Kerttokaapas te miehet, jotka tiedätte yleensäkin kaikista vempaimista ja leluista enemmän, että mitä sisältyy tuohon huoltoon ja minkä hintanen huolto on? Jos jollain kokemuksia Tampereen firmojen hinnoista ja työjäljestä yleensäkin niin antakaa kuulua
tulipa vielä mieleeni, että kannattaako viedä suoraan ammattimiehille vaiko voiko ihan itse tehdä? älkää pelätkö, että minä siihen koskisin mutta perheen tee-se-itse miehet?
Terve! 01 R1 huoltoon kuuluupi ainakin venttiilien säätö/ tarkistus...siitä tulee hintaa siihen huoltoon...muuten kai ihan normihuolto öljyt tulpat ja tarkistukset tms. luulisin venttiilien sääjön olevan kutosessaki samoihin aikoihin...rahaa luulisin tarttevan laskuun n.250e-400e iso haarukka mut en tiä tarkemmin...ku on ns isoin huolto mitä tehään...jos on mahollisuus niin nyt on oikee aika viä pyörä huoltoon ku ei todennäkösesti ole kiirettä ja pieni tinkivaraki on varmaanterviisiä täältä pohojoosesta...vettä sataa
![]()
Moi!Kyllä se venttiilin säätö on neljänkympin kohalla.Itse purkasin kyseisen pyörän siihen malliin valmiiksi,et ei sit tarvinnu muuta,ku säätää ne venat.Eikä niissä kyllä ollu juuri mitään säädettävääHinnasta en tiedä,ku kaveri teki sen...
Moroo!
Venttiilien tarkastus on 42000 kilsan kohdalla. Itse katsoin omastani ja ei niissä säätämistä ollut, mutta... jospa onkin...onhan ne katsottava. Elikkä tämmönen huolto on kalleimpia. Työaikaa kulu: katteiden purku, tankin irroitus, ilmansuodattimen koteloiden poisto, sytytyspuolat pois, johtosarjoja pois tieltä, kaasareiden vaijerit pois tieltä. Sitten vain kannet auki ja rakotulkkia väliin. Tässä kannattaa vaihdattaa tulpat samalla, ne kun on nyt sitten hyvin esillä. Ja ennen tulpanvaihtoa paineilmalla roskat pois ennen tulppien aukaisuja... Hinta tosiaan voi olla jopa 400 euroo, mutta tunti töitä maksaa 50-60 e. Mutta huolletulla pyörällä on hyvä päästellä... Turvallisia kilometrejä!![]()
Bmw R1250RS Triple Black 2023
Itte ostin juuri vm.2001 vuoristokissan (32tkm) ja samassa kuulin, että venttiilisäätö/tarkistus on siinä 42tkm. Yleisestihän näissä 2 tuhattaluvulla otetuissa pyörissä ei yleensä ole mitään säätämistä vaan lähinnä tarkastus. Voin olla väärässä, mutta venttiilisäätöön/tarkistamiseen tarvitaan ammattimies/työkalut
Pyöräni mukana sain Hayesin korjausoppaan, jota nyt oon selaillut ja sieltä löytyy hyvät ohjeet moneen remppaan (en tiedä löytyykö venttiilisäätöön). Ei ne oo turhaan kehunut kirjaa.
Ps.Minkä värinen thundercattis on?![]()
Olet siinä suhteessa väärässä ettei se venttiilien tarkastus/säätö mitään ns ammattimiestä tarvitse.Tervettä järkeä,huolellisuutta ja jonkin verran kärsivällisyyttä.Ensinnäkin pyörää pitää purkaa jonkin verran että pääsee venttiilikoneistoon käsiksi.Tarkastaminen on sitten helppoa jammussakin,rakotukilla vaan kokeilee nokan ja kupin välistä että alarajan mahtuu ja ylärajan ei mahdu.Silloin välys on annetuissa arvoissa.Jos joutuu vaihtamaan paloja niin jammussa pitää irroittaa nokka-akselit että kupit,joiden alla säätöpalat ovat,voidaaan nostaa ylös.Magneetti on hyvä apuri kuppien ylös nostossa ja palakin nousee yleensä samalla siellä kupin pohjalla.Kun joutuu tekemään tämän työn kannattaa samalla tehdä kartta kaikista paloista vaikkei joutuisi niitä vaihtamaankaan.Tulevaisuudessa kartasta on suuri apu kun tietää minkä kokoinen pala missäkin ventiilissä on,ja jos seuraavalla kerralla pitää säätää,näkee heti mitä paloja ehkä keskenään vaihtamalla saa osan säätöihin ja vain ne palat hommaa uudet mitkä eivät käy.Ja nekin tietää kooltaan vertaamalla mitattua välyksen arvoa ja vertaamalla palakarttaa.Kartta pitää tietysti pitää ajan tasalla,siis huolellisuutta siinäkin.Tämän kartta asian ymmärtää kyllä ja sen hyödyn kun asiaa miettii käytännössä.
Ohjeet löytyvät välyksen tarkastamiseen Haynesin Kappale huolto 1/23-25 ja jos joudut vaihtamaan paloja Kappale moottori 2/11-18,löytyy ohjeet nokka-akselin irroittamiseen ynnä muuhun.
Paras ratkaisu olisi olla ensimmäisellä kerralla mukana kaveri joka hallitsee homman niin siinä puuhatessa kyllä kerralla oppii sen.
Suurta huolellisuutta ja ei väkivaltaa,esim kupit ovat erittäin tarkat sovitteet laittaa paikoilleen.Kyllä se ja ohjeita saa lisää.
Työkaluina pitää momenttiavain on oltava pienille arvoille(10 Nm).
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
ei se tarvitsekkaan mutta jos sanotaan että et ikinä ole moottorin sisään koskenut ja alat ihan lonkalta hommaa tehdä ja kun vielä jossitellaan lisää ja joutuisit vaihtamaan palojakin niin kyllä aikaa menee... yläkerran "asentoon" laittaminen on kuitenkin tarkka homma ja siinä hampaankin heitto tietää äkkiä kallista remonttia.
hyvä neuvoja siinä vieressä on kyllä silloin kullan arvoinen.
mä en suosittelis kenellekään lähteä tekemään pelkän kirjan avulla sitä hommaa (ainakaan varsinaista säätöä) jos moottorit ja niiden toiminta ei yleisesti ole tuttua.
jos kokemusta moottoreiden räpeltämisestä on niin sitten asia on täysin eri.
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi