Mitenköhän tuota keulaa sais jäykemmäksi?
Mielestäni toi pohjaa liian helposti.
<p>Vanha patu..</p>
jämäkämpää keulaöljyä tai sitten otat ja tilaat siihen proggressive suspension -vieterit, tai jonkun muun merkin vastaavat jämäkät jouset. taikka molemmat keinot yhdessä.
omassa toimii keula helevetin hyvin noilla elementeillä.. mutta runkomuutoksen myötä, ei sillä oikeen väliä enää ole.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Ja hinta noin suunnilleen?
Teen keulan loivennuksen tulevaisuudessa,koska mopon muodot on muutoin ok, mutta keula ei.Kannattaako jäykennys tehdä ensihuollossa?
<p>Vanha patu..</p>
voit ensihuollossa kysyä mekaanikolta et voisko vaihtaa keulaan jämäkemmät öljyt samalla... hinnasta en osaa sanoa.. BigTwiniin noi proggressiven vieterit makso jotai parisataa.. noin suurinpiirtein..
Tyyli ennen tarkoitusta.
Kiitos tiedoista!(JaZZo @ Maalis. 14 2008,21:57) kirjoitti
Taidan laitattaa ne jäykemmät keulaöljyt ja katsoa, riittääkö.
Tarvii sit ens talvena (Luojan kiitos, vielä kaukana) kattoa, jos muuta tarvitaan (siis ne progressiiviset jouset).
<p>Vanha patu..</p>
Netistä tutkimalla etujousien vaihdon kai pystyy tekmään aika helposti & nopeasti itsekin.
Pyörä ylös tuelle, tunkille tms, telineelle, että keula on vapaana. Korkit/mutterit ylhäältä auki, jouset ylös, uudet jouset sisään,korkit kiinni, öljyroiskeet pois pyörästä ja kokeilemaan.
Ei näyttänyt kovin kummoiselta hommalta. Muista merkeistä HD:n siirtyneillä voi tulla alustan ominaisuudet vähän yllätyksenä, ja parannuksia voi olla edessä.
Itse seuraan omassa ajokissani tilannetta, ja päivitän keulaa jos todellista tarvetta ajossa ilmenee.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.
Mitäs siinä uuden Sportsterin ohjekirjassa lukee keulaöljyn tyypin kohdalla? Edelleenkin Type E?
Jos näin on niin sitten vaan selvittelemään, mitä tuo type E vastaa. Itse ainakin olen löytänyt vain ristiriitaista tietoa asiasta.
Omassa Sportsterissa ei ole tuota ongelmaa sillä tavalla, kun siinä on säädettävä keula.
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Progressive suspensionit tekee keulasta progressiiviset nimensä mukaan, mutta ei havaittavasti jäykempää.--> oli kuitenkin mukavan pehmeät pienessä tärityksessä..
Paksumpi öljy tekee keulasta hitaamman, mutta ei jäykempää --> mielestäni tekee keulasta kamalan
Saat keulasta jäykemmän:
1. joko lisäämällä öljyä hiukan, jolloin keulan ilmatila pienenee ja ilmahan toimii mukavasti jousena.
Tai niin kuin tein aikoinaan sportsteriin perinteisen ilmakeulan --> eli yläkorkit irti --> näihin messinkiset renkaan venttiilin rungot kierteellä ja liimalla kiinni --> painetta 0,1-0,5 bar ja voi säätää mieleisensä progressiivisen keulan --> tätä suosittelen
Kannattaa katsoa kuvia ja juttua HDCF:n sivuilta!
saat sieltä muutenkin parhaimmat ohjeet..
Vaihdoin kesken viime ajokautta pykälää jäykemmät öljyt StBobin keulaan. Keula jämäköityi selvästi. Kovaksi se ei muuttunut, vaan ikään kuin tukevammaksi. Öljyä pistin korjausoppaassa olleen ohjeen mukaan. Joitain hyviä proge-jousia olen kyllä lisäksi harkinnut, koska takaa löytyy Öhlinsin vieterit. Sais etu-ja takapään balanssiin, vaikka toimii tuo hyvin noinkin...
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Tää vaikuttaa aika mielenkiintoiselta.(juky2200 @ Maalis. 17 2008,11:11) kirjoitti
Tosin sen öljynlisäämisen vois kokeilla.
Mutta ku, en malttais alkaa "säätämään" kesken ajokauden.
Jos se meneekin pieleen...
<p>Vanha patu..</p>
Mä huomasin ton sillä, että ajoin sillalta suoraan routamonttuun ja keula kolahti pohjaan.(Tintti13 @ Maalis. 17 2008,10:57) kirjoitti
<p>Vanha patu..</p>
No jousitus ei vielä oikein vakuuta, vaikka olen ajanut jo testiä pyörälläni 2.5 metriä autotallin lattialla.
Siinä ei vielä pohjannut.
Tosiaan pitää seurata mitä tapahtuu kun ajot alkavat oikeasti.
En usko että keulan muuttaminen tuo isoja ajotaukoja, jos toimii päättäväisesti ja on tietävinään mitä on tekemässä/teettämässä.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.
Ei lue mitään.(vmt @ Maalis. 17 2008,11:02) kirjoitti
En ainakaan löytäny.
Mutta Moto_Seinäjoelta tuli vastaus kysymykseeni öljyistä.
Tuollaista suosittelevat:
Nightsteriin ei ole saatavilla vielä jäykempiä etujousia, eikä muutakaan "madallus-sarjaa". Ainut keino mikä tulee mieleen, on kokeilla vaihtaa jäykemmät keulaöljyt. Esimerkiksi Screamin' Eagle Heavy Fork Oil. Tuote nro 99881-87 hinta 12,50e /puolilitraa.
<p>Vanha patu..</p>
Samaa öljyä laitoin Bobin haarukkaan ja toimi mainiosti. Progressive Suspensionilta löytyy myös Nightsteriin etujousia.Progressive Suspension
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Noita jousimuutoksia Hot Bikestakin neuvottiin tekemään.(SenioRR @ Maalis. 18 2008,09:37) kirjoitti
Sanoivat, ettei pelkillä öljyillä tule ku sutta.
<p>Vanha patu..</p>
Taitavat myös myydä Prog. Suspensionin jousipaketteja.(barfly @ Maalis. 19 2008,14:58) kirjoitti
![]()
Kyllä mun pyörään pelkkä öljyjen vaihto auttoi. Kannattaiskohan kokeilla ensin vaihtamalla vaan öljyt? Ja jos ei auta niin sitte vieterit kanssa. Bobiin öljyn vaihto kesti n. iltapäivän kun itte tein. Sadepäivään kun vielä ajoitin homman, niin ei edes harmittanu.
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
^en tiiä.
Todennäköisesti se noin kannattaa tehdä, eli aloittaa niillä öljyillä.
Kumma, kun asiantuntijaliikkeistäkin saa noin ristiriitaista tietoa.![]()
<p>Vanha patu..</p>
Ja summa summarum.
Tänään ajellessa oli jäykemmät öljyt, koska oli -2 astetta.
Pohjatessa oli +10 astetta.
Joten, on paskapuhetta, että keulasta lentää öljyt pihalle tai pilaa keulan, jos laittaa jäykät öljyt eikä progressiivisia jousia.
Toi oli Hot Biken mielipide, eli että jäykät öljyt pilaa keulan.
Laitatan jäykät ölpät ekassa huollossa.
Toisaalta, tulee sellainen kysymys mieleen, eikö kukaan oo "laponnu" tai siis imeny noita keulaöljyjä esim jollain öljynvaihtajalla?
Ite käytin Opel Vectrassa öljynvaihdoissa ainoastaan tota pumppua imemään öljyt mittatikun reiästä ja hyvin toimi.
Miksei tuota vois soveltaa HDn keulaöljyihin?
Silloin hommaan menis korkeintaan tunti aikaa eikä koko iltapäivää?
<p>Vanha patu..</p>