Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 69:sta
  1. #1
    Jotain tekemistä piti keksiä talveksi liittyen moottoripyöriin. Joten ajattelin maalata Honda NX250 katteet uusiksi.
    Pyörässä oli alkuperäisten maalien päälle maalattu uusi väri, joka oli aika huonosti maalattu. Osa katteista oli halkeillu. Osa katteista oli hiottu vissiin 80 hiomaperilla, kun oli niin karkeaa jälkeä. Lisäksi maali oli lohkeillu yhdestä kohtaan ja joku neste oli sulattanu osittain maalin pois sivukatteista.
    Toisaalta kun kyse on -89 vuosimallin enduropyörästä, niin ei se ole kyllä niin viimosen päälle, eikä ne viat näkyny 5 metrin päästä.

    Joskus aikoinaan (24 vuotta sitten) on tullu kevaria maalailtua ja aika on kuultanu muistot maalauksen ihanuudesta.

    Honda NX 250 on ärsyttävän paljon katteita:
    tankki, etulokasuoja, takalokasuoja, sivukatteet, mittariston kate ja molemmin puolin tankki katteet. Eli yhteensä 8 osaa.

    Maalaustarvikkeet ostin Väri-Polarista Oulusta. Liikkeessä oli hyvä palvelu ja homma toimi hyvin.

    Ajattelin poistaa kaikki maalit maalinpoistoaineella ja sen jälkeen aloittaa tyhjältä pöydältä.
    Tankki oli metallia ja siitä maali lähtikin tosi hyvin pois maalinpoisto aineella.
    Etulokarista ja sivukatteista lähti myös maalit kohtalaisen hyvin pois, vaikka siihen tarvittiinkin useampi käsittelykerta.
    kyseisest osa oli kovaa "liukasta" muovia.

    ..mutta tankin sivukatteiden, mittarikatteen ja takalokasuojan kanssa meinas mennä hermot. Kyseiset osat ovat käsittääkeni muovia, mutta vähän niin kuin lasikuitua hankala kuvailla.
    Mutta maalinpoisto aine sulatti myös muovin, jolloin alkuperäinen maali halkeili ja "imeytyi" muoviin kiinni. Viimeistä osaa en sitten enää käsitellytkään kyseisellä aineella, vaan hioin pintamaalin pois. Kyseisistä osista ois pitäny ehdottomasti vain hioa tuorein maali pois ja himmentää alkuperäinen maali, mutta kun ei hoksannu asiaa edeltäkäsin.
    Mitä tästä opimme? Kannattaa testata maalinpoistoainetta yhteen osaan, eikä tehdä samaa virhettä moneen kertaan.

    Hiominen,
    Tankin hiominen oli kohtaisen helppo homma, kun suurin osa maalista oli lähteny pois maalinpoisto aineella.

    Etulokasuojan hiominen sujui kohtuullisen helposti.
    Käytin ensin kevyesti 180mm hieomapaperia ja lopuksi käytin punaista (karkeus n.250) ja harmaata karhunkieltä (karkeus n.400). Jotka on IHAN ehottomia hientahommassa. Karhunkieli on vähän niinkuin pata pataa, mutta ei lähellekkään niin karkeaa. Karhunkielen hyvä puoli on että se muotoutuu hyvin kaareviin kohtiin ja se ei mene tukkoon, niin kuin hiomapaperi. Tämän hienommilla hieomapapereilla en sitten hionutkaan osia missään vaiheessa.

    Sivukatteet olivat osittain revenneet. Korjasin ne sisäpuolelta pakkelilla ja metallituilla.

    Sivukatteiden hiominen olikin työläämpää kun niissä oli halkeamia ja ne oli osittain hiottu aiemmin vissiin 80 hiomapaperilla.

    Loput osat olikin sitten ihan epätoivoisia hiottavia kun muovi oli reagoinut maalinpoistoaineeseen. Hioin ensin 100 hieomapaperilla aika kauan ennenkuin pääsin hiomaan 150-180 hiomapaperilla. Loppuhionnan tein karhunkielillä.

    pohjamaalaus
    Aina ennen maalausta puhdistin osat rasvanpoistoaineella Lesonal Antistatic Degreaser SB aineella.

    Osat roikkui rautalangalla katosta, jotta pystyin pyörittelemään osia.

    Tilana oli ulkorakennuksen sauna, jonka olin vuorannut kauttaltaan sanomalehdillä.

    Muoviosiin, joista oli poistanut kaiken maalin laitoin ensin kirkasta tartuntamaalia. Tankin maalasin suoraan pohjamaalilla.
    Noin puolituntia tartuntamaalin jälkeen maalasin pohjamaalikerroksen.

    Pohjamaali (2 purkkia), oli harmaata Akzo Nobelin Lesonal peittävää pohjamaalia.
    Kaikkien maalipurkkien hinta olin n.15 Euroa kappale.

    Yhdellä maalipurkilla sai maalattua kaikki osat kahteen kertaan.
    Maalasin kerralla kummankin purkin maalia, eli noin 4 ohutta kerrosta. Tässä vaiheessa huomasin, ettei ne pohjamaalit paljoa peitä, vaikka maaliliikkeessä oli niin sanottukin. Toisaalta ei se maali oikein kunnolla riittänytkään peittämään joka kohtaa. Pakkeloin pahimmat kolhut, jotka huomasi nyt paremmin kun maalia oli pinnassa ja hioin pahimmat epätasaisuudet pois ja karhensin maalin pintaa uutta kerrosta varten. Hionnassa käytin tässä vaiheessa harmaata ja punaista karhunkieltä.

