Moi kaikki bemaritietäjät!
Edelliset kaksipyöräiset kulkineet Hondat, Kawasakit ovat siirtyneet aikojen saatossa uusille omistajilleen ja nyt on pitkään ollut ajatuksissa sellainen, että seuraava moottoripyörä olisi BMW ja jompi kumpi otsikon mukaisista. Eli K1200RS tai K1200GT, vuosimalleista 2002-2004.
Yritin käyttää hakutoimintoa, mutta en onnistunut löytämään vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Moottoripyöristä bemarit eivät ole niin tuttuja, toisin kuin autoista, joten tarvitsisi hieman neuvoja kokeneilta konkareilta.
Sitten niitä kysymyksiä:
Mikä ero on RS:n ja GT: välillä, sillä kun tutkailee esimerkiksi 2003 vuosimallista molempia ovat ainakin päällisin puolin hyvin saman näköisiä
Onko kyseisissä malleissa jotain, mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota?
Onko RS:ssä ollut saatavilla lämmitettävää penkkiä?
Kuinka yleinen varuste vakionopeudensäädin on RS:llä ajavilla?
Onko vakionopeudensäätimen asentaminen jälkikäteen mahdollista?
Kaikki kommentit niin positiiviset kuin negatiiviset ovat tervetulleita kyseisistä malleista...
Kirjoittelee ja kyselee MotoLaxa...
EDIT: jaahah, jaahah, täältä osa vastauksista löytyikin...
Jos ois mitä jois pois, niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Tere,
Itse ostin sokkona tämän vuoden tammikuussa RS:n (vm -02), metriäkään pyörällä en ole ajanut joten ei pysty auttamaan kummemmin asiassa. Itse ostin ihan speksien perusteella...kardaani, aika pysty ajoasento (ja säädettävissä), sporttisen näköinen, 1200 kuutiota, kelpaa matka-ajoon ja kaipa tuolla nurkissa ja radallakin ajelee... Itsellä sattuu olemaan vakionopeussäädin
..en sitten tiedä kuinka yleinen se on RS malleissa. Kahvanlämmittimet taitaa olla kaikissa vakkarina (jollen sitten väärin muista).
Tuon vakionopeussäätimen varmaan saa asennettua jälkeenpäinkin, tässä OEM katalogin sivu jossa tuo varaosa esitetty omana osto pakettina. OEM Cruise Control, valitse 65 (Radios/Special Equipment ja siitä Cruise Control) . Hintaa näyttää vaan tulevan hulppeet yli 600$ joten ei sitä ihan huvikseen kai viitsi ostaa. Kannattaa laittaa tuo linkki talteen...voi katsella räjäytyskuvia.
-
Moi
Hankin viime syksynä 2001 vuosimallin RS:n (facelift-malli) jolla ajelin vajaassa kuukaudessa reilut 3000 km:ä, sekä yksin että vaimon kanssa kaksipäällä, eikä mulla (eikä vaimollakaan) ole muuta kuin positiivista sanottavaa kyseisestä pyörästä. Tosin ei ole kokemustakaan muista vastaavan kokoluokan pyöristä kuin koeajot, mutta RS sopi vaan selkeästi parhaiten ajoasennoltaan ja muutenkin olemukseltaan. Kilometrien myötä on on ollut ilo huomata, että se todellakin on ollut niin hyvä ajaa kuin mitä koeajon perusteella odottikin.
Mulla ei ole vakionopeudensäädintä, enkä ole sen olemassaoloa kaivannutkaan, tulee pysähdyttyä kun siltä tuntuu ja aika usein ainoa syy pysähtyä on ollut tankin täyttö, ei paikkojen puutuminen. Viime viikolla jo pääsikin ajamaan ja samalta istumalta tuli tankillinen ajeltua huomaamatta. Kahvalämppärit oli kyllä mukavat lämmittämässä käsiä. Silloin kun itse etsin sopivaa pyörää, niin vaikeus tuntui olevan lähinnä melko olemattomassa tarjonnassa. Kukas näistä nyt eroon haluaisikaan...
Onnekasta pyöränmetsästystä!![]()
Honda CBR 600RR - 15
Sellainen vaihtoehtoinen asia on olemassa kuin varashälytin/vakionopeussäätö ainakin 03 GT:ssä. Eli jos jompi kumpi on olemassa niin toista on vaikeampi siihen laittaa.
R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
Onhan noita tarjolla, tässä kuitenkin vinkkiä varmasta kulkupelistä
Entinen mopo
Pikku virityksillä tästä tehtiin aivan toinen peli kuin vakio RS. Takapyörältä mitattiin muistaakseni 127,5 hp - vakiona oli 116.
Lisäksi siinä on käsien suojina samat lisäpalikat kuin GT:ssä. Ovat muuten ehdottomat ja suosittelen jokaiselle RS:än omistajalle. Ilman ohjaimia vesi tulee käsille oikein paineella ja nämä poistaa tuon ominaisuuden aika kivasti.
Pyörä pelasi ainakin minun käytössä kuin unelma, ei mitään vikoja koko 56.500 km aikana.
Ja jotain noihin kysymyksiisi..
- huomioitavaa on lähinnä kilometrit. Näillä pyörillä kun yleensä ajetaan ja tuontipyörien kilometrit on usein hämmästyttävän pieniä..
- ainakin Baehr on myynyt lämmitettävää tarvikepenkkiä, joka lienee muotoilultaankin vakiopenkkiä parempi..?
- vakionopeudensäädin ei mun näppituntumalla ole kovin yleinen, en muista kuin yhden jossa olen nähnyt. Varmaankin asennus on mahdollista, mutta laite + asennus maksanee melkoisesti. Itse en moista koskaan kaivannut.
- pyörässä ei ole mun mielestä muuta negatiivista kuin paino. Se korostuu, kun mukana on matkustaja, kaikki laukut täynnä tavaraa ja tankki täynnä bensaa. No jaa.. vakiona tehoja on hieman nihkeästi tuon kokoiseen pyörään
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tuo linkki on kyllä varsin kattava.(Iku @ Maalis. 17 2008,18:25) kirjoitti
Vaikuttaa sille että vakionopeudensäätimen jälkiasentaminen vaatii aikaa ja rahaa.
Saksasta tosiaan on tullut tässä yritettyä metsästää sopivia yksilöitä. Loistavia yksilöitä tuntuu löytyvän, mutta silloin myös hinnat tahtoo karata liian korkealle. Eiköhän sieltä se sitten löydy kun kuume iskee lumien sulamisen jälkeen oikein kunnolla.(Poutapäivä @ Maalis. 17 2008,22:42) kirjoitti
Millaisilla toimenpiteillä nostitte tehoja? Moottorinohjauksen softa, putkisto yms vai?(J@ck @ Maalis. 18 2008,11:34) kirjoitti
Nyt ymmärrän vasta mistä tuo RS:n ja GT:n pieni ulkonäköjen ero on osakseen tullut, eli juuri noiden lisäpalikoiden myötä.
Ovatko lisäpalikat ihan ”bolt-on” tavaraa + maalaus vai pitääkö muokata?
Tuo veden tuleminen käsille on kyllä yksi rasittavimmista asioista joissain pyörämalleissa.
Kilometrit on ollut tarkoitus rajoittaa ostotilanteessa jonnekin 20-35 tkm tienoille, koska todennäköisesti pyörä tulee olemaan pidempään kuin yhden kesän.
Lämmitettävä penkki saattaa olla hankintalistalla, jos sellainen bemu käsiin jää missä sitä ei ole. Pitää sitten kysellä Baehrilta että onko vaihtoistuimia lämmityksellä.
Varsinaisesti mitään supernopeaa pyörää tässä ei olla ostamassa, vaan matkantekoon itselle ja vaimolle ja vähän sellaista mitä voi kaupungilla käydä laulattamassa kesäilloissa. Vakiotehot varmasti riittää, tosin kaikkeen tottuu.
