Uusimmassa MP Maailmassa on kattava testi jarrupenkeistä. Putkiviritteinen K5 GSXR1000 heitettiin pakuun ja alettiin kiertää eri paikkakuntien penkkejä testimielessä. Ko. kamppeen ruiskukartaa oli käpelöity sen verran, että se oli melkoisen persellään. Testattiin myös kuka penkittäjistä huomasi sen ja ehdoittaisi pikaista säätöä.
Testi osoitti, että eri penkeissä ajettujen pyörien tehokäppyrät eivät todellakaan ole vertailukelpoisia keskenään. Niistä, kun ei voi päätellä kumpi pyörä on todellisuudessa tehokkaampi. Ainoa tapa siihen näyttää olevan sekuntikello tai vanhanaikaiset "viivat" hiljaisella maantiellä. Mano a mano.
Esimerkkinä sama yksilö puski Rikumotorissa 175,6hp, kun taas Bike Doctorilla Sukisuki yskäisi vain 160,3hp. 15 hepojoutia ilmaantui täysin tyhjästä! Tawastia-Bikessa Kiksutin kiersi rullaa 117,2nm edestä, kun taas Bike Doctorin rumpuun ylettyi enää 104,7nm! Nämä ovat siis takarengaslukemia.
Pyörän mukana oli lehden "penkkiasiantuntija", joka paljasti, että korjauskertoimilla leikkimällä saadaaan käppyrät kulkemaan, missä penkittäjä tahtoo.
Eli näyttää olevan turha enää verrata huippuarvoja ja kuinka ylhäällä käyrä kulkee. Jäljelle jää vain käyrien muotojen vertailu..
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Eikös se ole lähinnä juuri niin, että käyrällä voi nimenomaan verrata luonnetta.
Tehoja eri penkkien välillä on mielestäni aina ollut turhaa verrata keskenään.
Jos kaikki jysäyttäis samassa penkissä niin varmaan lähempänä totuutta.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Niinhän sitä on pitkään koitettu sanoa, ettei arvoilla ole juuri niin väliä, jos ei tiedä edes suunnilleen miten penkki näyttää verrattuna muihin. Huippuarvojen vertaaminen on täysin turhaa, jos ei tiedä mihin vertaa.(Seeber @ Huhti. 01 2008,00:25) kirjoitti
Samassa penkissä voidaan toki vertailla eri pyöriä, ja modauksien vaikutuksia ennen/jälkeen. Muihinkin penkkeihin voidaan toki vertailla pienellä toleranssilla, kunhan tietää miten sen näyttämä suhtautuu muihin.
Ihmeen paljon antoi Doctorilla, olikohan vanha penkki.. Siellä kun kuulemma Busa täysputkella, PC:llä ja ilmaboximodilla antaa about saman verran.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Onhan toi noin että muussa testauksessa ilman labran virallista kalibrointia tuloksia on turha vertailla.
Eli en yhtään ihmettele että tulokset on noin. Samassa penkissä ajettuja vetoja voi vertailla, ehkä jos muut olosuhteen on samalaisia...lämpötila, ilman kosteus jne. Muuten on aika turhaan pelleilyä.
No voi per***e, kun ei ottanut silmään..(jarrarit @ Huhti. 01 2008,08:30) kirjoitti
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Tehon laskukaavahan täytyy olla kaikissa penkeissä sama,mut valmistajien asettamat ohjelma kertoimet/sää korjaus saa penkit näyttämään eri lukemia.ja tietty rullan koko ja miten se reagoi renkaaseen.Jos tuotas kaikki penkit samaan halliin ja samat kertoimet ni eiköhän tu samoja tehoja.
Enpä usko, että tulisi siltikään...(kpa @ Huhti. 01 2008,11:09) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Aika jännä homma että noin kovia heittoja tulee. Autoja on tullut muutamssa eri penkissä käytettyä ja tehoerot ovat jääneet alle 5hv auton tehon ollessa vähän päälle 300hv. Parhaat ovat menneet jopa 1hv päähän toisistaan ja silti ihan erilaiset penkit. Tässä 1hv tapauksessa toinen oli bosch ja toinen Dyno dynamics.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke