Eihän siitä haittaa ole jos mopolla reenailee, mutta ihte en kyllä pelkästään tuon takia ostais mopoa.
Niinkuin joku ylempänä kirjottikin, sillä tonnilla saa moooonta lisä tuntia autokoulusta.
Vaimo ajo A-kortin parisen vuotta sitten. Kokemusta moottorikäyttösistä kaksipyöräsistä oli sen verran, että pikku tyttönä oli ajanut jollain jarruttomalla papiskalla perunapeltoon... (sori vaan, rakas vaimoni, jos luet joskus tätä)
Voin sanoa, että vaimookin jännitti ennen ensimmäisiä ajotunteja. Kuitenkin kaikki maholliset ekoilla läpi ja kortti taskuun. Nyt on jo pari kesää takana 600cc Hornetilla.
Autokouluilla on kuitenkin vakuutukset niissä mopoissa ja niitä saa kippailla ihan rauhassa. Jos on hyvä opettaja niin varmasti oppii todella nopeeta pyörän käsittelyä yms. tarpeellista.
Vaimo ainaskin ajo ekalla tunnilla piikkisellä Cebarilla ja sit ku siltä tuntu niin siirryttiin isompaan.
Kyllä mää ainaskin käyttäsin tuon "mopotonnin" joko siihen moottoripyörään tai sit kunnon varusteisiin.
Mut toki se on jokaisen oma asia mitä rahoillaan tekee.
Kuiteskin autokoulun (tai siis opettajan) tehtävänä on opettaa sulle se pyörän käsittely ja antaa muutenkin eväät mukavaan ja turvalliseen ajamiseen. Ne ei pilkkaa tai naura jos kippaat mopon harjottelualueella tai muuten mokailet.![]()
Tuutti Honda
Kiitoksia vastauksista! Paljon hyviä argumentteja puolesta ja vastaan, ja vielä oma pyöräkuumesta kärsivä pää sotkemassa ajatuksia. Näyttää siltä, että...
...ostan moottoripyörän. Syksyllä, kuten suunnittelin. Ehdin päristellä sen selässä (tallissa) muutaman kuukauden ja funtsia että tämäkös se oli se kytkin ja tuosta menee pykälä päälle, eiku joo tämä oli jarru. Passaahan sitä pyörän käsittelyä työntäen jne. harjoitella tallikavereiden turvatessa kaatumisten varalta.
Käytän mopotonnin ylimääräisiin ajotunteihin (no ei koko rahalla sentään) ja sen-vielä-ostamattoman pyörän perushuoltoihin ja korjauksiin.
Tässäpä meneekin sitten puolikas vuosi sujuvasti Nettimoton tarjontaa seuraten ja hintatasoa tarkastellen - tätä foorumia tietenkään unohtamatta.
Hyvä, syksyllähän saakin sitten jo vähän halvemmalla pyöriä(boogieman @ Maalis. 19 2008,20:35) kirjoitti
Yllättävän nopsaa sen prätkällä ajon kuitenkin oppiiJopa minäkin opin, vaikka nuoruuteni olen ajanut vaan skootterilla. Ja A-inssi (sekä kirjallinen) läpi ekakerralla!
Mutta onnea sulle harjotteluihin.. Siitä se lähteepi
Onpa tuo itsellänikin nyt muistelemista kun kortin ajamisesta kuitenkin on aikaa ihan kivastimutta periksi ei anneta! VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON!!!!!!!!
![]()
Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..
****
Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
Hyvä päätös. Aivan turha ostaa mopoa tohon väliin sotkemaan. Turhaa paperityötä ja huonolla zäkällä et saa edes omiasi pois. Melkein sama ajokokemus tulee, kun lyöt fillariin kahvat sarviin ja "kytkintä" painaessa heiluttelet varpaita vaihteenvaihtamiseksi.(boogieman @ Maalis. 19 2008,15:35) kirjoitti
se taitaa olla niiku rakettitiedettä...(Gecko @ Maalis.) kirjoitti
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9
Ei niistä pohjalla olevista mopokilometreistä ainakaan
haittaa ole ollut ja uskoisin, että jonkin verran oli helpompi
lähteä viime kesänä koulun penkille A:ta ajelemaan.
