Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 111:sta
  1. #1
    Kävin tuossa viikonloppuna tallissa tarkoituksena pyöräyttää konetta hieman. Tämä koska kuulin, että siitä vois olla hyötyä jos talven aikanakin kävis silloin tällöin konetta pyöräyttämässä että öljyt pääsis voitelemaan koko moottorin.

    Vaan eipä mopo (GSX 750 F -99) startannut ollenkaan. Ei ilman ryyppyä eikä ryypyn kanssa, ajovalot päällä ja pois, akku just ladattuna. Yritin niin kauan kunnes akku alkoi hiipumaan.

    Syksyllä tuli kiireessä laiminlyötyä muutama ilmeisesti tärkeäkin toimenpide säilöön viennin yhteydessä (bensan säilöntäaine, kaasarien tyhjentäminen, ties mitä muuta...).

    Joten kysymys kuuluu: miten ihmeessä sen nyt saa sit starttaamaan ja tietty myös palamaan entiselleen, kun niin pirteä pyörä vielä syksyllä oli...
    Kawasaki ER-5 -97 -> Suzuki GSX 750 F -99 -> Honda CBR 929 RR -01 -> Kawasaki ZZR 1400 -10
  2. #2
    Oiskos paikallaan se, että valuttelet nyt ainakin kaasuttimet tyhjäksi ja tarpeen vaatiessa vaihdat bensat tankkiinkin. Ootkos muuten katsonut, että tulee kipinää tulppiin?
    Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
  3. #3
    Lainaa (cafe_racer @ Helmi. 18 2008,13:22) kirjoitti
    Syksyllä tuli kiireessä laiminlyötyä muutama ilmeisesti tärkeäkin toimenpide säilöön viennin yhteydessä (bensan säilöntäaine, kaasarien tyhjentäminen, ties mitä muuta...).
    Taisitpa itse jo kertoa vastauksenkin. Eli kaasarit irti ja puhdistus, samoin tankin ja hanan puhdistus.
    Oliko säilytyspaikka lämmin? Veikkaan että oli.
    Taivas saa odottaa
  4. #4
    Lainaa (BlackCat @ Helmi. 18 2008,13:27) kirjoitti
    Lainaa (cafe_racer @ Helmi. 18 2008,13:22) kirjoitti
    Syksyllä tuli kiireessä laiminlyötyä muutama ilmeisesti tärkeäkin toimenpide säilöön viennin yhteydessä (bensan säilöntäaine, kaasarien tyhjentäminen, ties mitä muuta...).
    Taisitpa itse jo kertoa vastauksenkin. Eli kaasarit irti ja puhdistus, samoin tankin ja hanan puhdistus.
    Oliko säilytyspaikka lämmin? Veikkaan että oli.
    Jep, lämmin talli oli kyseessä.

    Oishan se pitäny arvata, että näin pääsee käymään. Menin uskomaan erästä, jonka mielestä tommoisia juttuja ei tarvii tehdä...
    Kawasaki ER-5 -97 -> Suzuki GSX 750 F -99 -> Honda CBR 929 RR -01 -> Kawasaki ZZR 1400 -10
  5. #5
    valutithan kaasarit täyteen ennen kuin käynnistit? eli bensahana käännettynä täysin oikealle kun katselee pyörää sivulta. Olikohan se pri -asento. hetki siinä asennossa, sitten normaaliin asentoon, ryyppyä ja starttia perään. ei se bensa nyt muutamassa kuukaudessa mene "pahaksi". itsellä oli ko. pyörä ulkosalla säilytyksessä ja parin kk:n seisomisen jälkeen yhden yön lämpösessä majailleena starttasi kuin palmun alta. niin ja bensan seassa ei ollut lisäaineta.
    Suki Suki GSX-R 1000 k8
    <s>Kiwakasa Z750 -08</s>
    <s>Suki Suki GSX750F -03</s>
  6. #6
    Sama "vika" oli myös täällä. Kaasari xx ei edes luvannut kun viimeviikolla yritin käyntiin. Latasin välillä akkuun lisää virtaakin. Uusi pensa ei myöskään auttanut. Mutta kun vaihdoin uudet tulpat, niin välittömästi lähti käyntiin ja toimii taas kuin junan vessa. Eli ehdotan tulppien vaihtoa.
    <p>ZZR 1400 -07</p>
  7. #7
    Lataa akku ja kokeile sit uudestaan. Jos on paska akku niin ei lähde käyntiin vaikka jaksaisikin pyörittää starttia.
  8. #8
    Lainaa (berliini @ Helmi. 18 2008,13:39) kirjoitti
    Sama "vika" oli myös täällä. Kaasari xx ei edes luvannut kun viimeviikolla yritin käyntiin. Latasin välillä akkuun lisää virtaakin. Uusi pensa ei myöskään auttanut. Mutta kun vaihdoin uudet tulpat, niin välittömästi lähti käyntiin ja toimii taas kuin junan vessa. Eli ehdotan tulppien vaihtoa.
    Toinen vaihtoehto on se, ettei kastele tulppia. Tai jos kastelee, niin koittaa ensin kuivaamalla tulpat, josko lähtee. Ei ne yleensä heti mene pilalle jos pääsevät kastumaan.

    Moni kaasaripyörä kastelee tulpat melko helposti väärällä käynnistystekniikalla.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  9. #9
    Joo anna vaikka autosta vähän apuvirtaa, että startti pyörii "oikeasti" kunnolla.

    Entisessä kiksussa oli ainakin tarkkaa, että startti pyöri riittävästä.
    Suzuki GSXR 600 L1
  10. #10
    Tälle noviisille kävi kerran niin, että ryypyn vaijeri oli mennyt talvisäilytyksessä ruosteen takia poikki. Silloinen pyörä oli GSX600F.
  11. #11
    Lainaa (Imppu @ Helmi. 18 2008,13:39) kirjoitti
    valutithan kaasarit täyteen ennen kuin käynnistit? eli bensahana käännettynä täysin oikealle kun katselee pyörää sivulta. Olikohan se pri -asento. hetki siinä asennossa, sitten normaaliin asentoon, ryyppyä ja starttia perään. ei se bensa nyt muutamassa kuukaudessa mene "pahaksi". itsellä oli ko. pyörä ulkosalla säilytyksessä ja parin kk:n seisomisen jälkeen yhden yön lämpösessä majailleena starttasi kuin palmun alta. niin ja bensan seassa ei ollut lisäaineta.
    Juuri kävin omaa -99 750 F:ää käynnistämässä ja olen oppinut, että hana PRI-asentoon ja kun sahaa tarpeeksi, niin kyllä se on aina lopulta lähtenyt. Talli on vielä sellanen juuri ja juuri plussalla -malli.

    Mitään en ole koskaan bensaan lisäillyt enkä kaasareita tyhjäillyt. Öljyt olen pyrkinyt vaihtamaan syksyllä ja taas ennen ajeluiden alkua. Muuten sitten tavallista talviropaamista.

    Kyllä varmasti uudet tulpat auttaa ja kannattaahan noita välillä vaihdellakin. Onpahan "kuivat" ainakin hetken vaihdon jälkeen. Akkuun sit riittävästi virtaa ja eiköhän homma ala pelata.

    Itsellä kävin viime keväänä kylmä hiki, kun oli akkujen navat hieman hapettuneet. Olin melkein menossa akkukauppaan, mutta onneksi kaverilla oli järkeä päässä ja pienellä puhdistukselle selvittiin koko viime kesä ja sama akku veivasi myllyn pörisemään edelleen viime viikonloppuna.



    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
  12. #12
    Viitisen vuotta on nyt mopoa seisoteltu lämpimässä tallissa ilman mitään ihmeellisempiä toimenpiteitä, käytetty ehkä silloin tällöin, joinain vuosina ehkä viisi kertaa talvessa ja joinain vuosina en ole käyttänyt kertaakaan.
    Mopo on aina akun kunnollisen latauksen jälkeen pärähtänyt käyntiin pienellä sahaamisella, tankissa aina "vanhat" bensat ilman lisäaineita.
    Mopo on kaasarivehje ja kuutioita 1200.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  13. #13
    Tää on niin hölmö juttu, mutta kävi mulle... Siis Trumppa vaan sahasi ja ei lähtenyt millään käyntiin... Syy oli aivan jalkojen juuressa. Seisontatuen tappo rele oli jäännyt jumiin ja kuvitteli että jalka oli alhaalla Noloa... mutta eihän tota tajuu
  14. #14
    Ei voi muuta sanoa, kun huhhuh mitä porukkaa

    Laittaa viestin tänne, niin alle tunnissa hirvee määrä vastauksia !

    Varmaan syytä edetä siten, että akku laturiin, sit talliin sahaamaan pyörää, bensahana PRI-asennossa. Jos ei vieläkään starttaa niin sit varmaaan syytä putsata tankki, kaasarit, bensahana. Jos ei vieläkään onnistu, niin tulpat vaihtoon. Sit tarvii jo uudet hermot

    Eller hur ?

    BTW: käykääs pojat (ja miksei tytötkin, jos läsnä ) äänestämässä joutessanne ajokauden 2008 aloitusajankohtaa,
    laitoin eilen gallupin tonne äänestyspalstalle...
    Kawasaki ER-5 -97 -> Suzuki GSX 750 F -99 -> Honda CBR 929 RR -01 -> Kawasaki ZZR 1400 -10
  15. #15
    Ja ryyppy toki täpöllä käynnistäessä.
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
  16. #16
    Lainaa (cafe_racer @ Helmi. 18 2008,14:22) kirjoitti
    Varmaan syytä edetä siten, että akku laturiin, sit talliin sahaamaan pyörää, bensahana PRI-asennossa.
    Näin se lähtee. Ja tosiaan ryyppyä myös. Mäkin oon kerran sahannu akun loppuun kun en innostuksissani muistanu sitä pri-asentoa. Käännä se Pri-asento pois, kunhan saat käyntiin, ettei unohdu päälle.

    Sit jos/kun ne kaasarit on kuivahtaneet ja sen lopulta tulille saat, niin älä ihmettele, jos se käy huonosti ja ei ota kierroksia. Siinä kun käyttelet lämpimäksi, kierrättelet ja vaikka ajat pienen lenkin, niin taas toimii.



    Suo, kuokka ja Suzuki
  17. #17
    Eikö muka kelleen muulle kuin mulle ole sattunut samaa,...

    siis, että bensa hartsiintuu lämpimässä tallissa. Seurauksena on, että kalkin kaltaista höttöä on uimurikammiossa ja tukkii suuttimet. Ei käy mopo, kun ei saa bensaa...

    Näin viime keväänä. Nyt on mopo myös lämpimässä, mutta kaasarit kuivattu ja puhdistettu syksyllä ja bensahanat kiinni. Kesken talven en käytä konetta turhan takia, mutta akku on saanut laturia pari kertaa.

    Kone käyntiin kun ajokausia oikeasti alkaa. Voi olla jo parin viikon päästä.
    Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant.
  18. #18
    Jos ei starttaa niin silloin kone ei pyöri, mutta sulla kone pyöri eli starttas.
    Homma kunnossa, starttaahan sun mopo.
  19. #19
    Lainaa (Mika700 @ Helmi. 18 2008,14:54) kirjoitti
    Jos ei starttaa niin silloin kone ei pyöri, mutta sulla kone pyöri eli starttas.
    Homma kunnossa, starttaahan sun mopo.
    Nerokasta.
  20. #20

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (tomppa82 @ Helmi. 18 2008,13:50) kirjoitti
    Joo anna vaikka autosta vähän apuvirtaa, että startti pyörii "oikeasti" kunnolla.

    Entisessä kiksussa oli ainakin tarkkaa, että startti pyöri riittävästä.
    Ei taida olla startin pyörimisnopeudella paljoakaan tekemistä käyntiinlähtemisen kannalta. Ennemminkin niinpäin että jännitteen laskiessa startatessa huonolla tai tyhjähköllä akulla(ilmenee siten että startti pyörii hitaammin) sytkävehkeet ei anna enää kipinää.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  21. #21
    Lainaa (TeroT @ Helmi. 18 2008,14:58) kirjoitti
    Ei taida olla startin pyörimisnopeudella paljoakaan tekemistä käyntiinlähtemisen kannalta. Ennemminkin niinpäin että jännitteen laskiessa startatessa huonolla tai tyhjähköllä akulla(ilmenee siten että startti pyörii hitaammin) sytkävehkeet ei anna enää kipinää.
    Ihan yhtä nerokasta
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
  22. #22
    Mulla oli aikoinaan useamman vuoden seisotus mopolla ilman säilytysaineita. Kaasutin pääsi kuivumaan ja kaikki tiehyet ja suuttimet oli tukkeentuneet keltaisesta hartsista. Kohokammio oli sillä hartsilla muuraantunut ja aine oli kovaa.

    Piti muuten useamman kerran purkaa koko kaasari ja arpoa että mikä suutin siellä vielä on tukossa. Pyörästä kun löytyi ensi alkuun (isommat suuttimet putsaten) vain digitaalinen on/off -mode kaasukahvaa kääntämällä ja ajelu oli jotenkin turhan äkkinäistä. Neulaventtiiliä ei meinannut saada millään pitämään, mutta siihenkin auttoi lopulta raju CRC:n kaasariputsausaine.

    Nyttemmin on sitten syksyllä löytyneet kohokammion tyhjennysruuvit sieltä kaasarin pohjasta tai ainakin bensan säilöntäaine hyllystä. Yhdellä pullolla pärjää monta talvea ... Kuulemma nykybensa on vielä huonompaa kuin tuo, joka ongelmat mulle aiheutti vuosia sitten.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  23. #23
    Aina olen vain ajanut tankki täynnä mopon talliin syksyllä ja pois keväällä. En ole kaasareita tyhjennellyt, enkä lisäaineita ostellut. Joskus olen akun ottanut pois ja joskus se on talven ollut paikallaan. Öljyt vaihdan joko syksyllä tai keväällä, riippuu mielialasta.

    Aina on lähtenyt hyvin käyntiin. Tai no... kerran piti antaa lisävirtaa. Säilytyspaikkana n.10 asteinen talli.

    Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tuo joidenkin mainitsema hartsiintuminen johtuu tai mikä sen aiheuttaa?? En ole aikaisemmin moisesta ilmiöstä kuullutkaan, mutta ihmeen monella näkyy vastaavia ongelmia olleen.
    Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
    Honda CB125T "81 ~2002-
    Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
    Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
    Yamaha TDM 850 "91 2011-
  24. #24
    Nämä saostumat (hartsiintumat) kohokammiossa ja suuttimissa aiheutuvat ns. carrier-öljystä joka on sekoitettu tehostamaan lisäaineiden vaikutusta,mm. pitävät muoodostuvan karstan niin pehmeänä että pesevät lisäaineet saavat ne poistettua.Vanha tieto on että ne lähtevät Sinolilla tai muulla jäänestoaineella jopa pelkästään polttoaineeseen sekoitettuna. Ja sitä voi sekoittaa sinne aika runsaasti mutta se myös laihentaa seosta.Esim. pienkonebensiinistä se carrier puuttuu joten se ei myöskään sakkaannu.
  25. #25
    Lainaa (rellonen @ Helmi. 18 2008,16:52) kirjoitti
    ...
    Kiitos nopeasta vastauksesta
    Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
    Honda CB125T "81 ~2002-
    Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
    Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
    Yamaha TDM 850 "91 2011-
  26. #26
    Lainaa (berliini @ Helmi. 18 2008,13:39) kirjoitti
    Sama "vika" oli myös täällä. Kaasari xx ei edes luvannut kun viimeviikolla yritin käyntiin. Latasin välillä akkuun lisää virtaakin. Uusi pensa ei myöskään auttanut. Mutta kun vaihdoin uudet tulpat, niin välittömästi lähti käyntiin ja toimii taas kuin junan vessa. Eli ehdotan tulppien vaihtoa.
    Tapana on räjäyttää käyntiin eka kerran messujen jeälkeen ja aina on lähtenyt oma XX parin sekunnin pyörityksellä. Mitään erikoisjuttuja en ole tehnyt syksyllä ja lämpimäs tallissa säilytetty ...
    Toisaalta sitten "toinen" käynnistys keväällä on sahuuttanut oman akun ihan piippuun. Lie mikä syynä ?

    edit: ja kaasari malli kyseessä



    Just "nyt" ei bikeä...
  27. #27
    Kuinka vanha akku pyörässä on? Akkuhan voi olla sökö, vaikka latautuisikin, jos se on liian vanha. Koita syöttää pyörälle virtaa suoraan, jos se on mahdollista, tai sitten ota lainaksi tai osta uusi akku nyt näin alkuun.

    Oma 20 vuotta vanha pyörä lähtee uudella akulla lähes kuin palmun alta, vanhalla akulla taas jäi käynnistymättä. Akkuhan voi olla näennäisesti ihan kunnossa, mutta viikon päästä jo sökö, jos ikä tulee vastaan.

    Polttoaineen pilaantumiset kuukaudessa, kahdessa ovat kyllä höpöhöpö-puheita tai ainakin suhtaudun niihin skeptisesti.



  28. #28
    Ensin kandee aloittaa sieltä "helpoimmasta" päästä eli tulpat vaihtoon. Jos kovasti käyttelee (ei ajoa) talven aikana ni tulpat nokeentuu ja kipinä heikkenee... Mulla kawa on laakin peli ku saa uudet tulpat tai anakin putsatut sellaset. Santiksella kärki puhtaaksi ja kokeilemaan. Kyl se siitä.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  29. #29
    Lainaa (Le Motard @ Helmi. 18 2008,17:27) kirjoitti
    Kuinka vanha akku pyörässä on? Akkuhan voi olla sökö, vaikka latautuisikin, jos se on liian vanha. Koita syöttää pyörälle virtaa suoraan, jos se on mahdollista, tai sitten ota lainaksi tai osta uusi akku nyt näin alkuun.

    Oma 20 vuotta vanha pyörä lähtee uudella akulla lähes kuin palmun alta, vanhalla akulla taas jäi käynnistymättä. Akkuhan voi olla näennäisesti ihan kunnossa, mutta viikon päästä jo sökö, jos ikä tulee vastaan.

    Polttoaineen pilaantumiset kuukaudessa, kahdessa ovat kyllä höpöhöpö-puheita tai ainakin suhtaudun niihin skeptisesti.
    Akku on varmaan pari vuotta vanha (ed. omistajan laittama). Just kuulin isältä, että ko. akku ei suostu latautumaan ihan täyteen latinkiin, joten
    näyttää siltä että on uuden akunkin osto edessä...

    Onko vinkkejä sen suhteen millanen akku kandeis ostaa, eli missä on hyvä hinta/laatu -suhde, kun me opiskelijat tunnetusti ei rahassa kylvetä

    Ja sit se, että saako akkuja järkihintaan suomesta vai säästääkö paljon jos tilaa ulkoimaita, esim Louis:lta saksasta ? Louis:lla on joku halpa-akku (Saito), joka maksaa puolet siitä mitä Varta. Uskaltaako moiseen kajota, vai kannattaako aina ostaa ns. parempaa merkkiä ?
    Kawasaki ER-5 -97 -> Suzuki GSX 750 F -99 -> Honda CBR 929 RR -01 -> Kawasaki ZZR 1400 -10
  30.  
  31. #30
    Itse sain aikoinani pyörän tulille Startpilotilla.
    BMW 1200 GS ADV 14
    Aiemmat:
    MV Agusta 312RR 1078 09 Triumph Tiger 800 XC11
    Ktm 400Exc 06
    MV Agusta 312R 08
    Yamaha R1 08
    Suzuki GSXR1000R k7
    Suzuki GSXR1000R k4
    Kawazaki RX1000R 86
    Honda MBX125 84
    Suzuki RM125 81
    Suzuki PV50 82
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen