Mitenkäs 1150 pyörien askit ja vetosysteemi kestää ilman kyktintä ylöspäinvaihtoa?
Kokeilin varovasti, että hienosti pelaa mutta uskaltaako kokeilua jatkaa?
Aiheesta yleisesti
ilman kytkintä vai kytkimen kanssa
PV 50
KMX 125
Z 750
ZZR 1400
ZX10RR
S1000RR
Kestäähän ne kunnes hajoo!![]()
Kuitenkin samaa mieltä PekkaVeen kanssa. Tää nyt on taas noita filosofisia keskusteluja ja varmaan loppupeleissä jokainen tekee kuten tahtoo, mutta ei se valmistajaakaan sitä kytkintä turhan pantiksi siihen ole pannut. Jos tuo ilman kytkintä vaihtaminen ei suoraan riko, ei se varmaan laatikon elinikää kasvatakaan. Bemarin lootat nyt muutenkaan ei ole sieltä vakuuttavimmasta päästä.
<p>2002-2014</p>
Jaa Getrag? No sitten ymmärränkin noi mahdolliset laatuongelmat! Ei ole yks eikä kaks kertaa ku on ollut siellä vääriä öljyjä tai laakereita...ainakin peräpuolella (eli Volvo,Ford,LR). Näin ainakin tuolla ruottin maalla..
Niinpä.(Kane @ Huhti. 20 2008,00:27) kirjoitti
Minä ainakin olisin tyytyväisempi, jos mun Bemarin askin olisi tehnyt vaikka Honda![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Hondan ja Bemarin omistajana en voisi olla enemmän samaa mieltä.(Ekku @ Huhti. 20 2008,19:36) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Ootko varma ?(Ekku @ Huhti. 20 2008,19:36) kirjoitti
Jos lootaan yhdistetään juurikin kuivakytkin mallia auto-osasto ( ja useat MP-BMW:t ), niin esim. uuden Accordin hololoota ei paljon vakuuta !
Mutta, kyllähän se joskus kieltämättä tuntuu siltä ( varsinkin krossisaappailla ) että jalkaterän koukistus ei vastaa pitkää käsiliikettä, joten yksilevyinen kuivakytkin vaatii valitettavasti pikkasen muutakin kuin tahdonvoimaa, varsinkin isoilla kiekoilla.
Itse olen moiseen tottunut, koska ei autopuolellakaan MP-bokserin huipputehon vaihtokierroksilla tapahtuva vaihto mene kuten märkäkytkin prätkissä, aina rusahtaa, ja tässä mun tapauksessa japsilootassa ( muttei sentään Hondan ) !
Toki on lootissakin eroa, ja märkäkytkin kestää esim. turbomotskarin huiman väännön, mutta joskus joutuu tyytymään ostettuihin "ominaisuuksiin"!
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Kuivasta kytkimestä huolimatta autojen laatikoissakin on rankasti eroja. Vaikkapa C-Kadett ei liikkeellelähdön jälkeen oikeasti tarvi kytkintä mihinkään.(mikan @ Huhti. 20 2008,20:38) kirjoitti
Getrag ei ehkä saanut (kaksipyöräisessä) BMW:ssa tuntumaa aivan omalle tyypilliselle hyvälle tasolleen (kuten nelipyöräisessä). Mutta jos kestää hieman raskaan käytön ja äänitehosteet, niin eihän tuossa laatikossa mitään luotettavuusongelmaa ole?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Tässä tapauksessa kyllä, kun ko. Bemarissa on 4-sylinterinen kone poikittain rungossa ja märkä monilevykytkin.(mikan @ Huhti. 20 2008,20:38) kirjoitti
Tämmöisessä konstrukstiossa kun on olemassa aika paljonkin miellyttävämmän tuntuisesti toimivia yhdistelmiä kuin tässä baijerilaisessa on.
Kuivakytkimistä on kokemusta Guzzin puolelta ja eihän nekään ainam itään suunnittelun kukkasia ole![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Niin, ja kun eri lootien sisuksistakaan ei voi oikein tietään ( hammasprofiili, shimmaukset yms. ), niin kokonaisuus jää aina vähän käyttäjän vastuulle.
Mutta yhteen asiaan olen kiinnittänyt vuosien varrella huomiota. Motskarissa vaihteensiirto voi olla aika monen nivelen mittainen, vaikkei ensivilkaisulla siltä näytäkään. Itse olen ottanut joka yksilöstä klapit pois, pariin on pitänyt ostaa koko hässäkkä uutena varaosana, kun ei ole itse kuntoon saanut.
Ja ensivaikutelma kertoo motskarin lootasta paljon, ykkönen joko poljetaan tai potkaistaan sisään !
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Moro kaikki,
Mulla olisi kaksi kysymystä liittyen (uskoakseni) 31 tkm ajettuun K1200RS vm. 2001:een. Pyörä on minulle "uusi", takana vasta 500 km.
1. Oonko tyhmä? Nimittäin pienemmälle vaihtaminen ilman kytkintä onnistuu (sopivalla kaasunasennolla) mutta isommalle en saa vaihdetta siirtymään.. en ole tosin uskaltanut kokeilla kuin matalalla kierroslukualueella, so alle 4 tonnin.
2. Onko loota rikki kun nopeassa kiihdytyksessä kakkoselta ei siirry kolmoselle kytkimenkään kanssa? Onnistuu vasta sitten kun kierrokset tippuu riittävästi veto päällä. Tää on itse asiassa aika iso ongelma. En voi kiihdyttää "täysillä" kun tiedän että kakkosen jälkeen tulee kakkonen.. kolmosesta eteenpäin en ole huomannut ongelmaa.
Ei välttämättä liity mihinkään mutta pyörällä on ajettu viime kevään jälkeen tuhat km, muun ajan se on seisonut lämpimässä sisätilassa.
Anssi
Heritage Softail -97 + S&S 124" (2030 CC)
Kuulostaa kummalliselta, kyllä kolmosen pitää löytyä täysin kivuttomasti.. Mulla oli kyllä K 12 RS:ssä paksujen saappaiden kanssa samaa vaivaa, mutta se johtui tosiaan vain ja ainoastaan kengistä.
Itse asiassa RS:än loota toimi mielestäni sivistyneemmin kuin nykyisen K 12 ässän.
Vähäisille nuo kilometrit kuulostaa, mutta ovat toki mahdollisia. Toisaalta sillä voi olla ajettu vaikka 4 x tuo kilometrimäärä. Jos pyörä on muuten asiallisesti pidetty, niin silmämääräisesti sitä ei helpolla huomaa. Taitaa olla kyseessä ulkomaantuonti - veikkaisin..?
Mutta jos on alkuperäinen Suomipyörä, niin entiset omistajat saa useimmiten todella helposti selville. Niiltähän ne kilometrit selviää.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Isommalle vaihdettaessa ilman kytkintä, terävästi kaasu pienemmälle ja samaan aikaan terävä mutta päättäväinen veto vaihdestaagista. Mulla ainakin menee R11S:ssä hyvin tuollatavalla, ja noissahan on sama(nlainen) getragin loota. Tosin en pidä tapana vaihdella ilman kytkintä, munmielestä siinä ei ole järjen hiventä normaaliajossa ja varsinkin kun se ei nyt ratkaisevasti nopeuta vaihtoa.
Tuo toinen juttu todennäköisesti johtuu kuivuneista/jumittavista vaihdepolkimen nivelistä. Eli poljin ei ole palautunut täysin "keskiasentoon" edellisen vaihdon jälkeen jolloin vaihteensiirron "räikkä" ei ole kytkeytynyt seuraavaa vaihdetta varten. Saman aiheuttaa myös paksu/massiivinen ajosaapas nojatessaan kevyesti vaihdepolkimeen. Eli poljin ja välivipujen nivelet auki ja niille puhdistus ja voitelu. Myöskin jos vaihteistoöljy on erittäin vanhaa, voi aiheuttaa tätä, eli itse "räikkä" jumittaa vaihteiston sisällä. Mutta en ole kuullut että mitään oikeaa mekaanista vikaa noissa olisi ollut.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Kiitos nopeista vinkeistä!
Joo Saksantuonti. En ole löytänyt vielä yhtään naarmua tai kulumavikaa. Huoltokirjan ja katsastustodistusten merkinnät täsmää omistajan tietojen kanssa. Voihan kaikki silti olla väärennettyä, mutta en kyllä tässä tapauksessa kauheasti pelkää..
Ja kengät on kyllä ihan normaalit touring-saappaat, olisko IXS..
Mut pitääpä avata ja putsata se vaihdevivusto ja tarkistaa öljyjen historia. Jälleen tyhmä kysymys mutta vaihteistossa on omat öljyt? Moottoriöljyt ja kardaanin öljyt vaihdatin just..
Anssi
Heritage Softail -97 + S&S 124" (2030 CC)
Tuiki tavalliset MP-asun saappaat oli mullakin, mutta niin ihmeelliseltä kuin voi kuulostaakin, homma on ~10 millistä kiinni. Toisilla saappailla ja muillakaan kengillä ei mitään ongelmaa..(puruskai @ Huhti. 23 2008,15:23) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
ei niin, sitä tarvitaan mm. liikkeelle lähdettäessä. ilman kytkintä voisi olla vaikeaa?(C-A-D @ Huhti. 19 2008,15:12) kirjoitti
![]()
Kyllä tuo onnistuu ihan startillakin.
<p>2002-2014</p>
hmm.. ykkönen sisään, starttia, toivottavasti lähtee ja ajoksi?
entä miten toimitaan liikennevaloissa, askin saanee vapaalle odottelua varten, mutta siitä ykköselle? kannattaisiko sammuttaa kone uutta liikkeellelähtöepisodia varten, vai tulisiko toimia jotenkin muuten?
tähän kun saadaan vastaus niin kytkimen voikin purkaa pois painon säästämiseksi. ja varmana kulkis taas paljon kovempaa
![]()
Ekkö oo koskaan joutunut ajamaan kytkimettömällä pyörällä? Se tietty sammutetaan valoihin tullessa ja liikkeelle sitten taas lähdetään ykkönen silmässä startilla.(kurja @ Huhti. 24 2008,12:33) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Itse vaihdan kytkimellä. Ilmankin menee mutta kolahtaa. Loppujen lopuksi se vaihto tapahtuu niin pienellä kytkimen liikkeellä että monta kertaa on mielessä käynyt että vois kytkimen jättää poiskin. En siis vede sitä pohjaan vaan pikkusen vain irrottaa, vetäisee vaihteen sisään ja palauttaa.
Mut harvemmin tulee niin kiire ettei ehtisi kytkintä käyttää - varsinkin kun vasen käsi on siinä kahvan lähellä valmiina.