Pikkubroidin skootterilla tuli parina edellisenä kesänä huvin vuoksi
ajeltua ja työntöohjausta yms. siinä samalla mutkapätkillä
ihmeteltyä.. Levyjarrutkin vehkeestä löytyi, niin ei koulussa
sitten reilu jarruttaminenkaan pahemmin arveluttanut.
Tuollainen nykyaikainen skootterimopo on muutenkin melko
hyvä peli päästellä sopivassa välissä..
Omat kokemukset vahvasti plussalla ja mitä tulee kysymykseen,
että olisinko ostanut harjoitteluun.. luultavasti en.
A-kortti olisi voinut tarttua jo aiemminkin matkaan, mutta
tuolla skootterilla pyörittely vei sitten lopulta suunnan tunneille.
![]()
![]()
GSX-R1000 L0
GSX1300R Hayabusa K9
CBR600RR 2010 Leyla Special Edition
GSX1300R Hayabusa K8
CBR600F4i 2003
"It sits there and stares back at you. And the longer you do that, the more it speaks to you."
Minäkin skippasin mopot vaimon tapauksessa juuri siksi, että kilvellisestä moposta olis pitänyt maksaa lähemmäs tonni ja ajokuntoisia rekisteröityjä piikkejä sai jo 300e ylöspäin.
Käsittelykoehan on vaikeutunut melkoisesti siitä kun itse ajoin prätkäkortin v.-90. Silloin muistelen, että piti joku jarrutushomma tehdä ja jonkinlainen helppo pujottelu jne. Olin tosin krossaillut jo jostain 9 vuotiaasta asti.
Nythän osa kokeista on oikeasti vaativia aloittelijalle. Jopa kokeneelle kuskille pujottelussa sen ympyrän ajaminen (6m halkaisilla?) on haastava katupyörillä. Kyykyllä jopa useimille kylmiltään mahdoton. Endurolla tosin helppo pienen kääntösäteen takia.
Samoin väistö ja paluu ajouralle vauhdista on mielestäni melko vaativa kuskille, joka on ajanut vasta pari tuntia kaksipyöräisellä. Itse muistelen, että väistö aikoinaan tehtiin ensin jarruttaen ja sitten väistettiin. Niin nytkin, mutta yhtenä tehtävänä on myös väistää este vauhdissa, mikä on ihan realistinen tilanne liikenteessä.
Kuten kaikessa, tuntuu homma aina alussa vaikealta, mutta nopeasti sitä oppii. Opetuksessa ehtii tosin omaksumaan enemmän niitä vaikeita juttuja, jos perushallinta on hanskassa.
Lupauduin täällä ketjussa veloituksetta opettamaan paria ensimmäistä ilmoittautujaa pyörän hallinnassa, kun noita laitteita seisoo tuossa pihassa tyhjän panttina... Vielä ei ole kukaan ilmoittautunut..
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Pujotteluväylän leveys on 5 m tai vähintään käytettävän pyörän kääntöympyrän halkaisija + 1 m. Pari vuotta sitten, kun itse hankin A-kortin, niin tuo oli kyllä ehdottomasti hankalin osuus. Opettajan kertoman mukaan pujottelu on kaikille muillekin eniten huomiota vaativa osa. Käsittelykokeen tehtäväkuvaukset löytyvät tästä.(svahnm @ Maalis. 19 2008,17:15) kirjoitti
Pujottelun harjoittelu mopolla treenaten saattaa olla hyödyllistä. Muiden tehtävien pitäisi kyllä onnistua normaalilla motoriikalla varustetulta henkilöltä muutenkin.
Kaikki muut meni kivuitta paitsi pujottelu jota joutui sitten hiertämään muidenkin edestä. Suurin ongelma ainakin itsellä oli tajuta että kyllä se mahtuu siinä pyörähtämään ja pitää nurin menemis refleksi hanskassa. Tuohon en sinänsä näe kauheasti auttavan koska pyörä on huomattavasti kevyempi ja helpompi käsitellä, takaraivossa siis iski tässä kohtaa voidaan vielä pelastaa tilanne (joista pitää monesti nykymaailmassa päästä eroon) vaikka vielä ei oltu lähelläkään mitään pistettä, asiaa ei tietysti auta että olen/olin 4x kevyempi kuin pyörä. Tosin tuo vaan henkilökohtainen kokemus ja ainut asia millä tuosta päästiin yli oli jauhaminen jota voi kyllä tehdä pienemmälläkin pyörällä.
Tiivistettynä: varmasti on hyötyä.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Joo halkaisija 5m, mutta isoilla pyörillä käyttivät täällä päin 6m suuremman kääntöympyrän takia, joka ei sekään ihan simppeli isolla pyörällä.
Juju tuossa pujottelussa on hidasajon hallinta. Pyörä pitää pitää hiljaisessa ryömintävauhdissa kytkimellä pumppailemalla ja luistattamalla. Ympyrä kierrettäessä horjahdus sisäkurviin estetään kytkimellä ja kaasulla kiihdyttämällä, jolloin veto vääntää pyörää takaisin pystyyn. Lisäksi jarrulla voi tappaa turhan vauhdin, kun saa tasapainon takaisin.
Jos vauhtia on enemmän (esim. tyhjäkäynnilläkin ykkösellä) ei homma onnistu, koska kääntösäde kasvaa.
Jollain piikkisellä endurolla voi pyörittää pujottelun naureskellen, mutta isoa A:ta ajavat saavat jo vähän keskittyä hommaan jollain CB500:sen kokoisella pyörällä.
Lisäksi ei kannata pyrkiä ihan pyöreään ympyrään, vaan pyrkii käyttämään tilaa pituussuunnassa hyödyksi. Näin saa tasapainon hetkellisesti palautettua ja voi keskittyä taas hallittuun kaartamiseen.
Pyörän koosta vielä, että aloittelijalle on kevyempi/matalampi pyörä helpompi, koska piste jossa jalka napsahtaa refleksin omaisesti pyörän kallistuessa on huomattavasti pidemmällä. Isolla pyörällä ei uskalla luottaa niin pitkään, koska mahdollisessa horjahduksessa ei jaksaisi pitää pyörää pystyssä varsinkaan liikkeessä.
Tätä horjahdushommaa voi treenata myös polkupyörällä. Vaikka täällä osa karsastaakin vertailua mopon ja polkupyörän välillä moottoripyörään, on hidasajossa ihan samat seikat.
Itse asiassa kovempien nopeuksien juttuja (esim. kaarteeseen vauhdilla) ei käytännössä paljon treenata edes autokoulussa. Vain jonkin verran teoriassa. Suurin opetus perustuu juuri tähän hidasajon hallintaan.
Eli polkupyörällä voi pyöriä ympyrää hitaasti polkimilla lisäten vauhtia, mikäli pyörä tuntuu horjahtavan ja vastaavasti jarruilla voi kokeilla miten ne vaikuttaa tasapainoon kallistuksessa. Kun tekee sellaista parin metrin ympyrään ryömintävauhdista jalat polkimilla saa kuvaa asiasta.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Oikeastaan hieman sääli jos jätät mopon hankkimatta.
Uskoisin että syksyllä olisit tyytyväinen mopon hankintapäätökseen. Vaikka sitten laitat sen vaihdossa eteenpäin moottoripyörää hankkiessasi.
Itsellä oli aikoinaan mopo. Ja nyt sitten paljon paljon myöhemmin kun aloittelin moottoripyöräilyä. Ajelin ekan kesän mopolla. A-kortti oli jo vanhastaan joten se ei ollut ongelma.
Itsellä ajokokemusta kotiloilla myös ihan kiitettävästi. Myös niillä kaikista suurimmilla(raskailla yhdistelmillä).
Hallintalaitteiden käsittelykin oli mopoajoilta hanskassa.
Pyörän käsittelykään ei koskaan ole ollut mikään ongelma.
Mutta tuo liikenteen lukeminen... Se on kypärä päässä yllättävän paljon erilaista kun autoillessa. Ainakin itselläni. Se aiheuttaa aluksi "hieman" opettelua. Se oli oikeastaan vähän shokki. Koska auton jäljiltä uskoi että se on jo hanskassa.
Mopossa on moottoripyörään verrattuna yksi suuri etu tuohon harjoitteluun. Ainakin täällä. nN saavat autoilijoilta paljon enemmän tilaa ja niitä varotaan ihan eri tavalla kun moottoripyöriä.
Väitän että pari mopolla tullutta oho tilannetta olisivat moottoripyörällä johtaneet osumaan. Ihan vaan sen vuoksi että autoilija ei olisi varonut minua. Vaan olisi olettanut että olen tilanteen tasalla. Mutta enpäs ollutkaan.
Jos esim huurtuva visiiri aamuliikenteessä on uusi tuttavuus, voi olla kivempi kokea se ensikertaa mopolla
Ihan vaan yhden pienen esimerkin mainitakseni....
Tuonkin kokemuksen voi jättää tarvittaessa kokeilematta...(kimpleh @ Maalis. 20 2008,09:17) kirjoitti
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
...tähtitiedettä....(Rooroo @ Maalis. 19 2008,16:41) kirjoitti
custom forever!!!
Selvähän toi on että moposta on apua, vaikkei vauhti päätä huimaa niin siinä on puolensa. Hyvä niillä on treenata vaikka tasapainoa ja hidasta ajoa, kaataminen ei harmita/satu kuten isommalla.
Samoin hallintalaitteet on samat, niiden sisäistäminen tekee hyvää jatkoa ajatellen.
Dirty Nasty Furriner
Mut hei, eiks niiku toi rocket oo raketti, tiäksä...(JugiB @ Maalis. 20 2008,09:29) kirjoitti
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9
Mopon osto ei varmasti ole huono juttu. Sillä voi sitten heittää vaikkapa jonkun kunnon reissunkin, ja kivaa on ja juttukavereita riittää, kun huomaavat, että reissukamat päällä. Olin ajanut kymmeniä vuosia isommilla, kun kerran tuli vääntöä pojan kanssa, voiko mopolla oikeasti tehdä reissua. Lähdin sitten yhtenä viikonloppuna täältä pääkaupunkiseudulta käväisemään Sotkamossa. Perjantaina sinne ja lauantaina ajelin siellä ja sunnuntaina takas. Tuli kilometrejä 1400. Kivaa oli ja hullun maine kasvoi. Ja mopo oli Derbi Paddock skootteri.
Ajokoulutuksissa mopopojille olen käyttänyt itsekin mopoa, joko omaa tai oppilailta lainattua. Samat ajamisen asiat, varsinkin tuollaisella enska-mallisella, tulevat eteen kuin mp:llä. Siispä suosittelen!
Sellasta asiaa ei vielä ainakaan pikaisella lukemisella ollut mainittu, että autokoulun saa aloittaa 6 kk ennen ajokoetta. Taitaa silti olla 6 kk ennen kun täyttää vaaditun iän.
Mopolla on silti ihan kiva ajella jos ei ole yli 100kg niin kuin itse olen.
Viisi vuotta sitten etsin mopoa, että ajelen sillä työmatkat. No kun hinnat olivat korkeita ja mopolla saa laillisesti ajaa vain 45 km tunnissa, niin ajattelin, että etsin sitten skootterin. Hinnat olivat vieläkin korkeita. Päädyin sitten ostamaan moottoripyörän.
Tuo prätkä oli 1988 vuoden mallinen Suzuki GS450. Tuo oli helppo ajettava ja kulki kohtuullisesti. Ja tuon prätkän hinta oli HALVEMPI kuin mopojen ja skootterien (125 kuutioiset tai isommat).
Ajoin tuolla yhden kesän ja ostin sitten 1100 kuutioisen. Helpo on olut silläkin ajaa.
En tosin halunnut ostaa isoa pyörää ensimmäiseksi, koska mitä isompi pyörä on sitä painavempi se on. Kaikki pyörät kulkevat suoraan kun kahvaa vääntää, mutta hallinta pitää onnistua myös hitaassa vauhdissa. Tuo hidas ajo on kaupungissa erittäin tärkeää ja sitä ei opeteta missään liikaa.
Olen muuten käynyt joka vuosi ennakoivan ajon kurssin heti ajokauden alussa. Joka vuosi olen oppinut jotain uutta.
Mutta jos on sellainen tunne, että mopo ensin, niin sillä on hyvä harjoitella. Syksyllä sitten ostat sen prätkän. TUolla 1000€ saa jo kohtuulliset ajovarusteetkin, joten jos on varaa ostaa ajovarusteet ensin ja prätkä sitten perään, niin kolmion kanssa saa ajaa melkein koko kesän. Ja jos ostaa jonkin 125 - 500 kuutioisen 1000€ pyörän niin sillä pääsee alkuun. Myy sen sitten vuoden päästä pois jollekulle toiselle aloittavalle motoristille.
Ai niin. Poika täyttää muutaman vuoden päästä 16. Tytär täyttää tänä vuonna 16. Molemmat ovat syntyneet syksyllä.
Koska autokouluun saa mennä 6 kk ENNEN kuin täyttää sen sallitun iän, ajateltiin, että poika jättää mopon hankkimatta ja ostaa seuraavaksi kesäksi prätkän. Sillä saa sitten ajella heti kesän alusta kolmion kanssa siihen asti kunnes saa ajaa sen kortin.
Tytär meinaa ajaa prätkä kortin vasta sitten kun saa ajaa isompaa eli yli 11 kw pyörää. Tarjosin hänelle mahdollisuutta, että josko ostettaisiin joku halpa vanha prätkä, mutta ei kelvannut ... vielä
Kaverit on varmaan kateellisia kun 15 vuotias saa ajella ihan laillisesti prätkän kanssa. Toki kolmen vuoden päästä saattaa ajokorttien olla jo jo jotain muuta, mutta onhan sillä kiva hehkuttaa nyt vielä.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Hmm, viittasitkohan alkuperäiseen kysyjään eli minuun tuolla? Heti aloitusviestissä sanoin että "ikää on jo melkein kolmekymmentä" (ja tänään tasan vuoden päässä tuo tasaluku).(suzuki_GS1100G @ Maalis. 21 2008,12:31) kirjoitti
Tais liittyä ennemminkin noihin kaverin omiin lapsukaisiin tuo tiedonanto(boogieman @ Maalis. 21 2008,14:58) kirjoitti
![]()
Kawasaki Er-6f
Niinpä taisikin olla. Liikaa mämmiä, ei ajatus kulje(M-ksa @ Maalis. 21 2008,16:21) kirjoitti
Aini, hieron minä kuitenkin mopokauppoja. Tosin enempi terapiaprojektiksi kuin ajoon - jalkavaihteinen papiska *![]()
[OT](suzuki_GS1100G @ Maalis. 21 2008,12:31) kirjoitti
Miksi ihmeessä joku olisi kateellinen?Onhan tuo kolmiomahdollisuus ihan kaikilla 15 kesäisillä...
[/OT]
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Muistanenko oikein, mutta ei ehkä kannata aloittaa sitä "kolmiokulkemista" heti silloin maksimi-etuajalla. Siis kun muistelen, että ajoharjoittelulupa olisi maksimissaan voimassa juuri tuon ajan, ja jos aikataulut ajokokeeseen tai siinä onnistumiseen ei heti onnistu, saattaa lupa vanheta ja silloin menee uuden luvan hankkimiseksi. Tämä ei ole tieto, vaan hatara mielikuva.
tää jo vanha threadi mutta vastaan silti: suosittelen mopoharjoittelua.
- hallintavälineet selkärankaan (käsien, sormien, jalkojen yhteiskäyttö)
- pyörän hallinta selkärankaan, varsinkin hidasajo
- enduromopon kaataminen ei koske sieluun eikä kukkaroon niin pahasti
aja myös talvella eli liukkaalla, siinä oppii kunnioittamaan pitoa. myös kaatuminen hitaasta vauhdista sattuu vähemmän kuin kovasta... kaatuminen opettaa myös nöyryyttä jota tarvitaan ison pyörän sarvissa.
Mä ostin ensin prätkän ja sitten ekan kesän päätteeksi mopon. Nyt kolmantena ajokesänä aion tosissaan hinkata ton hidasajon kuntoon, ja sitten vielä yltää 'rodeokuskiksi', kts. youtubesta 'police motorcycle' , sieltä mallia!
eli olen kyllä vähäisellä kokemuksellani sitä mieltä että oppirahat kannattaa maksaa ensin enduromopolla. sitten ei tarvi tärvätä kalliin prätkän kylkiä, eikä vielä kalliimpaa kuskia.
![]()
Senior Highway Bomber
Ride Loud - Ride Proud
Kawasaki z750s -05