TomTom raider 2. *Olen ostokseeni tyytyväinen pelasi todella hyvin
eurooppa turneella. *Ei tarvi laittaa suojaan sateelta .... ja *mukavasti ajoohjeet korvaan.
R 1250 RT 21
K 1600 GT 18
R 1200 RT LC 16
K 1600 GT Sport 14
K 1600 GT 13
K 1300 GT 11
K 1200 GT 08
1100 XX 06
1000 CBR 00
Tainnut jos jossain välissä kirjoittaa aiheesta, mutta tässä lisäää käyttökokemuksia paketista:
(Kauden ajelut tähän mennessä reilut 15k).
Zumo 660, 4G uSD kortti, MapSource, City Navigator Europe NT, Midland BT2, Nokia E90.
Mistä tykkään:
Mukautetut reitit. Aivan huippu. Googlemapsilla suunnittelu ja sieltä siirto Mapsourcella ja siirto Zumoon.
Ääniohjeet suoraan kypärään. Ei paljon tarvii tuijotella ruutuja. BT2 audio toimii todella hyvin navigoinnissa.
Yksin ajellessa MP3 soittomahdollisuus. Kiva kuunnella poppista tutuilla pätkillä. Ihan ok laatu myös motarinopeuksissa.
Puhelujen ohjaus. Äänenlaatu BT2+Zumo+E90 on semmoinen, että motarinopeuksissa vastapuoli ei huomaa että olen pyörällä liikenteessä. (Mulla Arain potta, joten ei niitä hiljaisimpia).
Käyttö hanskojen kanssa. Puhelujen vastaaminen, bensa-asemien etsiminen, musiikin ohjaus, kotiin soitto, jne. toimii mainiosti.
Sateen kesto. Useampi rankkasade + ukkosrintama läpiajettuna tänä kesänä.
Kameratolpat!
Mekaniikan laatu. Ei nitise eikä natise.
GPS lock ja herkkyys. Toimii yllättäen myös työhuoneessa sisällä missä yksikään Nokian GPS-puhelin ei ole vielä edes löytänyt sateliitteja.
Softapäivityksiä tulee. Parantavat tuotetta koko ajan. Ehkä laittoivat ulos liian aikaisin, mutta tuki on aina ollut Garminilla hyvä. Ostin monta vuotta sitten eTrex Legendin mettänaviksi ja edelleen tuki on kunnossa, vaikka laite vetelee viimeisiään. Siksi uskalsin ostaa Zumon, vaikka raakileena!
Mistä en sitten pidä:
Bluetooth on paska. Pariuttaminen vaatii joskus erityisiä toimenpiteitä. (ei ole välttämättä Garmin ongelma)
Musiikki (A2DP), puhelut, perus navigointi hukkaa joskus äänet kokonaan. En tiedä onko Zumo vai BT2 ongelma.. mutta niin käy. (ei tämäkään välttämättä Garminin ongelma)
E90 ei tue puhelinluettelon siirtoa bluetooth yhteydellä Zumottimeen. (tämä menee Noksun piikkiin)
Pimeällä ajettaessa Zumo on häiritsevän kirkas.
MP3 soitin kontrollit on aivan hanurista. Soittaa jos jaksaa. (nimim. ei jaksa säätää soittolistoja aina kuntoon).
A2DP ja MP3: biisien bitrate muutokset aiheuttaa pätkimistä..
Reitin siirto MapSourcesta Zumottimeen aiheuttaa omituisuuksia. Joskus Zumo huutaa muutaman kilometrin, että tee U-käännös ja sitten tyytyy että reitti olikin aivan oikea...
Karttojen laatu: onko tie hiekkaa vai pikitietä.
Tuotteen rekisteröinti, karttojen avaus, "MyGarmin" - aivan hanurista. Toimii jos on toimiakseen ja riippuu auringon pilkuista, jne.
