Sanokaas millä työkaluilla selviää bemarin huolloista, jos ne meinaa tehdä itse. Ainakin noi yksinkertaisemmat remontit. Thorxit, kuusiokolot, hylsysarja, lenkkiavaimet, momenttiavain.. Muuta? Mitä kokoja noilla baijerilaisilla on muuten tapana käyttää pääasiassa?
Saa ehdottaa hyviä työkalukauppojakin![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
-öljynsuod.irr. työkalu
-rakotulkki (vent. säätö)
-pätkä letkua (jarruneisteiden vaihtoon)
-carbtune (ruiskujen synkkaus)
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
- Normaalit hyvälaatuiset kuusiokolo- ja torx-avaimet. Mieluummin hylsyinä. Kokoja nyt en kyllä ulkoa muista, mutta ei noita kumpiakaan niin montaa erilaista millikoossa ole (normaalisarjoissa), ettei kannattaisi ostaa kaikkia saatavissa olevia.
- momenttiavain on tietenkin "must"
- Carbtune tuossa tulikin jo mainittua sekä öljynsuodattimen irroitustyökalu.
Noilla + normi-lenkeillä, hylsyillä ja ruuvareilla pärjää hienosti kaikissa normaaleissa huolloissa. Pyörän työkalusarjan tulppa-avainta tarvitaan kun tulppaa ronkkii sieltä öljykannen uumenista.
<p>2002-2014</p>
Neliventtiilisiin R Bemareihin:
Osta Biltemasta
http://www.biltema.fi/
Räikkäkahva tuotenumero 10-502 3/8 tuumaa
Kuusiokolo palahylsyt tuotenumero 10-366, 4, 5, 6, 7, 8 ja 10 mm ja
Torx T-40 hylsy, jarrulevyjen pultteihin.
Tosta Bilteman tuotenumero 10368 sarjasta löytyy ko. avain, ehkä se koko sarja kannattaa ostaa, vaikka ei niitä muita Torxeja Bemariin tarvitakaan.
Rakotulkki 0.15 mm ja 0.30 mm venttiileihin. Tuotenumeo 16849
Ja vielä 3/8 jatkokappale, tuotenumero 10-3800, niin saa sen vaihdelaatikon öljyntyhjennyspropun auki.
Noi työkalut maksaa yhteensä 36,55 Euroa Biltemassa.
Ei ole iso kustannus kunnon työkaluista.
Lisäksi toi Carbtune synkkasäätöön ja 10 mm lenkki ( venttiilien säätöön )
http://www.x-trager.fi/carbtune.htm
Noilla pärjää jo pitkälle.
Se räikkäkahva on hyvä noin lyhyenä, niin ei väännä esim. venttiilikopan pulttien kierteitä sököksi. ( Momentti vain 7Nm)
Lisäksi BMW:n omat työkalut ( tulppa-avain jne. ). Ja se peltinen öljynsuodattimen avain. Avainväli oli kai 76 mm ja niitä saa autovaraosakaupoista.
Pekka
![]()
![]()
PS. Täällä on huolto-ohjeita neliventtiili R Bemareihin
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Pekka
Täällä oli TI-ohjeita joihinkin erikoistyökaluihin ja testauslaitteisiin.
http://users.rcn.com/dehager/
Toi TDC lukitusvehje on hyvä, minä olen käyttänyt kyllä samaan hommaan ihan 8 mm kuusiokoloavainta.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Sitä moottoria voi pyörittää sillä takapyörän muttereiden BMW-avaimella siitä etupäästä laturin hihnakotelon sisältä, kun säätää venttiileitä. Pyöritys myötäpäivään !
Se on muistaakseni 17 mm avain.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
No tässä tulee nyt vähän tyhmä kysymys noista työkaluista, ja voi haiskahtaa hiukan "hifistelyltä", mutta...
Nuo kuusiokolot vaihelaatikon ja perän öljypropuissa ei ilmeisesti pitäisi olla mitään ruostuvaa tavaraa, vai onko?
Kun olen noilla omilla patarauta kuusiokoloavaimilla niitä käsitelly, niin eikös vain ole ruostetta ilmestynyt noihin "avaimenreikiin".
Johtuukohan se siitä, että ruostuvalla avaimella murjotaan ruostumatonta ainetta, vai onko nuo proput todellakin p...rautaa?
Mene siitä ali,mistä aita on korkein.
Niistä sun avaimista jää pieniä metallihippuja sinne kolon pinnalle, joka sitten ruostuu.(Kessu @ Tammi. 25 2008,21:39) kirjoitti
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Tarpeellisiin työkaluihin voi lisäta
- vastakierretapit
- kierretyökalut
Mistäkö tiedän![]()
![]()
<p>2002-2014</p>
Hmmm...(C-A-D @ Tammi. 29 2008,19:00) kirjoitti
![]()
![]()
Enpä ole vielä moisia tarvinnut. 50.000 km huoltoja takana mun pyörällä.
Momentit on syytä pitää mielessä ja vääntää esim. venttiilikopan kannet hellästi kiinni. ( Momentti 7Nm, mutta sen tuntee kädessä, hellä kosketus )
Jos ei ole luonnostaa helläkätinen, niin momenttiavain on paikallaan.
Kaikki öljytulpat kanssa maltilla kiinni.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Eiköhän ne kummiskin ole vaan sähkösinkittyjä.(Pekkavee @ Tammi. 29 2008,13:20) kirjoitti
Kun väännät niitä auki se sinkitys irtoaa sieltä ja alkaa ruostumaan.
Kawasaki zx-10r
Noin saattaa kyllä asia kanssa olla.(Huoppi @ Tammi. 29 2008,21:33) kirjoitti
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Joo. Momenttiavaimet ovat käytössä aina. Tää källi oli kuitenkin aivan UFO.(Pekkavee @ Tammi. 29 2008,21:21) kirjoitti
Aiemmin tuossa kiroilin, että Hondassa katteet ja osat istuvat hieman miten sattuu ja ruoste tuntuu rakastavan uuttakin pyörää. No purin tavaratelineen päästäkseni käsiksi takavaloon (joo - noin on pakko tehdä). Tavaratelineen kiinnittää 4 M8-pulttia. Yksi pulteista aukesi tosi nihkeästi. Tarkastin pultinkin enkä tuon kierteissä kuitenkaan havainnut mitään vikaa. Laiskuuttani en kuitenkaan putsannut/höylännyt kierretapilla selvästi huonosti toimivaa vasta"kierteistöä" runkoputkeen hitsatussa knöölissä - saati ruikannut väliin kuparitahnaa tai muuta liukastetta. Jos kyse olisi ollut moottorista tai hiemankaan kriittisemmästä paikasta, niin varmaan tuon olisin tehnyt.
Niinhän siinä kävi, jotta kiinni vetäessäni pultti meni hieman nahkeasti kierteilleen, toimi huonosti - ei kuitenkaan väärille jengoille. Ainoa selitys on, että tuo oli saanut jo edellisellä kerralla / edellisen omistajan aikana kipeää. Puolivälissä tuo vaan hyvin keveästi räikällä vetäessä sanoi "naps".Että viiksetti! Sen verran nahkea tuo oli, että lukkopihdeillä kiertämällä pulttia ei auki saanut. Puoli tuntia porailua ja vastakierretappi sitten tekivät tehtävänsä. Nopea pyöräytys jenkatapilla ja uusi M8 toimi kuin unelma. Mitä tästä opimme?
- Laiska tekee loppupeleissä aina enemmän töitä.
- Joskus niitä kierretyökalujakin tarvii
- Honda on ihan p**ka![]()
<p>2002-2014</p>
Tota sun UFO juttua ei lasketa.![]()
![]()
Ei se ole mitään normaaleja huoltohommia.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Milläs vehkeillä etypyörän laakerit saa irti? Huoltomanuaalissa on yllättäen mainittu n+1 kpl valmistajan omia työkaluja![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Haynesin kirjan mukaan ( R1100 pyörässä ) laakerin ympäristö kuumennetaan ensin 80 C-asteeseen.(riisor @ Tammi. 29 2008,23:18) kirjoitti
Sitten laakeri naputellaan irti jollain tuurnalla tasaisesti naputtelemalla toisen puolen laakerin kautta.
Ja sama homma sille toiselle laakerille.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Moi
Oliskos tossa kaikki tarvittava?
http://backoffice.stahlwille-online.de/index.p....id=7879
GeeTee
Triumph Bonneville America -07 + KTM Duke 125
Kawasaki Z 1000 LTD -82
Yamaha RD 125 -75
^ ei ollut kirvestä ..![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Uusien mallien (ABS) kanssa pelkkä letku ei taida riittää vaan tarvitset hydr. yksikön täyttökorkkiin sopivan suppilon (letkun lisäksi).(pikkupeka @ Tammi. 23 2008,14:47) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
En nähnyt öljysuodattimen avainta missään?(GeeTee @ Tammi. 30 2008,11:36) kirjoitti
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Näin minäkin luulin mutta hyvin homma sujuu ilmankin. Korkki vain auki ja täyteen litkua, sitten jarru pohjaan ja samalla jarrun nippa auki ja takaisin kiinni, sitten nippa kiinni jne... Litkua pitää lisäillä ABS-ykikön kuppiin useita kertoja mutta korkki-suppilo viritystä ei välttämättä tarvita.kirjoitti
Integral ABS-vehkeissä kannattaa ekaksi imeä apsi-yksikön etu- ja takapiirien kammioiden pohjalta vanhat liemet pois. Mun vehkeessäni oli ilmeisesti aina vain lisätty uutta ja päästetty vanhat pihalle nippojen kautta, jolloin pohjalla oleva neste oli jo varsin ruskeaa ja selvästi kangistunutta.
