Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Pohdin tässä pyörän vaihtoa ja yhtenä vaihtoehtona pidän Bemarin F650 sarjalaista. Tavoitteena kun olisi laajentaa tiestön käyttöä myös sorateille.

    Tuttu mopokauppias suositteli minua hankkimaan ruiskulla varustetun Bemarin, koska hänen mukaansa moottori on aivan eri maailmasta kuin kaasarilla varustettu, vaikka nimellisteho on sama.

    Osaisiko joku kertoa ovatko kaikki F650GS mallit ruiskuja, vai vaihtuuko kaasari ruiskuksi jossain tietyssä vuosimallissa. Koitin googletella asiaa, mutta ei ainakaan nopeasti löytynyt mitään vakuuttavaa tietoa asiasta.


    Samaten, jos jollakulla on jotain vinkkejä mitä kannattaa tarkastaa pyörää tutkiessaan (tyyppivikoja yms.), niin otan neuvoja ilolla vastaan.
    BMW F650GS / Honda CRF450R

    Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia
  2. #2
    Villi arvaus, ruisku tuli vuonna 2000?

    Hyvä paikka kysymyksille on myös matkaenduro foorumi.
    Sieltä löytyy jonkin verran juttua pikku bemarista...



  3. #3
    Katso tuolta: http://faq.f650.com/FAQS/F650History...#Model%20Specs

    Useasti suositellaan 2004 alkaen olevia "twin spark"-malleja. Et löydä helposti Suomesta käytettyä ja uusihan onkin aivan eri pyörä.
    ” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
    "Not ugly anymore, now I have a Ducati."
  4. #4
    Kaikki GS:t on joo ruiskuja. Itselläni on yhdellä tulpalla oleva malli ja en aivan ymmärrä tuota twin spark-suositusta. Toisen tulpan funktio nimittäin on saada bensa palamaan puhtaammin ja pyörä tuoreemmista päästönormeista helpommin läpi. Tehoa tai muutakaan se ei ajoon lisää... Ilmeisesti tuosta päästösyystä moottorin ilmanottosnorkkeli on myös naurettavan kapea. Sitä voi vähän puukolla laajentaa kyljestä mikäli haluaa kaasuun vastaavuutta hieman nopeammaksi.

    Kaasarilla varustettuun F650:een on kuulemma se ero, että kaasaripelin vetoalue alkoi vasta 3000 kiekan päältä kun ruisku vetää jo 2000:sta mukavasti.

    Jos sorateiden lisäksi kiinnostaa myös haastavammat pätkät ja pienemmät polut, niin tämä Dakar-malli soveltuu sinne hyvin pitempien joustojensa ansiosta. Dakar ei tosin sitten sovellu hirmu lyhyelle kuskille. Mutta kyllä tuolla perusmallillakin pääsee vaikka mihin ja mistä. Rengasvalinnallakin on merkitystä toki.

    Tyyppivikoja näissä ei kai ole just muita kuin ensimmäisissä erissä esiintynyt tuo moottorin lievä nykiminen (surging) tasakaasulla jossain 3000-4000 kiekan huitteilla, jos sitä ei ole ruiskun uudelleenohjelmoinnilla korjattu. Ainakin voi ostaessa kysyä onko tuo korjaus kys. pyörään tehty. Luulisi että tuo on jossain 2003-> osattu tehdä kerralla oikein mutta tietoa tästä ei ole. Omaan pyörään oli tehty takuutyönä tämä uusiksi ohjelmointi joskus aikoinaan.
  5. #5
    Kiitoksia vastauksista ja linkeistä. Mopokuume ei ainakaan pääse laskemaan noita lukiessa.
    BMW F650GS / Honda CRF450R

    Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia
  6. #6
    Teilläpäin onkin hienoja ajomaastoja tuollaiselle matkaendurolle.
    Ja aktiivisia surauttelijoita tuolla matkaenduro foorumilla.

    Ja lopuksi kuumeen nostattamiseksi...
  7.  
  8. #7
    Juu, tuo reittivalikoima sai minut kääntämään pääni kohti maastokelpoisempia mopomalleja. Parissa kesässä on nuo lähimaaston ilta-asfalttipätkät kierrelty ja nyt tarvitaan uusia maisemia.
    BMW F650GS / Honda CRF450R

    Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia