Yritin kyllä esittää faktat ihan asiallisesti. Mittaustuloksia noista mainitsemistani asioista olen nähnyt paljon ja on niitä tallessakin, jos jotakuta oikeasti kiinnostaa.(Ekku @ Maalis. 17 2008,22:11) kirjoitti
Kyllä se niin on, että vakiopyörän todelliseen tehoon saa 20hv lisää. Todellinen teho ei siis ole 167hv. K12R-pyöriin saa enemmänkin, koska lähtöteho on vähän alhaisempi.
Täsmennetään vielä tuota tehojuttua. Jos pyöräsi on yli vuoden vanha, ja ohjelmistoversio on alle 9.1, niin teho ei ole se mitä tehdas lupaa. K12R:ään tuli viime vuonna 11hv lisää pelkällä tehtaan ohjelmistopäivityksellä, testattu Motorrad-lehdessä 2/07. Vakiona piti olla 163hv, oli 151hv ennen tuota ohjelmistopäivitystä. Sen jälkeenkin on kuulemma tullut parannusta, mutta en ole nähnyt mittauksia. Paitsi sellaisesta 'sormeillusta' pyörästä, kokoputki+rapidbike+ohjelmaversio 10, josta tuli 182hv ulos.
Jos haluaa keulia, niin tämä pyörä on aika huono valinta. Mielestäni tällainen vakaa pyörä on ehdottomasti hyvä.
En ole kokeillut. Tuossa K12S&R-pyörässä on ollut yksilökohtaisesti eritasoista rykimistä pikkukaasulla, vaikkakaan itse en ole moista juuri havainnut (2007-mallin pyörä), ja uudempi ohjelmaversio (9.1) on parantanut tilannetta entisestään. Taidan laitattaa huollossa uusimman version 10.x kesällä, koska ei se mitään maksa, ja sitä on kehuttu.(Speed King @ Maalis. 17 2008,22:33) kirjoitti
Putken vaihtaminen, tai ilmansaannin väljentäminen, aiheuttaa kyllä välittömästi vääntöön vajausta alle 5000rpm, ja aika paljonkin käyrien mukaan. Jostain syystä elektroniikka ei osaa korjata seoksia pikkukierroksilla, vaikka keskikierroksilla se osaa. Ehkä tuo rasia modifioi O2-signaalia tarvittavalla tavalla. Vakio O2-anturihan lienee mallia 'narrow band'.
Jos tuolla rasialla saisi alavääntöä petrattua, niin sitten voisi kiinnostaa. Kunhan nyt ensin tulisi kesä.
K12 -sarjan pyörät säädetään läpäisemään tyhjäkäynnillä suoritettavat EURO3 pakokaasumittaukset. Siksi moottori on kai säädetty käymään alhaisilla kierroksilla "liian" laihalla. O2 -sensorin tulpan tai johdon irrottaminen ei muuta moottorinohjauksen säätöjä toivottuun suuntaan, vaan ruisku menee "limb home" -moodiin.
Evoluzionen O2 modifier kit, huijaa moottorinohjauksen luulemaan, että kaikki on hyvin, vaikka O2 sensori ei olekaan toiminnassa. Ymmärtääkseni se välittää järjestelmälle vääriä kierroslukutietoja. En ole tosin ihan varma tuon sensorin syvemmästä sielunelämästä; korjatkaa jos olen väärässä.
K1200R '06
Tuskin pelkkä lambda pystyy kierroslukuja tietämään? Sehän kaiketi vain antaa jonkin analogisen signaalin, joka riippuu seossuhteesta. ECU tietää kierrosluvun ja muut parametrit, lambda seossuhteen. Tuollainen rasia pystyy kyllä antamaan mielivaltaista signaalia seossuhteesta, jolla huijataan ECU:a antamaan lisää soppaa. En kyllä silti oikein ymmärrä toimintaa. Jos rasia saisi ECU:lta päin infoa kierrosluvusta, niin silloin rasia voisi kohdistaa toimintansa nimenomaan väitetylle toiminta-alueelle. Muutenhan rasia kaiketi voisi antaa vain vakiosignaalia, kun se ei tiedä missä mennään. Sopivalla vakiosignaalillakin voisi olla mahdollista korjata alakierrosten seos paremmaksi. Tiedä häntä.
Silloin kun laitetaan RapidBike, koko lambda korvataan (vastaavanlaisella?) eliminaattorilla, joka antaa vakiosignaalia. Haluttu seoskäyrä ohjelmoidaan RapidBikeen, ja ECU pysyy tyytyväisenä, kun saa sopivaa infoa ja luulee olevansa yksin ohjaimissa.
Kyllähän parannuksia varmaan on saavutettavissa.
Oma K12S on 2005-mallinen ja ruiskun ohjelma on päivitetty pari kertaa pintakaasulla esiintyvän nykimisen poistamiseksi.
Nykyisellään se on jo siedettävä, mutta tehoista tai niiden puutteesta en osaa takapuolituntumalla sanoa mitään.
Ehkäpä sitä tulevaisuudessa voisi hankkia jonkun kokoputken ja ruiskunsäätö-hommelin, kun alkaa näemmä Motoguzzi-projekti koneen osalta olemaan paketissa.
Ei siinäkään mitään järkeä ollut jos alkaa laskemaan käytettyä rahamäärää, mutta kulkeepahan melkoisen paljon paremmin kuin vakiona.
Mitenkä muuten on, pystyykö noiden kokoputkistojen kanssa säilyttämään keskituen?
Siitä kun ei raaski luopua edes tehonlisäyksen vuoksi
Onko muuten Jyväskylässä tehopenkkiä, jossa pääsisi korvausta vastaan mittaamaan tehot?
Tässä olisi itse asiassa kolmekin pyörää, mitkä pitäisi mitata ja samalla myös tehdä pientä säätöä.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Onko muuten Jyväskylässä tehopenkkiä, jossa pääsisi korvausta vastaan mittaamaan tehot?
Ainakin 2kpl löytyy ja jämsässä huolto-kaksikolla onnistuu.
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Onko tuon 2005-mallisen ohjelma milloin viimeksi päivitetty? Jos on ennen 6/07, niin kannattaa mennä vielä päivityttämään. Moni sai apuja nimenomaan viime vuonna. Versio 10.x oli syksyllä menossa. Keväällä ja syksyllä tulee yleensä uusi versio. Täytyy itsekin kysellä, jahka kesään päästään.(Ekku @ Maalis. 19 2008,18:26) kirjoitti
Kaikkien kokoputkien kanssa ei keskituki onnistu. Akran hexagonal racingin kanssa ei ole ongelmia. Tuo on tosi siistiä työtä, painoakin poistuu 6.3kg. Hintaahan sillä on, juuri tuli hinnankorotuskin. Allrightissa luokkaa 1400€, eikä siinä taida olla katalysaattoripatruunaa mukana, tosin 2005-mallissa ei taida tarvitakaan. Itse ostin Saksasta 1050€+100€(kat). Sakemannit käyttää paljon SR-racingin putkia parhaan tehon vuoksi, mutta se on melkein yhtä iso kuin originaali ja soundi ...
Taidan käydä tehomittauksessa Jämsässä kesällä. Siellä on uusi(?) Dynojetin penkki. Ei ole koskaan mitattu, niin pääsee vähän jyvälle, kun on noita muutoksiakin tehty.
Taidan käydä tehomittauksessa Jämsässä kesällä. Siellä on uusi(?) Dynojetin penkki.
Jep, siellä on tää paljon puhuttu dynojetin 250i josta gikseri miehet lähtee alahuuli väpättäen kotiin.......![]()
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Sinne siis. Käyrien muoto enempi kiinnostaakin.(Pahkasika @ Maalis. 20 2008,08:39) kirjoitti
Tuohon pyörään on tulossa Powercommander ja näkyi muutama karttakin olevan jo jakelussa. Sen ohjelmanhan saa ladattua vapaasti ja sen jälkeen voi huvikseen katsella eri pyörien karttoja sillä silmällä, että paljonko jokin pyörä tarvitsee korjausta jollakin putkella tms.
Kartat (K1200S) olivat Remuksen sliparille ja kokoputkelle, ei muita muutoksia. Aika juhlavasti on vakiokartta pielessä, jos nuo pitävät paikkansa. Ei ole silmiin sattunut aiemmin yhtä 'pahoja' tapauksia. Alapäässä tarvitaan sliparillakin 2000rpm kohdalla jopa -24% korjausta, saman verran plussaa ylempänä 7500rpm lähtien osakaasuilla. Nimenomaan kaikki osakaasut (10%, 20%, 40%, 60%, 80%) ovat alueilla 2000-3500 ja 4500-9000 vankasti pielessä. Alhaalla liian tuhti ja ylempänä liian laiha seos. Mutta kautta linjan suht pielessä. Tuntuu jopa uskomattomalta.
Noo, katotaan miltä näyttää oma pyörä sitten kesällä. En ole toistaiseksi aikeissa asentaa PC:tä. Asennuskin on valmistajan mukaan 'very time consuming'.
Niin ja noissa kartoissa ei ollut mitään mainintaa alkuperäisestä ohjelmaversiosta. Jos oli varhaisempi kuin 9.1, niin sitten ehkä ymmärtää. Tuoreemmat versiot kun yksistään tuovat tuhdin lisäyksen tehoon ja vääntöön koko kierrosalueelle (käppyrät löytyy).
Yamaha on nyt myyty ja uusi K 1200 S on tilattu.
Haluatteko onnitella?
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])