Eli pyöränä vuoden 1985 GSX 750 ES, ja sellaista ongelmaa sähköissä että pääsulake ei kestä.
Kaikki pyörän sähkölaitteet toimivat moitteetta, oli pyörä käynnissä tai ei, mutta kun pyörän starttaa
ja antaa käydä niin saattaa pääsulake palaa heti tai lyhyen ajolenkin jälkeen. Valojen, vilkkujen, töötin tms.
käyttö ei vaikuta siihen palaako vai ei, ja ikinä niiden käytön yhteydessä ei ole palanut.
Missähän tuossa vikaa vois olla? Lataus on tarkistettu, 14V sieltä tulee ja ei se vaikka ylilatausta olisikin pääsulaketta polta.
Kaikki sähköjohdot ehjiä ja kaikki boksien liittimet käytetty irti ja puhdistettu. Ja boksien kunnot tarkastettu ja nekin ok.
Kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Kyllä pääsulakkeen paukkuminen tuossa mallissa yleensä lataukseen viittaa --> elikkä tasuri/säädin sökö.
Vähän hämää toi pienen ajolenkin kesto, mutta ehkä tasuri menee oikoseen vasta lämmettyään.
MP-talli osiossa hyvät ohjeet tään mallin laturin & säätimen mittailuun, ei varmaan tarvii linkittää...
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Uskaltaakohan laturin osat ostaa ihan alkuperäset mutta tuon tasasuuntaajaan jonku paremman?
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
käämit löytyy sivuposken alta ja ne voi mitätat ennen kun purkaa konetta ja säädin löytyy muistaakseni akkukotelon alta...olen kerran taitellut vanhan es suskan latauksen kans ja säädin oli paskana...paiskaa yv niin voisi sitä vaikka pällistellä...
Juu kyllä ne osien sijainnit on selvillä, tänään tuon ite laturin puolipään mittasin.
Ohmit käämien välillä kohdillaan, ja jokaisesta käämistä runkoon näytti mittari ääretöntä. Mut sitten kun mitattiin latausjännite ilman tasasuuntaajaa, toisin päin yksi käämien väli ei antanut kuin ~8.5V ja toistepäin sama ~80V. Eli uskoisin tuon kuitenkin olevan kunnossa. Tai sit silmät vaan näki pisteen 8 ja 5 välillä
Ja noita Elektrexin sähköosia löytyy suoraan hyllystä -> http://www.motomaster.fi
Sieltä ajattelin tasasuuntaajan tilata ku paikallinen pyöräkorjaaja meinas kans että suuntaja siitä on korkannut.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
niitten käämien väliltä pitää tulla samat voltit joka kolmen vaiheen väliltä...niissä ei saa olla eroja ja staatorin käämit saattaa olla rikki ja muistaakseni se tasasuuntaaja maksoi 10v sitten 500mk.....
124e + postikulut tuolta Motomasterilta se tasasuuntaaja.
Ja tuo jänniteero selvitty sillä et oli unohtunu se valokatkasija pois päältä sit siinä, niin eipä sieltä sillon oikeita lukemia paljon tule.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Voit tietty kysyä Mp-maailman Teuvo Rietziltä, löytyisikö sellainen osa häneltä.
http://www.mpmaailma.com/etusivu/
<p>Vanha patu..</p>
Itse olen ostanut muutaman staattorin ja säätimen suoraan tuolta: http://www.electrexworld.co.uk/erol.html#1X0
Hintaa yhden säätimen tilaukselle tulee näköjään 94€.
Yksi säädin hajosi puolen vuoden käytön jälkeen, lähetin sen takaisin ja sain viikon päästä uuden tilalle, eli takuu toimi. *
<p></p>
Kokemuksia vastaavasta mutta vanhemmassa kikottimessa otti tärinästä satunnaisesti startin releelltä johto runkoon ja oli hieronu kuoreensa ihan olemattoman reijän.
S-tuonti Nokialla tuo maahan Electrexin latureita ja tasasuuntaajia, p. 050 5840970.
Jos tauti on latauspuolella.
Tuli tuo tasasuuntaaja mitattua uudestaan ja se on antaa kaikki arvot kyl niin päin mehtää ku voi ku manuskan arvoista katoin.
Eli siinäpä se vikakin on, noita on noista kuulemma muutenki paljon mennyt.
Aiemmin viime vuonna kun mittasin ei noin väärin antanu arvoja, vissiin hajonnu lopullisesti vasta nyt.
Uusi on jo tulossa Motomasterilta että joskos se sillä tokenis että pääsis ajelemaankinja juurikin Eletrexin tasasuuntaaja.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Nyt on osa vaihdettu, pelittää hienosti eli ei pauku sulakkeet. Nyt vaan mietityttää nuo latausjännitteet. Mitattu 5000rpm kierroksilla.
Itse akku -> 12,5V
Pyörä käynnissä, valot pois -> 13,8V
Pyörä käynnissä, valot päällä -> 12,7-12,8V
Onkohan nuo nyt riittävät vai pitääkö vielä ruveta itse laturi uusimaan?![]()
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
vaihdoitko myös laturin?käämeihin tulee maa vuotoja iän myötä joka rassaa tasasuuntaajaa.itse vaihdoin joku vuosi sitten pelkän suuntaajan kesti kuukauden.sitten ostin uuden laturin ja säätäjän samalla kertaa ja on nyt toiminut 3vuotta moitteetta.olisi pitänyt tehdä heti niinkuin kurikan motomasterista neuvottiin.
Ei vaihdettu kuin pelkkä tasasuuntaaja. Ennen sen vaihtoa kyllä latas nätisti 14-14,5V. Taitaa sen laturinki joutua uusimaan vielä sit nähtävästi.. Eikä passaa pahemmin käyttää pyörää ettei tuo suuntaaja kärsi.
EDIT: Niin ja onko tuo muuten millanen operaatio vaihtaa se laturi? Vasemmalla puolella konetta siellä kopan alla on varmaanki ne käämit mut pitääkö koko kylkikoppa aukoa että saa johdot vedettyä? En ole yhtään tarkastellu niiden laturin johtojen reittiä.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Mittaa kuitenkin mittarilla ensin, ne laturilta tulavaa kolme keltaista johtoa pitäisi kaikki keskenään antaa saman lukeman, 1100:ssa se on sen 80V tai yli (ac). Mutta jos suuntaajavaihdettu, niin vika piilee melko varmasti sitten laturissa...
Laturin vaihto on helppoa, liiat kamat pois ympäriltä (eli ne sivukopat yms.) ja laturi vaihtoon. Muista kiinnittää kiinnityspultit jollain lukitteella, etteivät lähde käytössä sitten irti.
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Jos laturi antaa tuon 80V eri johtojen väliltä mitattuna, on se kunnossa ja vaihto on tarpeetonta. Itsekin aikoinaan GSX:n laturin kanssa taistelleena epäilen, että johtosarja hukkaa liikaa jännitettä. Tarkista paljonko tulee jännitettä tasasuuntaajan ulostulosta, kun se ei ole kytkettynä johtosarjaan. Jos jännite on 14-15V, asia on selvä. Vedä tasurilta tuleva johto sulakkeen kautta suoraan akulle, samoin maajohto suoraan akun miinusnapaan. Tällöin latausjännite akulla on sama kuin tasasuuntaajan antamat voltit. Tällaisella kytkennällä on ajettu useampia ongelmattomia vuosia. Tuo 12,7V latausjännite valot päällä tarkoittaa jatkuvaa akun hiipumista käytössä. Ja tokihan olet lukenut tämän viestiketjun läpi.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....;t=6038
Pitää koittaa tuota mittausta suoraan tasasuuntajan persiistä.. Epäilyttää kyllä tuo laturi, se kun antoi sitten yksien käämien välillä toiste päin n. 80V ja toiste päin ei millään yli 8.5V vaikka kuinka kierrätti kauan 5000rpm.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
No niin, DC:tä näytti 0.85V tasasuuntaajan persiistä.. Taitaapi olla laturi ihan kaputt. Varmaan helpoimmalla pääsee kun tilaa suoraan sen uuden?
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Tarkennatko hiukan miten teet nuo mittaukset. "Toiste päin", mitä tuo tarkoittaa? Laturilta tulee kolme keltaista johtoa. Kun volttimittarin johdot laitetaan AC-asennossa vuoroin kunkin johtoparin välille (kolme eri vaihtoehtoa), pitää joka mittauksen antaa sen 80V. Samoin tuo 0,85V DC:tä ihmetyttää. Tuon mukaan tasurilta ei pitäisi tulla latausjännitettä lainkaan, mutta akun navoilta mitaten sitä kuitenkin tulee, koskapa jännite nousee kun pyörä käy. Onhan tasuri maadoitettu runkoon mittauksen aikana? Oireesi ovat tismalleen samat kuin oli minulla, joten siksi epäilen tuota jännitehäviötä johtosarjassa.
