Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Tuossa huoltoa suoritin vyfferiin. Tarkastin mm. ilmanputsarin kunnon, tulpista kärkivälit sekä huolsin jumittuneen flektin.

    Huollon jälkeen polttoaineen saanti loppui kesken käynnin.

    Kyseessä siis polttoaineensaanti ongelma. Hieman (koko päivän) tutkittuani ongelmaa löysin merkilllisen vian. Polttoainepumppu lopetti toimintansa, kun kiinnitin flektistä irti olleen virtajohdon flektiin. Polttoainepumppa alkoi taas toimimaan kun irroitin flektin. Missä vika ja miten korjattavissa??

    Kiitos jo etukäteen vastauksista.

    Pyöräkauden aloitusta odotellessa.



  2. #2
    Onko bensat uudet vai talvehtineet ?
    Laitappa uudet bensat koneeseen ja kokeile noilla ensin.

    Jos tuo ei auta niin vaihda vielä tulpat jos ylimääräsiä sattuu olemaan.

    Kao ettei mikään polttoaine letku ole lintturassa asennuksen jälkeen.

    Tsekkaa vielä se ilmanputsari, kotelot yms.
    Niin ja käynnistele ilman ryyppyä aluksi.
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  3. #3
    Kun flektin virtajohdon irrottaa alkaa bensapumppu toimimaan. Ja kun flekti on kiinni, ei bensapumppu toimi, eikä pyörä käynnisty. Miten tilanne on selitettävissä/korjattavissa???

    Kyseisen flektin virtajohdon kytkin huollon yhteydessä, josta seurasi tämä uusi vika. (Pyörää purkaessa ihmettelinkin miksi johto oli irti, pyörä on minulle tullut vastikään, joten en vielä tunne sitä sen tarkemmin),



  4. #4
    Flekti tai flektin termostaatti lyö maihin/oikkarissa?
  5. #5
    Lainaa (McMelooni @ Maalis. 24 2008,20:05) kirjoitti
    Kun flektin virtajohdon irrottaa alkaa bensapumppu toimimaan. Ja kun flekti on kiinni, ei bensapumppu toimi, eikä pyörä käynnisty. Miten tilanne on selitettävissä/korjattavissa???

    Kyseisen flektin virtajohdon kytkin huollon yhteydessä, josta seurasi tämä uusi vika. (Pyörää purkaessa ihmettelinkin miksi johto oli irti, pyörä on minulle tullut vastikään, joten en vielä tunne sitä sen tarkemmin),
    Lähteekö se flekti pyörimään, jos sille antaa sähköä piuhalla esim suoraan akulta? Mitä mahtaa olla Amppeerit piuhassa?

    Meinaan jos se flekti on ollut jumissa, on siitä voineet käämit palaa ja ottaavat sitten maihin siten että virtaa menee flektille enemmän kuin silloin kun se pyörii.

    Tietysti luulisi että sulake palaisi, mutta jos tuo virta ei ole niin suuri että sulake palaa, niin voihan jossain kohtaa piuhoja olla huono kosketus, joka pudottaisi jännitteen niin alas ettei pumppu jaksa enää pyöriä. Mikä siis on jännite pumpulla, kun laitat flektin kiinni?

    Ja sitten vielä yksi asia, joka tuli mieleen. Katso miten päin puhaltimen termostaattikytkin on kytketty ja toimiiko se. Senhän ei pitäisi kytkeä puhallinta edes päälle kylmänä. Se ei välttämättä kuitenkaan ole rikki, sillä jos kytkentä on niin että moottorille menee plussa ja termostaattikytkin kytkee moottorin runkoon (miinukseen) silloin kun sen pitäisi lähteä pyörimään. Jos moottorin käämitys on kärähtänyt siten että se ottaa moottorin runkoon, niin puhallin ottaa tällöin virtaa koko ajan, koska se maadoittuu tuon käämivian kautta eikä kytkimen kautta.