Elä semmosia... vaihdata hullossa K&N suodatin, jossa on pinnassa holkille sopiva nystyrä. Tämän jälkeen vaan samaa suodatinta peliin.(Pekkavee @ Tammi. 30 2008,14:36) kirjoitti
Tein saman jo RS aikaan ja heti Gessun hommattuani toistin toiminnon. Helppoa ja mukavaa![]()
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Hyvä vinkki. No mun mopossa oli kammiot täysin tyhjät. Ilmeisesti huoltofirma jossa jätetään laturin hihna 60tkm kohdalla vaihtamatta ja tulpat löysälle jättää myös jarrunestepinnat katsomatta, vaihdosta puhumattakaan kun kahvoissa ja absissa on eri väriset nesteet.
Kannattaa apteekista hakea 50ml lääkeruisku tai pari. Niillä on helppo imeä nestettä absista ja kahvoista.
Eikö varoitusvalot palaneet taulussa?(Puksuttaja @ Tammi. 30 2008,17:14) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Höh, ei mun pyörä ole koskaan huollossa muualla.(hlpvu8 @ Tammi. 30 2008,17:13) kirjoitti
Teen kaikki huollot itse.
Mistä noita K&N suodattimia saa ja mitä ne maksaa.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Jos jo kaikki käsityökalut on jo koluttu läpi, niin eihän se kotikorjaaja tarvii enää muuta kuin tuon:
http://www.hex.co.za/gs911/index.html
Sillä on sitten hyvä katsella Motronicin ja jarrusysteemien sielunelämää sekä kuittailla mahdollisia vikailmoituksia...
Laitteen käyttäjillä on sangen aktiivinen (englanninkielinen) Googleyhteisö, jossa sinkoilee välillä ihan hyödyllisiäkin kysymyksiä ja ihmettelyitä. Sekaan ei tarvitse mennä itse sönköttelemään, jollei ole asiaa, mutta noista kysymyksistä ja vastauksista voi jotain oppiakin.
Jos joku tuntee tarvetta moiseen, niin minulla sattuu olemaan yksi ylimääräinen viime syksyisen kimppatilauksen jäljiltä. (Malli on tuo USB-liintäntäinen, ei bluetooth-versio). Kapineen omakustannushinta on 220 eur, sillä sen saa. No sovitaan, että ihan kotipostiin asti...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Yhen kerran ehkä kantsis. Kun (jos) viet, niin pyydä laittamaan K&N öljynsuodatin. Jos sanovat, ettei heil sellst oo, ni osta muualta ja vie mukana. Jos sanovat, etteivät sellasta laita, ni vie muualle. Sinä määräät, oot meinaan asiakas.(Pekkavee @ Tammi. 31 2008,00:01) kirjoitti
No, ei se nyt niin iso ja vaikee juttu oo. Juju on siinä, et ku ekan vaihatat muualla, ni et tarvii sitä suodatinavainta, joka on kallis ja suht tarpeeton kapistus.
Mullon kyllä vielä jäljellä K1200RS avain tarpeettomana oppivuosien muistoo.
En heti löytäny K&N suodattimen hintaa, vaan eihän ne maailmoja maksa ostat mistä MP kaupasta tahtojaa. Pari niit menee vuodessa, joten who cares.
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
K12RS.ssä suodatinavaimena käytän lujaa biltema laatua, on meinaan sama avain joka noita volkkarinkin suodattimia availee.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Tota. Kallis öljynsuodattimen avain?(hlpvu8 @ Helmi. 01 2008,22:15) kirjoitti
Kalleus on tietty hyvin henkilökohtainen kokemus, mutta minusta tuo BMW:n öljyfilsun avain on hyvin kohtuullisen hintainen. Noitahan saa kympillä tarvikeliikkeestäkin. Nyt siirryn tuntemattomalle alueelle ja saatan hyvinkin olla väärässä, mutta uskoisin tuon K&N:N filtterinkin jo olevan kalliimpi jatkuvassa käytössä kuin BMW:n oman tai tarvikesuotimen, johon tuo normaali filtteriavain sopii.
<p>2002-2014</p>