Mikä mahtaisi olla hyvä ekaksi pyöräksi tälläiselle varttuneemmalle aloittelijalle. Nuoruudesta löytyy kokemusta kevareista ja erilaisista crossipeleistä, ajotaukoa on kertynyt noin 15 v. Itse olen ajatellut honda deauvilleä, millainen on ajaa kaksipäällä? Olisiko muita varteenotetavia vaihtoehtoja?
Enpä lähde mitään erityisesti kehumaan.
Nyt on onneksi alkamassa koeajokelit.
Eli ei kun kauppoja kiertämään.
Rohkeasti vaan mopon päälle istumaan, vaikka sitten kaks päällä
Kyllä se varmaan sitten jossain vaiheessa loksahtaa että se on TÄMÄ
Eka pyörä valitaan tunteella ei järjellä.
Toisella kertaa tuokin asia on jo itsestään selvä![]()
No löytyyhän noita kun ensin päättää haluaako customin, kyykky-, naku-,matkapyörän vai enskan. Customi voisi olla esim. Hondan 750 cc. Kyykkypyöräksi voisi ajatella 600cc Suzukia tai Kawasakia, nakuksi Ducatin Monsteria tai Kawasakin er:ää ja matkaenskaksi V-Strom 650cc. Kokeilemalla löytyy se ensinmäinen. Jatko menee sitten kanssa itsellään - toki pankin kanssa neuvotellen. Kohtuu hyviä joskin vähän erilaisia ovat nykyään kaikki.
Monster M695 > Triumph Sprint ST
Varmana ja absoluuttisena vastauksena sanoisin, että joko:
ZX12R Kawa tai R1 Yammu tai GPZ500S Kawa tai Pegaso Aprilia tai GS-puimuri tai Hayabusa tai ZZR 600 tai Monster Duksu (tietty isomörkö) tai sitten kannattaa ostaa Sportster HD...sellainen pikkulohko. Ja jollei noista mikään satu kohdalleen sen enempää kuin GS500 Suska tai kilo-gixeri vuosituhannen alusta, niin kannattaa ostaa ihan rahapussin mukaan sydämellä ja pienellä rippeellä järkeä perustellen. Moottoripyörä ei ole järkivalinta, vaikka "hallitusta" silmälläpitäen on hyvä keitellä kokooon joku "järkisyykin" juuri-sen-oman pyörän ostopäätökselle.
Kovaa ajoa vaan...koeajoa nimittäin![]()
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Tai uusi Transalp?(pekkaT @ Maalis. 10 2008,21:44) kirjoitti
-- sjm
Ite pohdin hetki sitte samaa. Mullaki pyöristä kokemusta pääsääntöisesti kevariajalta, eli siitäki on jo 17 vuotta *(mikki1970 @ Maalis. 10 2008,19:58) kirjoitti
Aluksi mietin myös Deauvilleä, mutta sitte ajattelin, että tulis se vaihdettua kuitenki hetkenpäästä isompaan, ja takkiin tulis rahallisesti vaihdossa. Loppusuoralla pääsi sitte ST1300 ja Bemun 1200RT. Honda tuli *
![]()
Honda ST1300 ABS Pan European
"Voit olla vain kerran nuori, mutta kypsymättömänä voit pysytellä lopunikääsi" Ogden Nash
Jos nimimerkistä voi päätellä syntymävuoden, niin nuori sällihän tuota vielä olet, ja Deauvillelle 15 vuotta alaikäinen(mikki1970 @ Maalis. 10 2008,19:58) kirjoitti
Jos piikki kokemusta löytyy ja tarkoitus olisi kaksipäällä ajella, niin ärrä pörrät jättäisin suosiolla väliin, joku keskikokoinen matkantekoon paremmin soveltuva peli. Ensimmäisenä tietenkin tulee mieleen Honda VFR (eikä kovinkaan paljoa ole oma lehmä ojassa) ;) Samasta Sport-touring luokasta löytyy kovia kilpailioita ainakin Aprilia Futura 1000, Ducatin ST3 ja ST4, Triumphin Sprint ST... Tuon tyyliset pyörät on erinomaisia yleiskäyttöön, toimii reissussa yksi/kaksi päällä, vauhdikkaassa menossa, mutkissa ja jotenkin jopa radalla. Hiekkatielle ei kannata mennä sen enempää kun on pakollista. Hondan CBF1000F voisi kanssa olla erinomainen valinta.
Bemarilta löytyy hienoja pyöriä keskikoko-luokkaan, en osaa nuita oikein luokitella muuten kuin BMW:n omien luokitusten perusteella, ajanut en ole koskaan yhtään bemaria, mutta ovat kovassa maineessa, mutta milläpä merkillä ei olisi omaa vankkaa kannattajajoukkoansa. BMW F 800 ST ja BMW F 800 S vaikuttavat paperilla hauskoilta, mielenkiintoista olisi itsekkin käydä koeajamassa. Toivottavasti Kuopioon avattava LT Probike järjestää jonkinlaiset BMW koeajopäivät
Jos hiekkatielle halajat niin sitten mallit on ihan toisia, mutta oletan että ei ollut mielessä, koska Deauvilleä ensin itse ajattelit.
Customeillekkin löytyy kannattajansa ja oikeasti kaikenlaisilla pyörillä tehdään reissuja.
