http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/...astuksesta.htm
meinaakohan toi sitä et paperit vaan konttorille mukaan?![]()
SUZUKI - Way of life!
Eikö nää ole helpompi laittaa linkkinä.
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Eiköhän se pyörä pidä olla edelleen mukana, että voidaan katsoa onko se sama kuin papereissa. Sitä ei vaan kuntotarkisteta enää.(suzukiman @ Maalis. 13 2008,12:03) kirjoitti
Muutoinhan voisit millä tahansa papruilla rekisteröidä minkä tahansa pyörän, näin kärjistettynä.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Hyviä uutisia kyllä...
Mites noin käytännössä, ennen ja nyt tämän jälkeen. Kun vie konttorille näytille tuodun mopon, jossa kiinni mökäputki, josta naapurin mummokin näkee, ettei se täytä minkään valtakunnan melumääräyksiä. Saiko ja saako läpi?
"Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"
"Ei se ole vika, se on ominaisuus"
Spagettihirviö 800i.e
Tuskinpa:(Marcel @ Maalis. 13 2008,12:31) kirjoitti
"Rekisteröintikatsastuksessa tulee kuitenkin edelleenkin osoittaa ajoneuvon ja sen varusteiden määräystenmukaisuus."
Eli pyörän pitää olla joko about alkuperäisessä kunnossa, tai sitten niistä vaihdetuista osista, esim vaimentimet, pitää olla jotkut todistukset. Pyörän ja papereiden pitää olla siis yhdenmukaiset.
Tämä on nyt muutettu samanlaiseksi kuin uuden pyörän rekisteröintikatsastus. Siinä katsotaan lähinnä runkonumero ja tyyppikilpi, että ovat samat kuin papereissa, sekä vilkaistaan, onko pyörä pääpiirteittäin alkuperäisessä kunnossa. Saattavat katsoa umpioiden merkinnät yms..
Eipä tuossa siis ihan hirveetä eroa ole entiseen. Pyörää ei vaan syynätä yhtä tarkasti.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Ja hinta varmaan pysyy samana.... Omaani meinasin kokeilla lähiviikkoina ILMAN vastaavuustodistusta , kun rungosta/rek.otteesta löytyy E-hyväksynnät.... pyörä vm-04
Mopoton , barracuda 397hemi
viime vuonna toin ja katsastin 02 hondan-> silloinkaan ei tarvinnut vastaavuustodistusta
Koitin selvittää asiaa Googlen sekä Tullin ja AKE:n sivujen avulla, mutta en löytänyt vastausta seuraavaan kysymykseen: Pystyykö rekisteröintikatsastuksessa käymään ennen Tullissa käymistä?
Ex.
Ducati 1098 -07
Ducati 749s -03
Ducati Monster 750M -99
Pystyy käymään, jopa suositeltavaa että saat rekisteröintikatsastustodistuksen, josta ilmenee OIKEA pyörän malli + tyyppikoodi, eli ei mene tullin tädillä verot esim. väärän mallin mukaan, sitäkin on tapahtunut.
Ite olen aina käyttänyt eka katsastuksessa ja sitten paperit vasta tulliin.
Vaikka kuntotarkastus jää pois, katsastusten hintoihin se ei taida vaikuttaa (helkatinmoista ryöstöä mp:n rek.katsastus, 150 eur vartin hommasta)
Selvä juttu. Teenpä sitten niin. Mietin tuota hintaa itsekin ihan kun kävin katsastusasemalla aikaa varaamassa ja samalla kyselin sitä hintaa. Viime kesänä tuotatin yhden pyörän myöskin ja silloin katsastus maksoi 120€. Nyt vielä vähemmän hommaa ja 30€ enemmän hintaa.Auton rekisteröintikatsastus olisi ollut 240€
Toissa syksynä samassa paikassa 140€. Ei voi ymmärtää tälläsia korotuksia
![]()
Ex.
Ducati 1098 -07
Ducati 749s -03
Ducati Monster 750M -99
Kannattaa olla itse asialla ja kärppänä siellä konttorilla. Itse toin myös viime vuonna 02-vm. Hondan Saksasta ja konttorilla setä rupesi vaatimaan "vastaavuustodistusta", joka sitten muuten maksaa noin 100€, jos ette vielä tienneet.(axe @ Maalis. 15 2008,12:34) kirjoitti
Koska kyseessä oli uudehko pyörä ja kädessäni oli asianmukaiset saksalaiset rekisteriotteet, joissa E-merkinnät / numerot, sanoin äijälle, että: "Eihän sitä tarvita, näethän sä kaiken tarvittavan jo noista papereista ja pyörän sarjanumerosta." Ukko katsoi hetken kysyvästi ja kävi sitten toisen enginjöörin pakeilla, tuli takaisin ja totesi: "Asia on kunnossa!"
Että näin!!! Samainen - jo hitusen ehtoopuolella oleva herra tuntui olevan muutenkin hieman "kaffella" koko homman suhteen: mm. pyörän ensirekisteröintikuukauden "june" - herra suomensi ensimmäiseen rekisteriotteeseen "elokuu", ennen kuin hieman autoin paappaa englannin kiemuroissa.
Eli summa-summarum: PITÄKÄÄ PUOLENNE! EIVÄT NE "ASIANTUNTIJATKAAN" AINA OIKEIN TIEDÄ... MISTÄÄN... MITÄÄN...![]()
What - who - Me??!!!
Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
Se on muutenkin ihan fiksua tehdä se noin päin. Ei ole nimittäin hauskaa maksaa veroja sellaisesta pyörästä, jota ei saa kilpiin. Näinkin on muutamille käynyt silloin tällöin...(akuko @ Maalis. 16 2008,21:27) kirjoitti
Morjesta. Nyt olis apu paikallaa! Mulla on 99 vuoden zx-9r ja ei oikein katsastusmiehet osaa sanoo, että tarvinko vaatiumuksenmukaisuustodistusta vai en? Onko teillä antaa jotain faktaa asiasta?
Voiko joku antaa jotain neuvoa myös,. että miten saa kawasakiin ilmaseks hommattua nuo. Ylempänä ainakin joku oli onnistunut suzukiin ne ilmaseks hommaamaan.
zx-9r -99
Jos rekisteriotteessa on merkintä päästötasosta (en muista koodia) ja melutasosta niin ei tarvita. Nuo merkinnät voi olla myös tyyppikilvessä / äänenvaimentimessa. Lisäksi pitää tietysti olla valoissa jne. e-merkit mutta tässä tapauksessa ne varmasti löytyvät. Täytyy taas ihmetellä että miten suomessa voi vielä olla sellaisia katsastajia, jotka eivät tiedä rekisteröintikatsastuksen kulkua...
Vaatimuksenmukaisuustodistuksia saa esim. http://www.tuv.fi/ josta itse tilasin. Jotain satasen luokkaa ja nopea toimitus. Kawaan voi olla vaikeaa saada ilmaiseksi ellei sumeko sellaista tee (ko. paskakioskin tuntevana voin sanoa ettei tee).
Joo kiitoksia. Soitin kahteen paikkaan eikä kumpikaan tiennyt, kolmas sitten kerto noi samat asiat mitkä myös sinä luettelit. Et haluis skannata ja laittaa privalla mulle sitä? Photoshoppaa vaan siihen oman pyörän tiedot, toimis varmasti helvetin hyvin. Tietysti kaljat tarjoan ;) Joku joskus vaan sano, että photoshoppaa vaan, koska rahanhukkaahan tuo on..
Edit. Ai sulla olikin jammu, sorry!
Soitin myös sumekolle ja ne pyys tosta 160e+alv, tuvilta sais sen 85+alv.
zx-9r -99
Ota vaan tuolta tuvilta, homma toimii.
Mun lappu oli/on hondan enduroon
Ei se lapun puuttuminen sitä katsastusta estä, katsastus jää "vireille" ja se viedään loppuun kun saat tuon paperin. Oman pyörän kohdalla kävi noin ja ajelu onnistui normaalisti vaikka tuo katsastuksessa puuttuikin.
Monet myyjät sen kyllä toimittaa ihan automatik mutta kannattaa varuiksi mainita.
Jos pyörä on jo täällä monesti pelkkä puhelin soitto riittää.
Ja sehän oli saksaksi Fahrzeugbrief![]()
Life is hard, then you die...
Taitaa Fahrzeugbrief olla kyllä rekisteriote.(demsey @ Huhti. 02 2008,17:06) kirjoitti
Vaatimuksenmukaisuustodistus on taas Übereinstimmungsbescheinigung.
/edit: ja länsisuomen murteella 'certificate of conformity' eli CoC.
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
[QUOTE= (Tylyttäjä @ Maalis. 13 2008,12:38)]Kysyvätkö nuo katsastuksessa todella noita vaimentimien papereita, koska minulle ei slipareiden mukana tullut mitään todistusta, vaikka katulailliset ovatkin? E-merkinnät ja db-killerit löytyvät molemmista slipareista.Marcel,Maalis. 13 2008,12:31 kirjoitti
Mietin tässä vain että pitääkö ne nyt repiä pois ennen katsastusta vai uskallanko jättää paikalle?! Onko kellään omaa kokemusta?
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Ehkä sen vaatimuksenmukaisuustodistuksen voi jostakin saksassa saada ilmaiseksikin, mutta mitään sellaista sääntöä ilmaisuudesta ei taida olla. Halvempaa se kuitenkin on siellä hankkia paikalliselta katsastusasemalta kuin mistään täältä suomessa. Itse hain Tüv:stä hintaan 50 euroa.
Pyörän mukana sain vastaavuustodistuksen, mutta eipä sitä kukaan kysellyt, kun tänään kävin rekisteröintikatsastuksessa.
Katsastus maksoikin sitten 210€.
Pyörästä tarkastettiin: renkaiden kokomerkinnät, rattilukko, ABS:n toiminta suullisesti, akseliväli
. Sekä ihmeteltiin yksipuolista takahaarukkaa ja etupään jousitusta (BMW GS).
[QUOTE= (Grosse @ Huhti. 17 2008,15:59)]No viime vuonna meidän perällä soitin katsastukseen ja kysyin että pitääkö mökäpönttö ottaa irti ja laittaa alkuperäinen paikalleen.. niin herra insinööri totesi että mitäs tuota repimään kun kuitenkin vaihdat sen sitten takaisin. Itse katsastus kävi nopeasti, runkonro tarkistettiin ja jotain tyyppinumeroita lampuista ja vilkuista. Eli soittamalla selviää.(Tylyttäjä @ Maalis. 13 2008,12:38) kirjoitti
t mika
Tietääkö joku viimesimpiä, kelle jää tuontipyörän akuperäinen ulkomaan rekisteriote? Katastuskonttorille? Mitä tulli sanoo asiasta, riittääkö niille kopio? Tullia ilmeisesti ei kiinnosta paljon puhuttu coc vaatimuks paperi? Onko tullin laskussa eroa, ottaako ne väliaikaset kilvet tai ei, ja kuinka ne käytännössä saa- tai saako edes ollenkaan, jos tullauksen käsittelyaika kerrotaan olevan n pariviikkoa? Saako ne katastuskonttorilta vai mistä, noin niinkuin muutoin käytännössä, ja missävaiheessa ne saa- heti kun pyörä on katsastettuko ?
onhan se niinkin,mutta....
Alkuperäinen ulkomaan rekisteriote jää katsastuskonttorille ja saat sieltä mukaasi kopion siitä. Se kelpaa Tulliin. CoC-paperi ei liity milläänlailla Tulliin eli se ei heitä kiinnosta. Mitä tarkoitat Tullin laskulla? Ei sieltä mitään laskua saa mukaansa. Verot tulevat sitten ajallaan maksettavaksi päätöksen jälkeen. Jos haluat siirtokilvet ne maksavat 15€ jos et tarvitse, niin et maksa mitään. Käsittelyajalla ei ole mielestäni mitään tekemistä sen kanssa saako siirtokilvet vai ei. Jos haluat ajaa heti niin ota ne. Itse otin. Ja Tullista saat ne kilvet samalla mukaasi kun täyttelet sen siirtolupahakemuksen. Ei tarvitse edes olla vielä katsastettu pyörä kun saat ne jo jos käyt ennen katsastusta Tullissa. Sen Tullauksen jälkeen sinulla on 5 vrk aikaa käydä katsastamassa pyörä. Jos käyt ensin katsastamassa, sinulla on 10 vrk aikaa käydä tullaamassa pyörä.(KooTee @ Huhti. 21 2008,19:28) kirjoitti
Ex.
Ducati 1098 -07
Ducati 749s -03
Ducati Monster 750M -99
[QUOTE= (Grosse @ Huhti. 17 2008,15:59)]Mulla aikoinaan rekisteröintikatsastuksessa kiinni e-hyväksytyt sliparit ja killerit paikallaan, katsatusmiäs pyysi laittaa käyntiin ja tuumas äänien olevan kohdallaan. Mitään todistuksia ei tarvittu. Oli muuten Tampereen sarankulmassa oleva konttori.(Tylyttäjä @ Maalis. 13 2008,12:38) kirjoitti
Kun ihmisellä on omatunto, se on yleensä huono.
(Eugene Ionesco )
Joo, eli tullista siis saa ne siirtokilvet tai väliaikaiset joshaluaa, eikä katsastuskonttorilta. Ok.
Miksihän sitten on se aikarajoitus, että 10 pv, jos käy ensin katsastamassa ennen tullia? Katsastustodistushan on mitä ilmeisemmin kolme kk voimassa, kuten normaali käytäntö. En nyt odottele kolmea kuukautta kuitenkaan, ihmettelen vaan sitä aikarajaa noin yleisesti.
Itseasiassa kävin konttorilla katsastamassa,ja sinne jäi se alkuperäinen ote- ihan oikein siis. Itse tuota epäilin vähän, koska joskus aikaisemmin se ei sinne jäänyt.Kovin varman oloinen ei katsastajakaan asioista silti ollut...
Ihmettelen myös kun hän sanoi/kysyi aionko ottaa ne 3 kk n kilvet. Samassa sanoi että sillähän saa veron maksua siirrettyä sen aikaa eteenpäin. Miten niin? Eikai tulli anna niitä väliaikaisia, jos ei tullausta aloiteta niinkuin kuuluu, vai antaako
Vai saako niitä sittenkin sieltä konttorilta? Harmi kun ei tullut kyseltyä enempää, mutta oli siellä senverran kiirehässäkkääkin että eipä oikein viitsinytkään. Paperitkin jäi sinne,tekee ehtiessään kuulemma- ja soittaa. Mutta en liene tarvinne niitä tullaukseen, koska pyysin leimalla varustetun kopion kuitenkin, en oisi saanut jos en olisi itte huomannut pyytää.
onhan se niinkin,mutta....
Jostain olen kuullut huhuja, että jos ottaa ne siirtokilvet Tullista, niin paperit menevät jonon hännille. Eli jos jättää ottamatta niin pyrkivät Tullissa teekmään päätökset niistä nopeammin. Tätä katsastusmieskin varmasti tarkoitti. En sitten tiedä onko totta vai tarua. Itse ainakin totesin tullimiehelle, että päätöksen kanssa ei tarvitse pitää mitään kiirettä, kun hän sanoi, että päätös tulee parissa viikossa. No nyt on 3 viikkoa kulunut ja ei ole kuulunut päätöstä eli parempi minulle. Siirtokilvilläkin pärjää ihan samallalailla (Suomessa), niin mitä sitä turhia kiirehtimään.![]()
Ex.
Ducati 1098 -07
Ducati 749s -03
Ducati Monster 750M -99
Itse ostin tuon nykyisen suomalaisen välittäjän kautta Belgiasta. Pyörä tuli suoraan satamasta Itä-Helsinkiin ja pyörä rekisteröitiin tuontiliikkeen toimesta Itä-Suomessa. Ei siis käynyt konttorin lähelläkään, kilpi ja ote tulivat postissa.(Tylyttäjä @ Maalis. 13 2008,12:23) kirjoitti
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Itse kävin katsastamassa viimeviikon perjantaina oman tuontijammun.
Hommasin hölmönä vaatimuksenmukaisuustodistuksenkin, jota ei sitten loppuusa edes tarvinnut, koska siinä tyyppikilvessä oli se e-alkuinen hyväksyntänumero vai mikä se onkaan *
Katsastusmies vertasi alkuperäiseen rekisteriotteeseen (italia) vain että runkonumero täsmäsi, ei käyttänyt edes käynnissä.
Vilkuista se taisi kanssa katsoa e-hyväksyntä numeron.
Sitten papereiden tekoon ja maksu 180e *ja siinä se oli.
Alkuperäinen rekisteriote jäi katsastusasemalle. Lähettävät kuulemma jonnekin stadin konttorille jossa ne sitten skannataan ja tallennetaan sähköiseen muotoon jotain tilastoja varten (ja myöhempää tarkastelua) ja sitte ne laittaavat silppuriin ne alkuperäiset otteet. Myös se 100e maksanut vaatimuksenmukaisuustodistus jäi sinne konttorille vaikkei ne edes sitä tarvinnut *
Parissa vuodessa katsastuksen hinta tosiaan kaksinkertaistunut.