    Ja jos käämi on viottunut niin se todennäköisesti vetää maihin lyhyemmän piuhamäärän jälkeen kuin normaalisti ja virta voi olla suurempi kuin edes siinä tapauksessa että moottori olisi kunnossa ja pitäisi siivestä kiinni siten ettei se pyöri. Tällöin virta voi olla niin suuri että jännitehäviö kasvaa jossain niin suureksi ettei pa-pumppu enää jaksa pyöriä.

    Testaa toimiiko puhallin ylipäätään suoralla virtasyötöllä ja mittaa siis virta jonka puhallin ottaa ja mikä on jännite pa-pumpulla kun puhallin on kiinni.

    Onhan se johto voitu alunperin irrottaakin siksi että flektin moottori olisi hajalla..



    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  6. #6
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Eipä muuta kuin yleismittari kauniiseen käteen ja jäljittämään vikaa. Mittaukset kannattaa aloittaa siitä flektin virtajohdosta ja bensapumpun piuhoista, jos ei vielä käyny selväks. Jostain ottaa maihin ja parhaillaan selviät sähkärin teipillä, kunhan paikallistat rikkoutuneen johdon kuoren. Jos johdot vedetty nippuun teipillä tms. niin paketti auki ja ihmettelemään.

    Tietenkin kytkentäkaaviosta kannattaa vilkaista, että se piuha minkä kytkit on varmasti flektin virtapiuha, eikä joku muu.
    Superbike #7
  7. #7
    Ja tuossa vianhaussa kannattaa olla sit varovainen...
    Jos nimittäin lyö maihin, niin virta johdoissa kasvaa isoksi ja ne lämpee tai pahimmassa tapauksessa palaa joko johdot tai koko vehje. Joten jännitteetön vianhaku on erittäin suositeltavaa. Jos vika ei löydy ilman jännitettä, niin jännitteen kytkemisen jälkeen kannattaa mitata halutut kohdat mahdollisimman nopeasti ja sitten taas johdot auki ja miettimään seuraavaa toimenpidettä.

    edit: puuttuvat sanat



  8. #8
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 24 2008,23:09) kirjoitti
    Tietenkin kytkentäkaaviosta kannattaa vilkaista, että se piuha minkä kytkit on varmasti flektin virtapiuha, eikä joku muu.
    Hyvä huomio, sehän voi olla vaikka poistetun kaatumissensorin johto (jos VFR:ssä sellainen on ollut, pakollinenhan se taitaa nykyään olla pa-pumpullisissa pyörissä).

    Ja jos ei ole kytkentäkaaviota, niin usein sulakekotelossa on merkitty eri laitteiden sulakkeet kuten "Fan" erikseen, joten siitä sitten vaan yleismittarilla tarkistamaan että löytyy se ~0 Ohm kyseisen piuhan pään ja sulakkeen välistä. Eikä sitten kokeilla vastumittausasennossa mitata sulakkeen ja rungon välin vastusta jos virrat on päällä, ellei haluta toimintasavua ulos mittarista...

    Kun tiedät minkä kokoinen / vuosimallinen VFR on kyseessä, niin hakukoneella netistä saattaa myös löytyä kytkentäkaaviokin.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  9. #9
    Lainaa (McMelooni @ Maalis. 24 2008,19:07) kirjoitti
    Huollon jälkeen polttoaineen saanti loppui kesken käynnin.

    Polttoainepumppa alkoi taas toimimaan kun irroitin flektin. Missä vika ja miten korjattavissa??
    No spekuloidaan vielä vähän. Eli ilmeisesti sait pyörän huollon jälkeen käyntiin. Käytitkö sitä isoilla kierroksilla vai ~tyhjäkäynnillä?

    Jäi nimittäin vaivaamaan että miksi sait pyörän alussa käyntiin vaikka johto oli kiinni. Olisiko mahdollista että jos tuo puhallin on kovasti imenyt virtaa, niin käynnistys on ensin tyhjentänyt akkua, sitten jos pyörä on ollut suunnilleen tyhjäkäynnillä tai vähän räppäilty ei ei juuri lataa paljoakaan ja akku on jatkanut purkautumista, kunnes jännite on pudonnut niin alas ettei ylikuormitetun linjan takana ollut pa-pumppu enää jaksanut pyöriä?

    Toinen täsmentävä kysymys: Sanoit että saat pa-pumpun toimimaan, mutta siis saatko myös pyörän käyntiin kun pa-pumppu toimii vai eikö se enää käynnisty edes silloin kun pa-pumppu toimii?

    -> Jotain muutakin palanut/sähköä puuttuu mikäli näin? Akku tarpeeksi täynnä? (joskus ei vaan enää tule elektroniikalta kipinää/ruiskutusta vaikka akku jaksaa vielä starttia pyörittääkin).

    Kaikki sulakkeethan ovat ehjiä?



    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  10. #10
    Lainaa (Kane @ Maalis. 24 2008,23:15) kirjoitti
    Ja tuossa vianhaussa kannattaa olla sit varovainen...
    Hieman off-topic, mutta sanonpa nyt kuitekin. Eli kun tekee sitä virratonta vianhakua ja kytkee/irrottaa akkua, niin kannattaa muistaa että se oli se miinuskaapeli joka pannaan viimeksi kiinni akkuun. Ja irrottaessa taas miinus ensin ja sitten plus..

    Näin ei sitten ihan niin helposti tule oikosulkua sen työkalun ja pyörän rungon välille, joka ikävimmillään rikkoo akun tai pahimmillaan asentajan naamataulu ja puoli korjauspaikkaa saa rikkihappokylvyn, mikä on ikävää ja epäterveellistä.

    Akun räjähdettyä (tai mikäli siltä tuntuu, jopa hieman sitä ennen) voi toimintaohjeet tarkistaa esim tästä.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  11. #11
    Vielä yksi erittäin tärkeä juttu.
    Jos kytket virtaa jonnekkin suoraan akulta.
    Käytä ehdottomasti johtoa jossa on sulake.
    Jos sellaista ei ole valmiina niin se kannattaa tehdä sellainen.
    Ei koskaan lyijyakun kanssa kokeiluja ilman sulaketta!!!!
    Jos nimittäin aikaansaat oikosulun saattaa johto hitsaantua kiinni niin että et saa sitä heti irti. Tässä vaiheessa on vaarana että akku vioittuu tai jopa räjähtää.
    Huoltsikalta saat sulakepesän. Osta samalla useampi vaikka 10A pesään sopiva sulake mukaan.
    Muutenhan tuossa tulikin jo hyviä vinkkejä
  12. #12
    Flekti toimii kun termostaatin sisällä oleva kytkin ohitetaan ja annetaan virtaa suoraa akulta flektille. Eli flekti on kunnossa. Termostaatin toimivuudesta ei ole vielä tietoa (testataan kun keretään).

    Mistä johtuu polttoainepumpun toimimattomuus flektin liittimen ollessa kytkettynä virtapiirii?

    P.s. Pyörä kyllä starttaa ja käynnistyy kunhan flektin on irti ja akkua on ladattu useampaa otteeseen täydeksi asti.



  13. #13
    Miksi joudut antamaan virtaa suoraan flektille?
    Jos kyseessä on vuosimalli 98-01.
    Silloin flektille tulee suoraan jatkuva syöttö kun virta on käännetty päälle ja sulake on kunnossa. Termostaatti katkoo nollaa.
    Kaavion mukaan tuo on kyllä melko outo ilmiö.

    Ainoa yhteinen tekijä polttoainepumpun kanssa on yhteinen maa. Eli flektin kytkemisen täytyisi nostaisi maalinjan potentiaalia.
    Onneksi se on helppo todeta yleismittarilla.
    Mikäli näin käy tulee maadoituspisteiden kontaktit tarkistaa huolella.
    Jos sulla ei oo kaaviota niin sellasen näyttäis löytävän vaikka tuolta linkistä.
  14. #14
    Mikähän vuosimalli mahtaa olla kyseessä,tuon että joudut akkua
    lataamaan,viittaa kyllä aivan muuhun "vikaan".
  15. #15
    Kyseinen pyörä on RC36, vuosimallia 93. Akun lataaminen johtui siitä että yritin käynnistää pyörää flektin ollessa kytkettynä. Kuten edellä on jo todettu bensapumppu ei toimi flektin ollessa kytketty, eikä pyörä näin ollen saa polttoainetta. Ei se akkua syö normaalisti! Ainoastaan vian etsimisvaiheessa. Flektin ollessa irti virtapiiristä pyörä käynnistyy mainiosti eikä ongelmia ole.

    Flektille annoin suoraa virtaa todetakseni ettei siitä ole moottori kusahtanut, mut se on kunnossa.
  16. #16
    Oletko kokeillut laittaa flektin liittimen kiinni mutta irroittaa termostaatilta mustan johdon?
    Miten käyttäytyy?

    Varmin tapa löytää vika on mennä järjestyksessä.
    Eli irroita pumpun liitin ja mittaa mitä siellä tapahtuu kun kytket virran päälle ja johto flektille.
    Eli selvitä kumpi pumpulta katoaa, jännite vai maadoitus. Jompi kumpi se on.
    Mikäli ei kummassakaan näy eroa. Kytke pumppu takaisin ja mittaa uudelleen.
    Eli mittaa molempien johtimien jännitettä maata vasten.
    Jos vihreän johdon jännite nousee useampaan volttiin. On vika huonossa maadoituksessa. Tähän en oikein usko sillä termostaatilla on lisäksi oma maadoituksensa. Jos taas sinimustan johdon jännite laskee on vika jännitteen syötössä. Silloin jatka tarkastuslistaa eteenpäin.

    Mittaa pysyykö sulakkeen D molemmissa päissä jännite?
    Jos pysyy on vika pumpun releen suunnalla. Tätä epäilen vähiten. Jos pysyy vain toisessa päässä on sulake viallinen tai yhdistää huonosti.

    Mutta jos jännite ei pysy sulakkeella jatka mittaamalla virtalukon punaisen johtimen jännite. Jos se pysyy OK.
    Mittaa ne kaksi muuta johdinta (puna/musta, sini/oranssi).
    Jos Punainen on OK mutta puna/musta notkahtaa on vika virtalukossa.
    Jos punainenkin notkahtaa, varmista että pääsulake on kunnolla paikoillaan. Jos vika ei ole vieläkään paikallistunut koita mitata punaisen johdon jännite käynnistysreleeltä.
    Seuraavaksi vastassa onkin sitten jo akku. Ja koska kone starttaa OK. Täytyy käynnistysreleelle saakka ainakin tulla jännite OK.

    Toivottavasti pääset jäljille
    Ens viikolla kun tulee jo ajokelit
  17. #17
    Tuli tuossa vielä mieleen sellainen. Onhan se flektin johdon liitin varmasti oikein päin kiinni. Kun tuolla termostaatilla on tuo oma maadoitus. Niin vetää heti oikkariin jos flektin liitin on väärinpäin
  18. #18
    Flektin johto ei käy kun yhdessä asennossa kiinni. Ja jos mitään ihmeellisiä kytkentöjä ei ole aikaisemmat omistajat tehnyt niin virtajohto pitäisi olla oikeinpäin.
  19.  
  20. #19
    Paketti on kasassa ja pumppu sekä flekti toimii molemmat! Vika siis korjaantui huomaamatta. Mahdollisesti kyseessä oli joku johtoliitos häiriö, koska niitä on auottu ja vähän crc:tä suihkautettu.

    Kiitos kaikille vinkeistä.