Avasin ajokauden tänään ja ajelin sellaset reilu 50 km ja moottorin lämpötila ei oikeestaaan noussut yli 50 asteen. Eikö se ole vähän turhan alhainen lämpötila, ilman lämpö oli sellasen 6 astetta? Pyöränä Hondan VFR 800 FI.
KTM SMT 990 LE 2010
En kyseistä pyörää tunne, mutta jotkin pyörät käyvät aikalailla viileänä tälläisessä suomalaisessa kesäilmassa. Tietenkin kannattaa varmistaa termostaatin toimivuus. Toinen vaihtoehto on viritellä pahvia tms. syylärin eteen, niin saa lämmöt korkeammalle.
Superbike #7
kyllä ainakin mun käsityksen mukaan on turhan alhainen. mulla normi lämmöt taitaa olla 76-78 astetta. luulisin et muissakin pyörissä olis samoilla tietämillä. jos vaan on systeemit kunnossa niin pahvilappua eteen sopivasti.
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Blackbirdissä nyt kahtena viimepäivänä ollut 80-100 astetta riippuen ajonopeudesta.
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
Eli aivan liian kylmänä käy kone.Miten sen termostaatin saa testattua ja mistä sen löytää? Nesteet vaihdoin siihen juuri ja ohjekirja ilmoitti tilavuudeksi 3,6 litraa ja en mä siihen saanut meneen kolmea litraakaan,en mä tiedä onko sillä merkitystä tähän, luulisi käyttäytyvän päinvastoin.(FixxaH @ Maalis. 30 2008,21:51) kirjoitti
KTM SMT 990 LE 2010
Taitaa olla normaalia Suomen oloissa, että nestejäähy pyörän moottori käy todella viileänä kun ulkoilman lämpötila on alle +10c. Oma viissatku cb käy myös turhan viileänä(viisarikin pysyy alhaisella tasolla) näin matalissa lämpötiloissa.
Kai tarkistit ettei jäänyt ilmaa järjestelmään, eli kun katsoo syylärin korkista sisään, niin näkyykö nesteen pinta?(arppi @ Maalis. 30 2008,22:01) kirjoitti
Jos järjestelmässä on liian vähän nestettä, ei lämpöanturi osaa näyttää oikeaa lukemaa.
Ja siis koneen pyöräytys ja sitten uudelleen se vilkaisu sinne syylärin korkin alle.(arppi @ Maalis. 30 2008,22:01) kirjoitti
Itse veikkaisin joko rikkinäistä anturia tai termostaattia. Jos se termostaatti on vielä kiinni, niin ei sen ajoviiman vaikutus voi olla kovin iso (siis kymmeniä asteita). Mites tyhjäkäynnillä? Jos lämmöt ei siinäkään nouse yli 50, tarkistaisin kyllä lämpötila-anturin (ja erityisesti jos kone nyt tuntuu vielä lämpöiseltä). Jos taas syyläri (ja vielä yläreuna) alkaa tyhjäkäynnillä lämpenemään heti koneen tahdissä, niin taitaa olla termostaatti *.
Cebareissa ainakin lämmöt saattaa jäädä ehkä asteen pari kesälämmöistä, mutta ei ero ihan noin kauhea ole. Muistaakseni vähän pumppaa l. termostaatin auetessa lämmöt laskee vähän siitä aukeamislämpötilasta 83 astetta, jolloin termostaatti menee kiinni ja lämmöt noisee takaisin 83:een.
EDIT: Tuli vielä mieleen, että syylärin ilmaamisessa auttaa, kun puristelee vesiletkuja täyttäessä.
Harrikka
Samansuuntaisia havaintoja minulla, allen viiden asteen lä'mpötiloissa ei moottorinlämpömittari (jäähdytysvedenlämpö siis) näytä kuin vajaata kuuttakymmentä.
Jos pyörä paikallaan, siis joutokäynnillä, kumminkin lämpenee hienosti ei siinä mitään vikaa ole, olosuhteet ovat nyt vain tällaiset. No worries.
-J-
Mulla zetassa tyhjäkäynti jossain 80-100 paikkeil sit näillä ilmoil ajaessa taitaa kyl jäädä 60-80 asteeseen tosin sisäänajossa joten ei sitä huudata kovilla kieroksillakaan......
