Kuulin seuraavaa veneilijöiden suusta:
"Yamaha esitteli 50hv 2-tahtiperämoottorin, joka oli Hondan 50hv 4-tahtiperämoottoria kevyempi. Tämä ei vielä mitenkään ole yllättävää. Mutta se että moottorissa olisi pienempi kulutus ja pienemmät päästöt on mielenkiintoista."
Faktatietoa minulla ei ole tälle väittämälle esittää. En ainakaan googlettamalla helposti löytänyt. Mikäli tuo kuitenkin pitää paikkaansa, niin pian nähdään uusissa kyykkypyörissä ensimmäiset 2-tahtimoottorit. Näin kun saadaan pyörän painosta kymmeniä kiloja pois ja aina vaan parempi teho-painosuhde.
-
Ja isommat vakuutukset![]()
Yamaha xv1100 -89
Ja mikähän vuosi oli kyseessä, 1988?
Tällainen uutuus löytyi: prutku.
Muutoin Yamahalla hehkutetaan Yamahan nelitahtisten ylivoimaa.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Pitäisi samalla parantaa moottorinohjausta melko oleellisesti että 2-tahtinen olisi yhtä miellyttävä käyttää kuin 4-tahti normaali liikenteessä. Crosseja kun käytetään enemmän tai vähemmän kaasupohjassa ja perämoottoreita tasakaasulla. Tuskin tulevat yleistymään vaikka päästöistä menisivätkin läpi, IMHO.
...
En tiedä Yamahasta, mutta Evinrude ainakin on jo tehnyt aika ylivoimaisen 2-tahti moottorin. Pienen kulutusken salaisuus on kaiketi ruisku.(NOx @ Maalis. 27 2008,14:12) kirjoitti
Enkä usko, että yamahalla kestää kovinkaan kauan tulla perässä.
kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Miksipä 2T ei voisi tulla takaisin. Käytetäänhän laivoissakin 2t-koneita ja siellä polttoaineen kulutus on aikas merkittävä asia.
Jos 2T tehdään venttiiliohjauksella, ahtimella ja suoraruiskulla se kyllä yltää hyötysuhteessa samaan kuin 4T.
venttiiliohjaus 2-tahtisessa?
ohessa chryslerin projekti.
x-torq moottor
tämä on aika mielenkiintoinen 2t moottori. huuhtelu puhtaalla ilmalla.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Yep, katossa 1 kpl(gs650gt @ Maalis. 27 2008,15:01) kirjoitti
Elikkäs 2T diesel ahtimella ja pakoventtiilillä. Tätähän se laivatekniikkakin on. Ahtimella painetaan ilmaa imuaukoista sylinteriin männän ollessa alhaalla ja venttiilillä päästetään pakokaasut kannesta pihalle = erittäin tehokas huuhtelu. Venttiili kiinni, ahtimella paineet sisään, imuaukot kiinni ja puristustahti lähtee. No more turhaa 4T:n imutahtia ja moottorin voitelu voi silti olla perinteinen, 4T:n tyyppinen. Tuohon vielä kiertoventtiilit ja tuon yksinkertaisen venakoneistonkin häviöt saadaan minimiin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Onhan se tietty kiwaa että keksitään kaikenlaista, mutta kuten tuolla X-Torq -sivuillakin sanotaan(jaket @ Maalis. 27 2008,15:25) kirjoitti
No tämän on jo moni ratkaissut aikaa sitten 2t-koneen suoraruiskulla, josta mm. Aprilia käyttää nimitystä DiTechkirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Näiden innovaatioiden takana on pitkälti sama firma Orbital, olipa sitten kyse perämoottoreista tai eurooppalaisista skoottereista. Myös tuon Evinruden moottorin tekniikan takana on Orbital. Perämoottoripuolella ei ole vielä yleistynyt 4T-koneissa suoraruiskutus toisin kuin autoissa on tapahtunut. Kilpailun kiihtyessä tuohon varmasti mennään ja taas asetelma muuttuu.(SuzukiV2 @ Maalis. 27 2008,14:23) kirjoitti
Itse kyllä ajaisin mieluusti 2T:llä, varsinkin kierrosherkällä semmoisella.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Niin ja onhan noita 2T dieseleitäkin ollut iät ja ajat kuorma-autoissa, rekoissa ja busseissa.(Puksuttaja @ Maalis. 27 2008,14:42) kirjoitti
Honda CBR1100XX
Sama tunne mulla. Korkeaviritteinen, kierrosherkkä 2-tahti on kyllä nannaa. Siihen kun vielä lisätään sopivan voimakkaat imuäänet, pehmeät pakoäänet ja kone, joka laulaa reippaasti yli 13000 rpm. Ai että tulee ikävä vanhoja karting aikoja.(NOx @ Maalis. 27 2008,19:13) kirjoitti
Kova litrateho ja keveys kyllä puolustavat paikkaansa ottaa 2-tahtimoottorit käyttöön moottoripyöriin. Varsinkin kyykkypyöriin. Saas nähdä
-