Siis kun mittasin kahden laturilta tulevan keltaisen johdon väliltä, punainen toiseen ja musta toiseen luonnollisesti, näytti mittari n. 80V AC. Huvikseni heitin mittajohdot samoihin laturinjohtoihin toistepäin eikä antanut kuin sen 8.5V. Tiedä sitten syytä tuolle?
Ei ollut kyllä suuntaaja maadoitettu, otin johtosarjasta vain plussan ja miinuksen piuhat irti ja sit mittari kiinni tasaajan plussaan ja miinukseen. Pitääpä kokeilla sit ekaks maadoittaa se suuntaaja ja mitata heti huomenissa.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Jospa se tasuri on ottanu siipeensä. tiedäthän sitten sen, että riippumatta johdon väristä savun määritelmä on aina vakio: sini harmaa. Ja jos se pääsee karkuun ei mikään toimi.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Tuskinpa se siipensä on ottanu kun ihan uusi on, pari kertaa pyörääkin vain käytetty käynnissä vaihdon jälkeen.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Oliko tossa sun mallissa sitten erillinen jännitteen säädin, mun mielestä ei. Paas kattoen ne maa piuhat. Ja onhan se mahdollista että laturikin hiipuu. Kauanko niiden pitäis oikeen kestää. Siitä tietää että on virtaa kun oikeen perusteellisesti lyö kipunaa.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
On tuossa ainakin erillinen tasasuuntaaja. Pitää maadoittaa se ja mitata uusiksi ja tuloksesta riippuen sitä tilata uus laturi.
EDIT: Ja mittaus tehty, maadoitettuna antaa kierroksista riippuen 1.3-6.5V. Pitää pistää se uus laturi tulemaan.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Nyt on Electrexin laturi hankittu, vielä pitäs asennella. Koppa jo auki ja oli ihan löysällä kaikki käämien ruuvitkin.
Mitenkäs sen yhden akseli-hammasratas-yhdistelmän kans mikä tulee startilta ku se on ihan irrallaan siellä nyt, täytyykö jotain kikkoja harrastaa kun sen taas kasaa?
Jäi vaan ihmetyttään se. Ja kaippa nuo laturin johdot saa läpi vedettyä jollain ilveellä tuosta pienestä kanavasta mikä lohkon perälle tuon johtonipun vie?
Molemmat näkyy tuossa kuvassa -> http://www.kotinet.com/henkka/Suzuki...6/IMG_0552.jpg (kuva on n. 3mt)
Vinkkejä olis kiva saada niiltä jotka ovat jo homman tehneet![]()
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Kannattaa kaivella myös startti kolostaan pois. Se akseli ratas härdelli vaan tökätään siihen lohkon puoleen ja koppa selkään, helpottaa jos kallistaa vähän oikealle kyljelleen niin ei luiskahda pois. Muista laittaa lukitetta niihin käämin ruveihin, ravisevat muuten auki...
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
startin vapaarattaan voit laittaa valmiiksi paikalleen, työnnä akselin toinen pää ihan pohjaan, toinen pää asettuu laturin kopassa olevaan koloon kun kasaat sen.
laturin 3 johdon pitäisi mahtua siitä kolosta joka menee starttimoottorin syvennykseen (jos johdoissa on tavalliset abiko-liittimet).
starttimoottoria ei tarvitse irrottaa - etkä varmaan helpolla saisikaan (ahdasta moottorin ja kaasareiden välissä ja ruuvit tosi tiukalla). startin kansi on otettava auki mutta se varmaan jo onkin jos kerran olet saanut vanhat johdot pois...
varmista että laturin kopan tiiviste tulee hyvin paikalleen, koska magneetti loksauttaa kopan kiinni yllättävän äkkiä.
ei siinä mitään kikkoja tarvi harrastella hommaat vaan uuden tiivisteen siihen kopan väliin ja nippuun ....minulla ei eka kasauksella pitänyt oli 10v sitten vähän hankalempaa tiivisteiden hommaus...nyt muuta kun kipaset Jusalle et se tilaa uuden...tiivarin![]()
Nyt on paikat kasassa, uus laturi paikallaan ja sen perässä uus jo aiemmin hankittu säädin ja nyt pelaa loistavasti
Valot päällä tyhjäkäynnillä ja vähä korkeemmalla 13,8V ja n. 5000rpm 14,3V ja vähän ylikin näytti mittari.
Tehtiin kokonaan uudet liitokset laturilta tasasuuntaajalle kun oli jo aiemminkin tuohon vaihdettu tuo laturi ja liitokset oli
vähän mitä sattuu. Kiitti avusta kaikille![]()
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92