Can-Am Outlander 1000 XT 2012
Olen myös sitä mieltä, että jos kaikki on kunnossa, lämmön pitäisi nousta normaalille alueelle myös viileällä ilmalla (kun nyt ei puhuta mistään -20 pakkasista). Nykyajan termostaatit tuntuu olevan tusinakamaa eli 2-3 vuodessa vaihtokunnossa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Nesteen vaihdon jälkeen olen pari kertaa käyttänyt konetta ja ei pinta ole laskenut mihinkään. Sen verran tuli mieleen kun eilen illalla tulin kotio ja menin aukasemaan tallin ovea, niin pyörä kävi hetken pihalla ja lämmöt taisi siinä ajassa nousta noin 70 asteeseen. Täytyypi tehdä tänään lenkki ja katsella lämpötiloja. Ja voiskohan termostaatti olla mallia kylmä, kun tuo pyörä on Italiasta tuotu?!(jannu @ Maalis. 31 2008,01:22) kirjoitti
KTM SMT 990 LE 2010
Tulipa heitettyä lenkki ja lämmöt siinä 60 tietemillä,välillä muutaman asteen alle ja välillä lämmöt oli 70 astetta. Mielestäni kaikki toimisi ihan ok,ehkä se vaan sitten käy vielä vähän viileellä, täytyy odottaa lämpeempää keliä ja katsella uudestaan.
KTM SMT 990 LE 2010
Juuri paukuttelin tulemaan Kokemäeltä kohti Espoota ja seurailin tuota lämpöä. Tasaisessa ajossa normaaleissa nopeuksissa pysyi siinä 78-79 asteessa (kesällä aika tasan 83). Ilman lämpötila siis nyt noin 5. Eli myönnän, kyllä se jotain vaikuttaa Ceebrassakin.
Huomasin muuten samalla, että reipas nopeuden nosto kiihdytyksineen ei laskenutkaan lämpöjä vaan lämmöt nousi lähemmäksi normaalia. Reipas on tässä yhteydessä siis jotain, mitä ei julkisesti voi tarkentaa...
Harrikka
Nesteiden vaihdosta. Tuo kertomasi on ihan normaali tilanne. Järjestelmään jää aina sen verran vanhaa nestettä...johonkin letkuihin, pumppuun ja ryhmän poteroihin. Hyvinhän tuo meni jos sait kolmekin litraa vaihdettua.
Pyörien kannet ovat kuin turbodieseleissä. Läpivirtausta nesteellä on niin riittävästi, että. Ainoa tapa saada pidettyä vastaavasti lämmöt kurissa ja kansipahvi ehjänä helteellä seisoessa ruuhkissa. Sanoisin alhaisen lämpötilan johtuvan lähinnä siitä. Tarvitseehan nää turbodieselitkin sen Webaston tai muun lisälämppärin sinne talvella, ettei perhekalleudet huurru maantieajossa.
Mä olen tehnyt niin, että täytän syylärin ensin täyteen, sitten paisarin (tai riippuu millanen systeemi sulla on). Sitten kone käyntiin, 4-5 kertaa kääntää kaasua, jolloin pitäisi ilmautua. Sitten pelit seis ja tarkastaa pinnan. Täyteen vain jos pinta laski. Ainoa pyörä missä mulla oli digimittari, oli Ducati ST2 ja siinä oli lähes aina 73 astetta taulussa.(Ville K @ Maalis. 30 2008,23:33) kirjoitti
Kronoby Racing Team
Eli turha jäänitys pois ja ajoa, ajoa! Ja lämpimiä kelejä!(matula @ Maalis. 31 2008,20:34) kirjoitti
![]()
KTM SMT 990 LE 2010
Suurimmassa osassa pyöriä lämpötila-anturi sijaitsee jossain syylärin oikean etukulman tienoilla. Mikäli anturi olisi järkevästi kannelta lähtevässä letkussa, tai itse kannessa niin se ei heittelisi yhtä paljoa. Koska nyt kuitenkin näin on, niin syyläri ei näillä keleillä lämpene yhtään mihinkään. Kilpureissa usein lisäillään uusi lämpötila-anturi kannen vesilähtöön tms. jolloin voidaan todeta koneen oikea lämpötila ajossa/varikolla/kylmässä jne, jonka jälkeen vasta aletaan teippailla Feburin jättiläiskittisyyläreitä umpeen
On siinä myös osa totuutta.