    Ostin 2 purkkia lisää pohjamaalia. tällä kertaa väri oli sininen.
    Akzo Nobelin peittomaalia. Samalla lailla sain 4 ohutta kerrosta maalattua. Nyt alko jo näyttämään hyvältä, mutta vieläkin siellä oli naarmuja ja kolhuja, jotka jäi vaivaamaan.

    Elikkä taas hionta ja pakkelointi. Kaupassa mutka ja 2 purkkia sinistä pohjamaalia. Tämän jälkeen maalauksen jälki oli hyvä, eikä näkyny naarmuja tai kolhuja.

    Mitä opimme tästä? Ois pitäny ennen pohjamaalausta pakkeloida pienimmätkin naarmut ja halkeamat pois, ettei ois tarvinnu niin moneen kertaan hioa ja karheuttaa eri pohjamaalikerroksia.
    Lisäksi ois pitäny ottaa kerralla usempi purkki pohjamaalia. Koska nyt joutui osittain maalin loppumisen takia karhentamaan pohjamaalin pinnan useaan kertaan.

    Pohjamaalit oli kyllä erittäin laadukkaita, eikä kertaakaan tullut valumia. Sininen pohjamaali oli hyvä ja uskon sen säästänen lopullisessa maalauksessa tarvittavaa maalia.

    Tämä pohjamaali/hionta vaihe oli aika tylsää hommaa, mutta tämän avulla sain hyvän lopputuloksen, koska tiesin ettei pintamaali peitä mitään naarmuja.

    Pintamaalaus
    Sitten koitti lopullinen maalaus. Täytyy kyllä tunnustaa, että jännitti edeltäkäsin aikapaljon, että mitenköhän se onnistuu?

    Maali oli alkuperäinen tumman sininen metalliväri. Maalina Akzo Nobelin Car Refinishes, josta tehtiin alkuperäinen maali.
    Maalia oli 3 purkkia ja ois sitäkin saanu olla hieman enemmän, mutta kyllä se just ja just riitti. Maalauskerroksia tulin noin 6 ohutta kerrosta.
    Yksi valuma tuli ja muutama karva tarttu maaliin, mutta en alkanu niitä korjailemaan.
    Noin puolituntia sinisen maalin jälkeen laitoin lakan pintaan.

    Lakkaa oli Lesonal 2k HS Extra CLear RTS lakkaa (2 purkkia)
    Tämä oli ainut 2 komponentti "maali", jota käytin projektin aikana. Maalipurkin pohjassa oli tappi, joka piti painaa sisälle, jolloin rikkoi seinämän ja sekoitti kovetteen ja lakan.
    Tätä lakkaa käytin, koska se suojaa käsittääkseni paremmin esin. bensalta.

    Lakkaa riitti noin 4 kerrokseen. Joten taas kerran purkkeja ois saanu olla ainakin 1 enemmän.
    Lakkauksen lopputulokseen olen kohtalaisen tyytyväinen, mutta kyllähän pinnassa on aika useassa kohtaan appelsiinikuviota. Jälkikäteen tuntuu, että suihkutin lakkaa liian kaukaa ja liian nopeasti, koska ne kohdat, joihin "vahingossa" meni lakkaa reilummin tuli paremman näköisiä (ammattilaiset saa kommentoida aiheesta)

    Lopputulos on OK (paitsi appelsiinipinta). Toisaalta tuo appelsiinipinta ei nyt ole ihan paha. Itse olen jälkeen tyytyväinen, mutta muut saattaa aiheesta kommentoida.

    Paljonko tämä kaikki maksoi. Oiskohan noin 250-300 Euroa. En ole selvittänyt paljonko liikkeessä ois maksanu. Mutta kuvittelisin, että jonkun verran enemmän kun osiakin 8 kappaletta.

    Tekisinkö saman uudelleen, nyt kun tiedän kuinka työlästä se oli? En tiedä, kyselisin kyllä enemmän mitä maalaus maksaa liikkeessä.

    AMMATTILAISET, ANTAKAA PALAUTETTA MITÄ OIS KANNATTANU TEHDÄ TOISIN.

    Aloittelijat kyselkää, niin mie voin antaa kommenttia omista kokemuksista maalaamiseen liityen.

    Ohessa muutama KUVA



    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  2. #2
    Ite piikin (vm'93 NSR) katteet hioin 320 autopaperilla, korjailin lasikuidulla ja päältä tasottelin pakkelilla (oli muuten ihan paskat pari katetta...), sitte muovitartunta-aine ja nyt on päällä (ruiskulla vedetty) paksu pohja / hiontamaali ja eno (autoharrastaja) hommaa vielä pohjan hionta paperit, n. 500 (varmaa karhunkieltä, en oo varma.). Ne on melko viimesen päälle laiteltu minkä ensikertalaisena mahdollista. Mutta oon joutunu ite tekemään pakkelista pari isompaa kohtaa joista toinen: "Vilkun päällä oleva ilmareikä / scooppi" kuvassa olevaan kului aikaa n. 6h taukoineen ja pakkelin kuivumisen aika mukaan lukien. Melkeen on ku vakio mutta ei lähellekkää.



  3. #3
    En oo kyllä ammattilainen, mutta aika monta pyörää on tullu maalattua, sekä ruiskulla että sprayllä (jos ei oo ollu niin nokunuukaa )

    Mutta pari kommenttia: Turha niitä on maaleja poistaa ensin ja kuten jo huomasitkin, se muovikin sulaa siitä tökötistä.

    Eli hiotaan vain pinta rikki ja vedetään joku fullprimeri/hiontaväri alla ja jos tarvetta niin sitten kittaillaan kolot ja reijät, jotka sitä vaatii.

    Pinnan saa helpommin täyteen (eli ei appels.) jos maalaustilassa on vähän ylilämmin. Kannattaa myös uskaltaa ruiskuttaa tarpeeksi maalia. Suurin osa kotitekoisista maalauksista on jätetty järkyttävän vajaiksi --> appelsiinipinta

    Jos maalaa autotallissa, eikä kunnollisessa maalaustilassa ni hyvä kikka on kastella lattia ensin kunnolla ja sitten odottaa, että pölyt laskeutuu ja sitten vielä erikseen pyyhkiä pöydät ja maalaustasot. Vähentää kummasti pölyjälkiä.

    tossa ny pari
    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  4. #4
    Joo, lakkauksen appelsiini pinta johtui varmaankin liian vähäisestä lakan määrästä, eli liikutin liian nopesti sitä purkkia joka suuntaan.
    Lisäksi tuo työskentelylämpötila oli noin 10 astetta, eli ois saanu olla lämpimämpää.

    Pohjatyöt oisin nyt tehny niin, että bensatankista (metallia) maali pois maalinpoistoaineella ja muut osat oisin hionu alkuperäiselle maalipinnalle.
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  5. #5
    Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.

    Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
    Kuva1
    Kuva2

    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
  6. #6
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 09 2008,18:35) kirjoitti
    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
    Ei siinä pitäisi olla muutakuin että mattaat tuon lakkapinnan ja laitat tarrat kiinni ja lakka pintaan. Mutta muistelisin jostain täältä lukeneeni että ois syytä antaa niiden tarrojen kuivaa kunnolla kiinni ennen lakkausta. Niin tottakai ennen lakkausta huolellinen rasvan ja pölyn poisto niinkuin ennenkin. Mattaukseen on saatavilla tuota mattaushuopaa josta tuolla ensimmäisessäkin viestissä oli juttua. Myöskin erittäin hieno hiomapaperi käy.
  7. #7
    Lainaa (jta @ Maalis. 09 2008,20:07) kirjoitti
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 09 2008,18:35) kirjoitti
    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
    Ei siinä pitäisi olla muutakuin että mattaat tuon lakkapinnan ja laitat tarrat kiinni ja lakka pintaan. Mutta muistelisin jostain täältä lukeneeni että ois syytä antaa niiden tarrojen kuivaa kunnolla kiinni ennen lakkausta. Niin tottakai ennen lakkausta huolellinen rasvan ja pölyn poisto niinkuin ennenkin. Mattaukseen on saatavilla tuota mattaushuopaa josta tuolla ensimmäisessäkin viestissä oli juttua. Myöskin erittäin hieno hiomapaperi käy.
    Hiot 2000 paperilla vesissä tankin kauttaaltaan mataksi,sitten tarrat ja lakka päälle.Karhunkielikin kävisi,mutta itse tosin hiosin kyllä paperilla veden kanssa,häviää noi ilmakuplatkin samalla.
  8. #8
    Se pisti silmään, että karhensit maalaamasi pohjamaalinkin ennen seuraavaa kerrosta. Itse en ole ainakaan ikinä niin tehnyt ja maalit ovat pysyneet.

    Ruiskukitti on aika kätevää tavaraa pienten naarmujen ja hiontajälkien peittämiseen. Ja vesihiontapapereilla sitä on helppo työstää ennen varsinaista maalia.

    Aika paljon sulla kyllä meni rahaa värkkeihin. Itse hommailin halvan kompuran ja ison yläsäiliöllisen ruiskun sekä kynäruiskun pienempiä hommia varten. Nyt kun on usean pieleen menneen maalauksen jälkeen alkanut vihdoin oppia ruiskulla maalausta, niin en kyllä käytä enää kilikalimaaleja, kuin vain vähemmän tärkeisiin kohteisiin. Sanon tämän vain siksi, että sillä 300 eurolla olisit jo varmaankin saanut hommattua ruiskuvehkeet ja maalit.

    Itse en tosiaan mikään ammattilainen ole ja opittavaa piisaa vielä, mutta tykkään maalailla omiin tarpeisiin...
  9. #9
    Joo, itselläkkin oli yllätys tuo hinta.

    Maalipurkkeja muistaakseni 12kpl x 15 Euroa kappale, eli hinta yhteensä jo 180 Euroa. Lisäksi maalinpoistoaineet, teipit, karhunkielet, hiomapaperit jne.

    Käytännössä noita maaleja ois saanu olla ainakin 3-4 purkkia enemmänkin.

    En halunnu tinkiä maaliin laadusta.

    Ei tullu kyllä mieleenkään, että ois hankkinu ruiskun, mutta näin jälkikäteen mietittynä ois ehkä ollu kannattava hankinta.
    Toisaalta, ois kyllä saattanut mennä värkkäämisen puolelle, kun ensimmäisen kerran kokeilee ruiskulla.
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  10. #10
    AMMATTILAISET, ANTAKAA PALAUTETTA MITÄ OIS KANNATTANU TEHDÄ TOISIN.
    viedä ammittilaiselle maalattavaksi



  11. #11
    Jälkikäteen ajateltuna tuo ammattilaisille vieminenkin ois voinu olla ihan järkevä vaihtoehto.

    Paljonkohan ois maksanu
    a) jos joku ois tehny ihan kaikki?
    b) jos ite ois tehny pohjatyöt?

    Ohessa kuvat ennen maalausta



    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  12. #12
    vaihtoehto a n.250-400€
    vaihtoehto b ei hyvä
  13. #13
    Mulla on HD:n osat tällä hetkellä maalarilla. Pieniä osia olen kilikali-maaleilla vetässyt, mutta nuo suuremmat kilkkeet(tankki ja lokarit) jätin suosiolla mielestäni huipputason ammattimiehelle. Suurempia pohjatöitä noissa osissa oli vain takaloksussa jota levitettiin kolmella sentillä. Suurimmat kuopat tasoitin itse, mutta viimeistelyn jätin maalarille. Tankki ja etuloksu vaativat vain hionnan. Hinta-arvio noille oli 500-600€. Väri musta ja punaiset "scallopit", eli vähän liekkeihin verrattavissa olevaa teemaa. Työläämpi kuitenkin kuin ylimaalaus, joten näkyy myös hinnassa...

    Homma tehdään täällä.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  14. #14
    Ammatilaisena voin antaa kaksi "järkevää" vaihtoehtoa jos haluaa hyvää jälkeä.
    Toisessa joutuu laittamaan kättä taskuun ja maksamaan ammattimaalarille mitä hän työstä pyytää ja toisessa joutuu itse harjoittelemaan *
    Harjoitteluun kuuluu ensin unohtaa nuo spraymaalit, niitä ei oikeasti ole tarkoitettu kuin korkeintaan peltivanteiden pikaiseen kaunistamiseen
    Tärkein asia tuossa maalamisessa on pohjien teko, pohjiin käytetty aika korreloi suoraan lopputulokseen, tämän takia maalamot eivät ota kovin mielellään vastaan töitä joihin asiakas on ihan itse tehnyt pohjat.
    Kaikki naarmut ja kolot/klommot joko kitataan tai hiotaan näkymättömiin jonka jälkeen ruiskutetaan hiontamaali puhdistetulle pinnalle joka on hiottu kuivana noin karkeudella 240-360 tai märkänä karkeudella 500-600. Aiempia maaleja ei ole pakko poistaa jos ne pysyvät hyvin kiinni. Hiontamaali hiotaan kuivana n. 360-420 tai märkänä 800-1200 ja viimeistellään harmaalla karhunkielellä.
    Kun pohjat on tehty ja puhdistettu hyvin niin ei muuta kuin ruisku esiin ja ruiskuttamaan, loppupelissä se ei ole ihan mahdoton homma, alussa pitää vaan olla kärsivällinen ja yrittää katsoa miten se pinta muodostuu kun ruiskutetaan.
    esim. lakkaa ei sitten ruiskuteta mitään 5 kerrosta vaan valmis pinta tehdään kahdella kierroksella, välissä 10-15 min haihdutus.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  15. #15
    Joo, pohjien teko on kyllä tosi tärkeää ja kerrankin tein pohjat kunnolla. Siitä olen kyllä tosi tyytyväinen. Nuorempana sitä kuvitteli, että kyllä se maali sitten peittää loput naarmut.

    blacktek kommentoi, ettei pohjamaalien välillä tarvi karhentaa pohjamaalia. Itse tein sen. Miten on, oisko sitä karhennusta tarvinnu tehdä ollenkaan? Vai teinkö siinäkin turhaa työtä?
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  16. #16
    Lainaa (Prätkis @ Maalis. 10 2008,23:15) kirjoitti
    Joo, pohjien teko on kyllä tosi tärkeää ja kerrankin tein pohjat kunnolla. Siitä olen kyllä tosi tyytyväinen. Nuorempana sitä kuvitteli, että kyllä se maali sitten peittää loput naarmut.

    blacktek kommentoi, ettei pohjamaalien välillä tarvi karhentaa pohjamaalia. Itse tein sen. Miten on, oisko sitä karhennusta tarvinnu tehdä ollenkaan? Vai teinkö siinäkin turhaa työtä?
    Taas kerran kaksi vaihtoehtoa, toivottavasti Blacktek tarkoitti pohjamaalilla jotain märkää-märälle tuotetta jonka nimitys jo kertoo aika paljon miten sitä käytetään. Jos puhutaan enemmän käytetystä pohjamaalista jonka annetaan kuivua kokonaan niin ne pitää aina hioa ennen pintamaalin ruiskuttamista. Ilman hiomista niille käy pahimmassa tapauksessa kuin mainoksessa jossa kaveri moikkaa toista samalla kun pesee autonsa kylkeä painepesurilla. Maali lähtee isoina paloina irti.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  17. #17
    Lainaa (jeba1 @ Maalis. 10 2008,12:50) kirjoitti
    Tärkein asia tuossa maalamisessa on pohjien teko, pohjiin käytetty aika korreloi suoraan lopputulokseen, tämän takia maalamot eivät ota kovin mielellään vastaan töitä joihin asiakas on ihan itse tehnyt pohjat.
    isäukko aikoinaa autoa maalautti ja kyseli tarjoukset paikallisesta maalaamosta niin tarjous oli tyyliä 5000mk, paitsi jos teet ite pohjat niin 6000mk
    Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
    Nassukirja
  18. #18
    Lainaa (Urdu Mörhaër @ Maalis. 12 2008,07:24) kirjoitti
    Lainaa (jeba1 @ Maalis. 10 2008,12:50) kirjoitti
    Tärkein asia tuossa maalamisessa on pohjien teko, pohjiin käytetty aika korreloi suoraan lopputulokseen, tämän takia maalamot eivät ota kovin mielellään vastaan töitä joihin asiakas on ihan itse tehnyt pohjat.
    isäukko aikoinaa autoa maalautti ja kyseli tarjoukset paikallisesta maalaamosta niin tarjous oli tyyliä 5000mk, paitsi jos teet ite pohjat niin 6000mk
    juurikin näin
    Täytyy kyllä rehellisyyden nimissä tunnustaa, että olen kerran ruiskuttanut auton mihin asiakas oli itse tehnyt pohjat, enkä joutunut korjaamaan niitä millään tavalla.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  19. #19
    moro
    tuossa luettuani tuon jutun niin hoksásin että oot käyttänyt just saman virman ja samanlaisia aineita mitä minäkin käytin omaan mopoon(etukate,takakate).
    Ite tein tuon vanhan maalipinnan karhennuksen pelkästään 400 hiomapaperilla en muuta. Toki piti hieman pakkeloida ,mut pakkelinkin hioin minimissään 150 karheudella. Sitten hioin 320 ja lopuksi 400 ja 500 karheudella niin kauan että pinta oli täysin tasaista.Sen tarkistin aina vedellä.
    Maalauksesta sen verran että en hionu kertaakaan tuota pohjamaalia koska tein pohjat niin tasaiseksi että ei tarvinu enää tasoitella.
    Sitte pinta väriä 4 kerrosta.
    Ja lopuksi tunnin päästä viimeisestä kerroksesta tuo kakskomp. kirkas lakka päälle.
    Se lakka piti laittaa silleen että sitä tuli kunnolla kerralla ettei jääny mataksi mistään vaan kunnon kastelu aina kerroksella(4 kertaa).
    Kuitenki silleen ettei valumia tullu(tarkkana sai olla).

    Ja maalaus lämpötila oli +23 , työpaikan maalaushuone.

    Itellä ainakin on hyvät kokemukset noista maaleista ja aion käyttää toistekki jos tarviin maalata jotain.
    ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
    ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
    ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
    ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
    ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
    nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
  20. #20
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 09 2008,18:35) kirjoitti
    Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.

    Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
    Kuva1
    Kuva2

    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
    Nuo kuvissa näkyvät kuplat johtuu vedestä. Onkos sulla veden erotinta jossainkohin ennen kannua? Ei kannata säikähtää, helppo korjata kun on lakkakerroksessa. Eli kuten täällä jo on tullut puheeksi, vesihionta ja uus lakka päälle... Mitä tulee apelsiinipintaan, ja lakkakerros on tarpeeksi vahva: vesihionta 2000 ja runsaalla vedellä ÄLÄKÄ HIO lakkakerrosta PUHKI! Kun lakka on tasainen, niin myllyttämällä uus kiilto, avot, johan loistaa kun sian p****u kuutamolla * Ja näin muuten tehdään aina, kun halutaan kunnon kiilto, pelkkä lakkaus ei riitä.
    Kawasaki GPX 750R -89
    Kawasaki ZZR 1100 -95
  21. #21
    Lainaa (mix @ Maalis. 09 2008,20:28) kirjoitti
    Lainaa (jta @ Maalis. 09 2008,20:07) kirjoitti
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 09 2008,18:35) kirjoitti
    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
    Ei siinä pitäisi olla muutakuin että mattaat tuon lakkapinnan ja laitat tarrat kiinni ja lakka pintaan. Mutta muistelisin jostain täältä lukeneeni että ois syytä antaa niiden tarrojen kuivaa kunnolla kiinni ennen lakkausta. Niin tottakai ennen lakkausta huolellinen rasvan ja pölyn poisto niinkuin ennenkin. Mattaukseen on saatavilla tuota mattaushuopaa josta tuolla ensimmäisessäkin viestissä oli juttua. Myöskin erittäin hieno hiomapaperi käy.
    Hiot 2000 paperilla vesissä tankin kauttaaltaan mataksi,sitten tarrat ja lakka päälle.Karhunkielikin kävisi,mutta itse tosin hiosin kyllä paperilla veden kanssa,häviää noi ilmakuplatkin samalla.

    2000 lappu + vesihionta on kyllä aikamoista liioittelua. Sanoisin, että 1000 on jo siinä rajoilla onko liian hieno, varsinkin jos vielä vesihionnalla pistää menemään.
    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  22. #22
    Mä maalasin joskus katteita toisessa kädessä spray-maali ja toisessa kuumailmapuhallin. Kuuma ilma kuivattaa maalin hetkessä eikä ehdi pöly tarttua.
  23. #23
    Lainaa (Bluesman @ Maalis. 12 2008,08:17) kirjoitti
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 09 2008,18:35) kirjoitti
    Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.

    Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
    Kuva1
    Kuva2

    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
    Nuo kuvissa näkyvät kuplat johtuu vedestä. Onkos sulla veden erotinta jossainkohin ennen kannua? Ei kannata säikähtää, helppo korjata kun on lakkakerroksessa. Eli kuten täällä jo on tullut puheeksi, vesihionta ja uus lakka päälle... Mitä tulee apelsiinipintaan, ja lakkakerros on tarpeeksi vahva: vesihionta 2000 ja runsaalla vedellä ÄLÄKÄ HIO lakkakerrosta PUHKI! Kun lakka on tasainen, niin myllyttämällä uus kiilto, avot, johan loistaa kun sian p****u kuutamolla * Ja näin muuten tehdään aina, kun halutaan kunnon kiilto, pelkkä lakkaus ei riitä.
    Kuten bluesman kirjoitti niin kuplat todennäköisesti johtuu vedestä paineilman joukossa, yleinen ongelma kun käytetään mäntäkompuraa, varsinkin jos kompura käy jatkuvasti ruiskutuksen aikana. Jos aikoo tehdä pinnan kiillottamalla, niin älä ainakaan aloita hiomista 2000:lla paperilla, siinä ei mene muuta kuin hermot. Ota aluksi vaikka 1000:lla vaihda sitten 1500:een, voit jo tässä kohtaa kokeilla lähteekö pinta kiillottumaan helposti jollain karkeahkolla hiomatahnalla.
    Bluesmanille tiedoksi, pintaa ei tarvitse kiillottaa ruiskutuksen jälkeen, ei edes näyttelytasoisissa maalauksissa. Varsinkin jos lakkaus tehdään välihionnan kanssa niin toisen kerran lakkaus tasoittuu erittäin hyvin ja kiiltoaste on erittäin korkea. vaikuttaa siihen tietysti moni muukin asia, esim. paineilman laatu, ruiskutuslämpötila, jne. jne.
    Olen päässyt muutaman auton maalamaan siten että ennen ilman ruiskukoppiin tuloa oli iso (erittäin kallis) induktiokuivain hoitamassa kaiken kosteuden pois paineilmasta, sillä viikolla tuli kaikista maalatuista autoista todella kiiltäviä ja maalit kuivuivat erittäin koviksi jo puolen tunnin kuivattamisella.
    Ainoa ongelma tuossa oli ettei edes iso induktiokuivain meinannut ehtiä kuivattamaan kaikkea ilmaa mitä tarvitaan ruiskuttamisen aikaan eli paine vaihteli liikaa. Lähes yhtä hyvä tulos saatiin vaihtamalla kompressori ruuvi sellaiseen johon laitettiin kuivain perään.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  24. #24
    Erittäin kätevä konsti saada kynäruiskuun todella kuivaa ilmaa, on säilöä sitä kovana pakkaspäivänä paineastiaan. Itse olen käyttänyt painesäiliönä 10 bar:n paineeseen pumpattua kuorma-auton rengasta. Täyttöilma pitää tietysti ottaa ulkoa. Pieniin kynäruiskumaalauksiin sieltä riittää paineenalentimen kautta ilmaa oikeastaan uskomattoman kauan.



    On se niiiin väärin!
  25. #25
    Lainaa (jeba1 @ Maalis. 12 2008,09:09) kirjoitti
    Lainaa (Bluesman @ Maalis. 12 2008,08:17) kirjoitti
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 09 2008,18:35) kirjoitti
    Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.

    Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
    Kuva1
    Kuva2

    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
    Nuo kuvissa näkyvät kuplat johtuu vedestä. Onkos sulla veden erotinta jossainkohin ennen kannua? Ei kannata säikähtää, helppo korjata kun on lakkakerroksessa. Eli kuten täällä jo on tullut puheeksi, vesihionta ja uus lakka päälle... Mitä tulee apelsiinipintaan, ja lakkakerros on tarpeeksi vahva: vesihionta 2000 ja runsaalla vedellä ÄLÄKÄ HIO lakkakerrosta PUHKI! Kun lakka on tasainen, niin myllyttämällä uus kiilto, avot, johan loistaa kun sian p****u kuutamolla Ja näin muuten tehdään aina, kun halutaan kunnon kiilto, pelkkä lakkaus ei riitä.
    Kuten bluesman kirjoitti niin kuplat todennäköisesti johtuu vedestä paineilman joukossa, yleinen ongelma kun käytetään mäntäkompuraa, varsinkin jos kompura käy jatkuvasti ruiskutuksen aikana. Jos aikoo tehdä pinnan kiillottamalla, niin älä ainakaan aloita hiomista 2000:lla paperilla, siinä ei mene muuta kuin hermot. Ota aluksi vaikka 1000:lla vaihda sitten 1500:een, voit jo tässä kohtaa kokeilla lähteekö pinta kiillottumaan helposti jollain karkeahkolla hiomatahnalla.
    Bluesmanille tiedoksi, pintaa ei tarvitse kiillottaa ruiskutuksen jälkeen, ei edes näyttelytasoisissa maalauksissa. Varsinkin jos lakkaus tehdään välihionnan kanssa niin toisen kerran lakkaus tasoittuu erittäin hyvin ja kiiltoaste on erittäin korkea. vaikuttaa siihen tietysti moni muukin asia, esim. paineilman laatu, ruiskutuslämpötila, jne. jne.
    Olen päässyt muutaman auton maalamaan siten että ennen ilman ruiskukoppiin tuloa oli iso (erittäin kallis) induktiokuivain hoitamassa kaiken kosteuden pois paineilmasta, sillä viikolla tuli kaikista maalatuista autoista todella kiiltäviä ja maalit kuivuivat erittäin koviksi jo puolen tunnin kuivattamisella.
    Ainoa ongelma tuossa oli ettei edes iso induktiokuivain meinannut ehtiä kuivattamaan kaikkea ilmaa mitä tarvitaan ruiskuttamisen aikaan eli paine vaihteli liikaa. Lähes yhtä hyvä tulos saatiin vaihtamalla kompressori ruuvi sellaiseen johon laitettiin kuivain perään.
    Työpaikalla maalasin ja siellä on sellainen n. 50 ke hintainen ruuvikompressori kuivaimineen paineilmaverkkoa syöttämässä. Maalaushetkellä ilma tuli tosin naapurirakennuksesta samanlaisesta kompurasta, koska meidän rakennuksen kompura oli hajonnut edellisenä päivänä. Käytössäni oli irrallinen regulaattori, mutta ei vedenerotinta/suodatinta, koska luotin paineilmaverkon ilman vedettömyyteen. Paineilmaverkosta oli kuitenkin hävinnyt paineet maalauksen jälkeen muutaman tunnin sisällä. Murphyn laki toteutui tuossakin, jos kuivain ei toiminut kunnolla maalauksen loppuvaiheessa. Täytynee seuraavalla kerralla käyttää asian varmistamiseksi vielä erillistä suodatinta/vedenerotinta.

    Kuplien kohdalla hiukan kyllä epäilen, että kyse ei ollut kuitenkaan vedestä. Pienet kuplat ilmestyivät ruiskutuskohdassa ilmeisen ilmatäytteisinä. Ruiskutettavan lakan seassa oli enimmäkseen pinnalla kuplia (koska olin hölmöyttäni ravistanut lakkapurkkia ennen kovettimen sekoitusta). Ajoin yläsäiliöruiskun melko tyhjäksi jolloin ilmakuplia oli enemmän maalisuuttimelle menossa. Samanaikaisesti ehkä paineilmaverkon paine oli jo laskenut ja kuplat pääsivät hajoamatta pinnalle asti. Mene ja tiedä.

    Ja kiitoksia kaikille maalausvinkeistä! Hion kuplat pois ja mattaan pinnan sopivalla vesihiomapaperilla. Tämän jälkeen liimaan tarrat saippuaveden kanssa (ettei jää kuplia) ja odotan muutaman päivän, että tarrat ovat varmasti kuivia. Tämän jälkeen levitän lakan tuotteen menetelmäohjeen mukaisesti kahtena riittävän märkänä kerroksena. Kiillotusta ei kyllä tarvita, kun tällä hetkelläkin tankki kiiltää kuin paavin k***i.
  26. #26
    Lainaa (Prätkis @ Maalis. 09 2008,21:57) kirjoitti
    Maalipurkkeja muistaakseni 12kpl x 15 Euroa kappale, eli hinta yhteensä jo 180 Euroa. Lisäksi maalinpoistoaineet, teipit, karhunkielet, hiomapaperit jne.
    Ruiskulla toteutettuna itsellä on tullut maksamaan tuo tankkiprojekti tähän mennessä 180 e. Tähän kuuluu värimassa 2 x 3dl, lakka 3 dl, kovete, ohenne, tarrat ja Bilteman tinneri välineiden pesuun. Pakkeli, filleri, pohjamaalit ja hiontatarvikkeet ovat jääneet edellisistä projekteista. Värimassaa kului ehkä alle 1,5 dl ja lakkaakin jää jäljelle vielä uuden kerroksen jälkeenkin. Voisi vaikka takakatteet maalata vielä, jos viitsii / abs-muovia kannattaa maalata.
  27. #27
    Jos viestiketjuun liittyen pari vinkkiä mopojen pintakäsittelystä innostuneille voi antaa: 1: tarkista vaara-alue ja nakkaa ne spraypullot turvalliseen suuntaan niin pitkälle kuin ne kehenkään osumatta voivat lentää.
    2)älä käytä ruiskukittiä MISSÄÄN. Altis imemään esim.kosteuden kuin pesusieni ja saat ongelmia jatkossa, huokoista kuraa. Normaalit hiontamaalit riittävät näissä pinta-aloissa.
    3)Korjaa lasikuidulla vain lasikuituosia( esim ratamopetit) lasikuitu pomppaa irti muovista jos muovi esim. vähän taipuu,
    abs:ää (jota paljon mopoissa) on helppo korjata ja täyttää esim. hiilikuitukitillä, tarttuu ja pehmeämpää työstää kuin lasikuitu. abs:ää myös helppo hitsata esim. isolla kolvilla.
    4)punainen hiomahuopa(ns. karhunkieli) mirkalla karkeus 360 ja harmaa 1500-eli punaisen karhunkielen jälkeä ei peitä kaksikerrosväri..käytännössä itse ainakin hion mopon osat aina vesissä p800 ennen pintaa. Nyrkkisääntönä olen pitänyt että ei pitäisi hyppiä hiomapaperin karkeudessa yli sataa kun paperi vaihtuu hienompaan, näin karkeampi jälki häviää aina paremmin. Hiomavärillä saa täytettyä vaikka panaman kanavan mutta jos se vedetään esim. p240 päälle niin sieltä ei tule aikojenkaan saatossa sitten hiomajälkiä näkyviin.
    5)älä lannistu, oppiminen tapahtuu tekemällä, mutta jos on epävarma niin kannattaa kysyä ennen kuin aloittaa.
    Nää tuli itelle ekana noista viesteistä mieleen sellasina monesti vastaan tulevina juttuina.
    Ja onhan sitä niin paljon muutakin tuossa riemukkaassa tinnerintuoksuisessa alassa...
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  28. #28
    [QUOTE= (mustax8 @ Maalis. 12 2008,14:20)]
    Lainaa Prätkis,Maalis. 09 2008,21:57 kirjoitti
    Maalipurkkeja muistaakseni 12kpl x 15 Euroa kappale, eli hinta yhteensä jo 180 Euroa.
    Minä selvisin alle satasella, pohjamaali €20, oranssi pintamaali (väri/lakka, kovetin 1:2, tinneri 25%) € 40, kitti ja hiomapaperi n € 10.

    Lisäksi aktivihiilimaski 3M. Maalaus ruiskulla.

    -J-

    Oranssi Honda
  29. #29
    Lainaa (humppatukka @ Maalis. 12 2008,23:58) kirjoitti
    Jos viestiketjuun liittyen pari vinkkiä mopojen pintakäsittelystä innostuneille voi antaa: 1: tarkista vaara-alue ja nakkaa ne spraypullot turvalliseen suuntaan niin pitkälle kuin ne kehenkään osumatta voivat lentää.
    2)älä käytä ruiskukittiä MISSÄÄN. Altis imemään esim.kosteuden kuin pesusieni ja saat ongelmia jatkossa, huokoista kuraa. Normaalit hiontamaalit riittävät näissä pinta-aloissa.
    3)Korjaa lasikuidulla vain lasikuituosia( esim ratamopetit) lasikuitu pomppaa irti muovista jos muovi esim. vähän taipuu,
    abs:ää (jota paljon mopoissa) on helppo korjata ja täyttää esim. hiilikuitukitillä, tarttuu ja pehmeämpää työstää kuin lasikuitu. abs:ää myös helppo hitsata esim. isolla kolvilla.
    4)punainen hiomahuopa(ns. karhunkieli) mirkalla karkeus 360 ja harmaa 1500-eli punaisen karhunkielen jälkeä ei peitä kaksikerrosväri..käytännössä itse ainakin hion mopon osat aina vesissä p800 ennen pintaa. Nyrkkisääntönä olen pitänyt että ei pitäisi hyppiä hiomapaperin karkeudessa yli sataa kun paperi vaihtuu hienompaan, näin karkeampi jälki häviää aina paremmin. Hiomavärillä saa täytettyä vaikka panaman kanavan mutta jos se vedetään esim. p240 päälle niin sieltä ei tule aikojenkaan saatossa sitten hiomajälkiä näkyviin.
    5)älä lannistu, oppiminen tapahtuu tekemällä, mutta jos on epävarma niin kannattaa kysyä ennen kuin aloittaa.
    Nää tuli itelle ekana noista viesteistä mieleen sellasina monesti vastaan tulevina juttuina.
    Ja onhan sitä niin paljon muutakin tuossa riemukkaassa tinnerintuoksuisessa alassa...
    Pieni tarkennus koskien hiomatuotteita vielä Humppatukan viestiin. Tämä on vain sen takia jotta saadaan lopullisesti kaikkien aloittelevien maalareiden pää sekaisin
    Täällähän on mennyt iloisesti sekaisin kuivahionta ja märkähionta, tuo Humppatukan nyrkkisääntö karkeuden kanssa pitää aivan paikkansa kun puhutaan kuivahionnasta, märkähionnassa voidaan mennä isommin askelin hienomman paperin suuntaan (esim. 200 kerralla).
    Muutkin hänen laittamansa neuvot ovat mielestäni erittäin päteviä, ehkä pienellä varauksella tuota ruiskukittia voi kyllä käyttää, yleensä sen kanssa tehdään kylläkin "myyntimaalauksia" koska sillä voidaan ruiskuttaa aivan järkyttäviä kalvovahvuuksia ja siten oikoa pohjien teossa.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  30.  
  31. #30
    Nyt kun tuo maalaus onnistui kohtuullisen hyvin, niin pakkohan se on vähän runkoakin korjailla.

    Ajattelin hioa ruosteet pois ja maalata kyseiset kohdat.
    Hankin desin purkin hopean väristä maalia. Maalauksen ajattelin hoitaa ihan vaan pensselillä. (ruiskuttaminen liian suurpiirteistä)

    Maalattavat pinnat on pieniä kulumia esim. terävissä kulmissa.

    Oisko vinkkiä maalin levitykseen?
    Pitäiskö laittaa vielä erikseen jotain pohjamaalia?
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen