Eli reittina mulla olisi Englanti > Suomi meno-paluu. Olin ajatellut tulevani Baltian kautta takaisin. Matkustan yksin. Olisiko kenellakaan hajua miten paasisi halviten? Yksi harmi on, etta matkustan yksin eli jos otan hytin, tulee kalliiksi. Nayttaisi silta, etta pidemmilla matkoilla hytti on pakollinen monilla yhtioilla. (?)
Tallainen oli ajatus (mutta onko halvempia?): Folkestone-Calais (tai Harwich-Hook of Holland), Puttgarden-Rodby, (tassa valissa on kai joku kans?), Helsingor-Helsinbor, Tukholma-Turku.
Takaisin Balttian kautta: Hki-Tallinna.
Voisin toki menna lautalla Englannista Norjaan tai jopa Ruotsiin, mutta taitaa olla kallista? Tai Saksasta Suomeen?
Kiitoos![]()
Ei kai tuolla mitään hyttipakkoa ole?
Kanaalin paateista en tiedä, mutta Puttgardenin lauttamatka kestää tunnin, ja Helsingörin kohdalta ylitys vie 20 min. Tukhålman lautta vie 11 tuntia, muttei sielläkään hyttipakkoa ole. Ja Viking sekä Silja myy "jaettuja" hyttejä, paikan voi ostaa lautalle saapuessa.
Tietääkseni lautta Tallinnaan ei myöskään vaadi mitään hyttivarausta.
Lauttamatka suoraan Norjaan tai Götebårgiin taas kestää yli vuorokauden, joten sinne pitää hytti varata. Hinnasta en tiedä.
Directferries tosin väittää ettei Newcastlesta olisi lauttayhteyttä nykyisin muualle kuin Stavangeriin.
Heips, olisiko tietoa millaiset hinnat on, jos vain ilmaantuu paikalle? Onko paljon kalliimpaa? Ja milla lautoilla niin voisi tehda?
Ajattelin vain, etta noita lauttoja on niin paljon, etta rajoittavat suunitelmien vaihdon lennossa, jos varaan etukateen, kuten mielessa oli.
Olen vahan tallainen suunnittelija, kaikki pitaa olla tarkkaan laskettuna (aika, raha jne). Mutta toisaalta voisi kiva olla kokeilla vapaampaa tyylia: vain lahto- ja tulopaivat mustaa valkoisella, loput miten sattuu menemaan...
Minä harkitsisin myös vakavasti tanskan läpiajoa siltoja pitkin, kun ne nyt kerran sinne on rakennettu. Varsinkin tuo Kööpenhamina-Malmön välinen silta on jo rakennusteknisesti niin mahtava teos että se kannattaa myös moottoripyörällä kokea ainakin kerran. Itse ajoin tuolta (myös yksin paluumatkalla reittiä H:ki-Amsterdam-Köpis-Stokis-Turku-Helsinki) vuonna 2004, ja vaikka olikin hieman tuulista sillan korkeimmalla kohdalla niin oli se sen arvoista. Ylitys maksoi muistaakseni 16e joten ei se nyt ihan hirvittävän kallista ollut. Nuo Helsingborg-Helsingör -lautat ovat nekin käteviä, mutta aika tylsiä noin matkustuselämyksellisesti.(Blizzard @ Maalis. 29 2008,21:09) kirjoitti
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Moporeissulla ei vaan voi suunnitella tarkkaan.... tai toki voi suunnitella, mutta suunnitelmiksi ne jäävät.(Blizzard @ Huhti. 02 2008,22:33) kirjoitti
Varaat aikaa ja rahaa 30-50% enemmän mitä luulet tarvitsevasi, jätä 50% matkatavaroistasi pois ja päätä vain lähtöpäivä, niin kyllä se siitä.
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
+1. Toimii kaikenlaisessa matkailussa ainakin allekirjoittaneella.(ttuttu @ Huhti. 03 2008,12:43) kirjoitti
"Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"
"Ei se ole vika, se on ominaisuus"
Spagettihirviö 800i.e
Tein saman reissun toissa kesana. *Kaikki hinnat ovat muistin varaisia joten niihin ei kannata satavarmasti luottaa. *Reitti oli Harwich - Esbjerg (muistaakseni) lautalla. *Lahto oli joskus iltapaivalla, perilla seuraavana paivana aamupaivalla. *Oli aika kallis (n 250 puntaa 1 hengen hytti). *Sitten siltojen kautta Tukholmaan (oli muuten makeita siltoja, vaikka korkean paikan kammoa loytyykin) ja sitten lautalla Helsinkiin (taas 1. hengen hytti - noin 150 euroa). *
Takaisin tuli vahan akkilahto kun pomo soitti etta oletko ikina tulossa takaisin joten nopeasti varattuna lautta Tukoholmaan (noin 80 euroa jaettuna 3 muun henkilon kanssa). *Kotimatkalla menin Helsingborg - Helsingor lautalla ja sit Puttgardenin lautalla. *Paadyin Calaisiin ja sielta junalla kanaalin ali. *Juna oli kallis (noin 100 puntaa) kun vaan hyokkasin paikalle mutta yksi toinen mopoilija kertoi etta jos varaa etukateen (saa 2 tunnin "ikkunan" mihin pitaa osua) niin saa edestakaisin noin 30:lla punnalla). *Kannattaa kattoa taalta tamanhetkinen tilanne.
Noita Dover - Calais lauttoja menee niin paljon etta kannattaa varmaan katsoa tarjouksia ja varata viikkoa ennen, ainakin poispain mennessa kun lahtopaiva on tiedossa. *En usko etta niista joutuu paljoakaan maksamaan.
Hyva reissu oli, tana kesana ei vaan aika riita moiseen.
On tilastollinen mahdottomuus että olen aina väärässä.
Tämän vuoden hinnoissa reitti Helsinki-Travemûnde -- Amsterdam- New Castle Upon Tyne -- Heysham - Dougla tuottaisi kustannusta kahdelle henkilölle/hytti ja kahdelle pyörälle noin 2000 Euroa. Jos jätät varaamisen viimeiseen hetkeen (=kun olet satamassa jossain päin Eurooppaa) varaudu kovaan hintaan). Niin kävi viime vuonna ystävälleni, joka joutui muuttamaan matkasuunnitelmiaan. Hintaa reissulle tuli 250 € lisää verrattuna alkuperäiseen.
Varaa siis lautat nyt, jos se on mahdollista. Ja varaudu vesisateeseen yms. ikäviin yllätyksiin. Niitä kyllä löytyy matkan varrelta. Ei sitä koskaan tiedä, vaikka kippaisit ympäri pyörälläsi. Siis vakuutukset kuosiin ja omaisille tieto, missä päin Eurooppaa olet liikkeellä. Sekä säännöllinen yhteydenpito omaisiin.
Nimimerkillä kokemusta on... vähän liikaakin...
Tutkin itse joskus tuota Norja-Englanti, mutta kallista on. Olen tullut itse autolla Harwich-Hollanti ==> suosittelen (halpa, aika hieno Suomessa tehty alumiinikatamaraani, oli paljon kaksipyöräisiä). Rödby-Putgarden on nopea väli ja hinnallisesti menee samaan kuin siltojen kautta. Juutinrauman silta on ihan kohteena hieno ==> mieluummin se kuin lautalla Helsingör:stä(hinnallisesti suurin piirtein sama).
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Taidan menna suunnillen mun alkuperaisen suunnitelman mukaan. Tuo Juutinrauman silta on hyva vinkki, olisin ottanut lautan muuten. Toivottavasti ei ole tuskallisen tuulinen?
Mietin pystyyko yksinainen ihminen ostamaan jaetun hytin laivasta (ruotsin laiva) vai onko pakko ottaa yksin hytti? Joskus mielestani sai ostettua yksittaisen makuupaikan?
Dover-Calais vali menee lautalla, hintaa noin £30. Nyt kiroan, kun on punta mennyt huonoksi
Mun vakuutukseen sisaltyy Euroopan kattava break down cover, eli tulevat korjaamaan/hoitavat kotiin jos jotain kay. Viime sunnuntaina kavin BikeSafe tapahtumassa, buukkasin itseni moottoripyorapoliisin kanssa ajotestiin, eli joku 60km mutkateilla, poliisi ajoi perassa ja lopuksi oli ajon arvostelu & ajovinkkeja. Hyvaa valmistautumista sekin![]()
ai sielläkin mp-poliisi ajaa takana takaa ja sitten lopuksi arvostelee, täälläkin moni on saanut oikein kirjallisen arvostelun ja maksulapun kurssin suorittamisesta, höhiö.
ei vaan hienoa kun valmentaudut oikein kunnolla. aika rohkea saa olla nainen joka yksin lähtee prätkällä läpi euroopan.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
*Nostaa hattua* Siis joku muukin valmistautuu matkaan kunnolla. Olisiko tässä miehen ja naisen ero. Mies hyppää pyörän päälle ja lähtee matkaan, nainen miettii, mistä, miten ja millä aikataululla ajelee.
Minä kuulun siihen puoliväliin. Perusasiat pitää olla kunnossa (Mihin maahan ja mihin kohti maata olen menossa? Miten sinne pääsen?), mutta annan tuulen kuljettaa. Jos vaikka aikataulu tms. sotkee settiä, niin eletään sitten sen mukaan. Se on mukavaa.
BTW. Blizzard, jos tarvitset majoitusta etelä-Suomessa edullisesti, niin ota yhteyttä. Olen Mansaarella touko-kesäkuun vaihteessa, mutta muutoin kotosalla. Voin tarjota hyvää seuraa, saunan, pyöränhuoltomahdollisuuden ja... paikan, jossa nukkua. Edullinen = kustannusten mukaan... Ja jos selkä antaa myöten, saatanpa ajaa pätkän seuranasikin tarvittaessa.
Minkalainen toi bike-safe kurssi oli? Olen itsekkin ajatellut moista mutta jotenkin se peruspaniikki joka iskee aina kun on poliisi takana epailyttaa (oli sitten autolla tai mopolla liikkeella, aina ajattelee pahinta) etta siita jaa enemman traumoja kun hyotya. Saati sitten se hikimaara mika moisesta kertyy.
Itse kuulun tohon "mies matkailu" kastiin eli suomeen ja takaisin ilman suunnitelmia (tai edes karttaa - auringon mukaan suunnistin ja perille paasin molempiin suuntiin).
On tilastollinen mahdottomuus että olen aina väärässä.
Olen itsekin aina pelannyt poliisia, ja melkein en mennyt! Menin kuitenkin sinne tapahtumaan, ja menin kysymaan siita BikeSafe-kurssista lisatietoja. Antoivat lomakkeen kouraan ja sanoivat 'tayta'. Ei siina enaa voinut peraantya(Zook @ Huhti. 18 2008,10:50) kirjoitti
Itse kavin muutaman tunnin pikakurssin, niita on kokonaisen viikonlopunkin pituisia ja jopa pidempia. Ensin oli luento, hauska tyyppi, jalat maassa, yhta paljon biker kuin poliisi. Esim. miksi roikkua liikenteen perassa, kun kerran pyoralla paasee - tehdaan meista parempia ajajia. Kuinka on kiva kruisata 120 mph... Sitten mentiin ulos. 2 mopoiljaa per poliisi. Poliisi selitti ohjeet ja idean: aja miten ajat, sakkoja ei jaeta, ei kritiikkia, ideana on parantaa taitoja, tulla paremmaksi=turvallisemmaksi ajajaksi. Useimmilla tama myos tarkoittaa vauhdin kasvuaKaski mut ensin taakse katsomaan hanen ajolinjojaan ja sitten vaihdeltiin. Poliisi oli aina meidan 2 valissa. Poliisi oli tosi mukava ja ystavallinen. Tietavat itsekin, etta ihmisilla on naita poliisi-ennakkoluuloja ja pelkoja... Lisaksi se on Kaikille moottoripyorailijoille, oli sitten juuri saanut kortin tai ajanut viimeiset 40 vuotta.
Itse ajelen lahinna kaupungissa, niin kaikki mutkaneuvot auttoivat tosi paljon. Paljon vakaammin ja ilman paniikkia menee, ja tietty lujempaaAion hakeutua pidemmalle kurssille, ehka toinen BikeSafe, tai IAM Advanced Motorcyclist. Jos esim tuon IAM:in Advanced Motorcyclist statuksen saa, saa monista vakuutuksista alennusta. Muitakin on, esim DSA Enhanced Rider Scheme. Hyva puoli on, etta kaikki ovat suht halpoja.
Suosittelen!
http://www.bikesafe.co.uk/
http://www.bikesafe-london.co.uk/
http://www.iam.org.uk/eshop/membershipshop/sfl.htm
Enhanced Rider Scheme PDF
Mulla taitaa tulla tiukka aikataulu, kun pitaa kayda katsomassa aitia, sisaruksia, mummoja, pappoja, kavereita... Turku-Tampere-Hameenlinna-Espoo-Lahti(goddess @ Huhti. 18 2008,00:10) kirjoitti
Mutta kiitos tarjouksesta, pidan mielessa!![]()