Esimerkiksi Toyota esitteli jo 90-luvulla kaksitahtimoottoreita, joissa oli neliventtiilikannet. Kaksilitraisesta moottorista irtosi yli kaksisataa hevosta. Prototyypeissä ei edes käytetty ensin ahtimia. Sylinterin seinällä ei ole yhtään akkunaa, vaan huuhtelu toimii ihan nelitahdin tapaan venttiileillä, joka kierroksella vaan on puristus ja sytytys. Tällaisia laivamoottoreita olen itsekin nähnyt.(HiTec @ Maalis. 27 2008,15:41) kirjoitti
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Onko tuosta mitään havainnekuvaa tms. Meinaan aika(TunturiTT @ Maalis. 28 2008,07:24) kirjoitti
tuntuu saada sylinteriin venttiilikoneiston kautta pakokaasut ulos & raikkaat ilmat (ja bensat) sisään saman tahdin aikana, ilman imuilman paineistusta tms. - ja vieläpä s.e. työtahtikin olisi edes jonkinmittainen
Noin nopsalla ajatuksella pakokaasujen poistuessa, oikealla putken muotoilulla voidaan sylinteriin kyllä aikaansaada pieni imu-efekti raikaan ilman sisäänsaamiseksi, mutta huuhtelu kyllä jää tuolla tekniikalla väistämättä varsin heikoksi
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kyllä se toimii, ihan oikeasti. Toyotakin lisäsi sittemmin puhaltimen moottoriinsa. Laivamoottoreissahan on kahdetkin perättäiset ahtimet, koska kierrosluvut ovat kovin pieniä, ovatpa vielä kaksitahtidieseleitä. Palotilan muotoilu oli Toyotassa muistaakseni Wedge-tyyppinen, juuri huuhtelun parantamisen vuoksi.(HiTec @ Maalis. 28 2008,09:23) kirjoitti
Ajatus sinänsä on yksinkertainen; osaa palamisesta johtuvaa kaasujen laajenemisesta käytetään aloittamaan palokaasujen virtaus sylinterissä ylöspäin ja sitä tehostetaan puhaltamalla imukanavasta puhdasta ilmaa, joka työntää pakokaasut ulos. Ja kun kerran imusarjassa on käytettävissä ylipainetta, voidaan imuventtiiliä pitää auki vielä reippaasti auki männän tullessa ylöspäin, joten puristuskorkeutta voidaan lyhentää. Tämähän toimii hyvin mitoitetulla pakoputkella perinteisessä kaksitahtisessakin-> pakopulssin heijastus aiheuttaa sylinteriin ylipainetta/ palauttaa putkesta palamatonta takaisin sylinteriin ja tällöin pakoaukon aukioloa voidaan lisätä -> puristuskorkeutta vähentää.
Polttoaineen sisään tuuppaamiseen käytetään suoraruiskua, suutin siis suoraan palotilan katossa ála diesel.
aihetta sivuten;
Hondahan muuten kokeili suoraruiskua 90-luvulla perinteisessä mäntäohjatussa moottorissa ja osallistui sillä aavikkokisoihin.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Niin ja vielä, ilman ahdinta tuo kyllä toimii. Moottorin pitää vain olla jokseenkin pitkäiskuinen. Se on ällistyttävää, mutta oikein mitoitetuilla pako- ja imukanavilla virtausliike saadaan niin jatkuvaksi(?), että poistuva pakokaasu aiheuttaa riittävästi huuhtelua parantavaa imua.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
No olihan siellä se flekti sitten lopulta ilmaa sisään tunkemassa(TunturiTT @ Maalis. 28 2008,10:50) kirjoitti
![]()
Mutta seuraava kysymys onkin miksi rakentaa moiseen moottoriin 2x venttiilit (imu ja pako, molemmille omansa) jos yhdelläkin pärjää?2T:n sylinteriaukotushan voi hoitaa toisen venttiilin tehtävät ja näin itse venttiilikoneistosta saadaan yksinkertaisempi, palotilan vapaammasta muotoilusta nyt puhumattakaan
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Juu, mutta moottorin alakertana voidaan käyttää jo olemassa olevaa nelitahtimoottoriperhettä. Periaatteessahan nelitahtinen voidaan konvertoida nokka-akselimuutoksella kaksitahtiseksi.(HiTec @ Maalis. 28 2008,11:08) kirjoitti
Nykytekniikalla kannattaa käyttää tietenkin kansiventtiileitä 2-tahtarissakin, koska voidaan käyttää muuttuvia ventiilin ajoituksia jne. Vääntö- ja tehoalue saadaan säädettyä laajemmalle alueelle, päästään eroon mäntäohjatun kaksitahtisen tehopiikistä ja kapeasta tehoalueesta.
Kunhan saadaan sähkömekaaninen venttiilikoneisto, tullaan näkemään myös tällaisia moottoreita, jotka voivat muuttaa toimintatapaansa lennosta...![]()
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)