Sama se minkä ostat, ei siinä isoa virhettä voi tehdä, vuoden päästä tiedät itsekkin paremmin mitä pyörältä haluatKauppaan vaan istumaan pyörien päälle ja hiplailemaan, joku sieltä omaan lapaseen tuntuu sopivammalta.
DrJones
Joo, turha ottaa suurta stressiä ensimmäisestä pyörästä. Ostat jonkun, ajat sillä jonkun aikaa ja vaihdat johonkin muuhun. Ei niitä pysty vertailemaan keskenään näillä pohjilla. Sitten muutaman vuoden kuluttua alkaa jo itselläkin hahmottumaan, että mitähän sitä oikein todella haluaakaan, ja voi jo yrittää etsiä sen tyylisuunnan juuri itselleen sopivaa mallia ja yksilöä etsimään. Pyörät on kuin naisia, ei niiden ominaisuuksista tiedä, ennen kuin on itse kokeillut.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Yamaha Buldogilla itse aloittelin 20 v tauon jälkeen pyöräilyn. Sopivan leppoisa peli aloittaa harrastus. Letkeä ajo asento. Väännökäs kone eikä helposti lähde lapasesta.
L-twin rules
Ducati Multistrada 1200 dvt 2015
Mp historia
Ducati Multistrada 1200 abs
Kawasaki gtr 1400 abs
Kawasaki zzr 1400 ABS
Ducati Multistrada ds 1000
Aprilia Futura rst 1000
Yamaha Bulldog 1100
Suzuki rg 125 e
Ilman muuta sillä asenteella, että voihan tuon vaihtaa jos ei heti sattunut kohdalleen. Mikä on motiivi, tehot vai tunnelma. Kyytiläinen vai ei. Matkatavaraa vai ei. Onko rahaa vai ei. Haluaako rassata vai ei. Onhan noita peruskysymyksiä. Koeajo valaisee varmaan jotain, mutta siinä on se pieni kynnys, jos ei ole omia vermeitä ja pitää jotain lainakampetta kysellä aina koeajolle. Varusteet taitaa tulla hankittavaksi myös?
Honda CB 750 Seven Fifty. Helppo ajaa, toimii kaksi päällä, niitä saa halvalla ja se on idioottivarma pyörä toiminnaltaan. Suosittelen kokeilemaan sellaisella miltä harrastus tuntuu. Myydessäsi vuoden päästä saat vielä lähes omasi pois.
Tuollaiseen kysymykseen tulee lopulta näillä foorumeilla aina lopulta vastaukseksi , että "kannattaa ostaa se mieleinen yli tonninen, koska pienemmän ostaessa sen joutuu kuitenkin vaihtamaan kohta suurempaan".(mikki1970 @ Maalis. 10 2008,19:58) kirjoitti
Näin varsinkin jos raha ei ole este kuten varttuneemmilla monesti on. Ainoa syy miksi yleensäkin valmistetaan pieniä pyöriä on se, että köyhillekin olisi jotakin myytävää. Hyvä näin koska muuten tuskin olisin itsekään päässyt alalle mukaan.
Ison pyörän etu on se, että pääsee heti huipulle ja helpommin piireihin ja jos älyää pitää suunsa kiinni, niin helposti voi syntyä käsitys jopa kokeneesta kuljettajasta. Eikä varttuneemmalla iällä ole aikaa "harjoitella" jopa vuosikausia pienemmillä (vaatimattomilla) pyörillä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Sarkasmi on hieno laji
Eiköhän se eka pyörä löydy, kun koeajelet ja käyt testaamassa eri pyöriä.
Tai sitten niinkuin itsellä, että tilasin sian säkissä ja näin pyörän ekan kerran kun hain sen ja olin jo osan maksanut.Mutta se on ihan sama, kunhan saa pyörän alle, niin tärkein on saavutettu.
Ja niinkuin monet ovat maininneet, ihan sama minkä hommaat, viimeistään tulevana syksynä se menee vaihtoon ja hommaat vähintään tonnisen raketin.![]()
Oikeastaan ihan sama minkä ostaa koska vasta omistaja/käyttäjäasteella ajamalla hoksaa sen mitä haluaa/tarvitsee. Jostakin on lähdettävä ja saattaa jopa käydä niin, että heti eka kerralla sattuu kohdalle se oikea.
Muutamia kertoja, viiimeksi viime syksynä Transalp 650:n ajellessa, on tullut mieleen se, että kuinka esim. juuri tuolla noin 6000€:n Transulla tekisin tasan kaikki samat temput ja enemmänkin kuin reilut 20000€ maksaneella Guzzilla. Oli kai taas sellainen valoisampi hetki...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Kerro kun tiedät mikä tulee..
Honda ST1300 ABS Pan European
"Voit olla vain kerran nuori, mutta kypsymättömänä voit pysytellä lopunikääsi" Ogden Nash
Tänään tuli tehtyä kaupat suzuki gsx650f:stä,tuollaisella pitäis kesä huristella.
Onnittelut valinnasta ja uudesta pyörästä! Tuo suitsa on varmasti ensipyöräksikin mainio valinta ja varmasti "jaksat" sillä huristella. Ilmeisesti ihan uusi malli tämä GSX 650F.(mikki1970 @ Huhti. 03 2008,21:04) kirjoitti