välttää täysikiihdytystä, että se öljy tosiaan imeytyy kitkapintoihin.

    Saattaa olla jotain taikaa siinä, että esim eka taikka vika levy onkin erilainen muihin nähden.

    Ja tutki myös se, että mistä suunnasta se mahdollisesti muista poikkeava levy on katsottu. Korjauskirja tms eepos antaa ohjeita siihen.
    Jep, tuli tilattua myös uudet jouset, samantien ne myös vaihtoon kun poski on auki.
    KTM SMT 990 LE 2010
  13. #13
    Lainaa (Kemppi @ Huhti. 02 2008,20:15) kirjoitti
    Poski irti, kytkinpakka auki, vanhat levyt pois (järjestys ja levyjen suunta!!), uudet tarkasti samoin paikalleen, pakka kiinni, tiivistys kuntoon, poski paikalleen. Ylivoimaisesti juttumaisin homma on mielestäni tuo tiivistepintajuttu, riippunee siitä kuinka hyvin vanha lähtee pois... Hondan VFR Service manuaalissa kuvat, löytyy netistä. Jos ei rannemomenttiavain ole riittävän herkkä, lienee kaupallinen momenttiavain hyvä investointi ettei korkkaa ruuvit .

    Ammattilaiset korjatkoon tai tyrmätköön.
    Onko Kemppi sulla kokemusta kun takapyörän ravistamisesta?
    Moottorilla jaruttaessa takapää hieman ravistaa ja sama kun vedättää isolla vaihteella.
    Mitään väljää en ole löytänyt?
    Osa ongelmasta hävis kun kiristin ketjut.
    www.sr-kp.com
    Iron Butt Association
  14. #14
    Lainaa (winski69 @ Huhti. 27 2008,20:00) kirjoitti
    Onko Kemppi sulla kokemusta kun takapyörän ravistamisesta?
    Moottorilla jaruttaessa takapää hieman ravistaa ja sama kun vedättää isolla vaihteella. Mitään väljää en ole löytänyt?
    Osa ongelmasta hävis kun kiristin ketjut.
    Vaikuttaisi siltä, että sulla on ketjut kuluneet epätasaisesti ja sen takia alkavat pompottaa sopivan kevyesti kuormittaessa. Ei tuossa mopon takapäässä nyt oikein muutakaan osaa ole mikä ravistamista voisi aiheuttaa, jos pyörän laakereissa ei kerran klappia ole.

    Koitappa nostaa pyörä keskituelle ja pyörittele takarengasta samalla välillä kokeillen ketjujen kireyttä. Epätasainen kuluminen näkyy niin, etä ketjut ovat joissain kohdassa kireällä ja välillä löysällä.



    KevinC
    VFR800VTEC, PCIII, BMC filter, avarrettu vakioputkisto.
  15. #15
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Jos ja kun niitä levyjä vaihdat, niin muista yksi tärkeä asia, eli laita ne uudet levyt siihen öljyyn yhdeksi vuorokaudeksi lillumaan jota moottorissa käytät. Muutoin saattaapi käydä niin, että ne uudet levyt ovat varsin nopeasti taas vaihtokunnossa. Suositeltavaa olisi myös vaihtaa jouset samalla. Pieni lisäkustannus, mutta säästää ehkä sen, että et avaa konetta taas heti kohta.
    GHOSTWRITER
  16. #16
    Onko kukaan kokeillut hondan muita öljyjä GN4 sijaan, kuten HP4:sta? HP4 taitaa olla synteettisempi öljy kuin GN4.

    Alla on tietoa Hondan omista aineista:
    http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjeki...0TUOTTEET1.pdf

    http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjeki...sentation1.pdf
  17. #17
    Lainaa (KevinC @ Huhti. 29 2008,23:00) kirjoitti
    Lainaa (winski69 @ Huhti. 27 2008,20:00) kirjoitti
    Onko Kemppi sulla kokemusta kun takapyörän ravistamisesta?
    Moottorilla jaruttaessa takapää hieman ravistaa ja sama kun vedättää isolla vaihteella. Mitään väljää en ole löytänyt?
    Osa ongelmasta hävis kun kiristin ketjut.
    Vaikuttaisi siltä, että sulla on ketjut kuluneet epätasaisesti ja sen takia alkavat pompottaa sopivan kevyesti kuormittaessa. Ei tuossa mopon takapäässä nyt oikein muutakaan osaa ole mikä ravistamista voisi aiheuttaa, jos pyörän laakereissa ei kerran klappia ole.

    Koitappa nostaa pyörä keskituelle ja pyörittele takarengasta samalla välillä kokeillen ketjujen kireyttä. Epätasainen kuluminen näkyy niin, etä ketjut ovat joissain kohdassa kireällä ja välillä löysällä.
    Kiitos neuvosta! Niinhä se oli. Ilmeisesti edellinen oli säästänyt väärässä paikassa ja uusinut vain rattaat. Onneksi en kerinnyt ajamaan rattaita piloille.Oisko siinä ollut semmonen vaara?
    www.sr-kp.com
    Iron Butt Association
  18. #18
    Lainaa (timo1 @ Huhti. 30 2008,07:41) kirjoitti
    Jos ja kun niitä levyjä vaihdat, niin muista yksi tärkeä asia, eli laita ne uudet levyt siihen öljyyn yhdeksi vuorokaudeksi lillumaan jota moottorissa käytät. Muutoin saattaapi käydä niin, että ne uudet levyt ovat varsin nopeasti taas vaihtokunnossa. Suositeltavaa olisi myös vaihtaa jouset samalla. Pieni lisäkustannus, mutta säästää ehkä sen, että et avaa konetta taas heti kohta.
    Jep, niin tuli tehtyä ja rallateltu on jo monta sataa kilometriä naama virneessä!!!
    KTM SMT 990 LE 2010
  19.  
  20. #19
    Kytkinlevyjen vaihto olisi -91 VFR:ään edessä. Katselin huolto-opaasta kuvia ja tuli mieleen, että tarviiko vaihdossa jotain erikoistyökaluja ja kuinka paljon pitää purkaa pelkässä levyjen vaihdossa? Tarviiko sitä osaa minkä sisällä ne levyt on ottaa pois vai voiko levyt vaan ottaa pois siitä ja latoa uudet tilalle? Miten se kytkimen keskellä oleva lukkomutteri aukeaa?

    Eipä ole ennen tullut tommosta kytkintä purettua, joten saattaapi olla vähän tyhmiä kysymyksiä..