Porukka näkyy matkailevan esim. kyykkypyörillä kaikenlaisten epämääräisten nyssäköiden kanssa (siitähän oli tuossa oikein oma threadikin), tai enintään remmeillä kiinni olevien tankki- ja takalaukkujen kanssa.
Perustuuko tämä siihen, että:
a) pyörän luota ei koskaan poistuta näköetäisyyden ulkopuolelle ellei tavaroita saa turvaan esim. hotellihuoneeseen
b) lasketaan sen varaan, että varkaat tajuavat, ettei pyörän päälle jätetyissä kasseissa ole kuin likaisia alusvaatteita tms.
c) jokin muu, mikä?
Vaihtoehto "a" vaikuttaa kovin hankalalta ainakin näin ymmärtämättömästä, ja kohdasta "b" epäilen että aina löytyy joku niin vähäosainen, että likaiset kalsaritkin kelpaavat.
Vaarana on, että itsekin voi joutua vastaavin varustein jonkinlaista matkailua suorittamaan, joten kertokaapa tyhmälle miten homma toimii...
![]()
![]()
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Asia perustuu meikäläisen kohdalla ainoastaan ulkonäköseikkoihin; Meikän mopoon ei tule missään nimessä mitään kiinteitä boxeja. Sen takia merimiessäkki persuksen taakse verkolla kiinni. Aivan hätätilanteessa, jos on kyyditettävä, täytyy hyväksyä väliaikaiset pehmeät sivulaukut jotka saa nopeasti pois. Jos on naku, niin se sitten on naku.
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
Lähinnä vaihtoehto a. Huoltsikalle parkkeerataan terassin eteen. Mutta varsinkin yksin reissatessa pakkaan tankkilaukkuun tärkeimmät, se on helppo raahata mukana.
-Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia-
-Naara ittelles ennenku muut kerkijää-
C) jokin muu, mikä
= En tahdo nakuuni minkäännäköisiä kiinteitä laukkurautoja, joten pehmeillä laukuilla matkataan pidemmät reissut. Päivän/kahden reissut menee tankkilaukulla, jos ei oo paljoa kamaa mukana, pidempiin reissuihin laitetaan pehmeät sivulaukut kiinni ja tarvittaessa vielä rulla taakse... sivulaukuissa kulkee juurikin niitä likaisia alusvaatteita, tosin, on siellä ainakin alkumatkasta puhtaitakin
Tankkilaukku on helppo ottaa mukaan pyörän luota poistuttaessa.
moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä![]()
tankatessa, huoltsikalla syödessä jne annan kaikkien romujen olla pyörän päällä, toki pyrin ottaa pöydän josta voi seurata meneekö joku hiplaa pyörää.
sit jos meen tekee kaupunkikierrosta tms niin otan tankkilaukun mukaan tai ainakin otan sieltä kalleimmat tavarat, kameran jne pois.
pyörään jätän teltan yms. Nyssäkkäni ovat sen verran hyvin köytetty, että pientä askartelua vaatii ennekuin lähtee jonkun mukaan.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Lähinnä vaihtoehto B, ja pyörä parkkiin jossa liikkuu paljon ihmisiä eikä mihinkään suojaisaan paikkaan. Tärkeät kamat reppuun tai tankkilaukkuun joka otetaan mukaan kun poistetaan pyörän luota.
Taivas saa odottaa
Samoilla linjoilla kuin edelliset.
Paketit kunnolla kiinni - ei lähde nostamalla mukaan ohi kävellessä ei muuten ihan "vahingossa" (eikä vauhdissa moottoritiellä). Häly hätyyttää liian lähelle/tönimään pyrkivät.
Tankkilaukussa lähtee mukaan kaikki tärkee/arvokas, jos poistuu kauemmas.
jonkinlaiset pienet /nimelliset lukkohihnat ja vaijerit , pikkulukot vetskareissa voi olla varmistuksena - ihan hirmuiset varmistukset herättää tod näk vain mielenkiintoa.
kotimaassa ei oo ollu ongelmaia mut veikkaan et siellä päin maailmaa missä muutenkin täytyy kattoo tarkemmin, kannattaa olla vielä tarkempana - sen minkä jätät pyörän päälle on parempi olla "arvotonta". Silloin varkaatkin saattaa uskoo ettei kannata...
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Meikäläisen "epämääräisessä" nyssäkässä, eli remmeillä kiinniolevassa laukussa ei viime vuoden Euroopan reissulla ollut kuin arvotonta kamaa, lähinnä likaisia vaatteita. Ne ei ainakaan kiinnostanut kuin ranskalaista poliisia... ohikiitävän hetken. Tosin mä kannoin kyllä aina sivulaukutkin sitten illalla kiltisti hotellihuoneeseen. Ja tietty sen pehmeän perälaukun.
Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
* * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09
* * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
Reissailut ovat tähän mennessä tapahtuneet vain Suomessa. Ainahan se pelottaa lähteä jo kaupassakin käymään ja jättää tavarat pyörän päälle.. En omista kovia laukkuja vaan virittelen tavarat säkkiin mopon päälle. Schuberthin kallis kypäräkin jää usein kypärälukkoon josta se lähtisi puukollakin nopeasti matkaan..
Pitänee jatkossa laittaa kaikki arvokas tankkilaukkuun jonka ottaa mukaan ja vaatteet sun muut sitten pyörän päälle jotka uskaltaa jättää valvomatta
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Tankkilaukku ja takaboksi mukana, sitten jos pidempi reissu, niin silloin matkasäkki mukana.
Mulla on kanssa noi sivulaukut olemassa, poistin ne raudatkin, koska tulee otettua muuten liikaa tavaraa mukaan.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
En ole kyykkypyöräilijä ja pyörässä on kolme kovaa laukkua, silti pidemmillä reissuilla tulee joskus tarve jättää varusteita pyörälle kun itse lähtee kävellen tutustumaan nähtävyyksiin tms. eikä jaksa raahata painavia nahkatakkeja ja kypäriä mukana. Laukut ovat reissulla tietysti täynnä muuta matkatavaraa joten ollaan kiinnitetty tavarat ohuehkoilla vaijerilukoilla pyörään.
Tankkilaukkua ei oikein järkevästi saa suojattua varkailta ja usein ollaankin jätetty se tankin päälle - mitään vesipulloja, pikkuevästä tai karttoja arvokkaampaa siellä ei säilytetä - ja ainakin toistaiseksi on saanut olla rauhassa.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Tankkilaukku kulkee mukana. Nahat ja kypärän vedän vaijerilukolla pyörään kiinni ja vaihdan siviilit päälle siinä missä pyörä on pysäköitynä. Jos joku ton ale teltan tarvii, niin varmasti tarpeeseensa vie! Joten ottakoon. Pienillä pysähdyksillä jätän kaiken muun pyörään paitsi tankkilaukun se kun on pieni, kahvallinen ja menee kätevästi kantaen mukana.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Hyvä kompromissi kovan&kiinteän sekä pehmeän&irroitettavan laukun välillä voisi olla Givin lukittava Speed Pack. Olen tehnyt parikin euroopanreissua entisellä VTR:llä johon en halunnut asentaa mitään kiinteitä telineitä, ja ihan hyvinhän se toimi yhdessä tankkilaukun kanssa (kunhan ei ota ihan liikaa roinaa mukaan):
Menossa Finnjetille 2002, laukkua näkyy hieman läskin kuskin takana.
Givi Kanadan sivu k.o. tuotteesta.
Tuolla oli vielä sellainen lisävaikutus että autobaanalla kovissa vauhdeissa (nojaa, VTR:llä ei siellä nyt ihan niin kovaa mennä minun laardeilla ainakaan) ilman kierteily selän takan rauhoittui huomattavasti.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Mä olen laittanut tankkilaukun ja muut kamat pacsafen verkkopussiin ja pyörään kiinni.
Pacsafe
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Mistäs ton pacsafen tyyppisiä saa lähempää?
Retkeilytarvikeliikkeet myy, googlella löytää joitakin.(Köpi @ Touko. 16 2008,15:19) kirjoitti
Tuollaisen verkon voisi heittää tavararullan päällekkin ja sinne vaikka ajotakki alle. Ja pyörään kiinni.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Tuolla niitä ainakin kaupustellaan(Köpi @ Touko. 16 2008,15:19) kirjoitti
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Arvokasta tuolla linkitetyssä kioskissa. Viimekesänä eräästä isosta kyläkaupasta onnenkylän liepeiltä 120 litrainen noin 60 eukkia.
Pitpro Prolite
VTR kilo F