Yhteenveto:
Olen tyytyväinen asiakas. Aina tuotteita voi parantaa, mutta toistaiseksi Zumotin on aina kotiin tuonut kun olen matkalla eksynyt(akkujen kestosta en osaa valittaa, koska mopossa on kiinteä asennus)
BMW R 1200 ST matkamopo & K2 YZF-R6 ratapeli & Speedfight 3 50cc kauppakassi
Tomppaan asensin
http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk
Myös suomi -valikot-
Hyvä katsoa reitin jälkeen suoraan Google-earthista missä on käyty ja kuinka kovaa missakin ajettu.
Isommat numerot nopeusnäyttöön myös.
PS Älä sammuta virtoja kun TripMaster päällä, menee kanta solmuun.
XJ750 -83
Specialized Camber Comp 29 -13
TDM900A -08
Fantic trial 200 -79
Mulla kans Photonav, halpa ja hyvä!(riutta @ Syys. 18 2009,20:47) kirjoitti
Heti kun ostin niin päivitin siihen uudet kartastot niin nillä ainakin
pelittää.
Pyörässä se on tankkilaukussa karttataskun alla johon oon tehny sille oman "lokeron" että pysyy siinä ylempänä. Ja käytän sitä olikohan se ny nightmode tmv. niin näkee päivällä ajaessakin selvästi, näyttö on siis sellainen aika tumma.
Virtaa saa tupakansytyttimestä joka on akulta suoraan sulakkeen kautta vedetty. Ääniopasteita en ole edes kokeillut kun en niitä autossakaan käytä.
Ihan toimiva järjestelmä mulle![]()
Kurapaukutin
halvin mahdollinen Laatua Gotiin. Automalli ei ladattavia karttoja, mutta tuntee kameratolpat. Erittäin vesitiivis *ku viime suvena Imatralla seikkailin ja vettä tuli kaikista kolmesta ilmansuunnasta ja hyvin pelitti. Ääniohjattu suoraan tavallisella plugilla joka on kaikissa kuulokkeissa, kuulokkeet integroitu kypärän sisään.
Paperikartta mukana josta otan aina seuraavan kiintopisteen noin 150 km päähän jossa tankkaustauko. Pikkuteille voi lähteä eksyilemaan ilman naviakin.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
..sitä saa säädettyä 10% (mitä sitten tarkottaakhan) välein: ittellä esim eilen autokäytössä kun pukkasin Treelta Jämsän kautta Sodankylään yötä myöten, niin oli näytön valaistus 0%; eipä häirittevästi pohota, vaikka näkyy tarvittaessa silti (lähinnä käytän tuota oikeana nopeuden näyttönä, kun reitti niin tuttu että ajais vaikka silimät kiini *(tso @ Syys. 26 2009,21:47) kirjoitti
tätä väliä kun tullee ajeltua 2-3 vkon välein).
edit: ainaki tuossa alkuvuodessa tilatussa/toimitetussa 660:ssä on tuo ominaisuus
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Itsellä käytössä Garmin Nuvi 550 ja olen ollut hyvin tyytyväinen.
Vaikkei tuohon saa kuulokkeita niin eipä haittaa. Ei niitä äänikomentoja tule autossakaan kuunneltua.
Reittejä voi tehdä muistiin 10kpl ja yhteen reittiin reittipisteitä 1000kpl.
Muistikortilla saa sitten vaikka maastokartat/vesistöt mikäli teiden ulkopuolelle eksyy.
Ja laitehan oli vesitiivis.
Laitoin laitteen näytön suojaksi suojakalvon kun kerta kosketusnäyttö on. Ei haittaa luettavuutta mutta suojaa hyvin kun hanskat kädessä sitä tökkii.
Pyörään laitoin FJR:n oman metallisen telinejalan, johon kiinni sitten Garminin mp-teline.
Autossa laitteen mukana tullut teline joten laite on helppo ottaa mukaan, ajoi kummalla tahansa.
Pyörässsä myös virtajohto suoraan akulta.
FJR:n teline paikoillaan, hieman tärähtänyt kuva:
Ja navigaattori telineessään:
Vielä pitäis muutama kuukausi malttaa ja sitten *
BMW R1200GS
Enpätiedä mihin laittaa, lykkäsin tänne kun silmiin moinen kapistus osui.![]()
http://xxmeeting.fi/
IBA suoritukset: 5xSS1000, 3xSS1600K, SS2000K, BB1500Finland, SS2000Finland.
Itellä ollut mikälie navigon, joka oli siis ihan autokäyttöön tehty. Hieman jäi käyttö puolitiehen kun ei sopivaa stongatelinettä löytynyt. (olishan sitä tietenkin voinut vähän enemmänkin etsiä) Suurimmaksi osaksi käytin ihan vaan kuulokkeiden varassa ja toimi aika huonosti. Ei saanut kosketusnäyttöä lukkoon ym. Menipä kerran harhaankin johtamaan kun ei tarpeeksi teitä tuntenut.
Oletteko muuten kiinnittänyt mitään navigaattoria prätkään pysyvästi? Houkuttelisi ajatus, kun olisi niin vaivaton....
Bandit 600 -03 -> Gsx-r 1000 -07
Garmin nüvi 550 ja RAM-teline. Tähän asti olen ollut tyytyväinen. Vakiona tulevan tupakinsytytinlaturin ja sen USB-liitännän vedenkestävyys rankemmassa vesisateessa hiukan arveluttaa. Topo-kartan kanssa navigoitu myös maastossa ja vesillä, varsin selkeä kartta ja laite taskuun mahtuvana varsin ok.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Juu, samanlainen. Otin virran akulta, pysyy hereillä vaikka pistäis pyörän parkkiin.(panu.. @ Huhti. 07 2008,20:14) kirjoitti
Tulipas tilattua Nokian X6:n. Päällimmäisenä ajatuksena se, että sais kaikki elektroniikka olla samassa paketissa. Laitteesta löytyy musiikkisoitin, navi ja tietysti myös puhelin ja kaikki BT:nä suoraan kypärään. Ratkaisevaa oli Nokian navigoinnin ilmaisuus, saas nähdä kuinka toimii.
Pan European 1300
Saattaapi tulla yllärinä, ettei kaikki olekaan ilmaista...(Pohjanpoika @ Maalis. 17 2010,21:35) kirjoitti
tarkottaapi mitä? Kysyy epätietoinen(Köpi @ Maalis. 18 2010,12:14) kirjoitti
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Erinäisiä asioita, mm. TMC-liikennetiedotteet jne...(raider @ Maalis. 18 2010,12:58) kirjoitti
Itellä kanssa tarkotus hommata uusi nokian puhelin navigoinnilla, eikös sen pitäisi olla ilmainen ja vielä jos lataa kartat nokian sivuilta ennen käyttöä ?
Kertokaa nyt joku enemmän asiasta tietävä...
Datasiirtomaksun kanssa pitää olla tarkana. Itsellä kuuluu datapaketti luuriin joten suomessa ollessa ihan sama. Ja pystyy kuunteleen samoilla napeilla radioo ja ohjeistusta joten siinä mielessä ihan kiva homma.(raider @ Maalis. 18 2010,12:58) kirjoitti
Hajapusanisti
Meinaan jatkaa Nokian viitoittamalla tiellä, nyt ilmaiseksi. Mitäs siellä sitten on rahan takana? Kerro toki lisää!(Köpi @ Maalis. 18 2010,13:23) kirjoitti
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
navigointi toimii kyllä ilman datayhteyttä ihan hyvin. Eikä se nokialainen automaattisesti yhteyttä nettiin ota.(Huhan Kolli @ Maalis. 18 2010,13:28) kirjoitti
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Toki asetuksista kannattaa valita offline, niin ei tule etenkään ulkomailla yllätyksiä. Toki esim. TMC:hen kun Suomessa oppii, niin harmittaahan se ettei se olekaan ilmaista ulkomailla...eikä se (taikka nuo muutamat muutkaan toiminnot) ole täysin ilmaisia Suomessakaan, maksaa pitää datasiirrosta kuitenkin, vaikkapa sitten paketin muodossa...mutta kuitenkin...ihan kelpo keksintö silti. Muttei ilmaista.
Kun ne kartat lataa nokian puhelimeen valmiiksi ja laittaa puhelimen asetuksista niin ettei Ovi Maps ohjelma käytä dataa, navigointi on yhä ilmaista kun esim. TomTomilla. Omassa TomTomissa (Go 520) ei ole mukana TCM piuhaa ja se maksaa n. 60€, joten ei sekään ilmaista oo jos sen haluisin. Tosin en oo ikinä vielä tarvetta tullut. Isän navigaattorilla testasin ja oli ainakin suomessa ihan turha. Isossa maailmassa voi asia olla eri.(Köpi @ Maalis. 18 2010,13:53) kirjoitti
Rinnakain laitettaessa TomTom reitittää omasta mielestäni monesti järkevämmin kuin Nokian navigointi. Mutta kyllä monelle, joka ei navigointia taritse esim työssään vaan satunaisesti, Nokian temppu oli aivan loistava. Saa aidosti ilmaisen navigoinnin samalla kun ostaa puhelimen.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Juurikin eilenillalla netin syövereissä tästä tietoa haeskelin...(xx99jkl @ Maalis. 18 2010,13:30) kirjoitti
Lähtökohtana on siis se, että kartat ja tämä Ovi-sovellus ylipäätään on ladattuna puhelimeen. Paikannus/navigointi per se edellyttää lyhyehköjä "datapurskeita", koska kännykässä ei ole antennivahvistimia-tai-jotain-semmoisia mitä taas ihan täysin navigointitarkoitukseen tehdyissä vempeleissä on alkujaankin. Kotimaassa navigointi käy suht nopsasti ja kätevästi SISÄLTYEN datapakettiin (ilmaista lounasta ei ole), ulkomailla täytyy ottaa a-gps pois käytöstä ja vielä roamingin estokin kannattanee. Paikannus hidastuu, mutta sen jälkeen navigoinnin nopeudessa ei liene suurempia eroja? "Ilmainen" on se sovellus, minkä nokialaiseen voi "maksutta" ladata, riippuu sitten operaattorista mitä datasiirto maksaa
Jossain Googlemaps -sovellusta käyttävässä puhelimessa tämmöistä offline-navigointimahdollisuutta ei ole, koskapa karttoja ei voi puhelimeen etukäteen ladata.
Ja tämän mielipiteen muodostin ihan itte pääosin http://www.digitoday.fi/mobiili....omments uutisen kommenteista...
Sen ilmaisen sovelluksen voi ladata myös omalla tietokoneella ilmaiseksi ja asentaa hyödyntäen ilmaista Nokia suites ohjelmistoa. Vaikka samalla kun kirjoittaa tänne .Orggiin.(LivingDoll @ Maalis. 19 2010,23:25) kirjoitti
Puhelimen paikannus asetuksista, kun laittaa a-gps:n pois päältä ja ja vielä varmuuden vuoksi ovi mapsin asetuksista sovelluksen internet käyttö pois päältä, navigointi on täysin ilmaista maasta riippumatta.
Näin kun menettelee, puhelin ei ota minkäänlaisia "datapurskeita" mihinkään. Voidaan siis sanoa, että Nokian navogointi on ilmainen jälkiruoka lounaan eli puhelimen oston jälkeen.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Enköhän mä just noin viestissäni kertonutkin, paikannus/navigointi on ilmaista käyttää jos a-gps otetaan pois käytöstä ja nettiinpääsy estetään. Ainakin näin omasta mielestäni. Sovelluksen asetusten muuttaminen riittää toki, vaan eikö se kannata roaming-esto ulkomailla muutenkin laittaa? Mutta käsittääkseni vehes löytää sijaintitiedot hitaammin, jos a-gps on kytketty pois päältä. "Tiedä en, mutta kuullut oon..."
Enkä halua nyt mitenkään mollata tuota Ovi-sovellusta. Etenkään kun en oo ite käyttäny... Mutta ilmaista sen käyttö ei ole, ellei sitä erikseen estä nettiin ottamasta yhteyttä. Fakta se tämäkin![]()
Kuka urpå noita navin valikkoja suomentaa, vai onko homma ulkostettu Kiinaan?
Ostin uuden laitteen ja selailin valikkoja. Ruudulle tuli teksti "säädä tilavuus +-". Siis mitä v:a? Piti vaihtaa englanninkieliseksi ennenkuin huomasin, että äänenvoimakkuudesta oli kysymys![]()
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Käytössä TomTom Rider II. Hyvät kokemukset, teline toimii, muutamia virheitä kartoissa Saksassa, toivottavasti korjautuvat. Käytettiin myös kotilossa Viron reissulla, käytettiin ns. hernepussitelinettä, joka toimi pienellä virittelyllä. Ainoa ongelma äänien kanssa. Käytämme pyörien välissä bluetooth yhteydellä PRM-puhelimia. Molempia ei saa toimimaan kuulokkeiden kanssa. Kuulokkeet vielä sen verran antiikkista mallia, että joko tai. Uudemmissa pitäisi onnistua, siis Scala Rider joku uudempi versio. No pitää siis tyytyä katsomaan navigaattoria. Suomessa tai Norjassa navigaatoria harvoin tarvitsee, mutta Keski-Euroopassa tosi tarpellinen.![]()
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club
Olen nyt muutaman päivän ajellut Tomppa ja X6:n navi yhtäaikaa päällä, niin meneepä melkein yks yhteen ohjeet ja muut systeemit, näin ainakin täällä Oulun suunnalla. Siis X6:n sisäisellä gepsillä (ei nettiyhteyttä). Ja kun tuohon nokialaisen naviin kirjoittelette osoitteita, niin ensin katuosoite ja numero ja sitten paikkakunta, eikä mitään pilkkuja väliin. Muuten ei löydä kunnolla ainakaan offline tilassa.
Pan European 1300
No ainakaan 5800xpressmusicilla ei tee hevon v. ilman datayhteyttä gps käytössä. Ei se vaan löydä mitään satelliitteja, ainakaan järkevässä ajassa. Ja osaa hukata ne lahjakkaasti. Kokeiltu on.
Suomessa tuo ei haitanne, vaikkei ole datapaketteja, on kohtuu pieni A-GPS siirtämä datamäärä. Mutta ulkomailla rupeaa kyrsimään, kun siellä otetaan jokaisesta otetusta yhteydestä kohtuullinen minimimaksu = monta yhteyttä = aika paljon rahaa.
Kannattaa ainakin kokeilla sitä luuria ilman agps ennekun paukkaa sen varassa ulkomaille.
KTM 690SM
Minä ostin Nuvi 550 sillä Yamaha FJR asennussarjalla. Nyt olen harjoitellut sen käyttöä autossa. Kun ajaa pitempää matkaa ja joutuu liikkumaan myös sorateillä, tuntuu asetusten laitto olevan aika vaikeaa, siis niin että ne toimisivat joka paikassa. Vähän ajatteluttaa miten sillä pärjää Euroopassa kun lähden pyöräilemään sinne huhtikuun lopulla. Ettei vaan ajeluta pitkin ja poikin sinne ja tänne !
Solifer Speed -67
Kawasaki ER 5 -98
Yamaha FZ 6 S -05
Yamaha FJR 1300 - 07
Mikäs olisi hyvä teline nokian X6:selle ?
Ei tarvitse olla veden kestävä kotelo...
Mieluiten vaikka semmoinen mikä mahtuisi satulan alle piilon kun ei tarvii.