Päivää,
Ekaa mopoa olen ostamassa, haussa 600cc kyykky ja ruiskukoneella. Pitäisi saada tietää mistä vuodesta eteenpäin eri merkeille tuli ruiskutus käyttöön.
Suzukilla tais olla jo vimevuosituhannen puolella mutta onko kawasakilla oikeasti vasta 2002
Tää on mun eka postaus joten elekää lynkatko jos on väärä osasto...
Ja kiitti kaikille jotka viittii vastata.
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Kawasaki zx6r tuli ruisku -03
Myynnissä näyttäis olevan 2002 mallisia 636cc kutosia, onko noissakin muka kaasarit?(Void @ Maalis. 09 2008,15:50) kirjoitti
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Kawa taisi olla ensimmäinen japsi missä oli ruisku. 1980 luvun puolenvälin tienoilla tuli GPZ 1100 jossa oli ruisku.
Taivas saa odottaa
Tässä mallissa on kaasari.(Kummisetä @ Maalis. 09 2008,16:03) kirjoitti
Viisas pääsee vähemmällä!
Kyllä. 2002 tuli pyörään 636 -kuutioinen mosa, mutta kaasarit pysyivät. Seuraavaksi vuodeksi pyörä sitten uudistui täysin ja sai myös ruiskun. Multa löytyykin tallista tuo 2002-malli(Kummisetä @ Maalis. 09 2008,16:03) kirjoitti
Ahaa enpä ois uskonu...
Pyörävaihtoehdot on Kawa 6r, suzuki gsx-r, yamaha r6 ja cbr f-sport tai RR.
Kawasaki olis suosikki mutta suzukilla näyttäis olevan ruisku jo -99 ainakin nettiauton ilmoitusten perusteella.vai onko ne jälkiasennettuja?
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Malli taisi olla Z 1100 GP eli ruisku-Kawa ja se oli ihan 80-luvun alussa. ´83 tuli jo uusi versio GPZ1100, yksi tyylikkäimpiä japseja kautta aikain. Honda ja Suzuki ruiskuttivat turboissaan ja Jammu milloin lie.(BlackCat @ Maalis. 09 2008,16:07) kirjoitti
Hondalla oli lisäksi joku juhlavuodenmalli 1200 Wingistä ruiskun kera ja vuosi ilmeisesti ´87.
Bemarin K-sarja esiteltiin ´83 ja Guzzin ruutta tuli 80-luvun lopulla mutta vasta 90-luvun puolella se yleistyi.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Jos noin varhain jo oli ruiskutekniikka niin miksi ihmeessä sporttipyöriin ei niitä laitettu...
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
kaasu on vaan niin hyvä ja halpa, että kesti pitkään tuotannossa.(Kummisetä @ Maalis. 09 2008,17:02) kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
600 CBR:ssä tuli ruisku 2001. Molemmat f-sport mallit on
ruiskuja (ja myös f-mallit 2001->).
F-sportin seuraajassa eli RR mallissa (2003->) on luonnollisesti
myös ruisku, mutta erilainen kuin noissa f-sporteissa (kaksivaiheinen).
GSX-R1000 L0
GSX1300R Hayabusa K9
CBR600RR 2010 Leyla Special Edition
GSX1300R Hayabusa K8
CBR600F4i 2003
"It sits there and stares back at you. And the longer you do that, the more it speaks to you."
Taitaa olla nyt periaate kysymys, että pitää olla ruisku?(Kummisetä @ Maalis. 09 2008,17:02) kirjoitti
No, eihän siinä mitään. Itsekin olen kaasari pyörillä ajellut. Säädöissään oleva kaasarimopo pelaa kyllä oikein mukavasti, tasaisesti ja vetää hyvin...
Viisas pääsee vähemmällä!
Tavallaan(Compañero @ Maalis. 09 2008,17:25) kirjoitti
Kaasarit on mulle täysin vieraita ni ei sitten tarvii niitä puljailla ja säädellä. Autojen parista tulen niin kaasarit kuulostaa kivikautiselta. Uskoisin ruiskupyörien autojen tapaan olevan tasaisemmin käyviä ja kaasuunvastaavampia ym...moottorit kuitenkin samanlaisia mopossa motin koko vaan ilmaistaan desimaalilla
![]()
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Taitaa näissä mopoissa olla niin että vasta nyt alkaa uudet vakioruiskut olla ajettavuudeltaan ja toiminnan tasaisuudellaan kaasareiden veroisia, polttoaineen kulutuksessa ei ehkä vieläkään.
Sinänsä mopoissa kuljetaan se 10-15v jäljessä moottorinohjauksessa, nyt ruiskut alkaa olemaan sillä tasolla mitä autoissa 15v sitten. Päästörajat..
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Tarkotatko että jos nyt vaikka verrataan näitä kawasakin -02 ja -03 6R:ää niin tuo vanhempi kaasari(t?) omaava kone olis luonteeltaan ja ajettavuudeltaan parempi?(J.V. @ Maalis. 09 2008,18:09) kirjoitti
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
En juuri tuosta kawasakista tiedä, kun en sellaisella ajanut ole. Mutta esim. 600f honda vm. 00(kaasareilla) vrt. -02(ruiskulla) niin kaasareilla vie vähemmän ja toimii tasaisemmin varsinkin moottorijarrusta kaasua avattaessa.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Itse itselleni vastaten, ilmeisesti suzukilla on 750 gsx-r:ssä ruisku alkaen -98 ja 600 gsx-r:ssä -01 eteenpäin.
Gsx-r750:seen tuli vuonna 2000 kehittyneempi ruisku "on/off" tyylisen tilalle jota käytettiin sittemmin myös vuonna 2001 gsx-r600:ssa.
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Pyöräkäytössä tuo ruiskun ongelma ainakin alkuun oli sen lievä on-off luonne. Eli kun moottorijarrutuksen jälkeen avataan kaasua, niin moottori nykäisee terävästi, mikä ei varsinkaan mutkassa ole toivottavaa, voi takanen lipsahtaa alta.
Nykypyörissä ruisku toimii, ehkä keskimäärin paremmin kuin aiemmissa, mutta kannattaa käydä testaamassa esim. tota 636 kawan molempia versioita, niin saa kuvan asiasta.
Kaasutin moottori on perusluonteeltaan ehkä hieman "pehmeämpi", varsinkin alipaine-kaasareita käytettäessä, kun taas ruisku on terävämpi. Molemmat saadaan kyllä toimimaan loistavasti, kunhan säädöt ovat kohdallaan.
Auto- ja pyöräkäytössä ehkäpä suurin ero kaasareilla on se, että yleenstä autossa yksi kaasari antaa polttoaineen useammalle pytylle, kun taas pyörissä on useimmiten joka pytylle oma kaasari.
Superbike #7
Eka ruisku tuli Kawasakiin vuonna 1980 kahteen malliin, Z 1000 H1 Euroopassa ja jenkeissä Z-1 Classic G1 malliin. Kumpaakaan mallia ei Sumekon kautta tuotu Suomeen, muutama Z-1 Classic malli on rantautunut jälkeenpäin.
1981 tuli Suomeenkin GPZ 1100 B1, 1982 GPZ 1100 B2 sekä sen jälkeen GPZ 1100 A1, A2 ja A3 mallit perättäisinä vuosina, 1984 GPZ 750 turbo tuli myös ruiskulla, kuten Z 1300 malli samana vuonna jota tuotiin aina vuoteen 1989 asti. Noiden jälkeen ruisku katosikin Kawan mallistosta useaksi vuodeksi.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Japanialainen ei ruiskua suosinut koska se maksoi kaikella tavalla tarpeettomasti eikä mikään järkevä syy edellyttänyt sen käyttämistä. Vasta kun päästöseikat nousivat arvoonsa niin japsikin joutui siirtymään ruiskukauteen. Se markkinoitiin tehonnoston merkeissä, jolloin se saatiin myytyä myös räkänokille.
Käsittääkseni kaasareista ei ole mitään haittaa paitsi ikääntyneinä. Oma viimeinen kaasarikäyttöpyörä oli GPZ 550, jonka vaihdoin pois jo vuonna ´87. Tuo harrastepyöräosasto on sitten eri asia.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Kaasari ei sopeudu olosuhteiden mukaan (esim kylmä/kuuma, korkeuserot jne), vaan sen säätö on aina kompromissi. Se on ainoastaan tietyissä oloissa "optimissa".(r1150r @ Maalis. 10 2008,09:32) kirjoitti
Kaasarin säätötarkkuus on myös _huomattavasti_ karkeampi kuin ruiskussa. Elikä kaasarin optimisäätö on vielä kaukana siitä, mihin ruiskulla päästään. Johtuen säätötarkkuudesta ja monipuolisista antureista, joita ruiskutusjärjestelmään on liitetty.
Kaasari on mekaanisesti selvästi monimutkaisempi kuin ruisku. Kuluvia osia on enemmän.
Säätö on kaasareissa työläämpää.
Jokohan tuli tarpeeksi syitä, miksi kaasarit olikin hyvä kuopata *![]()
Nykyiset ruiskuvehkeet saa kyllä säädettyä just omien mieltymysten mukaan. Ei tartte jatkuvasti irroittaa, avata ja vaihdella suuttimia jne, eli kokeilemalla säätää, kuten kaasareita.
Eli kyllä ne kaasarit ovat aataminaikaisia vehkeitä. Ruisku on niin paljon parempi, kaikin puolin.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
tuo kulutuspuoli taitaa olla niin päin, että kaasarivehkeet ovat pihimpiä prätkissä, ainakin vielä ihan viime vuosiin asti on näin ollut. itellä on vertailukohtia juurikin em. kawasaki gpz1100 A1 vm. 1983 ruiskulla, zzr1100 C3 vm. 1992 kaasareilla ja zx12r A1 vm. 2000 ruiskuilla, niin kulutuksia arvioitaessa käytettyyn ajonopeuteen verrattaessa on tuo zzr1100 kaikkein vähäruokaisin, sillä ajaa reilua suomen motarinopeutta n. 5 litran kulutuksella sataselle, gpz vie vähän enemmän samassa vauhdissa eli noin reilu 6 litraa ja uusin ruiskupeli hörsii kevyesti samassa nopeudessa sen 7 - 8 litraa.
toki koneiden tehoissa on eroja, mutta luulisi kuitenkin jokseenkin samassa kovahkossa matkavauhdissa kulutustenkin olevan lähellä toisiaan tai uusimman ruiskupelin olevan taloudellisin, vaan ei ole.
ihan uusimmat ruiskukoneiset kawatkin ovat kuullakseni jo vähän nuukempia bensan syönnissä, esim. zzr1400 lienee pikkuisen vähemmän syövä matka-ajossa kuin zx12r, tämä on arvailua, koska omaa kokemusta ei siitä ole.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Bikez.com sivuilta löytyy teknisiä tietoja pyöristä ja polttoaineensyöttötavasta.
Itselläni tossa 4 vuotta takaperin kun olin ajellut takarenkaani kankaille, ja joduin odottamaan uutta "mustaa" niin pääsin ruiskukoneisella vm-02 1000:lla gixerillä kulutuslukemaan 3,8lit/100km... ajo oli todellakin kevyellä pintakaasulla köröttelemistä, et ei ne kauheesti sitä kakkua vie.
Kulutus on aika pitkälle pyörästä kiinni. Kuten RSV Millellä kulutuslukema oli aina lähelle sitä 10L/100km, liekö ajotavalla ollut osuutta asiaan? =)
Kummisedälle suosittelen ruiskokoneista mopedia alle. Avovaimollekin käytiin ostamassa 2002 600 gixeri, ja sillä kerittiin jo helmikuussa vähän ajamaan, kunnes toi lumi tuli maahan.
ps.huomiseksi luvattu muuten +6 astetta ja aurinkoa tänne etelään, joten hymyä huuleen, kevät tulee!
"I'm not driving fast, I'm just flying low"
-Suzuki PV 5-v -87
-Honda NSR 125 -91
-Suzuki GSX-R 1000 -02
-Aprilia RSV Mille R Factory 1000 -04
-Kawasaki ZX12-R -04
-Moto Morini Corsaro Veloce -07
R6:ssa ruisku on ainakin vm. 04 ja siitä eteen päin. 03 malli kaverilla kaasari.
Onko noissa kesken mallivuotta vaihtunut ruiskuun kun tossa seuraavassa postissa jampan kaverilla on -03 kaasari?(jp_89 @ Maalis. 10 2008,14:23) kirjoitti
![]()
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Ei ole. -03 R6 on ruisku. Samaten -03 6R on ruisku kuten -03 600rr. Gixxeristä en osaa sanoa.(Kummisetä @ Maalis. 10 2008,17:56) kirjoitti