Nyt tarvittaisiin fiksumpien apua! Pyörä on Kawasaki Zephyr 550 B4 ja ongelma on käynnistyksessä, tai sen arvaamattomuudessa. Joskus pyörä käynnistyy moitteettomasti, joskus taas kun starttia painaa, ei tapahdu yhtään mitään, ei siis äännähdystäkään, toisinaan satulan alta kuuluu joko klikkausta tai surinaa, ja samaan aikaan kierrosmittarin viisari heiluu miten sattuu. Olen tarkastanut ja putsannut kaikki johdot, liitännät ja osat jotka kotikonstein (eli multimittarin, kolmen akun ja Haynesin manuaalin avulla) pystyy tekemään ja mistään ei löydy mitään vikaa, ei edes silloin kun pyörä ei toimi. Viimeeksi putsasin ja tarkistin virtalukon ja starttinappulan, ei vikaa. Pari muuta mainittavaa asiaa: pyörässä on (ainakin maallikolle) omituisen monimutkainen käynnistysjärjestelmä: Haynesin kytkentäkaavion mukaan (ja myös siis käytännössä) pyörästä löytyy sekä ”starter relay” ,”relay for starter” että ”starter circuit relay”, miksi nämä kaikki?? Lisäksi pyörä on kuluttanut vuoden aikana kolme akkua loppuun. Vein kaksi ekaa kauppaan takaisin, enää en kehtaa.... Onko kellään mitään ehdotuksia mikä mättää?
Glesga, Skotlanti
Kawasaki ER-5 1999 (ex); Suzuki SV650S 2002 (ex); Kawasaki Zephyr 550 1995 (ex); VFR800FI 2000 (ex)
Suzuki GSXR600 2012; Triumph Street Triple 675 2012; Royal Enfield Bullet 500 2002; Kawasaki KMX125 1999
1. Kunnon (esim. auton) akusta kunnon kaapeleilla apuvirtaa.
2. Maakaapelin kontakti moottoriin.
Noin alkuun.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Starttireleen pärinä viittaa virran vähyyteen, pystytkö mittaamaan kuinka alas akun jännite putoaa startatessa?
Jos akkuja on mennyt noin monta niin se saattaa viitata latausongelmaan, mittaa latausjännite kun olet saanut pyörän käymään, pitäisi olla hieman yli 14v.
Älä korjaa ehjää....