2-t pyörillä ajennet/vat ihmiset varmasti tietävät että männät halkeilevat mx pyörissä pakkaskeleillä ja seosta on rikastettava pakkaskeleille. Tämä vaan indikaationa sille että pyörän lauhari on melko tehokas, ja alilämpö on näillä keleillä ihan tosiasiaa. alle 10c lämmöillä pitäisi periaatteessa tukkia syylärin ilmansaantia hieman.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Mun vifferissä (-99 800 fi) lämmöt pyörii siinä 76 asteen tuntumassa näillä keleillä, eli kyllä ne ovat sulla ihmeen alhaisetMutta toivottavasti et tarvii termostaattia vaihtaa koska ei oo mikään viiden minuutin homma. Sehän kun on vifferissä sylinterien välissä imusarjan alla. Elikkä nostan tankin ja imusarjan pois ja sit se onkin jo näkyvissä siellä ja ihan helppo vaihtaa
![]()
Täytyy varmaan alkaa suunnittelemaan termarin vaihtoa, mutta kun noi kelit näyttää liian hyvältä siihen hommaan. Jos tulisi joku "sopiva" sadepäivä.(fredde @ Maalis. 31 2008,22:45) kirjoitti
KTM SMT 990 LE 2010
Vetele sillä välin jeesusteippii syyläriin ja kattele miten vaikuttaa. "Manuaalitermari".(arppi @ Huhti. 02 2008,10:45) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Täytyy ottaa työn alle vehje. Käytin tyhjäkäynnillä pihalla ja ajattelin , että saisi lämmöt sen verran nousemaan ja flektin kokeiltua. Lämpötila nousi 100-101 asteeseen ja ei flekti vielä lähtenyt pyörimään! Eli jotain "mystistä" on nyt Hondassa.
KTM SMT 990 LE 2010
Lähteekö se tyyliin 105-108 asteessa?
Tässä jotain: Fan not kicking in
Suzuki GSX 600 F -95
Pitänee testata. Huomenna purku päälle ja termostaatin vaihto(tod.näk.)!(Siikki @ Huhti. 02 2008,19:06) kirjoitti
KTM SMT 990 LE 2010
Ootko koittanu antaa suoraan 12v flektille? Taikka lämpökytkin (ei termari) voi olla rikki:
Ps. Täähän on pelkkää arvailua, googletin nopeestikirjoitti
Suzuki GSX 600 F -95
Ajoviima jäähdyttä todella paljon konetta, riippuen tietty katteista, että paljonko rautaa on suorassa ilmavirrassa.
Eilen kokeilin omalla pyörällä (FZS-600 -99), että lähteekö se flekti pyörimään vai ei. Flektin pitäisi lähteä pyörimään 105 lämpötilassa, mutta mittarissa oli noin 110 ennen kun lähti pyörimään.
100 - 101 ei vielä riitä flektin kokeilemiseen ja ei se kone mihinkään hajoo vaikka lämpö on vedessä yli sata. Jäähdytysjärjestelmä on kevyesti paineistettu, eli kiehumispiste on vähän yli sata ja kun kriittinen piste ylitetään niin jostain vesi tulee höyrynä ulos. Lämpö on silloin luokkaa 120-130 ja rauta on vielä ihan ehjää. Sen jälkeen jos ajaa lisää, niin sit rupee rauta kuumenemaan kun vesi on poistunut.
Nyt kylmillä keleillä olis hyvä vähän rajoittaa ilman virtausta jäähdyttimelle ja lohkolle, ettei kone kävisi liian kylmänä.
Eli lämmitellään konetta vähän vielä kuumemmaksi ja tsekkaillaan uudelleen!(puikkis @ Huhti. 02 2008,23:36) kirjoitti
![]()
KTM SMT 990 LE 2010
Sen verran vielä, että onko moottoripyörässä erilainen termostaatti kuin autoissa?
KTM SMT 990 LE 2010
Flekti lähtee päälle omalta lämpökytkimeltään, joka saattaa olla eri vielä piakkaan sijoitettu kuin mittarin PTC vastus.(puikkis @ Huhti. 02 2008,23:36) kirjoitti
Lisäksi näissä halvoissa lämpövastuksissa on heittoja tarkkuuden suhteen: toisen vastus 100-asteessa sattaa olla toisen vastaavan 97-103-astetta.
-J-
Oli pakko soittaa vielä Honda-huoltoon ja kysäistä moottorin lämpötilasta. Sanoivat siellä, että aivan normaalia lämpötilakäyttäytymistä näissä ulkolämpötiloissa ja jos nousee tyhjäkäynnillä lämmöt, niin kaikki pitäisi olla ok. Eli![]()
KTM SMT 990 LE 2010