Onko kellään kokemusta noista Nitronin vaimentimista.Hyviä ovat varmaan uutena mutta onko kukaan ajanut niillä vaikka 30000 km tai enemmän...eli huoltoväli ja minne huoltoon.Englantiinko ne lähetetään ja mitä niille silloin on täytynyt tehdä.Ajatuksena olisi tilata semmonen nyt talven aikana.Kuitenkin aika paljon halvempia kuin esimerkiksi Öhlinssit.
Käytännössä merkistä riippumatta järkevä huoltoväli pyörän alustalle on 15-20tkm/2 vuotta katuajossa. Jos haluaa pitää iskarit/keulan vimpan päälle niin max 10tkm/1 vuosi. Tyypillinen huolto keulaan on putsaus ja öljyjen/stefojen vaihto. Perään sit sama lisättynä typpitäytöllä. Pirun harva tuon alustan vaan viitsii huollattaa ajallaan ellei öljyvuotoja tule ja käytännössä aina kun ostaa käytetyn mopon saa ekana kiikuttaa alustan huoltoon sillä välin kun vaihtelee toisen huoltamattoman kohteen, eli jarrujen kaikki kumiosat.
Superbike #7
On noita iskarivelhoja kotimaassakin, joten ei eksoottisempaa ole välttämätöntä pois lähettää. Huoltoväli tuli tuossa yllä... takaiskari on suurimmasta osasta käytettyjä mopoja huoltoa vailla. Keula onneksi alkaa vuotamaan muutaman vuoden välein, joten sinne tulee edes uudet öljyt ja tiivisteet silloin.
Alustan huolta on kyllä ehkä eniten laiminlyöty osa-alue.
Mut Miska mahtoi aprikoida mekaanista kestävyyttä/ laatua?
Hyvä huolto vähentää paljon kulumista mut huonot kuluu ja kolhiintuu ja saa käytönjälkiä huollettuinakin hyviä herkemmin.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Juuri näin..että onko kokemuksia näistä..että huollettavissahan se on mutta jos täytyy vaihtaa tonnilla osia niin roskiskamaahan se sitten on.ja näistä on adventureversiokin.isommalla männällä.Paris Dakar käyttöön?Siis onko kukaan oikeasti ajanu näillä Nitroneilla pitempään.Ei viittis jokatoinen vuosi ostaa uutta takaiskaria.
Itse ajellut varmaan sen 12-13 tuhatta Nitronin Sportti mallilla mutta ja ihan tyytyväinen olen ollut. tosin pyörä meni vaihtoon joten tuonne hyllyyn se jäi maleksimaan. vaikkakin olishan sen voinut pistää tuohon uuteen pyörään mutta siinä oli n.8mm vähemmän joustovaraa.
Kayo K6 450 -2018
MV Agusta Brutale 910S - 2008
Aprilia Shiver 750 -2008 SOLD
Kawasaki GPZ900 -1993
Honda CBR1000r -2008 SOLD
CFmoto 650NK -2012 SOLD
Keskustelua aiheesta myös toisaalla.
Mulla rupee nyt olemaan takana about 20k Nitronin kanssa ja tyytyväinen olen ollut.
Arvelin kyllä ajaa vielä yhden kesän ja ruveta sit kyselemään löytyskö Suomesta iskaripajaa joka voin tuon huoltaa. Jos ei niin pitää lähettää Englantiin huollettavaksi. Olisko arvon raadilla suositella paikkoja josta voisi kysellä ?
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
pitäisin ihmeenä jos MotoVille ei kykenisi huoltamaan myös Nitronia. Kyseessä ei ainakaan ole osamisen puute.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Ei maha olla mitään mystistä treknologiaa, ettei asiansa osaava huoltaja sita huoltais siinä missä muitakin.
Purkukuvan perusteella se on ihan saman näköistä kamaa kuin muissakin.
Kaasutulppa taitaa olla kumitulpalla: http://www.bikehps.com/nitron/nitron_shocks_parts.jpg
( http://www.bikehps.com/nitron/nitron_shocks_parts.jpg )
Se taika noissa on noitten virtauskanavien, säätöneulojen yms suunnittelussa/mitoituksessa ja simmipakkoissa jne.
Perusrakenteet on perusvehkeissä aika samanlaisia. "Pyörää" on turha keksiä uudelleen jos sillä ei saa merkittävää etua.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No vähän menee otsikon ohi mutta,
Ei esim. Showallakaan mitään huoltoketjua Suomessa ole, mutta Kalliolla olen huollattanut ( en siis korjauttanut saati muutosta teettänyt ) muutaman Hondan takaiskarin.
Homma on ollut malliin purku + putsaus, uudet kaasut ja öljyt, hyvä on tullut.
Parissa pyörässä on myös Wilbers alusta, mutta ovat katupyöriä, enkä ole niille mitään määräaikaishuoltoa teettänyt, ei niillekään tietääkseni kukaan ole erikoistunut. Mutta omat vähäiset ajot ovat niillä vailla kuormaa saati rata-ajoa, niin huollon tarvetta vailla vuotoa en ole havainnut !
Tuskin ketjun aloittaja Nitronilla murheita saa aikaan, eiköhän se ole ihan hyvä iskari peruskäyttöön, kilpakäyttöön hinkatut on ihan eri juttu.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Ahdistaa ajatuskin että joutuisi kesken Suomen lyhyen ajokauden lähettämään iskarin Englantiin tai odottamaan jotain nippeliä sieltä...15-20000kesässä tullut kilometrejä..siksi kysyin että onko joku oikeasti ajanut sillä paljon...ettei ny joka talvi sitä tarttis huoltaa..ei taida olla kokemuksia kellään oikeasti..arvailuja vaan...Taidan kallistua Wilbersin puoleen kun niillä maahantuojakin
Ominaisuuksien muuttumista on vaikea huomata kun se tapahtuu vähitellen. Pyörässä vaimentimilla on suurempi rooli kuin autossa, nimittäin yleensä autolla vaan matkustetaan, mutta pyörällä ajetaan.
Öhlinsille suositellaan muistaakseni 30 000 km huoltoväliä. Jos vuotoja ei ole niin 20t tuntuu vähän tiuhalta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Siksihän suomessa on talvi, että ne iskarit huolletaan silloin. Ei niitä nyt kesken ajokauden aleta vaikka klometrit olisikin siinä "kulmilla". Eriasia ehkä sitten jos on joku ratapyörä tms. mitä huolletaan ja rempataan muutenkin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Iskarin huolto maksaa noin satasen, paitsi bitupon, jos laittaa sen koko huoltokitin. Kannattaako arpoa asiaa kovastikin?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Kayo K6 450 -2018
MV Agusta Brutale 910S - 2008
Aprilia Shiver 750 -2008 SOLD
Kawasaki GPZ900 -1993
Honda CBR1000r -2008 SOLD
CFmoto 650NK -2012 SOLD
Juu en kyllä keksi yhtään syytä miksi se aftermarket iskari tehtäisiin yhtään heikommaksi kuin oem iskari. Kyllä siinä olisi pulju nurin aika nopsaan jos niin olisi. Se että näissä aftermarket iskareissa mainitaan huoltoväli kertoo vain siitä että valmistaja haluaa varmistaa että iskari toimii aina moitteettomasti. Ja kuten sanottu, yhtä usein se alkuperäisiskari pitäisi huoltaa. Kertoo vaan miten paljon on asiaan panostettu kun ohjeet on aja kunnes on rikki ja osta uusi.
Nitronin saattaa saada huollettua täällä, mutta valtuutettua huoltoa ei ole. Bitubo, Wilbers, Yacugar ja Öhlins ainakin saa Suomessa virallisesti huollettua jos kokee Englantiin lähettämisen ongelmaksi.
KTM suosittaa WP:n alustalle 15tkm huoltoväliä. Vaimennukset häviää öljyn kulumisen myötä yleensö huomattavasti ennen kuin vuotoja alkaa esiintyä. Yleensä vuoto johtuukin siitä, että likaisen öljyn seassa pyörivät epäpuhtaudet rikkovat stefat. Lisäksi iskarin sisuskalujen kuluminen kasvaa merkittävästi kavitaation takia kun öljyn viskositeetti alenee riittävästi.
Superbike #7
Takaiskaria ei ainakaan misään huollossa tehä automaattisesti. Teleskoopit on joissan ohjelmissa mainittu.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Jos osien odottaminen / huollon viivästyminen pelottaa niin tilaa huolto-osat valmiiksi odottaan? Tuskin tiivistesatsi tms miljuunaa maksaa kuitenkaan.
Mulla on normi perus/kuluosat yleensä hyllyssä, ilman/bensan/öljynsuodattimet/stefat yms. Ja sit kun on käyttäny jonkun niin pistäny ostos listalle ja jonkun tilauksen/mpkauppareissun yhteydessä ostanu/tilannu ajoissa valmiiksi oottaan seuraavaa kertaa.
Helpottaa kummasti jos jotain pitää saada tehä joutuin, kun ei tartte alkaa ootteleen tilausta kun on aika(a) tehä huoltoja.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
No tota noin. Mitäs osia sinne niinkuin meinaatte vaihdettavan huollossa? Takaiskariin yleensä männänvarrentiiviste, putsaus, uudet öljyt ja kaasut. Keulan kanssa pääsee useimmiten pelkillä öljyillä...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Joo, eihän noita tiivisteitä kulu ku leipää, mut jos vaihtotarve yllättää ja osia joutuu oottaan pitkään kesken kauden niin ikävähän se on. Siksi vois olla perusteltua pitää hyllyssä yleisimmin pettävät/kuluvat/vaihdettavat tiivisteet, ainakin ne joista ei oo varmuutta että löytyy hyllystä alueen kaupoista.
Vaikka kyllähän tuommonen tiivistesatsi enklannista tulee yleensä muutamassa päivässä.
Ja voihan se olla että esim iskarin varren tiivisteet on samoja kuin muissa aftermarket vehkeissäkin ( jälleen se pyörän uudelleen keksiminen ja talouden realiteetit - oman tiivistemallin teettämine o huimasti kalliimpaa kuin valmiin ottaminen kataloogista, jollei tilausmäärät ole huimat.)
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Mitenkä näihin noin yleensä ottaen löytyy omalle painolle passeleita jousia, lähimmälle pamppupajalle vaan? Mistä hintaluokista puhutaan?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.