Tervehdys teille, hyvät kaksipyöräilijät. Hirmuisen pyöräkuumeen iskettyä päälle piti rekisteröityä tänne että pääsi kyselemään tyhmiä. Pitkään jo olen tätä foorumia lukenut, jotenka tiedonrippeitä on tarttunut sieltä täältä jo tukkaan.
Ikää on jo melkein kolmekymmentä, ja kilometrejä erilaisilla nelipyöräisillä riittävästi, mutta kaksipyöräisistä vain polkupyörä on tuttu - kortissakin on vain BC. A-korttia tekee siis mieli, mutta tuskanhien puskee otsalle jo pelkkä ajatus käsittelykokeista, pelkästä perushallinnasta nyt puhumattakaan (vilkut/vaihteet/kytkin/kaasu/pystyssä pysyminen).
Tulipa sitten mieleen, että olisikohan aivan typerä aloitus harrastukseen, jos ostaisin mopon. 50-kuutioisen teiden kuninkaan siis. En mitään mankia, skoottoria tms. epämoottoripyörämäistä kulkinetta, vaan jonkun ison enduromallisen pelin. Tonnilla näkyisi jo saavan esim. DT:n. Ei niin harmittaisi semmoista kippailla nurin parkkiksella hidasajoharjoituksissa. Oppisi samalla vaihtamiset ja jarrutukset yms. peruskikat, joten ei tartteisi niihin sitten keskittyä autokoulussa, vaan voisi perehtyä siihen ison pyörän käytökseen. Toki moottoripyörä käyttäytyy eritavalla kuin paljon kevyempi mopo, mutta nimenomaan nuo perushallintalaitteiden hanskaaminen auttaisi jo paljon.
Vai olenko nyt ihan tyystin hakoteillä ajatuksieni kanssa?Auttakkee.
Ei siitä moposta varmasti haittaa ole, mutta kun kuitenkin menet autokouluun niin uskon, että siellä saat riittävästi opetusta...
1000€ saa kuitenkin aika monta lisäopetustuntia, jos niikseen menee!
Tervetuloa voorumille![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
et ole.
emäntä aikoo ajaa A-kortin tänä kesänä. vk:n loppuna *haetaan kaverilta vanha mökkimopo lainaan,jotta pääsee eukko harjoittelemaan.. emäntä on ajanu mopoa 10v sitten viimeksi,ja autokoulu pakettiin kuuluu (jopa?)12 ajotuntia,a 25 min.
joten lisäharjoittelu tuskin on pahitteeksi.. *
JOVVAIN...
..............Naaaaaa, ite tekisin tilanteessasi juuri nuin ! Perusjutskat saat kuntoon (ja kuntoa...) juuri tuommosel vehkeell kun vaan käyt USEIN temuilemas pitkin ja poikin kaikilla pinnoilla ! Se samainen "mökkitiekin" kun on IHAN erilainen ajella tuorelumes, kevätlumes, vanhaslume, savikos, vesisattees, ku kuival. Samat pinnat sitten pimeällä ! Hidasajot, esteen ylitykset, rinneajot, ylämäkeen-/alamäkeenajot tuon kokoisella on paljon somempaa kuin "isolla", että perusreeniin hieno ! Jarruttelut sitten eri noppeuksista, etusel- / takasel- / molemmil. Samanlailla net isotkin (perus-) käyttäytyy. Sitten net väistöt / jarrutukset + väistöt. Montulle vaan kuntoilemaan !
........ kohta sulle kuitenkii joku vastaa et ISO vaan alle ja heti, mut musta sullon oikea asenne !
ps. polkupyörälki voi muuten reenata perusjutskia. Hiljaa on yllättävän vaikia ajella mut ohjuksena helppoa![]()
Aivan varmasti on apua. Toisaalta tuolla tonnilla ostaa muutaman ajotunnin avuksi jos ei tunnu luonnistuvan.
Noi käsittely harjoitteet ei kyllä ole mitään maailman vaikeimpia.
Auto koulussa saa harjoitella eka vaikkapa 125 kuutioisella. Joten aika turhaa tuo mopon ostaminen on.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Isompaa ei viittis kun ei ole minkäänsortin lupaa sellaisen ajeluun, ja harjoittelut pitäs suorittaa kaupunkiolosuhteissa (tosin onhan tuossa vierellä teollisuusaluetta ja isoja pihoja). Mopo ois sikäli siis paras vaihtoehto. Olisihan se mainiota jos olisi joku metsätien pätkä, missä käydä ihan moottoripyörällä reenaamassa, vaan kun ei likellä moista ole ja ainainen rahtautuminen "jonnekin" ei töiden jälkeen houkuta.
Varsinaiseksi pyöräksi tulee sitten 500-800 kuutioinen kardaanivetoinen custom. Aikataulu on semmonen, että syksyllä/alkutalvesta pyöräkaupat ja talvella sitten heti ekalle moottoripyöräkurssille mikä alkaa. Ja keväällä sitten puhkikiillotettu pyörä tallista ja baanalle
Tuskinpa ne harjoittelumopoon sijoitetut eurot ihan hukkaan menisi. Kun ei tuo peukalo ole aivan keskellä kämmentä, niin luulen, että mopo lähtisi minulta paremmassa kunnossa kuin mitä se olisi tullessa. Eli kai siitä jonkun euron saisi myydessäkin - tai sitten antaisi sen emännälle että "sinun vuoro"![]()
Joo, apua mopoilusta kyl varmaan on,mut kuten tos jotkut sanoi, tonnilla saat jo aika monta lisätuntia ja just sillä motukalla, jolla käsittelykokeenki ajat. Mäkin ajoin vain pari vuotta sitten A-osan ajokorttiini, enkä ollut oikeestaan ajanut koskaan edes sitä mopoa, ja silti iso kone pysyi pystyssä ihan alusta alkaen (en ole kertaakaan kaatanut) ja koneen käytön oppi helposti. Tosin musta se käsittelykokeen 8:n muotoinen pujottelu oli vaikee, mut senkin opin lopulta. Niin että autokouluun vaan, ni ehdit kauden alkuun jo mopoilemaan!
![]()
Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
Yamaha Virago 535 1988
Moto Guzzi 750 Nevada 2008
HD Sportster Custom 2004
Autokouluissa kuulemma harjoitellaan suunnilleen 500-kuutioisilla, sellaisilla kuin esimerkiksi mun CB500 on. Siinä on muuten pyörä, joka tuskin on paljon kevaria vaikeampi hallita. En ole ihan vakuuttunut siitä, kannattaako mopoa hommata vai sitten ekaksi pyöräksi juuri esim. joku helppo 500-kuutioinen, jollaisia saa hyväkuntoisena ja suht. uusina jo 3 ... 4 tonnin välillä. Ja kyllä niillä ihmeesti ajelee ja riittävän ripeästikin. Ja tarpeeksi pitkällekin - Nimimerkki "Viime kesänä pikkuhondalla Itävallan Alpeilla käynyt" ...
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Totta tuokin. On vaan hirmuinen polte päästä ajamaan - vaikka sitten mopolla.(wimmevanamo @ Maalis. 18 2008,14:37) kirjoitti
En mene tämän kevään kursseille, koska rahat pyörään on läjässä vasta syksyllä (säästöt + yhden auton myynti (kyllä, niitä on useampi)). Tulisi vaan tehtyä typeriä hätäratkaisua ja ostettua joku epäsopiva rimpula alle. Ostan kerralla mieluisen pyörän, niin ei tarvitse heti vaihtaa. Toisekseen saan ostettua rauhassa kunnon varusteet ennen ajokauden 2009 alkua.
Ketjun aloittajallahan ei ollut oikeutta ajaa tuommoista CB500:sta, eli siksi kyseli mopon "tarpeellisuudesta"...(Halti @ Maalis. 18 2008,14:57) kirjoitti
Sitten itse asiaa: ei kai tuosta mopoilusta haittaakaan tosiaan olisi. Ainakin perusjutut, eli liikkeelle lähdöt, jarrutukset, vaihtamiset ja kaupunkiruuhkassa kikkailut olisi sitten jo selkärangassa kun autokouluun menisi. Toisaalta, kaikki halukkaat ovat tietääkseni moottoripyörällä ajamaan oppineet vaikkei mopokokemusta olekaan. Itsekin tullut mopolla ajettua ehkä 200m kokonaisuudessaan elämän aikana ja hengissä vielä ollaan (tosin tuommoisen iki-wanhan 125:sen sain jo paljon ennen 16 vuotiskautta, joten se ajoi saman asian (sillä ajelin tietenkin vain mökkitiellä..)).
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Saattaisi nuorisolta irrota pienellä kyselyllä vuokrallekin joku krossimopo, jolla saisi peruskäsittelyn hanskaan. Sitä kun veivaa hiekkamontulla muutaman päivän, niin alkaa luonnistua sen verran, ettei tarvitse kaikkia vaihteiden vaihtoja tai jarrutuksia erikseen miettiä.. DT on siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että se käytännössä konetta lukuunottamatta on kokoluokaltaan piikki. Ei kai tuossa montaa sataa häviä, jos ostat tonnilla DT:n, rankaiset sitä muutaman viikon ja myyt pois?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kyllä mun mielestä kannattaa se mopo hommata. Niinhän mekin, jotka prätkäkortin saimme "kaupantekijäisiksi", olemme mopolla harjotelleet silloin viis-kuustoista vuotiaina. Ainakin minä, jolla ei kevaria koskaan ollut. Hyväkuntosella (etu- ja takajarrut, vilkut, ym. toimivat) mopolla on hyvä harjotella kakspyöräsen käsittelyä ja kaikkien vipstaakienhallintaa ajon aikana. Ja sitte kun kortti on taskussa, niin käyhän se mopo sitten työmatkoihin(jos ei pitkä matka duuniin), talviharjotteluun ja muuhun hauskanpitoon.
Oon itse harkinnut vakavasti mopedin hankkimista ihan työmatkoihini. Juur sellasella isopyöräsellä ois kiva täräyttää töihin. Tai sitte tämmönen!
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
DT oli päällimmäisenä mielessä kun serkulla oli joskus aikoinaan moinen, ja kyllä sitä kauempaa katsellessa ei mopoksi mieltänyt. Eli sillä jopa kehtaisi tämmöinen ei-niin-nuori mieskin ajaa. Varsinkin umpikypärä päässä
Varmaan tässä harjoitteluajatuksessa heijastuu jonkin verran B-kortin ajo; ajoin sen nimittäin isän opettamana ja ennen varsinaista ajoharjoittelua käytiin jo metsäteitä ajelemassa (ettei tarvinnut harjoitella vaihteiden käyttöä liikenteessä) ja ajokokemusta kertyi sitten monta tuhatta kilometriä ennen inssiä. Eli jos rälläisin mopolla, tulisi ajamiseen samankaltainen varmuus kuin auton käsittelyyn ennen inssiä. En minä sitä meinaakaan etteikö autokoulussa opetettaisi ajamaan, mutta kun ne ajomäärät on niin kovin pieniä. C-kortinkin saamiseksi vaadittiin niin vähän ajotunteja että jäi semmoinen hämmästyneen oloinen jälkimaku suuhun että "tässäkö tämä oli".
Nimenomaan, kun ostaa sopivalla hinnalla ei mopon omistaminen maksa paljoakaan kun myydessä saa rahan takaisin.(boogieman @ Maalis. 18 2008,14:27) kirjoitti
Itse hommasin vaimon ajoharjoittelua varten aikoinaan 350e toimivan rekisteröidyn piikin. Sillä harjoiteltiin yhteensä 1000km ja myin sen pois 420 eurolla.
Jouduin kyllä hommaamaan siihen vilkkupolttimon ja etujarrupalat. Pyörä oli loisto-ostos. Vakuutuksetkaan kolmen viikon ajalta olleet montaa kymppiä.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Niistä varusteista jossain välissä mainittiin. Kun aikataulu ei ole kiireinen, niin ajokamppeet ja mahdollisesti uudempi kypärä kannattaa ilman muuta hommata syksyllä alennusmyynneistä. Säästö on nimittäin merkittävä - reilun tonnin voi laskea menevän kelvollisiin varusteisiin ja säästöä saattaa syksyllä tulla useampia kymmeniä prosentteja ainakin ohjehinnoista. Niinhän se pyöräkin irtoaa todennäköisesti edukkaammin syssyllä.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
On vissiin porukka "pehmentynyt"...oon jo pitkään odottanut legendaarisia neuvoja...
-paa se "XYZ" vain heti, kaasukahvasta voi säädellä vauhtia...
-paa se "XYZ" vain heti, ei tartte heti ennen juhannusta vaihtaa isompaan...
-paa se "XYZ" vain heti, ei ne poliisit mitään tehoja/kureja kysele ku ajaa nätisti...jne jne...
Takas aiheeseen, osta vaa se mopo ja myy sit mulle hyväkuntoisena mökille![]()
No näin juuri, luit ajatukseni. Hiljaa mielessäni mietin, että syksyllä lie hiljaisempaa tuo varustekauppa ja mahdollisuus saada tavaraa edullisemmin on suurempi. Budjetista aattelin silläviisiin joustavaa, että ostan ensin varusteet ja katon sitten mitä näppiin jää pyörää varten, enkä niinpäin että rupeen karsimaan varusteista kun kaikki hilut meni jo pyörään. Lie mukavampi ajella kun on varusteet kunnossa, ja sitä kenties vähän edullisemmin ostettua pyörää on talvi aikaa rassailla parempaan kuosiin. Vaan siihen nyt vielä on aikaa (liian paljon).(Halti @ Maalis. 18 2008,15:58) kirjoitti
Mä hommasin itelleni 50cc mopon kun A-korttia ryhdyin ajamaan. Kiva sillä oli kesä päristellä duuni-ym.lyhempiä matkoja. Varsinkin kun sai vielä ajella osin pyöräteilläkin niin oikaisi duunimatkassa aika paljon![]()
Nyt pitäis isompi pyörä hommata ja se tarkoittais tuosta moposta luopumista, raaskiikohan edes...
Jos ei siitä moposta välttämättä varsinaista hyötyä ajotunteja varten olisikaan, niin oli se ainakin hauskaa!
Kaupunkialueella jos ajelet, niin pitää sitten olla rekisteröity mopedi ettei poliisit pysäyttele![]()
XJ600 Diversion
Taas kerran: Kyllä sitä moottoripyöräilyä saa vieläkin harjoitella hölmönkilvellä. Eli motukalla harjoittelet joissain suljetulla alueella niitten tötteröitten kiertoa ja jarrutusta. käyt näyttään sen tempun konttorilla ja saat ajoluvan ja tielle treenaan. Nyky tuntihinnoilla sen tekee vielä ilokseen.Tätä hommaa vaan ei enää markkinoida.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Suosittelisin mopon ostoa, jos kerran saat sellaisella ajaa ilman mp-korttia (en tunne Suomen lakia).
Ethan sina sita hanki lapaistaksesi inssiajoa jossain vaiheessa helpommin, vaan hankkiaksesi ajotaitoa. Sita et saa autokoulussa muutamalla tunnilla hankittua.
Muutenkin alussa niita peltivahinkoja sattuu enemman, joten mieluummin halvalla mopolla.
Tohon ekaan sanoisin et koko harrastus o aika hoopoa, mut siihen palaa muutama tonni rahaa ja jokunen vuos ennenkuin sen huomaa...(boogieman @ Maalis. 18 2008,14:01) kirjoitti
Mutta... kivaa tää on
Jaku noista hallintalaitteista saa tuntuman ni loppu onkin sitte jo paljon helpompaa..
Sanosin et ihan järkevällä pohjalla tossa olet..ei varmana haittaakaan ole.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Haloooo! Mopot ei ole moottoripyöriä, itsekin käytän pihalla olevaa mopoa lyhyisiin matkoihin ja jos luulet että sillä taidolla siirretään prätkää niin väärässä olet. Mopon siirtely on lähempänä polkupyörää halusit tai et. Ai että ....pistää jopa vihaksi. Hanki krossi prätkä, et tarvii korttia ja ajotaito kehittyy ihan jopa tunneissa. Takaan, sekin homma on takana.banujäbä.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
No joo. Ajoin automaattista skootteria kolmisen vuotta, sitten paatin ekaa kertaa hyodyntaa vanhaa autokortin kanssa tullutta mp-korttia. Opettaja naytti, missa kytkin ja vaihteet ovat, ja sitten vaan baanalle 695-kuutioisella. Ei se pratkan ajo mitaan rakettitietoa ole (tai mites se 'rocket science' nyt onkaan suomeksi...).(poku @ Maalis. 18 2008,22:09) kirjoitti
No haloo vaan. Jos nyt puhutaan vaihteilla ja muilla normaaleilla hallintalaitteilla varustetusta moposta, niin kyllä sellaisella treenaamisesta on huomattavaa hyötyä moottoripyörän käsittelyyn. Siis jos aiemmin on kokemusta korkeintaan polkupyörällä ajosta. Mopon kanssa oppii kytkimen, vaihteiden ja jarrujen käytön niin ettei niitä tarvitse sitten enää moottoripyörään siirryttäessä miettiä. Myös kaikkien käsittelykokeen temppujen treenaaminen onnistuu hyvin, liikkeelle lähdöt, pysähtymiset, hidasajo jne. Tietysti raskas iso pyörä on sitten huomattavasti erilainen käsitellä ja vaatii oman harjottelunsa. Mutta täysin ummikolle hankalin juttu on yleensä hallintalaitteiden käytön koordinointi ja sen saaminen selkäytimeen. Näin ainakin olen itse huomannut, kun olen paria ummikkoa treenauttanut. Ja nämä tosiaan voi mainiosti treenata mopolla ja sen jälkeen varsinainen ajo-opetus autokoulussa on paljon helpompaa ja tehokkaampaa kun voi keskittyä oleelliseen.(poku @ Maalis. 19 2008,00:09) kirjoitti
Mitenkäs se krossipyörä sitten eroaa jostain isokokoisesta enduromoposta? Ehkä parikymmentä kiloa enemmän painoa ja enemmän tehoa. Ei taida tehdä kovin isoa eroa peruskäsittelyn treenauksessa. Ja krossipyörän kanssa treenaaminen vaatii huomattavasti enemmän vaivannäköä, ellei satu asumaan hiekkamontun tai muun sopivan ajoalueen laidalla. Muuten krossipyöräkin on erittäin hyvä harjoittelupeli.
Arttu
Kerrankin samaa mieltäSuositus täältäkin mopon puolesta (tämä ei koske niitä, joilla jo selkäpiissä lapsuuden mopotausta). Jos ei ole järin raskastekoinen (esim yli 100 kg) on juuri vaikkapa DT50R ihan mainio peli saada käsitys 2-pyöräisen jarruista, kallistuksista, vaihtamisesta jne...
Mutta perstaju isompiin sitten syytä oppia ihan erikseen. Vaikka se jarrukahva ja kaasu ovatkin samalla paikalla, on kyseessä täysin eri ajoneuvo kuin 50-kuutioinen.
-hh-
Mopolla on hyvä reenailla, ja kun on ostaessa tarkkana, saa omat pois myydessä. Ajokamoista vielä. Kun vähän kattelee, saa uudet kamat kyllä selkeesti alle tonnilla. Syksyllä ja talvella vielä edullisemmin. Sitten näitä yhden kesän ajelijoita on aika paljon, jotka myy uudenveroiset kamat kyllästyttyään. Itse katselin pari viikkoa pörssiä ja huutonettiä ja löysin uudenveroiset Yoko Goretexit 70€. Kengät hanskat ja kypärä alennusmyynneistä 150€ edellisvuoden malleina, eikä ollut mitään huonoja (Nolanin kuitukypärä, hintalappu 425€, Stormin tyhjennysmyynnistä 70€). Eli kunnon kamat alle 250€. Jää rahaa sitten mopon ostoonkin ja ei vituta liian raskaasti, kun polttaa lahkeen putken kylkeen.
Mietipä vielä ennen jatkotoimia mitä siltä mopolta odotat?
Mopo ON kiva kesäajopeli, vain ruukku päähän ja menoksi. mopolle on olemassaolon oikeutus riippumatta siitä onko moottoripyörää vai ei.
Argumenttia moposta moottoripyörän ajo-opetuksessa en osta. Mentaaliharjoituksiahan voi, ja on hyväkin tehdä, mutta suosittelen budjetoimaan mopon sillä tavoin, että moottoripyörän ajo-opetus alkaa oikeasti sitten kun moottoripyörä on käytettävissä. Jos silti haluat mopon, niin hommaa ihmeessä.
Henkilöautokokemus on moottoripyöräilyyn siinä mielessä parempi lähtökohta kuin ruohonleikkuri tai F1, että liikennemerkit tietää jo valmiiksi.
Lähes kaikki muu onkin motoristille erilaista.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Tässähän on ohjeita tullu suuntaan jos toiseenKyllä se mopo ihan hyvä harjoittelupeli on jos ei oo mitään hajua miten noilla vehkeillä ajetaan mut ei siihen noin paljoa (1000e) kannata sijoittaa! Jonku vanhan paskan satasella ostaa ja heittää sit vaikka sillalta jokeen ku ei enää tarvi
Suosittelisin kuitenki nekin rahat säästämään ajotunteihin. Kyllä ne siellä opettaa ajamaan, ja jos on oppinu polkupyörällä ajamaan n. 3 vuotiaana niin miks ei isona oppis moottoripyörällä
Itse aikoinaan kolme kertaa kävin ajaa ja sit inssiin...ja läpi tietysti ekalla
![]()
Z 750
Kerro ihmeessä mulle mistä saa satasella kunnossa olevan enduromallisen tai muuten isopyöräsen mopon.(frozen man @ Maalis. 19 2008,13:50) kirjoitti
Tarttis myös semmonen hankkia. Mutta kaikki mitä oon kattellu maksavat yli ton satkun. Siis kunnossa oleva, jarrullinen isopyöränen mopedi? Ei pappatunaa saa ainakaan tohon hintaan ja niissäkin o liian vähän vaihteita.
![]()
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Noh ehkä tuolla rahalla ihan laillista peliä saakaan. Nuorisolta kuullu et mopot on melko kalliita nykyään, en sen tarkemmin ole hintoja seuraillu. Noita kinuskimopojahan saa muutamalla satasella uusia mut ne on kertakäyttötavaraa kuulema![]()
Z 750