- MotoLaxa
Nuo molemmat ovat jälkikäteen asennettavissa RS:ään, käsisuojat eivät ilmeisesti vaadi sen kummempaa poraamista mutta nuo säärisuojat vaativat 3kpl reikiä per puoli. Nuo säärisuojat ovat myös sen verran kalliit etten ainakaan itse taida hommata..taasen nuo käsisuojat ovat ok hintaisia. Tietysti noi suojat pitäis maalata jos haluu kopan väriseksi mutta haitttaako jos ovat mustat. Nuo molemmat ovat siis asennettavissa vain loppumallin RS:ään (2002-->). Lueskelin myös jotain jenkkitestiä GT:stä jossa kaveri ajoi useamman tuhat mailia, säärisuojat hänen mielestään olivat tiellä kun pyörästä nousee pois..mutta tiedä häntä sitten.kirjoitti
Tässä linkki josta niitä ei Suomeen saa mutta hinnan näkee..
Käsisuojat ja Säärisuojat
Mulla on kiinni Remuksen putki ja samaan aikaan laitettu tsippi. Todellinen hyöty tulee vasta 100 oktaanisella bensalla joten itsellä tuo lähinnä kai tarkoittaa parempia ääniä. Tuolla 100 oktaanisella pitäisi irrota n. 158 kaakkia. En sitten tiedä onko 98 oktaanisesta tai Shellin 98+:sta jotain vaikutusta asiaan.
-
Ne pikku viritykset oli Remuksen putki (pakosarjoineen), lastu ja K & N vapaavirtaussuoratin + lisäreikä imuilmanohjaimessa. Kaikki tilasin Wunderlichiltä, no reikä piti toki tehdä itse(MotoLaxa @ Maalis. 18 2008,15:02) kirjoitti
Noi lisäpalikat katteisiin maksoi Mototripissä muistaakseni 25€/kpl. Ne oli mustat ja mallia poliisi. Muuta eroa ei ole kuin ylimääräiset lovet, joiden tarkoitus on hieman epäselvä. Lienevät sinisiä vilkkuja tms. varten...? Ilman tuota koloa olisivat maksaneet paljon enemmän ja valmiiksi maalattuna ne olis maksaneet jo maltaita.
Kilometrejä ei ole tarpeen rajoittaa noin pieniksi, nuo mainitsemasi ovat lähinnä BMW:n sisäänajokilometrejä.
Sillä vaan noista kilometreistä mainitsin, koska noissa tuontipyörissä on vaan niin usein minimaalisia lukemia, että hieman ihmetyttää..
Esimerkiksi tuo mun entinenkin pyörä on niin siistissä kunnossa, että joku voisi ruuvata siitä 30 tkm pois ja harva sitä huomaisi.
Jos hommaat matkapyörää ja tuo kaupungilla laulattaminen on enempi sivuosassa, niin silloin ko. pyörä on oikea valinta. Pelkkään kaupunkiajeluun ja nurkissa pyörimiseen on varmasti mukavampiakin pyöriä. K 12 RS on kankea ja raskas pienissä nopeuksissa - ei siitä mihinkään pääse. Maantielle ja mutkateille parempaa en tiedä - ehkä tämä uusi ässä on sitä - saa nähdä.
Noista tehoista vielä sen veran, että vakiotehot toki riittää, mutta pikku virityksillä pyörästä saa aivan eri oloisen. Parempi vääntökäyrä sen mukavamman ajettavuuden tekee, ei niinkään huipputeho.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No, satastahan ei taida mistään saada, mutta ysikasia kannattaa käyttää. Toimii ysivitosellakin, mutta tahtoo hieman nakuttaa, joka ei pitemmän päälle tee hyvää.(Iku @ Maalis. 18 2008,17:20) kirjoitti
Mistä olet tuon 158 hp saanut? Tuskin ainakaan takapyörältä mitattuna ja pelkällä putkella + lastulla..? Kyllä ne todelliset hepat noilla säädöillä jää parhaimmillaankin sinne 130 tuntumaan.
Mun aiemmasta 1998-mallisesta K 12 RS:stä mitattiin penkissä tasan 130 heppaa. En tiedä mitä entinen omistaja oli sille tehnyt, mutta vakoputki oli paikoillaan. Ilmeisesti vaan aika rankka lastuviritys, sillä 95 bensaa ei voinut käyttää millään - se aiheutti aivan kamalaa kilinää.
Route 66 - 2006.
Itse en ole mitään saanutkaan vaan tuo 158 on ihan ekan omistajan kertomaa..varmaankaan ei ole takarenkaalta vaan suoraan verrannoillinen tohon originaaliin 130hp:hen josta sitten tuolla kokoonpanolla + 100 oktaanisella tuo 158hp.(J@ck @ Maalis. 19 2008,12:18) kirjoitti
Itsellä se varmaan on lähinnä ääni juttu ja kaipa se jotain tuohon vaikuttaa muutenkin..täytyy tosiaan käyttää ainakin 98 oktaanista.
Täytyykin melkein ensi töikseen hankkia noi poliisimallin käsisuojat jos eivät tuon enempää maksa...kiitti vinkistä...
-
Pääasiassa matkantekoon kyseinen vekotin on tulossa. Ensimmäiseksi se pitäisi ajaa pois sieltä Gyntherlandiasta joko Ruotsin tai Via Baltican kautta *(J@ck @ Maalis. 19 2008,12:03) kirjoitti
. Kaupungin nurkissa ja soratiellä pyörittämiseen on sitten ihan eri vehkeet. *
![]()
Suomipyörissä lämmitettävä penkki vakio, ja on todella hyvä varuste!(J@ck @ Maalis. 19 2008,12:03) kirjoitti
On juu kankea hitaassa vauhdissa mutta maantiellä makea ajaa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
No joo, tulipa tutkittua tuota tehon lisäys hommaa enemmän ja taitaa tosiaa olla aika utopistinen tuo 158hp..jostain netistä törmäsin juttuun jossa mainittiin et chipillä sai 12hp ja putkella 8hp..eli pyörittäis sitten siellä 150hp:ssa (mitä sitten lie renkaalta).
No asiallahan ei sinänsä mitään merkitystä itselle mutta onhan tuo hyvä tietää et miten noista oikeasti saa irti.. *![]()
-
Onko tosiaan kaikissa "suomi" RS:ssä penkinlämmitin?(sefo @ Maalis. 20 2008,09:09) kirjoitti
Ei ole... Ainakaan ´02:ssa ei ollut tarjolla edes lisävarusteena.(MotoLaxa @ Maalis. 25 2008,08:35) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Näin minäkin olen ymmärtänyt ettei sitä ole ollut vakiona...(r1150r @ Maalis. 25 2008,09:16) kirjoitti
Mielestäni se tuli vakiovarusteeksi vasta K 1200 GT malliin, RS:ssä sitä ei ole ollut.(MotoLaxa @ Maalis. 25 2008,10:21) kirjoitti
Route 66 - 2006.
1200GT-mallissa penkinlämmitys oli vakiona, totta. Sekä RS-, että GT-mallit omistaneena aloin tuumailemaan niitä eroja... Se lämmitettävä penkki, vakionopeussäädin, maalatut laukkujen kannet, korkeampi pleksi.. Jotenkin noin se meni. Ja väite, että originelli varashälytintä ei saa yht'aikaa vakionopeussäätimen kanssa, on höpöä. Itsekin olen semmoisen GT-malliin asentanut.
Vanhempiin RS-malleihin sai enemmän lisätehoa viriputkella ja lastulla, uudempiin ei. GT:t ovat kaikki näitä "uudempia" tässä merkityksessä. Itse käytin pyörää penkissä ennen Remusta+lastua sekä jälkeen. Lopullinen tehonlisäys oli viitisentoista hepoa.
Baehrilta saa hyvän penkin, mutta se tehdään alkuperäiseen runkoon, joten paluuta ei sitten ole.
Minulla on muuten myynnissä GT-mallin täydelliset uudet katteet, ne "säärisuojat", virilastu, Remus-putki ja siihen sovitettu täysikokoinen sivulaukku. Ai juu, ja sivulaukkujen kannet, nekin uudet.![]()